Tidligere fødsler

Spiire

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
Vi som prøver :)
Gresskarfrøene2023
Det er litt tidlig å starte å tenke på fødsel, men tankene vandrer dit innimellom! Jeg har et pks grunnet seteleie med første og en styrtfødsel med nr. 2, så veldig spent på hvordan det blir denne gangen. Også spent fordi det ofte er travelt på sykehuset på sommeren, og jeg fikk beskjed om sist at jeg nesten måtte vurdere hjemmefødsel med en eventuell nestemann fordi det gikk så fort!

Hvordan har din(e) fødsler vært?

Jeg har født 3 ganger før. Mine fødsler er laaaaange, så ikke noe styrtfødsler har akkurat :hilarious:
For meg er det aller viktigste å forberede seg mentalt. Jeg leser blandt annet ei bok som heter positiv fødsel, hvor mye handler om å fremme riktige hormoner og å avverge feil hormoner slik at man slapper av og ikke spenner kroppen. Viktig med mye affirmasjoner, støtte og en god plan. Følger også ei som er doula på instagram som heter buildt to birth. Har lastet ned en del lydfiler av henne , det var fantastiske sist fødsel!! Anbefales!

Jeg har født 3 ganger før. Mine fødsler er laaaaange, så ikke noe styrtfødsler har akkurat :hilarious:
For meg er det aller viktigste å forberede seg mentalt. Jeg leser blandt annet ei bok som heter positiv fødsel, hvor mye handler om å fremme riktige hormoner og å avverge feil hormoner slik at man slapper av og ikke spenner kroppen. Viktig med mye affirmasjoner, støtte og en god plan. Følger også ei som er doula på instagram som heter buildt to birth. Har lastet ned en del lydfiler av henne , det var fantastiske sist fødsel!! Anbefales!
Jeg tok positiv fødsel nettkurs i 23, så helt enig i at det kan anbefales! Må sjekke ut den doulaen på Instagram, følger bare Eva Rose :love7

Med første ble jeg igangsatt 10 dager over termin, som endte opp i hks. Så jeg er veldig spent denne gangen om jeg får føde vaginalt. Følte meg snytt for det etter første, hadde forberedt meg godt og ville klare det, men det viktigste var selvfølgelig at lille hadde det bra. Så da ble det slik :)

Med første ble jeg igangsatt 10 dager over termin, som endte opp i hks. Så jeg er veldig spent denne gangen om jeg får føde vaginalt. Følte meg snytt for det etter første, hadde forberedt meg godt og ville klare det, men det viktigste var selvfølgelig at lille hadde det bra. Så da ble det slik :)
Kan kjenne følelsen av å bli snytt for en vaginal fødsel. Mitt planlagte keisersnitt ble lagt til etter termin for at fødselen forhåpentligvis ville starte av seg selv før den tid (de ville ikke sette i gang av en eller annen grunn), pluss at baby begynte å bli stor.. så da ble det det planlagte keisersnittet. Følte lenge på at jeg ikke hadde født, men et keisersnitt er jo også absolutt en fødsel! Håper du får din vaginale fødsel denne gangen :Heartred

Min fødsel husker jeg som veldig rolig og fin, selv om det selvfølgelig var veldig vondt til tider. Fødte dagen før termin. Hadde tatt positiv fødselkurset så brukte pusteteknikkene mye sammen med lystgass. Var rolig på sykehuset så personalet hadde god tid både under fødsel og på barsel der vi fikk være så lenge vi ville. Spent på en fødsel på sommerstid når det er mer travelt!

42 timers forløp sist. Fødte 40+5. Det var i februar og det var fult og de hadde det travelt. Hadde en god opplevelse hvor vi følte oss både sett og hørt, men håper det går raskere neste gang og at jeg slipper keisersnitt denne gangen også :)

2 styrtfødsler bak meg, fra 4/5 cm til barna var ute tok det 46 minutter på 1, og 45 minutter på nr 2 .. :smiley-ashamed004 Jeg er den som ikke kan sitte hjemme å vente når det begynner, hehe ..

2 styrtfødsler bak meg, fra 4/5 cm til barna var ute tok det 46 minutter på 1, og 45 minutter på nr 2 .. :smiley-ashamed004 Jeg er den som ikke kan sitte hjemme å vente når det begynner, hehe ..
Høres ut som meg selv! Kom inn på sykehuset, vannet gikk, målt til 5cm - baby ute. Alt ila i underkant av 40 min :playful: ble regnet som førstegangs, så spent på neste!

Har født en gang før. Seteleie siste måneden før termin, så jeg var forberedt på vaginal setefødsel. Begynte med forsiktig vannavgang. Dro til sykehuset for å sjekke at det var vannavgang. Det stemte og jeg ble lagt inn med en gang, selv om jeg ikke hadde noe åpning ennå. 24 timer senere kom frøkna ut med baken først, på termindato. Det var stille og rolig på fødeavdelingen den helgen, så jeg fikk veldig god oppfølging.

Første fødsel var jeg hjemme en del timer med greie og overkommelige rier, ble målt til 9 cm da vi kom inn og hun kom et par timer etter det. Veldig fin og god opplevelse. Med nr 2 begynte riene kl 22, vi var på sykehuset kl 23 (turte ikke være hjemme mer) og hun kom 01.30. Også en fin fødsel, men mye mer intens da den gikk fortere. Sies jo at tredje er en joker, men håper på en blanding av disse to

Jeg var i aktiv fødsel i under 2 timer sist, så litt bekymret er jeg for at fødselen skal starte hjemme når det er minst 40 minutter til sykehuset :nailbiting: :hilarious:

Jeg har ingen god erfaring med forrige fødsel. Den endte med haste-keisersnitt etter 33 intense timer. Kjente selv at noe var galt ganske tidlig, at jeg ikke kom til å få ut ungen uten hjelp. Men, de overså mine bekymringer og smerter og mente at jeg måtte ta meg sammen for barnet sin del. Følte litt at de undervurderte meg i og med at jeg bare var 20 år. Når jeg ikke hadde mer å gi kom pressriene og alarmene gikk på babyen i magen. Babyen hadde det ikke bra, og de sa at de måtte få han ut så fort som mulig. 4 timer etterpå våkner jeg opp på overvåkingen uten å forstå noe som helst, og uten babyen min. Får beskjed om at hjertet hans sluttet å slå på tur ut, og at han lå på overvåking også. Men, at han hadde det bra nå!
Viste seg at jeg har noe som heter bekkenforsnevring av fødselskanalen, noe som ofte kan umuliggjøre normal fødsel:rolleyes:
Så, står i mine papirer fra den gang at jeg anbefales planlagt keisersnitt neste gang pga min tidligere opplevelse, noe jeg kjenner er betryggende♥️

Jeg har ingen god erfaring med forrige fødsel. Den endte med haste-keisersnitt etter 33 intense timer. Kjente selv at noe var galt ganske tidlig, at jeg ikke kom til å få ut ungen uten hjelp. Men, de overså mine bekymringer og smerter og mente at jeg måtte ta meg sammen for barnet sin del. Følte litt at de undervurderte meg i og med at jeg bare var 20 år. Når jeg ikke hadde mer å gi kom pressriene og alarmene gikk på babyen i magen. Babyen hadde det ikke bra, og de sa at de måtte få han ut så fort som mulig. 4 timer etterpå våkner jeg opp på overvåkingen uten å forstå noe som helst, og uten babyen min. Får beskjed om at hjertet hans sluttet å slå på tur ut, og at han lå på overvåking også. Men, at han hadde det bra nå!
Viste seg at jeg har noe som heter bekkenforsnevring av fødselskanalen, noe som ofte kan umuliggjøre normal fødsel:rolleyes:
Så, står i mine papirer fra den gang at jeg anbefales planlagt keisersnitt neste gang pga min tidligere opplevelse, noe jeg kjenner er betryggende♥️
Hørtes rett og slett skummelt ut og hvert fall ikkje noe godt å ikke bli lyttet til når du visste du ikke ville få det til uten hjelp! Godt de har det i skrivet ditt nå til senere!❤️

Hørtes rett og slett skummelt ut og hvert fall ikkje noe godt å ikke bli lyttet til når du visste du ikke ville få det til uten hjelp! Godt de har det i skrivet ditt nå til senere!❤️
Ja, man kjenner jo ofte kroppen sin best selv, selv om man ikke har noe erfaring med fødsel fra før! Men, i og med at jeg var ung og førstegangsfødende følte jeg at de tenkte sitt da jeg nesten ba på knær om å få KS. Fikk heldigvis en beklagelse av fødselsteamet i ettertid, da de innrømmet at de skulle tatt diverse tester tidligere da det gikk litt sakte frem.
Heldigvis er «babyen» på nå 15 år helt frisk;)
Så satser vi på en fin opplevelse neste gang♥️

Helt sant. Men bra av de at at de beklaget seg!! og så godt at barnet ditt er friskt!❤️ Ingenting er bedre enn det!

Back
Topp