Tidlig ultralyd

Dere som har vært på tidlig-tidlig ultralyd på sykehuset henvist fra legen, får dere bilder? :scratch

Vi fikk med
Dere som har vært på tidlig-tidlig ultralyd på sykehuset henvist fra legen, får dere bilder? :scratch
I Trondheim får man mulighet til å betale for ultralydbildet i alle fall. Også tror jeg det har litt å si fra person til person på hvem du tar den hos. Vi fikk ekstra oppfølging ved forrige svangerskap, og dermed relativt mange ultralyder. Hos mange på sykehuset (av de som gjennomførte ultralyden på meg) så fikk vi med bildet, og kun hos et par få så fikk vi beskjed om at det kunne fås mot betaling. :)

Noen som har erfaring med tidlig ultralyd (privat) i Akershus/Follo som ikke trenger henvisning fra fastlege? Evt strekning Lillestrøm-Moss? Sist når vi fikk påvist MA var vi på en klinikk midt i Oslo sentrum. Frister ikke til gjentakelse med kollektivtransport hjem etter en sånn beskjed:(

Var på den i kjøpmannsgata for mange år siden, fornøyd. Det var i 2016, før man fikk tilbud om tidlig UL, så var nok der i uke 9 eller 10 tror jeg.

Kommer nok ikke til å gjøre det denne gang, da det beste for embryoet/fosterer er færrest mulig UL. Men her må man jo veie opp fordeler å ulemper, om det betrygger mor mye så er jo det også veldig positivt for spiren :Heartred
ble nyskjerrig på denne; Hvorfor konkret mener de det beste for embryoet er å vente/ha færre UL? Hadde tenkt å bestille en privat UL på Jordmorklinikken i Oslo, men det var jo mest for egen nysgjerrighet. =)

ble nyskjerrig på denne; Hvorfor konkret mener de det beste for embryoet er å vente/ha færre UL? Hadde tenkt å bestille en privat UL på Jordmorklinikken i Oslo, men det var jo mest for egen nysgjerrighet. =)

Det er ingen studier som viser at ultralyd er skadelig for fosteret hverken i svangerskapet eller etter den er født. Måtte bli ekstra fulgt opp under forrige svangerskap blant annet med ultralyd, og det var det første jeg spurte dem om. Ble veldig trygget og beroliget på det, så du kan med god samvittighet bestille deg tidlig ultralyd for å hilse på knøttet i magen og se at alt står bra til:Heartred

0D1990BF-E9D4-4088-91A6-8CAA1561265E.jpeg

Fordi det er en risiko (om den som tar ULen ikke gjør det riktig), og pga. føre-var-prinsippet (se artikkel). Det er ikke nok forska på fordi det ikke er etisk forsvarlig å forske på det (ingen av oss hadde vel blitt med på et forskningsprosjekt hvor vi måtte ta UL hver dag?). Når det er sagt så er nok ikke risikoen stor, og fordelene utveier nok ulempene/risikoen når ekstra UL tas pga. bekymret mor eller foster som må følges nøye pga. komplikasjoner.

Jeg har bestilt tidlig ultralyd når jeg er 9+0❤️ Så får vi se om jeg klarer å vente så lenge, men det er jo snart bare tre uker til. Så jeg tenker at det går fort så lenge jeg klarer å holde meg i jobb.

Jeg får tidlig tidlig ultralyd offentlig når jeg er 6+5. Men om jeg ikke får en etter det og før uke 12 så er det fare for at jeg betaler for en privat rundt uke 9-10. Og jeg har blitt betrygget av overlege på fostermedisin om at jeg helt trygt kan ta ultralyd. Så det gjør jeg, for mitt stressnivå uten kan umulig være bra for fosteret... synes det er skumlere om jeg kommer til det stadiet at det evt. Blir fostervannsprøve og morkakeprøve....

Noen som har erfaring med tidlig ultralyd (privat) i Akershus/Follo som ikke trenger henvisning fra fastlege? Evt strekning Lillestrøm-Moss? Sist når vi fikk påvist MA var vi på en klinikk midt i Oslo sentrum. Frister ikke til gjentakelse med kollektivtransport hjem etter en sånn beskjed:(
Skulle til å si Aage på Oslo City Legesenter, før jeg så biten om kollektivtransport. Det er vel en aleris eller Volvat i Moss, men ingen erfaring med den.

(Sniker litt her inne i påvente av å kunne ta test - har termin 27-29.01 om jeg er gravid)

Skulle til å si Aage på Oslo City Legesenter, før jeg så biten om kollektivtransport. Det er vel en aleris eller Volvat i Moss, men ingen erfaring med den.

(Sniker litt her inne i påvente av å kunne ta test - har termin 27-29.01 om jeg er gravid)
Takk for svar. Så at det var Volvat i Moss, men endte opp med Knøttet ultralyd i Moss - det var 800 kr i prisforskjell for tidlig ultralyd. Da får vi oss en kjøretur, men heller det enn kollektivt hvis vi får dårlige nyheter igjen :love017 Masse lykke til med testing!

Takk for svar. Så at det var Volvat i Moss, men endte opp med Knøttet ultralyd i Moss - det var 800 kr i prisforskjell for tidlig ultralyd. Da får vi oss en kjøretur, men heller det enn kollektivt hvis vi får dårlige nyheter igjen :love017 Masse lykke til med testing!
Det skjønner jeg godt! Masse lykke til :love017 Håper det går bra for dere denne gangen!

Takk! :love017 Er så utålmodig med å teste, men får liksom ikke testa før til uka uansett, men skulle ønske jeg bare kunne finne ut NÅ om dette forsøket gikk (assistert befruktning)

Fått innkalling til offentlig tidlig ultralyd på sykehuset 24.juni. Da er jeg 12+1… Litt skuffet.
Jeg synes det er lenge å vente… Hadde forventet å få komme tidligere siden jeg er såpass opp i alder, 43…. Hva tenker dere? Skal jeg ringe jordmor å høre, evt. at jeg bestiller tidlig UL selv privat?

Fått innkalling til offentlig tidlig ultralyd på sykehuset 24.juni. Da er jeg 12+1… Litt skuffet.
Jeg synes det er lenge å vente… Hadde forventet å få komme tidligere siden jeg er såpass opp i alder, 43…. Hva tenker dere? Skal jeg ringe jordmor å høre, evt. at jeg bestiller tidlig UL selv privat?
Tror dessverre at det ikke er noe automatikk fordi om man er litt opp i alder. Forøvrig fint at du har fått den såpass tidlig og ikke må vente til uke 14 f.eks. med tanke på evt. NIPT test. Som fort tar noen uker å få svar på. De forrige svangerskapene da jeg var fylt 40 endte jeg med å betale for privat fordi jeg var sikker på at det var noe galt.

Tok andre ultralyd i dag, uke 6+3. Var ikke så mye utvikling siden sist og det var ikke hjerteslag.. Ny runde til uken
Hva sier legen da? Og hvordan har du det? Situasjonen din er jo litt ekstra nervepirrende :Heartpink

Hva sier legen da? Og hvordan har du det? Situasjonen din er jo litt ekstra nervepirrende :Heartpink
Den er festet litt dypt, som gir økt risiko for for tidlig fødsel og dårlig vekst. Så det er litt dårlige odds på grunn av det. Det kan godt hende at hele svangerskapet stopper opp nå tidlig, men hvis det overlever, så vet vi jo ikke helt hvordan det går…

Den er festet litt dypt, som gir økt risiko for for tidlig fødsel og dårlig vekst. Så det er litt dårlige odds på grunn av det. Det kan godt hende at hele svangerskapet stopper opp nå tidlig, men hvis det overlever, så vet vi jo ikke helt hvordan det går…
Tøft å gå sånn i uvisshet ❤️ Krysser fingrene for deg ❤️

Back
Topp