til de som har tisper*oppdatert*

ORIGINAL: Cassandra smartrompe

Syns vi har nok blandingshunder der ute som ikke har hjem, men det var egentlig ikke det du lurte på så skal liste meg stille ut igjen.

Lykke til da om du bestemmer deg for å få valper på jenta[:)]

Signerer min venn her....
Ser virkelig ikke meningen i å med vilje sette flere blandingsvalper til verden.... Det er mer enn nok av dem.... Og det med at "alle tisper bør ha et kull" er bare tull.

Men du får ha lykke til!

Jeg er med på hva de andre sier her.. Vi har nok blandingshunder her i landet som er resultat av uvettig hundeavl. Jeg har selv rasehund av veldig gode linjer. Hun er nå 2 år og kunne nok vært klar for ett kull neste sommer. Men, jeg tror ikke vi skal ha valper på henne. Hun har en psyke som jeg ikke helt vet hva jeg skal tro om(veldig myk og forsiktig, litt pysete), hun er stor for standarden, ørene er feilstilt og hun har HD grad B. Ikke har vi rukket å få noen premiering innen utstilling/jakt enda heller.
Og det med at hun skal få oppleve å bli mor, må jo være det dummeste argumentet for avl jeg noensinne har hørt. Det er en HUND vi snakker om her.
Kan anbefale NKKs artikler om avl og oppdrett, samt google litt rundt.
Det er mye annet man kan finne på som er gøy med hund!

Ikke før flere 3 år. For at hunden skal få bli voksen men også pga merittene de må ha, mentaltest, avlskåring osv :) en del av disse kan man ikke ta før hunden er 18 og 24 mnd[:)]

ORIGINAL: Enaj

For all del, sett ikke valper på en blandingstispe !!!
Blir så irritert over folk som skaffer seg tisper og tenker på valper uten å ha ei tispe med avlspotensiale, bare fordi valper er så søte [:@]

Det fins nok blandingshunder der ute, ikke vær med på å lag flere!!

Er man interessert i avl og oppdrett så kjøper man ikke en blandingshund!

NETTOPP.

Forøvrig så har jeg aldri kull på tisper som er yngre enn 2 1/2 -3 år, jeg vil at de skal modnes mentalt, og har sett altfor mange unge tisper med valpekull.

Jeg har to blandingshunder og de er verdens herligste!!!

Den dagen de dør og jeg evt vil ha ny hund, da skal jeg ha blanding!

De renrasete hundene vi hadde i min oppvekst har det bare vært problemer med.. Sykdommer og dritt...

ORIGINAL: *LadyGaGa*

Har ei rottweiler tispe selv, hu er 1 år og 3 mnd. Men skal ikke sette valper med mindre vi finner den RETTE hannen. Og hun skal være 3-4 år når vi skal ha et valpekull. Så skal vi ikke ha flere. Eneste grunnen til at vi skal sette 1 kull på henne er fordi hu har det perfekte utsende og det perfekte lynne[:)] Og de vill vi vidreføre[:D]

Da antar jeg at hun er høyt premiert fra utstillinger og mentaltestet? [:)]

Tispen min er nylig paret, så blir sannynligvis valper her i begynnelsen/midten av november.
Hun ble paret på løpetid nummer 2, 19mnd gammel. For noen er dette tidlig, for andre helt ok, kommer helt ann på utviklingen til tispen.
Hun er stillt og oppnådd raseklubbens krav om premiering og helsesjekket ihht klubbens krav. Det samme er hanhunden hun er paret med.

Å avle på blandingshunder synst jeg er HELT bak mål. Man avler ikke bare fordi man har lyst på søte små valper etter hunden sin. Avl skal ha ET mål, og det er å forbedre rasen. Blir litt, eller faktisk veldig provosert over folk som avler "uten mening".

Selv om jeg synes at min tispe er vakrest i verden, og har et godt lynne, vil ikke det automatisk bety at hun er et bra avlsmateriale. Jeg tror det er for mange som tenker slik. Og ja, det finnes mye sykt blant renrasede hunder også, men det kommer av dårlig planlegging og krav fra valpekjøpere som skal ha hund med en gang. Jeg var heldig og ventet bare 6 mnd fra vi ble enige her hjemme om å skaffe oss hund. Andre jeg kjenner ventet opptil 2 år på valpeliste hos oppdrettere som velger avlskombinasjoner bevisst.
 Selvfølgelig kan man ha uflaks og få en syk hund, men sjansen er mindre hvis man velger en SERIØS oppdretter som ikke avler for å tjene penger, eller for å ha noe søtt å se på i 8 uker.

Dette temaet er noe som opptar meg veldig. Spesielt ettersom mammaen min har valgt "den andre siden" og har 1 hund med alvorlig hoftefeil som hun har 1 kull på - fordi det er jo bare 50% sjanse for at valpene arver feilen og fordi hunden er jo så søt.. At bikkja halter og er sykt dominant og usikker betyr ingenting.
Hund nr 2 er nå 5mnd og skal parres fordi hun har så lange fine bein.. [&o] Hundene er av rasen ureg JRT.. Jeg blir gaaaal...

ORIGINAL: lmk88

De renrasete hundene vi hadde i min oppvekst har det bare vært problemer med.. Sykdommer og dritt...

Det har da ingenting med avl på blandigshunder å gjøre!

Supert at du vil ha blanding igjen neste gang (noen må jo ha de også), men å faktisk avle på en blandigshund MED VILJE er helt på trynet!

ORIGINAL: Oppdrag Nemo

Supert at du vil ha blanding igjen neste gang (noen må jo ha de også), men å faktisk avle på en blandigshund MED VILJE er helt på trynet!

Hvorfor er det helt på trynet egentlig? Jeg forstår ikke det..

Fordi man vet aldri hva man får!

Man vet ikke det hundre prosent sikkert med rasehunder heller, men man har hvertfall en rasestandard å gå etter.

En blandingsrase kan i verste fall få de verste egenskapene til FIRE forskjellige raser..

Jeg forstår ikke hvorfor folk IKKE skjønner det [&:]

Man vet ikke det hundre prosent sikkert med rasehunder heller, men man har hvertfall en rasestandard å gå etter.

En blandingsrase kan i verste fall få de verste egenskapene til FIRE forskjellige raser..

En hund kan oppføre seg totalt annerledes fra rasestandard...
Hvis man parrer en blandingshund med en blandingshund, som begge har bare god oppførsel.. Så ser jeg virkelig ikke poenget...

Ikke bare kan de få de verste egenskapene. Men man har som oftest liten, eller ingen informasjon om hundene bakover. Og har derfor et veldig dårlig utgangspunkt for valg av kombinasjon. Men folk som driver med blandingsavl eller avl bare fordi de har lyst på søte valper etter tispen/hannen sin, har ofte VELDIG lite peiling på dette med avl, og tror at så lenge tispen er sunn og frisk og hannen det samme så må det jo bli friske og fine valper også. Men så enkelt er det nok ikke.

En hund kan oppføre seg totalt annerledes fra rasestandard...
Hvis man parrer en blandingshund med en blandingshund, som begge har bare god oppførsel.. Så ser jeg virkelig ikke poenget...

Hvordn vet du at valpene arver enten moren eller faren sitt gemytt da? Den kan jo liksågod arve bestemorens gemytt.. og hvordan det gemyttet var vet man ofte ikke når man driver med blandingshunder.

Jeg synes det ligger like mange rasehunder på finn.no jeg da...

Det er det jeg mener, vi har flere hundre raser å velge mellom i dette landet. Hvorfor skal vi lage flere blandinger som man får problemer med å selge ?

Hvorfor vil det tilsi at man får problemer med å selge blandingshunder?
Siden det ligger mange hunder til salgs, så bør man jo ikke avle på rasehunder heller[8|]

Jeg synes det ligger like mange rasehunder på finn.no jeg da...

Det er det jeg mener, vi har flere hundre raser å velge mellom i dette landet. Hvorfor skal vi lage flere blandinger som man får problemer med å selge ?

Hvorfor vil det tilsi at man får problemer med å selge blandingshunder?
Siden det ligger mange hunder til salgs, så bør man jo ikke avle på rasehunder heller[8|]

Man bør ikke avle på blandingshunder for det er MYE større sjanse for å få syke hunder /hunder med dårlig gemytt. Å avle på blandingshunder er jo som å skyte i mørket

I tillegg så blir blandingshunder ofte solgt til "hvem som helst" og hvis man går inn på finn, så er det veldig mange border collier (Som regel uregistrerte) og blandingshunder til salgs når de fyller året [8|] "Allergier" som plutselig dukker opp.

ORIGINAL: Fly

I tillegg så blir blandingshunder ofte solgt til "hvem som helst" og hvis man går inn på finn, så er det veldig mange border collier (Som regel uregistrerte) og blandingshunder til salgs når de fyller året [8|] "Allergier" som plutselig dukker opp.

Jeg har Border Collie-blanding.. Kjøpte de som valper da[:)]
Men er de som kjøper blandingshunder, dårligere enn de som kjøper rase?

Jeg bare spør for å vite[:)]

ORIGINAL: Fly

Jeg har Border Collie-blanding.. Kjøpte de som valper da[:)]
Men er de som kjøper blandingshunder, dårligere enn de som kjøper rase?

Jeg bare spør for å vite[:)]

Dårligere på hvilken måte?

JEG hadde aldri kjøpt en blandingshund. Fordi jeg liker å konkurrere med hunden min, fordi jeg vil vite hva som ligger bak hunden min, og hva jeg kan forvente av den. Om ikke andre er intr i det, så er det opptil dem.

Back
Topp