Tidvis løs mage

MiaDenPia

Elsker forumet
Sliter i perioder med løs mage, i fbm mat /drikke

Kommer gjerne litt etter jeg har spist/drukket

Og ikke etter all type.mat men bare enkelte typer...

Er sånn att jeg må løpe på toalettet umiddelbart ....

Legen har testa tidligere men ikke funnet att det er noe i veien...

Noen som har opplevd ?

Ingen øvrige symptomer

Er tidvis plaget med luft smerter men ikke ofte og det går som regel over av seg selv
 
Irritabel tarm? Jeg har det. Det kan ikke testes frem og må bare komme frem til ved symptomer. Kanskje du skal Google det? Jeg tåler for eks ikke løk, brokkoli, hele korn og mat til forskjellige tider. Veldig avhengig av en rytme på maten. Kan også reagere på kylling og grillmat.
 
Hm... mulig... når jeg var svanger.... og spiste regel messig - ca hver 3-4 time. Ingen søtsaker eller chips , kun en saft is en gang i mellom. Fulgte anbefalingene og allt kjøtt var godt stekt etc ... ingen kaffe holdige greier så som latte etc eller brus... til nød ett glass saft nå og da... så var jeg ikke plaget... før det så reagerte jeg på kaffe latte ....
 
Nå får jeg det støtt, lapskaus,kaffe latte; capuchino , is , brus og kaker , poteter, brød.... ja reagerer på det meste virker det som...
 
Tenker irritabel tarm. Også kan du sjekke ut noe som heter Low Fodmap, som er en "diett" for å finne ut hva man tåler og ikke.
Jeg er som deg, men finner ingen sammenheng med hva jeg tåler og ikke, og har diagnosen irritabel tarm, bare for at de ikke finner noe annet galt.
 
Spørs om jeg må tilbake til livs stilen jeg hadde i svangerskapet.
.... da var jeg symptom fri

Jeg ble plutselig dårlig noen måneder etter svangerskapet, selv uten endring i kosthold.
 
Tenker irritabel tarm. Også kan du sjekke ut noe som heter Low Fodmap, som er en "diett" for å finne ut hva man tåler og ikke.
Jeg er som deg, men finner ingen sammenheng med hva jeg tåler og ikke, og har diagnosen irritabel tarm, bare for at de ikke finner noe annet galt.
Hvordan lever du med det ? Går du på noen form for diett eller noe? Husker fra svangerskapet att å kutte ut latte (drikker ikke vanlig kaffe), spise regelmessig og små måltider og følge helse direktoratets anbefalinger for gravide, gjorde att jeg ikke var plaget

Men det kom igjen så fort mini var født og kosten kom ut av styr
 
Hvordan lever du med det ? Går du på noen form for diett eller noe? Husker fra svangerskapet att å kutte ut latte (drikker ikke vanlig kaffe), spise regelmessig og små måltider og følge helse direktoratets anbefalinger for gravide, gjorde att jeg ikke var plaget

Men det kom igjen så fort mini var født og kosten kom ut av styr

Hos meg er det svangerskapshormonene som holder det i sjakk under svangerskapet. Så når hormonene slipper taket så kommer problemene tilbake.
Jeg bor på toalettet og spiser tabletter som stopper diare når jeg må ut. Så vet ikke om det betegner å leve med det
 
Hos meg er det svangerskapshormonene som holder det i sjakk under svangerskapet. Så når hormonene slipper taket så kommer problemene tilbake.
Jeg bor på toalettet og spiser tabletter som stopper diare når jeg må ut. Så vet ikke om det betegner å leve med det
Hos meg virka det som livsstilen gjorde det , att det ble holdt i sjakk /stoppet. Gikk ned 10 kg ila svangerskapet også... uten bevist å prøve på det på noen måte...

Men har og hørt att overvekt og overspising kan bidra til diaré
 
Jeg har tenkt å begynne i en ende med å spise regelmessig og mindre, da pleier resten å.komme av seg selc
 
To måltider er allerede fastsatt - 1030 og 1330 , der er tidspunktene mini spiser i bhg ,så er planen å legge opp øvrige måltider 3-4 timer før /etter
 
Har funnet ut att jeg bør spise kl 7, 1030, 14 og ca kl 17, men lurer på om det blir for lenge for mini som spiser i bhg kl 1330- å gå til kl 17 ,

Eller om jeg bør spise som mini og de gjør i bhg , dvs kl 07-7.15 , kl 1030 , kl 1330 og så 1700 ... og for minis del, bør han tilbys ett ekstra måltid før leggetid? Han legger seg kl 19. Hans siste måltid blir jo ofte middag , men av og til, når han har spist lite middag så tilbys han ett måltid til rundt kl 18, kan være en porsjon havregrøt, havregryn med melk , yoghurt med korn eller ett par brødskiver. Høres det greit ut ?
 
Og Vær obs på at du ikke reagerer på det du spiser på sekundet. Vil du kartlegge hva du tåler eller ikke så spiser du kun en av tingene du har reagert på i løpet av en dag og ser om du blir dårlig. Ja det tar lang tid. Tok meg flere år og finne ut akkurat hva jeg ikke tålte siden man som regel blander flere ting. Jeg reagerer også på en del krydder. Overvekt har ingenting å si for irritabel tarm. Har litt overvekt nå etter barn nr 2 men før barn nr 1 og mellom dem så var jeg ikke overvektig. Siden legen ikke finner noe så er det mulig at det er irritabel tarm. Da hjelper det desverre ikke å gå til legen. Man må selv kartlegge hva man ikke tåler osv siden det ikke synes på noen tester. Denne sykdommen er litt diskutert siden den ikke kan bevises. En lege var enig med meg siden jeg hadde prøvd fra jeg var 14-25 med å sinne ut hvorfor jeg var så mye syk.
 
Spiste ett knekkebrød med bacon ost til frokost og drakk etg glass fun saft og har ikke reagert ennå. Det var i 630 tiden
 
Det som er merkelig er att jeg får bare løs mage ; ingenting annet....

Første bud er iaf å få regelmessige måltider og derav mindre porsjoner.... vi spiser mye halvfabrikat i hverdagen som gjør det litt mer komplisert å finne ut hva jeg ikke tåler... men att jeg reagerer på kaffe latte og capuchino det vet jeg ....

För blir mye bedre når jeg ikke drikker det.. kaker sukker chips og godteri også
 
Sikkert lurt å få ein ny sjekk hos lege. Eg har hatt stadig større problem med magen dei siste åra, har gått frå periodevis forstoppelse til store magesmerter, oppblåsthet og diaré.

Då alle prøvar hos legen var negative konkluderte han med irritabel tarm og anbefalte lav FODMAP-diett. Komplisert å sette seg inn i, men 75 % med irritabel tarm blir betydelig bedre så det er verd å prøve. Eg blei mykje bedre i løpet av få dagar, og symptomfri etter eit par veker. Når eg er "streng" med meg sjølv og et berre mat med lavt innhold av FODMAP, tåler eg utskeielser godt så lenge det ikkje er for ofte (kan som regel ete det som blir servert på klubb eller i besøk f.eks.).

Eg blei myyyykje bedre under svangerskapet, kunne ete kva som helst utan reaksjon. No er det 7 veker sidan fødsel og symptomene begynner å komme litt tilbake (mulig det blir holdt litt i sjakk av amminga?), men viss eg gjer enkle grep som å ete mitt heimebakte brød til vanlig, og unngå løk der det er mulig, er eg nesten symptomfri no og.
 
Back
Topp