Tidspunkt for (første) TUL

CSS

Forelsket i forumet
Aprillykke 2017
Hei dere! Jeg hadde en MA i høst som ble oppdaget på TUL i uke 7. Jeg kjenner at jeg trenger å få avklart om dette er liv laga så tidlig som mulig denne gangen. Jeg syntes MA var kjempetøft. Men det er jo litt dumt å gi seg selv unødvendig stress ved å dra på TUL og få beskjed om at det ikke er noe bankende hjerte der bare fordi en har kommet for tidlig. Så hva tenker dere? Hvor tidlig har det noe for seg å dra? Jeg kan selvsagt teste hcg også, men det er liksom ikke helt det samme. :)
 
Hei! Jeg har også mistet i MA i uke 9 før. Det var grusomt, og jeg forstår hva du føler! Fikk en sønn etter jeg mistet, og da var vi på ultralyd i uke 6+5. Så et hjerte banke. Gynekologen mente det var best å vente til man var over 7 uker, for da bør man se hjerteaktivitet, spesielt hvis man er sikker på eggløsning. Å måle HCG har for meg bare vært mer urovekkende enn betryggende, da HCG steg like mye da jeg mistet som ved vanlig graviditet.
 
Hadde ultralyd nå da jeg var 6+5, og da utvendig UL. Hun kunne ikke se annet enn at det var noe der ... Så ble litt skuffet. Fikk beskjed om å komme tilbake i begynnelsen av februar. Så da håper jeg det er et bankende hjerte der!

Lykke til, håper det går deg godt :)
 
Etter den siste MA jeg hadde i høst, fikk jeg beskjed om å komme til tul i uke 8. Men det tror jeg var fordi fosteret begge gangene ble målt til 8 uker.
 
Ser at noen av klinikkene anbefaler minst 7+0. Er du sikker på din syklus og hvor langt du er på vei? Vi var når jeg trodde jeg var 7+3 , men fikk beskjed om at vi var kortere på vei (kanskje 6+4 - 6+5). Prøvde først utvendig og så ingenting, men jeg har bakovervendt livmor. Med innvendig ultralyd tok det litt tid, men fant en liten bønne med bankende hjerte!

Jeg hadde opprinnelig avtalt ultralyd 8+1 for jeg er usikker på egen syklus og tenkte jeg maks kunne være en uke kortere enn egen beregning. Ville være sikker på at jeg var over 7+0 og ikke skremme meg selv. Det viste seg jo at jeg var kortere på vei, så var bra vi ikke kom tidligere!
 
Anbefaller rundt uke 7, jeg har selv vært i uke 6 der det car for tidlig. Nå ble ikke jeg så veldig bekymret att vi ikke så noe, og vi kom tilbake uka etter og så ett bankende hjerte.
 
Jeg har bestilt til 3 februar når jeg er 8+1. Mistet i 2018 når jeg var 7+5. Så hvis alt er greit 3 feb så tror jeg faktisk at alt går greit. Men dagene gåååår sååååå seeent
 
Har bestilt neste uke da er jeg 8+7, siden jeg er så kvalm og dårlig så er det greit att vi får vært på ul, før vi må fortelle familien det:happy:
 
Takk for gode innspill, folkens! Jeg så jo etter at jeg hadde postet at noen hadde stilt det samme spørsmålet I første graviditet ventet jeg til uke 8 og det har en god opplevelse, litt å se også liksom. Men jeg tror ikke jeg klarer det nå, når jeg vet at det sluttet å utvikle seg i uke 5 sist. Da brenner jeg heller av en ekstra tusenlapp på en ny kontroll etter et par uker. Tror likevel jeg skal prøve å holde meg til 7+1 slik at jeg slipper en runde hvor jeg blir mer stressa fordi jeg plutselig var kommet for tidlig. Så kan jeg brenne av en CB digital når jeg er 6+1 for å sjekke HCG. Herregud så teit jeg føler meg for å tenke på alle disse tingene, det er så ukarakteristisk. Jeg bare klarer ikke slutte å stresse ‍♀️
 
Lurer på å kanskje drøye det til uke 8, da er jeg 8 uker på vei. Også er det enklere å organisere mtp fri fra jobb osv.
 
Takk for gode innspill, folkens! Jeg så jo etter at jeg hadde postet at noen hadde stilt det samme spørsmålet I første graviditet ventet jeg til uke 8 og det har en god opplevelse, litt å se også liksom. Men jeg tror ikke jeg klarer det nå, når jeg vet at det sluttet å utvikle seg i uke 5 sist. Da brenner jeg heller av en ekstra tusenlapp på en ny kontroll etter et par uker. Tror likevel jeg skal prøve å holde meg til 7+1 slik at jeg slipper en runde hvor jeg blir mer stressa fordi jeg plutselig var kommet for tidlig. Så kan jeg brenne av en CB digital når jeg er 6+1 for å sjekke HCG. Herregud så teit jeg føler meg for å tenke på alle disse tingene, det er så ukarakteristisk. Jeg bare klarer ikke slutte å stresse ‍♀️
Jeg skjønner akkurat hvordan du har det. Føler meg ikke som meg selv for tiden og blir kjempebekymret hele tiden. Har funnet et par ting som har hjulpet meg på vei, men med en gang noe skjer er jeg like urolig. Jeg måtte også ta en digital på 6+1 :hilarious:
 
Jeg skjønner akkurat hvordan du har det. Føler meg ikke som meg selv for tiden og blir kjempebekymret hele tiden. Har funnet et par ting som har hjulpet meg på vei, men med en gang noe skjer er jeg like urolig. Jeg måtte også ta en digital på 6+1 :hilarious:
Hva er tipsene dine? Veldig nysgjerrig!
 
Å jeg skrev vel om det i en annen post. Har egentlig ikke noen veldig gode tips, men bare et par ting jeg gjør for å hjelpe meg holde ut tida. Prøver å ha noen milepæler som ikke er altfor langt fram i tid som jeg kan forholde meg til. Først var det at jeg skulle ta ny digitaltest på 6+1, om den viste noe annet enn 3+, så hadde jeg tenkt å kontaktet legen. Da vet jeg på en måte hva neste steg er. Bestilte også TUL til 8+1 ganske tidlig, og har time på helsestasjon 9+3. Etter det var planen min å bestille ny TUL mellom 12-14 uker. Disse tingene gir meg noe å glede meg til! Endte med at jeg hadde blødning og tidligere TUL enn planlagt, så den til 8+1 har jeg avlyst. Skal ha ny TUL for å sjekke at babyen har vokst om 1,5 uke når jeg er 9+4. Ifølge forrige TUL var jeg kanskje en uke kortere på vei enn antatt så må muligens trekke en uke fra alle de over, men enn så lenge forholder jeg meg til menstermin :shy: Prøver å ikke gjøre ting for tidlig for å ikke bli redd hvis jeg ikke er så langt som jeg trodde (f.eks. ville jeg ta ny digital 5+1, men ventet en ekstra uke), men nå vet jeg jo at jeg kanskje ikke er like langt på vei som jeg trodde så framover blir det litt lettere å planlegge.

Ellers så prøver jeg og mannen å gjøre hyggelig ting. Som å rydde plass til babyen, dra på middag og/eller kino. Prøver å gjøre litt avtaler med venner og familie (selv om jeg er stuptrøtt). Det får dagene til å gå litt fortere! Hjelper også å ha noen nær deg å snakke med når bekymringene tar overhånd. Hos meg er det mannen og ei venninne som nylig fikk barn og er litt lik meg ift. bekymringer. Jeg har også en god fastlege og det hjelper å snakke med henne :happy: Hun tar meg alvorlig og kan forklare ting slik at man ikke uroer seg unødvendig. Håper det hjelper :)
 
Jeg bestilte meg time for ultralyd når jeg forhåpentligvis har kommet meg til 7+4 (jeg testet ikke EL)
Da har jeg noe å telle ned til :angelic:
 
Etter å ha prøvd i 14pp så henviste legen meg til gyn. Han fant ikke noe spesielt galt og bad meg slappe av, og ringe når jeg ble gravid. Som magi ble vi gravid 6 uker etter jeg var hos han. Han sa han foretrakk først UL mellom uke 6-8 for å sjekke hjerteslag. Tror det kommer litt an på utstyret legen har, må jo f.eks ha innvendig UL så tidlig. Men etter 7+0 så bør det være hjerteslag så etter det så er det ganske greit å ta innvendig UL.
 
Å jeg skrev vel om det i en annen post. Har egentlig ikke noen veldig gode tips, men bare et par ting jeg gjør for å hjelpe meg holde ut tida. Prøver å ha noen milepæler som ikke er altfor langt fram i tid som jeg kan forholde meg til. Først var det at jeg skulle ta ny digitaltest på 6+1, om den viste noe annet enn 3+, så hadde jeg tenkt å kontaktet legen. Da vet jeg på en måte hva neste steg er. Bestilte også TUL til 8+1 ganske tidlig, og har time på helsestasjon 9+3. Etter det var planen min å bestille ny TUL mellom 12-14 uker. Disse tingene gir meg noe å glede meg til! Endte med at jeg hadde blødning og tidligere TUL enn planlagt, så den til 8+1 har jeg avlyst. Skal ha ny TUL for å sjekke at babyen har vokst om 1,5 uke når jeg er 9+4. Ifølge forrige TUL var jeg kanskje en uke kortere på vei enn antatt så må muligens trekke en uke fra alle de over, men enn så lenge forholder jeg meg til menstermin :shy: Prøver å ikke gjøre ting for tidlig for å ikke bli redd hvis jeg ikke er så langt som jeg trodde (f.eks. ville jeg ta ny digital 5+1, men ventet en ekstra uke), men nå vet jeg jo at jeg kanskje ikke er like langt på vei som jeg trodde så framover blir det litt lettere å planlegge.

Ellers så prøver jeg og mannen å gjøre hyggelig ting. Som å rydde plass til babyen, dra på middag og/eller kino. Prøver å gjøre litt avtaler med venner og familie (selv om jeg er stuptrøtt). Det får dagene til å gå litt fortere! Hjelper også å ha noen nær deg å snakke med når bekymringene tar overhånd. Hos meg er det mannen og ei venninne som nylig fikk barn og er litt lik meg ift. bekymringer. Jeg har også en god fastlege og det hjelper å snakke med henne :happy: Hun tar meg alvorlig og kan forklare ting slik at man ikke uroer seg unødvendig. Håper det hjelper :)
For en fin tilnærming til ting! Og godt at du har en så bra lege! Takk for tips!
 
Etter å ha prøvd i 14pp så henviste legen meg til gyn. Han fant ikke noe spesielt galt og bad meg slappe av, og ringe når jeg ble gravid. Som magi ble vi gravid 6 uker etter jeg var hos han. Han sa han foretrakk først UL mellom uke 6-8 for å sjekke hjerteslag. Tror det kommer litt an på utstyret legen har, må jo f.eks ha innvendig UL så tidlig. Men etter 7+0 så bør det være hjerteslag så etter det så er det ganske greit å ta innvendig UL.
Høres ut som en bra gyn! Jeg tenker 7+1 eller noe rundt der. Da er mannen hjemme også, og jeg tror jeg trenger ham for dette. Så kan jeg en digital i neste uke når jeg er 6+1 og forhåpentligvis bli rolig av resultatet på den
 
Back
Topp