Til dere som har født før…

Skulle ønske at noen fortalte at det ganske vanlig å spy, svette, bæsje å gråte under fødselen.
Det er ikke så rosenrødt som du ser i media.

At åpningsfasen kan være veldig vond og lang.. men at du likevel ikke kan forvente å få være på sykehuset før du har 3-4 cm åpning.

Skulle ønske jeg visste om etterrier og hadde en mye lavere terskel for å be om smertestillende for å hanskes med dem.

At det er helt vanlig å føle man mister litt kontroll, og det er greit. Hauser man seg opp blir det bare verre.. Så ikke gi en følelsen av å miste kontroll så mye oppmerksomhet (om man vet det er vanlig så synes i alle fall jeg det er lettere). Og at uansett hvor vondt det må være og det føles som magen revner, så er det ikke farlig. Bruke minst mulig tanker på å være redd og engstelig. Min måte å beholde roen på :love2

Ja, og morkaken fødes etter barnet er født, det et ikke som en fødsel, men bare så man vet at den skal ut men minutter etter barnet :)

Jeg tror også det er vanlig at både mot og barn får en sprøyte i låret med k- vitamin? Eller har det bare vært hos meg?

At det er normalt å bæsje i trykkefasen. Det skremte vettet av meg og jeg ble kjempeflau pga det ved første fødsel.

At man kan havne i sin egen verden så man ikke klarer å formidle det man trenger eller vil ha, og det kan skje på sekundet. Passe på å snakke om ting mens man enda kan, feks hva man kan tenke seg av smertelindring når det står på som verst.

At det kan være vondt nedentil i et par uker etter fødselen (å tisse, bæsje, hoste, le, sitte). Sikkert avhengig av hvor mye man revner også.

At man kan bli forstoppet etter fødselen. Dette kan dog forebygges ved hjelp av duphalac/lactulose før og etter fødselen.

At amming kan gjøre vondt, føre til såre brustvorter og at ikke alle synes det er så koselig å amme. Det viktigste er uansett at barnet får mat om det er morsmelk eller erstatning må mor og baby finne ut av selv.
(purelan anbefales på det sterkeste til såre brustvorter).

Generelt synes jeg de første ukene etter ikke blir snakket mye om.

Mye, både fødsel og tiden etter, varierer jo fra person til person og svangerskap til svangerskap. Men fint om jordmor/lege/kvinner blir mer åpen for å snakke om ulike temaer knyttet til svangerskap, fødsel og barseltiden slik at kvinner ikke føler seg så alene og bekymret.

At pust og kontroll på den kan gi veldig god smertelindring.
At du får en fing i rumpa etterpå :hilarious:
At det kan være svææært vondt å gå på do etterpå

Ja, og morkaken fødes etter barnet er født, det et ikke som en fødsel, men bare så man vet at den skal ut men minutter etter barnet :)

Jeg tror også det er vanlig at både mot og barn får en sprøyte i låret med k- vitamin? Eller har det bare vært hos meg?
Aldri fått sprøyte selv. Vet de gir til de som har blødd mye

At klysteren man får rett før fødsel ikke er en vanlig klyster på tube som man har sett før, men omtrent en halvliter (overdriver litt):p Vet at ikke alle sykehus har som prosedyre å gi klyster da.

At pust og kontroll på den kan gi veldig god smertelindring.
At du får en fing i rumpa etterpå :hilarious:
At det kan være svææært vondt å gå på do etterpå
Hvorfor finger i rumpa? :bored:

Super tråd dette! Mye man ikke vet, og noe man vet. Hilsen førstegangs :bag:

Hvorfor finger i rumpa? :bored:

Super tråd dette! Mye man ikke vet, og noe man vet. Hilsen førstegangs :bag:

For å sjekke at muskler funker som de skal, eventuelt rifter, syns jeg å huske. Du blir bedt om å knipe rundt fingeren. Det er heldigvis over på millisekunder :P

Fått det her også.

Back
Topp