Tidspunkt for TUL?

Lenepia

Forelsket i forumet
Marshmallows 2022
Åh, jeg er sånn i tvil om til når jeg skal bestille TUL. Har funnet et sted med OK pris og godt utvalg av timer, der tar de fra 7+0.

På den ene siden har jeg lyst til å ta så tidlig som mulig, for å få litt ro i sjela. På den andre siden tenkte jeg å sende blodprøve til utlandet for NIPT-test rundt uke 9+2, og da er det kanskje lurt å ta TUL litt tettere opp til da for å være så sikre som mulig på at vi ikke svir av en masse penger på NIPT hvis det har gått galt i mellomtiden? Eller skal jeg bare kompromisse og gå for en mellomting?

Hjelp! Innspill og råd ønskes! :joyful:

Last edited:
Jeg skal på TUL i morgen, er da 7+5 (offentlig). Om alt viser seg å være bra skal jeg ha NIPT-test mellom uke 11-13 også offentlig. Vet ikke om det er så mye til hjelp men dette er plan laget av det offentlige.
Om det er en grunn for d har du jo rett på NIPT-test via det offentlige. (Din alder, familiesykdommer ol) :)

Sniker fra februar.

selv tok jeg tidlig ultralyd 7+2 og 12+5.
Vi så ikke så veldig mye på den første, men vi trodde ikke helt på at vi var gravide, og da se en liten krokodille og høre hjertet var helt magisk! I uke 12 var det et helt menneske inni der, der sjekket også jordmor alt, utvikling av hjerte, hjerne, fingre, tær, neseskille (tror jeg), nakkefold etc. veldig godt å få beskjed om et helt friskt og fint barn!
Måtte jeg valgt hadde jeg tatt uke 12. Men mye kan egentlig ikke slå følelsen av å se lille allerede i uke 7. virkelig verdt hver eneste krone! Anbefaler begge :p:p

Jeg har hatt ul både i uke 6 uke 7 og uke 8 - anbefaler virkelig å vente hvis du kan det, ihvertfall til uke 8, da ser enn mer enn uke 7 xsmile9

Jeg tok 6+3 og det var veldig beroligende, men jeg har nesten bygget opp en angst til neste gang nå for fallhøyden blir så stor:wideyed: skal en gang i uke 9 privat og en i uke 11 offentlig. Det er bare en pris jeg ønsker å betale da jeg har hatt såpass mange sa/ma

Jeg sporer litt av her, men hvordan går man frem for å få NIPT test? :)
Jeg tror de mener KUB/duo-test.
Det er et tilbud til gravide som er 38år eller eldre ved fødsel. (Eller av andre årsaker får tilbudet.)
Blodprøve kombinert med tidlig ultralyd i uke 12-13+6, for å se etter diverse kromosom-avvik.
Om KUB/duo-testen viser at det er sannsynlig at det er avvik, får man tilbud om NIPT :)

Jeg skal på TUL i morgen, er da 7+5 (offentlig). Om alt viser seg å være bra skal jeg ha NIPT-test mellom uke 11-13 også offentlig. Vet ikke om det er så mye til hjelp men dette er plan laget av det offentlige.
Om det er en grunn for d har du jo rett på NIPT-test via det offentlige. (Din alder, familiesykdommer ol) :)
Hm, det var jo et poeng. Jeg trodde man bare fikk NIPT i det offentlige nå hvis man fikk utslag på KUB. Hvor i landet holder du til?

Jeg vet ikke om det er andre kriterier for å få NIPT i det offentlige enn KUB eller om det generelt går under fosterdiagnostikk og er det samme? Forrige gang fikk jeg henvisning til fosterdiagnostikk i form av KUB pga mulig arvelighet, og tenkte å be om det denne gangen, har fått legetime når jeg er 7+6. Da kan jeg jo forhøre meg om muligheten for NIPT også, og om det er uaktuelt kan jeg jo fortsatt gå til TUL privat og sende inn blodprøve til Danmark :)

Sniker fra februar.

selv tok jeg tidlig ultralyd 7+2 og 12+5.
Vi så ikke så veldig mye på den første, men vi trodde ikke helt på at vi var gravide, og da se en liten krokodille og høre hjertet var helt magisk! I uke 12 var det et helt menneske inni der, der sjekket også jordmor alt, utvikling av hjerte, hjerne, fingre, tær, neseskille (tror jeg), nakkefold etc. veldig godt å få beskjed om et helt friskt og fint barn!
Måtte jeg valgt hadde jeg tatt uke 12. Men mye kan egentlig ikke slå følelsen av å se lille allerede i uke 7. virkelig verdt hver eneste krone! Anbefaler begge :p:p
Takk for nyttig svar! Jeg fikk henvisning til KUB med TUL i ca uke 12 forrige gang, så tror jeg får det denne gangen også. Den ekstra tidlige blir da som et tillegg i forkant av en privat NIPT-test. Men da vet jeg i hvert fall at det fortsatt er "vits i" så tidlig som uke 7! :)

Jeg har hatt ul både i uke 6 uke 7 og uke 8 - anbefaler virkelig å vente hvis du kan det, ihvertfall til uke 8, da ser enn mer enn uke 7 xsmile9
Takk, veldig nyttig å vite! Tror jeg venter i hvert fall til uke 8 da...:happy: Usikker om jeg klarer å vente til uke 9 :hilarious:

Jeg tok KUB/duo-test sist svangerskap, og er i gang med det samme nå :)
Da jeg spurte om nipt sa de at dersom de så forhøyet sannsynlighet for avvik kunne jeg få nipt (og evt fostervannsprøve) gjennom det offentlige. I mitt tilfelle så de ingen antydning til det, derfor fikk jeg ikke nipt..

Jeg sporer litt av her, men hvordan går man frem for å få NIPT test? :)
I det offentlige aner jeg ikke, trodde det bare var aktuelt hvis man fikk henvisning til og utslag på KUB (tidlig UL i uke 11-13 + blodprøve duotest), men det stemmer visst ikke :p Kanskje ulik praksis forskjellige steder i landet?

Jeg tenkte å bestille privat testkit fra Sverige eller Danmark, ta blodprøve hos Volvat og sende det til analyse. Koster et sted rundt 6000 kr (lagt til litt for blodprøvetaking) for den grunnleggende testen inkludert alt av frakt, hos ultralydklinikken.dk eller nipt-analys.se.

Jeg tror de mener KUB/duo-test.
Det er et tilbud til gravide som er 38år eller eldre ved fødsel. (Eller av andre årsaker får tilbudet.)
Blodprøve kombinert med tidlig ultralyd i uke 12-13+6, for å se etter diverse kromosom-avvik.
Om KUB/duo-testen viser at det er sannsynlig at det er avvik, får man tilbud om NIPT :)
Nei, jeg mener NIPT. Kjøpt privat og sendt til utlandet.

Jeg tok KUB/duo-test sist svangerskap, og er i gang med det samme nå :)
Da jeg spurte om nipt sa de at dersom de så forhøyet sannsynlighet for avvik kunne jeg få nipt (og evt fostervannsprøve) gjennom det offentlige. I mitt tilfelle så de ingen antydning til det, derfor fikk jeg ikke nipt..
Var slik jeg hadde inntrykk av at det var i der offentlige nå :) Derfor vi tenker på NIPT til utlandet nå når det finnes så enkle løsninger for å få sendt det og slippe å reise :)

Var slik jeg hadde inntrykk av at det var i der offentlige nå :) Derfor vi tenker på NIPT til utlandet nå når det finnes så enkle løsninger for å få sendt det og slippe å reise :)
Bare synd det er så sykt dyrt :shifty:

Back
Topp