Tidlig vannavgang

Vannet gikk her i uke 33+2 sist. De klarte å stanse fødselen slik at lungemodningssprøytene fikk virket. Hver time som går er verdifulle slik at sprøytene får virket mest mulig. Full effekt får man etter 48 timer. Etter det stanser de ikke lenger fødselen.

Jeg ble deretter liggende ett par dager hvor det ikke skjedde noe særlig. Deretter ville de ha fødselen i gang igjen på grunn av infeksjonsfare siden vannet hadde gått. De fikk imidlertid ikke fødselen ordentlig i gang igjen, og til slutt ble det bestemt keisersnitt.

En uke etter at vannet gikk kom verdens fineste gutt til verden på keiserlig vis. 32 + 2 uker. Han veide 2552 kg og var ca 48 cm lang. Han trengte litt ekstra varme det første døgnet, og hjelp til å spise. Han var aldri den første til å rulle, krabbe, gå osv, men innafor normalen og har ingen skader eller noe som tyder på at han er født for tidlig. Han er 5,5 år nå.

Vi var på sykehuset i 10 dager for å sikre vektoppgang etc. Deretter fikk vi oppfølging hjemme en periode. Han fikk mat i sonde noen uker, og han fikk RS-virus så vi måtte inn på isolat, men 4 uker etter fødselen var alt normalt igjen og det har ikke vært behov for noe som helst ekstra oppfølging utover noen ekstra vektkontroller første halve året. På helsestasjonen og hos legen har de selvsagt vært ekstra påpasselige for å sjekke at han utvikler seg normalt, og korrigert for de ukene han kom for tidlig, så har det vært helt greit hele tiden.

Ble langt dette, men jeg husker jeg var helt desperat etter informasjon selv og ville vite mest mulig.

Du og babyen er i trygge hender. Det kommer til å gå veldig fint og du kommer til å takle det som måtte komme av ekstra utfordringer. Jeg håper du er like heldig som jeg var og at slipper noe særlig ekstra, men uansett så kommer dette til å gå fint!

En siste ting: ikke Google! Ikke gjør det! Hold deg til informasjonen du får fra legene og sykepleierne. Historiene man finner på nettet er ikke din historie, men noen andres. Prøv å samle god energi og dropp bekymringer. Snart har du verdens beste gave i armene dine.

Sender deg en god klem og ønsker deg lykke til!
Godt å få høre din opplevelse :). Jeg fikk siste lungemodningssprøyte på onsdag, og har ikke hatt rier. Så lenge testene er fine så skal de vente med å gjøre noe før jeg kommer i uke 34 :happy:
 
Nr.2 her blei satt i gang 35+2 pga vekstavik og vekststopp. Veide 2078gr og klarte seg fint sjav. Låg litt i lys og hadde sonde i ca.1,5 uke. Fekk reise heim etter 2 uker. Er i dag 5 år og ingen tegn på prematur.
Nr.3 blei tatt med dels haste.ks i uke 33+3 pga stort vekstavik, vekststopp og dårlig verdier. Veide 1355gr, frisk og rask. Låg i varmeseng til ho klarte å regulere varmen bedtre sjav, hadde sonde i ca.3.5 uke. Ustabilt blodsukker i ca.1 uke. Låg i lys i ca.2 døgn tilsammen fordelt på to runder. Fekk reise heim etter 4 uker, var da rett under 2kg og fullammende.. Er ei aktiv jente på snart 16.mnd som eelsker mat:happy: Har hengt litt etter motorisk som forventet, men begynner å ta igjen. Er enda ikkje oppe å går aleine, men god tid enda:happy::Heartred
Ser du har fått lungemodning sprøyter som har fått tid til å ha full efekt, og det er alfa omega!..

Masse lykke til, dette gjeng nokk kjempe bra:Heartred
 
Tidlig vannavgang pga infeksjon, ble satt i gang 3. dag pga fare for infeksjon til baby når det ikke er fult med fostervann. Vannet gikk i uke 34, kan ikke huske å ha fått lungemodningssprøyte. Jenta vår pustet av seg selv, ble matet med kopp (noe herk) Var 2 uker på sykehuset, ble sendt hjem med ammeproblemer, men hadde jo koppen. Mat 12 x i døgnet; annenhver time dag og natt, slitsomt. Måtte inn noen å få lyshandling i noen uker etter hjemreise. Ellers alt vell, igjen senskader av å bli for tidlig født, en smart, rolig og lang jente som ikke er kresen eller vil komme til å trenge ekstra oppfølgning. 2080kg, 44cm lang. Var nok mest slitsomt for oss foreldre, vi var 20 og 21 år, og det var meg som hadde 98% av stell og mating av ungen de første ukene, tror ikke helt mannen hadde beina på jorden i den perioden [emoji28] Nesten litt glad han jobbet turnus på sjøen slik at vi kunne flykte hjem til mamma å få avlastning og hjelp [emoji173] (bærer ikke nag til sambo for hvordan det ble,men forholdet vårt ble vel lagt på is og tok tid å reparere, men nå venter vi nr 2)
 
Så bra at mange har så fine erfaringer med prematur fødsel. Kjenner jeg er spent på hva som skjer fremover nå, alt av prøver er iallefall fine enda. :) Jeg tror selv dette kommer til å gå bra nå, og spesielt godt å lese det dere skriver om deres små :happy::Heartred
 
Da ligger jeg her på sykehuset enda da, jordmor sier jeg har 3cm åpning. Kjenner ikke så mye annet enn ubehag i korsryggen og noen små sammentrekninger en sjelden gang.. skal ikke riene være vonde?
 
De kommer nok etterhvert, kan ta tid før de bygger seg opp . Men alle opplever de forskjellig. Lykke til! [emoji173]
 
De kommer nok etterhvert, kan ta tid før de bygger seg opp . Men alle opplever de forskjellig. Lykke til! [emoji173]
Hehe, okei. Har ikke peiling på hva jeg kan forvente, og de har det ganske travelt her.. så har ikke rukket å snakket med noen så mye om fødsel :happy:
 
Ok. Selv husker jeg dårlig av hva som skjedde og styrke på riene [emoji28] Ble satt i gang med drypp kl 1700ca, så er hun født 2141, og en gang imellom fikk jeg en powernap. Tror det var i begynnelsen, når riene/murringene var svake. Føler meg rar/teit og alt det der når jeg ikke husker hvordan riene føltes ut.... Men utifra det jeg ser på fødeavdelingen, så kan det ta timer før riene bygger seg opp, og ting begynner å skje. Kan også ta tid før du får større åpning. Har dessverre ikke annet å si enn at du må bare ligge å vente på at kroppen skal få jobbe seg fremover
 
Da ligger jeg her på sykehuset enda da, jordmor sier jeg har 3cm åpning. Kjenner ikke så mye annet enn ubehag i korsryggen og noen små sammentrekninger en sjelden gang.. skal ikke riene være vonde?
Lykke til! Venter de på at det skal sette i gang? Jeg hadde premature rier en gang, og det gjorde vondt, men var mer uutholdelig fordi det kjentes som om hele korsryggen og magen hadde strammet musklene og holdt de strammet i mange timer. Men vet at mange opplever det forskjellig.
 
Lykke til! Venter de på at det skal sette i gang? Jeg hadde premature rier en gang, og det gjorde vondt, men var mer uutholdelig fordi det kjentes som om hele korsryggen og magen hadde strammet musklene og holdt de strammet i mange timer. Men vet at mange opplever det forskjellig.
Tror planen nå er at det bare skal gå sin gang, har hatt noen sterkere rier og har vondere rygg.. men det er ikke regelmessig. Hvis han ikke kommer av seg selv, så forandrer vel planene seg.. han skal ikke holdes inne mye lengre etter uke 34 pga infeksjonsfaren.. Håper de vet mer i morgen, føler ikke jeg vet helt hva som skjer akkurat nå..
 
Tror planen nå er at det bare skal gå sin gang, har hatt noen sterkere rier og har vondere rygg.. men det er ikke regelmessig. Hvis han ikke kommer av seg selv, så forandrer vel planene seg.. han skal ikke holdes inne mye lengre etter uke 34 pga infeksjonsfaren.. Håper de vet mer i morgen, føler ikke jeg vet helt hva som skjer akkurat nå..

Håper det starter av seg selv for deg, slik at du slipper igangsettelse eller keisersnitt. Vet de ca hvor stor han er? Ja, håper du får mer svar i morgen, det er slitsomt å ligge på vent å ikke vite hva planen er... Ønsker deg masse lykke til [emoji173] Hang in there.
 
Håper det starter av seg selv for deg, slik at du slipper igangsettelse eller keisersnitt. Vet de ca hvor stor han er? Ja, håper du får mer svar i morgen, det er slitsomt å ligge på vent å ikke vite hva planen er... Ønsker deg masse lykke til [emoji173] Hang in there.
Takk :happy:. Fikk tatt ultralyd onsdag forrige uke og da var vekst og alt normalt.. legen sa at han er slik han skal være og regnet med at han var ca 2 kg :). Så jeg er meget fornøyd med det :)
 
Takk :happy:. Fikk tatt ultralyd onsdag forrige uke og da var vekst og alt normalt.. legen sa at han er slik han skal være og regnet med at han var ca 2 kg :). Så jeg er meget fornøyd med det :)
Det er så fantastisk [emoji173]
 
Mi var 2 og 44lang, like stor som en baby born dukke, har bilde når de ligger ved siden av hverandre [emoji173] Husker bestemor hadde kjøpt hjemmestrikket rosa dukkekjole til vi skulle feire bestemor og bestefar sin 140år dag (70x2), måtte jo ha en kjole til prinsessa.... Hadde fotoshoot når hun var noen uker gammel, i hjemmelaget baby born bunad, med skaut og skotøffler. Vil bare si, ta masse bilder av den lille. Tiden og følelsen av hvordan det var kan fort bli glemt, da er det så gull verdt å ha masse bilder å se tilbake på!!!!!! Og forsatt lykke til
 
Gjekk med 3-4cm åpning med både nr 1 og 2 uten å kjenne så mykje til nåke. Uvisst heilt kor lenge, men med nr.1 vertfall 1,5uke... I starten trenger man ikkje kjenne så mykje...
Masse lykke til:happy:
 
Klokken 04.21 kom David til verden, velskapt og fin gutt på 2280 gram. Han er 46 cm lang og ser ikke spesielt prematur ut :happy:. Det skal sies at jeg kjente riene veldig veldig godt, og fødselen var grusomt vond.. men verdt all smerte :Heartbigred. Men det skal vel sies at jeg ikke brukte smertestillende heller da. :) Men nå hører jeg vel egentlig til mars forumet, men takk for alle svar fra dere her :Heartred
 
Klokken 04.21 kom David til verden, velskapt og fin gutt på 2280 gram. Han er 46 cm lang og ser ikke spesielt prematur ut :happy:. Det skal sies at jeg kjente riene veldig veldig godt, og fødselen var grusomt vond.. men verdt all smerte :Heartbigred. Men det skal vel sies at jeg ikke brukte smertestillende heller da. :) Men nå hører jeg vel egentlig til mars forumet, men takk for alle svar fra dere her :Heartred

Gratulerer så mye med den lille prinsen! Så godt å høre at alt har gått bra :)
 
Back
Topp