Til dere som har født før…

At det kom til å bli det råeste og heftigste jeg noen gang kom til å gjøre!
jeg kunne gjort det igjen og igjen :Heartred

Ikke alle fødsler er fæle, jeg har hatt to magiske opplevelser!

For å sjekke at muskler funker som de skal, eventuelt rifter, syns jeg å huske. Du blir bedt om å knipe rundt fingeren. Det er heldigvis over på millisekunder :p
Aha! Ja det høres jo riktig ut. Hehe, ikke bekymret for fingeren, skjer jo mange mere heftige ting, men ble overrasket. :hilarious:

Aha! Ja det høres jo riktig ut. Hehe, ikke bekymret for fingeren, skjer jo mange mere heftige ting, men ble overrasket. :hilarious:

Ja, jeg visste ikke noe om det med første, og det er noe jeg har glemt hver fødsel. Sist kvapp jeg sånn til selv om hun sa ifra først, men alt er så ømt der nede så jeg trodde vel det skulle være vondt :P

Ingen finger i rumpa her :rolleyes: 3 fødsler på to forskjellige sykehus. Lillehammer og Gjøvik. Ble klipt med første(han måtte ut fort), overfladiske skrubbsår med de andre to.

At det kan hende det blir vaktskifte midt under fødselen.

Egentlig kanskje logisk at det kan skje, men veldig kjedelig, i hvert fall om du er i gang med pressriene:p

Last edited:
Kor stor påvirkning det mentale har i kor god framgang ein har og kor gode rier ein klarer å lage! Anbefaler virkelig kurset Positiv Fødsel.

At du blir/kan bli mye mer hormonell i flere uker etter fødsel enn i hele svangerskapet til sammen, og hvor mye du svetter.

At jeg hadde fått mer info om renselsen og generelt sett mer om kroppen etter fødsel.

Ja, og morkaken fødes etter barnet er født, det et ikke som en fødsel, men bare så man vet at den skal ut men minutter etter barnet :)

Jeg tror også det er vanlig at både mot og barn får en sprøyte i låret med k- vitamin? Eller har det bare vært hos meg?
Både mor og baby får en sprøyte i låret etter fødsel ja, for mor sin del så er det for å hjelpe livmoren til å trekke seg sammen:)

At det å gå fra 3-4 cm åpning til full åpning og aktiv fødsel kunne ta bare 20 minutt:hilarious:
visste vel strengt tatt det fra før, at det varierer veldig og at enkelte har veldig raske fødsler, men det satte meg litt ut og ble nok mer stressa av tempoet enn jeg på forhånd var forberedt på.

At det kan hende det blir vaktskifte midt under fødselen.

Egentlig kanskje logisk at det kan skje, men veldig kjedelig, i hvert fall om du er i gang med pressriene:p
Om man har pressrier i vaktbytte, så jobber jordmor som er hos deg litt overtid, for å bli værende hos deg og at du skal slippe bytte midt i.
Iallefall sånn det praktiseres her :) første min er født 16.15, og vaktbytte er egentlig 14.30-15.00. Men hun var tilstedet helt til han var ute, hadde amma, og blitt veid:)

Om man har pressrier i vaktbytte, så jobber jordmor som er hos deg litt overtid, for å bli værende hos deg og at du skal slippe bytte midt i.
Iallefall sånn det praktiseres her :) første min er født 16.15, og vaktbytte er egentlig 14.30-15.00. Men hun var tilstedet helt til han var ute, hadde amma, og blitt veid:)

Det er jo flott :) Med tredjemann her så ble det vaktskifte når pressriene startet og det var veldig kjipt! Men fornøyd med begge JM jeg hadde heldigvis :p

Det er jo flott :) Med tredjemann her så ble det vaktskifte når pressriene startet og det var veldig kjipt! Men fornøyd med begge JM jeg hadde heldigvis :p
Veldig spesielt! Ingen jeg kjenner som har måttet bytte jm om de har hatt pressrier, og på fødeavdeligen (på tv) så viser de fødsler fra ulike sykehus, der sier de det samme:wideyed: at om man har pressrier i vaktbytte, like før vaktbytte etc. så forblir daværende jm på.

kanskje denne jm som du hadde, hadde noe viktig å gjøre til avtalt klokkeslett. Eller noe:p

Dette kan nok variere veldig, men jeg kunne ønske jeg visste at pressriene var mindre vonde enn riene før. Hadde intense rier omtrent kontinuerlig før pressriene kom. Og pressriene føltes mer som om jeg «kastet opp» der nede, var sånn brekkerefleks om det gir mening, og da kom riene plutselig hvert femte minutt og jordmor syns nesten det var for lang tid mellom. Før det var det så vondt at jeg ikke kunne skjønne at jeg skulle klare å presse ut en unge, men pressingen var null stress i forhold under min fødsel.

Som sagt varierer det nok, men siden jeg var redd det skulle bli vondere og følte jeg ikke hadde mer å gå på, syns jeg det til neste gang er fint å vite at det faktisk ble bedre.

Hørt flere med epidural si motsatt, for epiduralen fingerer ikke like godt på pressrier. Men det varierer nok der og ☺️

Og kunne ønske noen sa ifra om at jeg ikke kunne sitte rett på rumpa etterpå. I kantinen på sykehuset satte jeg meg hardt rett ned på stolen og jeg spratt opp igjen for å si det slik. Måtte sitte på bena mine slik at tissen/rumpa fikk «luft» rundt seg, og bena på en måte var under rumpeballene. Lite tips hvis du må sitte og sliter med å sitte vanlig. Og test forsiktig om det faktisk går å sitte.

Hørt flere med epidural si motsatt, for epiduralen fingerer ikke like godt på pressrier. Men det varierer nok der og ☺️

Hadde full virkning av epidural med førstemann. Riene gjorde ikke vondt og pressingen gjorde ikke vondt. Men de skrudde ikke ned epiduralen på meg. Det er vanlig at de skrur den ned, og også helt av, under den delen. Er nok derfor den i mange tilfeller ikke fungerer like godt lenger :oops:

Veldig spesielt! Ingen jeg kjenner som har måttet bytte jm om de har hatt pressrier, og på fødeavdeligen (på tv) så viser de fødsler fra ulike sykehus, der sier de det samme:wideyed: at om man har pressrier i vaktbytte, like før vaktbytte etc. så forblir daværende jm på.

kanskje denne jm som du hadde, hadde noe viktig å gjøre til avtalt klokkeslett. Eller noe:p

Helt enig! Med første og andre så sa jo JM (ikke samme) at de blir, så lenge de ser at babyen kommer veldig snart. Men ja, det kan jo hende hun her skulle noe viktig ja :)

Kom på en ting til: at man kan havne på flermannsrom på barsel. Det var jeg ikke forberedt på med førstemann. Jeg havnet på et firemannsrom :sorry: Det ødela mye..

Med eldste var jeg såpass sjokkert over hvor vondt det hadde vært at det tok 2-3 uker å komme over det. Den fødselen satt lenge i kroppen.
Stressa og streng jordmor gjorde ikke saken bedre. Det var fulle fødestuer den natten.

Men det ble bedre for hver fødsel, og fødsel nr 3 ble en god opplevelse som ikke satt igjen i kroppen i det hele tatt, selv om en fødsel alltid er noe brutal.
Da vi reiste fra sykehuset tenkte jeg allerede at jeg hadde klart det en gang til.
Tvilsomt at samboer er enig der..

Back
Topp