Tidligere fødsler

Eldstejenta mi var stjernekikker, så det ble en hard fødsel. Men raskt likevel. Jeg ble satt i gang 4 dager før termin, og 11 timer etter var hun ute. Aktiv fødsel 3 timer.
Nr 2. bestemte seg for å snu seg 2 uker før termin og da ble det planlagt keisersnitt pga seteleie. Veldig spent på denne fødselen siden jeg aldri har hatt en fødsel som har startet av seg selv

Første fødsel varte og rakk. Hadde vel rier i nærmere 30 timer. Riene kom dagen før termin og han kom ut på termindagen. Vannet gikk ikke før jeg begynte å presse. Fikk epidural og hele pakken. Heldigvis ble jeg godt ivaretatt, og det var rolig på føden.

Med nr. 2 fikk jeg modningsrier 15 dager før termin, men var ikke i aktiv fødsel. Bor tre timer unna nærmeste sykehus så ble likevel tatt inn på sjekk. Midtsommers og bul på veggene på sykehuset så fikk ikke være der, men fikk et rom på pasienthotell. Var på besøk hos min mor som bor i byen og spiste middag da vannet plutselig gikk. Så kom riene veldig tett etter det. Dro på sykehuset og fikk ikke fødestue for ingen var ledig. Jordmords bemerkning var at «du smiler så det er jo et godt tegn, skjer nok ikke noe med det første». Måtte sitte på er lite rom med ctg utenfor fødeavdelingen.. Satt der i 10 minutt før jeg ba samboeren om å være så snill å trekke i alarmsnora for nå hadde jeg så vondt at jeg måtte få noe lystgass eller noe. Jordmora kom etter langt om lenge (føltes det iallefall som) og da sa jeg at jeg ikke klarte mer for jeg fikk ingen pause mellom riene. Hun spurte om jeg klarte å gå mellom to rier inn til fødeavdelingen, problemet var bare at det var ikke noe pause. Så måtte springe med rier inn på et føderom som ikke hadde verken dyne, pute eller noe da de enda holdte på å vaske det, samboer måtte ta av meg buksa, og hodet var allerede mellom bena mine. Så var det et press eller to så var han ute. Fra vannet gikk til han kom ut tok det vel 45 minutter.

Så ser litt mørkt på å føde sommerstid igjen da jeg ikke følte meg veldig ivaretatt sist. Får bare håpe at jeg får et lite forvarsel denne gang også med modningsrier, så jeg rekker til sykehuset.

Back
Topp