Tidlig vannavgang?

Søskendrøm2022

Gift med forumet
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
September To Remember
Hei,

I dag da jeg skulle sette meg i sengen etter å ha tisset på morningen, rant det plutselig litt vann ut av meg. Er 30+3 i dag, så er jo egentlig alt for tidlig. Føler det murrer litt under trusekanten og i korsryggen også, men det har det jo gjort flere ganger i graviditeten. Ringte føden og de sa jeg skulle ta på et bind og ringe tilbake om to timer og se an hvordan situasjonen er da.

Har noen erfaring med falsk vannavgang? Og hvor lenge etterpå fødte dere i så fall? Var det snakk om uker eller dager?

Og har noen eventuelt erfaring med tidlig fødsel i uke 30/31?

Krysser fingrene for at det bare er en falsk alarm og at lille holder seg inne.

Legger ved bildet av vannet som traff sengen også. Var ikke mye, men er temmelig sikker på at det ikke var tiss siden jeg nettopp hadde tisset og det ikke var gult. Luktet helt nøytralt.
 

Vedlegg

  • 30A3C798-E2DF-4430-A7F6-40A8F58E6359.jpeg
    30A3C798-E2DF-4430-A7F6-40A8F58E6359.jpeg
    17,8 KB · Visninger: 131
Hmmm, det var jo en god del.
Fostervann skal jo, etter hva jeg har hørt, lukte litt søtlig. Kan det være utflod, de sier at den kan være tyntflytende nå mot slutten? Godt du ringte. Hold oss oppdaterte. Lykke til!
 
Hmmm, det var jo en god del.
Fostervann skal jo, etter hva jeg har hørt, lukte litt søtlig. Kan det være utflod, de sier at den kan være tyntflytende nå mot slutten? Godt du ringte. Hold oss oppdaterte. Lykke til!

Syns det kom såpass mye og siden det rant ned fra hånden min da jeg sjekket, så tror jeg det må ha vært mer enn bare utflod. Men det har heldigvis ikke kommet noe mer, så føden sa jeg bare skulle ringe tilbake hvis det plutselig kom nok til å fylle et bind. Har prøvd å Google litt, og virker som det skal ha ingen lukt eller søtlig lukt.

Skal heldigvis på vekstkontroll på Ullevål tirsdag morgen på grunn av dobbelt livmor (bicorn uterus), så satser på at jeg da får status på resten også ☺️

Virker heldigvis ikke som det skjer noe mer i dag, men nå kom jo vannet ganske overraskende på i første omgang. Tenker at det kanskje kan ha vært at det gikk hull på den ytterste av de to hinnene.
 
Ja, jeg tenker også at det kan ha vært den ytterste hinnen, og hvis det rant ut av hånden din så er det jo lite sannsynlig at det er utflod.

Masse lykke til, får håpe at det ikke øker på.
 
Sniker.

Jeg fikk fostervannslekkasje i uke 31+0 i første svangerskap. Det var som hos deg det startet hos meg, men jeg avfeide det først som utflod. Men så ble mengdene større og større de neste to dagene. 31+2 ringte jeg føden fordi det kom ganske mye og da følte jeg ikke at det var tvil lenger. Ble hentet i ambulanse og innlagt. Lille holdt seg heldigvis inne til 34+0 :)

Håper selvfølgelig det ikke er fostervann for din del og at babyen ikke kommer enda. Hver dag i magen er en seier :Heartred Masse lykke til.
 
Sniker.

Jeg fikk fostervannslekkasje i uke 31+0 i første svangerskap. Det var som hos deg det startet hos meg, men jeg avfeide det først som utflod. Men så ble mengdene større og større de neste to dagene. 31+2 ringte jeg føden fordi det kom ganske mye og da følte jeg ikke at det var tvil lenger. Ble hentet i ambulanse og innlagt. Lille holdt seg heldigvis inne til 34+0 :)

Håper selvfølgelig det ikke er fostervann for din del og at babyen ikke kommer enda. Hver dag i magen er en seier :Heartred Masse lykke til.

Takk for informasjonen. Jeg tenker jeg kanskje skal gå med bind de neste dagene for å eventuelt få fanget opp vannet hvis det kommer noe mer, og følge litt ekstra med. Godt å høre at du i hvert fall klarte å holde barnet inne en stund til etter første spor til fostervannslekkasje. Fødte du vaginalt i uke 34? Og har alt gått bra med lille?

Tusen takk ❤️
 
Sniker: her startet vannet å gå 33+5. Kom ihvertfall 2 l første dagen. Ble innlagt på sykehus, fikk antibiotika IV, og de stoppet fødsel som startet da. 4 dager senere fikk jeg igjen rier, og da ble mini født med keisersnitt.

Mitt luktet søtlig og det var spor av blod i det, så var rosa.
 
Takk for informasjonen. Jeg tenker jeg kanskje skal gå med bind de neste dagene for å eventuelt få fanget opp vannet hvis det kommer noe mer, og følge litt ekstra med. Godt å høre at du i hvert fall klarte å holde barnet inne en stund til etter første spor til fostervannslekkasje. Fødte du vaginalt i uke 34? Og har alt gått bra med lille?

Tusen takk ❤️

Greit å følge med litt ekstra de neste dagene ja. Det er jo viktig å få antibiotika om det faktisk er fostervann. Har hørt mange si at de tar prøver av bindet på sykehuset, men jeg måtte ta vaginal undersøkelse for å teste væska som kom ut. Sikkert ulik praksis rundt om :)

Ja, veldig glad for de ekstra 3 ukene han fikk være i magen. Det utgjorde mye :Heartred Fødte vaginalt. Alt gikk bra, var på intensiven i to og en halv uke før vi fikk dra hjem :) Frisk og rask snart 4-åring nå :rolleyes:
 
Greit å følge med litt ekstra de neste dagene ja. Det er jo viktig å få antibiotika om det faktisk er fostervann. Har hørt mange si at de tar prøver av bindet på sykehuset, men jeg måtte ta vaginal undersøkelse for å teste væska som kom ut. Sikkert ulik praksis rundt om :)

Ja, veldig glad for de ekstra 3 ukene han fikk være i magen. Det utgjorde mye :Heartred Fødte vaginalt. Alt gikk bra, var på intensiven i to og en halv uke før vi fikk dra hjem :) Frisk og rask snart 4-åring nå :rolleyes:

Her var det likt som ts, hadde vært på toalettet og tisset, og når jeg da reiste meg så rant det mer væske, jeg avfeide det 3 ganger på samme dag. Var 35+5 da så litt lenger. Dro inn på sykehuset samme kveld, di tok ikke prøve av bindet, di luktet på det. Men tok prøve fra underlivet. Fødte hun 35+6 12 timer etter vannet gikk, men 1 time etter fødselen startet.
 
Vannet mitt gikk 37+0 med første. Da kom det mye. Mitt vann luktet ikke og var helt klart. Kom så mye da at jeg måtte bruke 2 badehåndklær til å tørke det opp med.
Jeg ville ha tatt litt forhånds regler frem over. Ikke sex. Ikke trigge kynnere osv til du ser om det kommer mer.
Kommer det mer så ville jeg ha insistert på en sjekk. Du er så tidlig at de vil prøve å utsette fødselen.
har hørt om gravide som har gått slik en stund men de hr blitt fulgt opp med sjekk på sykehuset.
 
Nå når jeg leser husker jeg at noe likt har skjedd meg, men husker ikke akkurat når i svangeskpet. Husker iallfall at det var iallfall før varmen, så kanskje i mai. Jeg var på do og etter at jeg har reist meg, så kom ut noe væske, jeg trodde at det var tiss. Men tenkte også at det kan være vann. Det var heller ikke så mye. Siden ingenting kom ut etter det ringte jeg ikke noen, og så glemte jeg det litt bort. Nå er jeg 35+6. I dag skal jeg på UL på vekst kontroll, og nå er jeg litt bekymret om det er nok vann der inne...
 
Nå når jeg leser husker jeg at noe likt har skjedd meg, men husker ikke akkurat når i svangeskpet. Husker iallfall at det var iallfall før varmen, så kanskje i mai. Jeg var på do og etter at jeg har reist meg, så kom ut noe væske, jeg trodde at det var tiss. Men tenkte også at det kan være vann. Det var heller ikke så mye. Siden ingenting kom ut etter det ringte jeg ikke noen, og så glemte jeg det litt bort. Nå er jeg 35+6. I dag skal jeg på UL på vekst kontroll, og nå er jeg litt bekymret om det er nok vann der inne...

Lykke til i dag ☺️ Det produseres heldigvis fostervann hele tiden, så hvis det bare har kommet litt er det nok mer enn nok vann der inne. Har også lest at hinnen kan gro igjen hvis det kommer et lite hull på den ☺️
 
Det kan være den ytre hinnen som har sprukket.. tror jeg har lest at det kan skje, da bør det ikke komme mer vann iallefall.

I mitt forrige svangerskap gikk vannet i uke 32+5 hos meg, jeg var ikke i tvil om at det var fostervannet så jeg ringte føden. Jeg ble umiddelbart hentet av ambulanse og de tok test av bindet jeg hadde på meg. Ble deretter innlagt og fikk antibiotika. Hadde 3 cm åpning helt til uke 34+0, da kom han av seg selv. De skulle egentlig sette meg i gang samme dag. :happy:

Når vannet gikk så var det ikke utrolige store mengder, men nok til at det ikke var utflod. Hvis vannet har gått så kan det også sive ut litt vann hvis man for eksempel bytter stilling i sofaen eller senga.

Gutten min fikk antibiotika etter fødsel og ble i starten matet med sonde. Etter kort tid gikk ammingen fint og han ble større.
Han har ingen skader eller er seint utviklet, han tok igjen de andre som var født på samme tid (til termin) på under ett år. Nå er han over 3 år, sterk språklig og like god motorisk som alle de andre.. kanskje bedre enn noen også :Heartred
 
Lykke til i dag ☺️ Det produseres heldigvis fostervann hele tiden, så hvis det bare har kommet litt er det nok mer enn nok vann der inne. Har også lest at hinnen kan gro igjen hvis det kommer et lite hull på den ☺️
Tusen takk, men det ble ikke noe UL hos meg i dag siden samboeren var testet for korona på lørdag og har ikke fått svar enda. :banghead: Men timen min ble flyttet til onsdag og jeg håper at vi får negativ svar i morgen. Jeg tror ikke at han er smittet. Nå regner jeg med at alt står bra der inne ang. vannet siden det har gått så lenge og lille var veldig aktiv hele tiden. Hvordan går det med deg nå?
 
Tusen takk, men det ble ikke noe UL hos meg i dag siden samboeren var testet for korona på lørdag og har ikke fått svar enda. :banghead: Men timen min ble flyttet til onsdag og jeg håper at vi får negativ svar i morgen. Jeg tror ikke at han er smittet. Nå regner jeg med at alt står bra der inne ang. vannet siden det har gått så lenge og lille var veldig aktiv hele tiden. Hvordan går det med deg nå?
Ånei, så kjedelig. Men mest sannsynlig står alt bra til med dere begge. Jeg har en god magefølelse selv. Har ikke fått noe mer lekkasje siden i går, så tror kanskje det bare var den ytterste hinnen for eksempel det gikk litt hull på. Satser på at det gror igjen og at vannet fylles opp igjen ☺️ Men gleder meg til ultralyd i morgen likevel, alltid koselig å se lille ❤️
 
Ånei, så kjedelig. Men mest sannsynlig står alt bra til med dere begge. Jeg har en god magefølelse selv. Har ikke fått noe mer lekkasje siden i går, så tror kanskje det bare var den ytterste hinnen for eksempel det gikk litt hull på. Satser på at det gror igjen og at vannet fylles opp igjen ☺️ Men gleder meg til ultralyd i morgen likevel, alltid koselig å se lille ❤️
Takk, det tror jeg også. :)
Bra at det ikke kom noe mer, håper at det forbli sånn til tiden er der!
Tvi, tvi i morgen! :Heartred
 
Var på vekstestimering i dag på grunn av dobbelt livmor. Legen sa egentlig ikke noe mer om lekkasjen enn at det var bra det ikke hadde kommet mer, og at jeg bare måtte ringe hvis det skjedde noe.

Ellers var målene fine. Lille vokser som hun skal og livmoren var fremdeles lukket. Har gått fra å være 7 cm i uke 15, til 4 cm i uke 26 og nå 2,7-3 cm i uke 31, men det er nok naturlig at den blir flatere og nesten 3 cm er jo innafor ☺️
 
Last edited:
Tusen takk, men det ble ikke noe UL hos meg i dag siden samboeren var testet for korona på lørdag og har ikke fått svar enda. :banghead: Men timen min ble flyttet til onsdag og jeg håper at vi får negativ svar i morgen. Jeg tror ikke at han er smittet. Nå regner jeg med at alt står bra der inne ang. vannet siden det har gått så lenge og lille var veldig aktiv hele tiden. Hvordan går det med deg nå?

Fikk du gjennomført timen i dag? Og hvordan gikk det? ❤️
 
Fikk du gjennomført timen i dag? Og hvordan gikk det? ❤️
Tusen takk for at du spør. :Heartred Ja, samboeren fikk negativ resultat og jeg kunne ha time i går. Alt er i orden med gutten i magen untatt størrelsen. Han er 5% mindre. Han var 7% mindre i uke 30. Så jeg fikk en ny time om to uker og hvis han ikke vokser nok, blir jeg satt i gang. :confused:
 
Back
Topp