Tidlig ultralyd

Vinterbabyx2

Betatt av forumet
Kan være fint å dele erfaringer og tanker rundt tidlig ultralyd ~ både i forkant og etterpå.:Heartred

Selv om alle får offentlig tidlig ultralyd nå, så er det nok mange (inkludert meg selv) som planlegger å bestille privat tidlig ultralyd tidligere enn den offentlige, for å se hvordan det står til.

Ved forrige svangerskap så fikk jeg ikke offentlig før uke 14. Jeg syntes derfor det var veldig beroligende og fint med en privat i uke 7 for å høre hjerteslag osv. Tenker å gjøre det samme denne gangen, men er usikker på hvor jeg ønsker å bestille fra.

Vil noen dele tips og anbefalinger på steder i Trondheim? Forrige gang var vi hos Sentrum gynekologiske og var fornøyd med dem. Men har hørt mye bra om andre steder også. :love2

Kan være fint å dele erfaringer og tanker rundt tidlig ultralyd ~ både i forkant og etterpå.:Heartred

Selv om alle får offentlig tidlig ultralyd nå, så er det nok mange (inkludert meg selv) som planlegger å bestille privat tidlig ultralyd tidligere enn den offentlige, for å se hvordan det står til.

Ved forrige svangerskap så fikk jeg ikke offentlig før uke 14. Jeg syntes derfor det var veldig beroligende og fint med en privat i uke 7 for å høre hjerteslag osv. Tenker å gjøre det samme denne gangen, men er usikker på hvor jeg ønsker å bestille fra.

Vil noen dele tips og anbefalinger på steder i Trondheim? Forrige gang var vi hos Sentrum gynekologiske og var fornøyd med dem. Men har hørt mye bra om andre steder også. :love2
Var på den i kjøpmannsgata for mange år siden, fornøyd. Det var i 2016, før man fikk tilbud om tidlig UL, så var nok der i uke 9 eller 10 tror jeg.

Kommer nok ikke til å gjøre det denne gang, da det beste for embryoet/fosterer er færrest mulig UL. Men her må man jo veie opp fordeler å ulemper, om det betrygger mor mye så er jo det også veldig positivt for spiren :Heartred

Jeg har alltid betalt for privat ultralyd i uke 7-9 et sted. Men denne gangen får jeg ultralyd på sykehuset tidlig tidlig. Kanskje jeg ender med begge om hodet mitt får det for seg. Er så betryggende. Og jeg spurte overlegen på fostermedisin om det var fare for babyen med for ofte ultralyd og hun sa det er litt sprikende studier. Men de aller fleste og største studiene viser at det er helt trygt i moderat mengde.

Spennende tanker rundt dette. Forrige gang var jeg på tidlig ultralyd i uke 7. Det var fint, men det var litt tidlig. Ble satt noen dager tilbake og det vat lite å se utenom hjertebank. Selv om det selvfølgelig var fint! Så egentlig ble jeg litt stressa etter den timen. Jeg tenker å se an litt når jeg får tidlig ultralyd i det offentlige. Vurdere å ta en i uke 10❤️ Synes det er litt rart hva de sier om ultralyd og risiko. Mange sier jo at det ikke er noen risiko, men det er kanskje ikke nok studier. Jeg tenker å dra til Jordmorklinikken i Oslo. Det er også halvparten av prisen som å dra til gynokolog. Jordmødrene er jo veldig flinke

Jeg vet ikke helt, men tror 5 uker og noen dager
Håper du får sett noe. Kan jo være for tidlig til at hjerte har begynt å slå❤️ Jeg har tenkt at jeg må være minst 6+0 før jeg tørr å ta ultralyd.

Håper du får sett noe. Kan jo være for tidlig til at hjerte har begynt å slå❤️ Jeg har tenkt at jeg må være minst 6+0 før jeg tørr å ta ultralyd.
Hjertet slår vel ikke så tidlig, så er egentlig mest for å se om det er plassert på riktig sted eller om det er utenfor livmoren (har spiral)

Hjertet slår vel ikke så tidlig, så er egentlig mest for å se om det er plassert på riktig sted eller om det er utenfor livmoren (har spiral)
Hjertet skal begynne å slå 5+1, men er vel ikke synlig på ul før uke 6 :Heartred håper på at det har festet seg riktig hos oss begge!

Last edited:
Håper du får gode svar❤️ Så ikke planlagt graviditet? Krysser fingrene for deg ❤️

Det var på ingen måte planlagt og egentlig svært dårlige omstendigheter Min første tanke (i sjokket) var å avslutte svangerskapet, men bestemt meg for å la det gå noe tid, kjenne mer etter hva som blir riktig.. Jeg meldte meg litt inn her nå for å kjenne litt mer på graviditeten og det faktum at det vokser en spire ❤️ så ikke så lett å vite hva som er rett! Så får jeg se hva ultralyden viser først en baby er jo rett og slett fantastisk

Det var på ingen måte planlagt og egentlig svært dårlige omstendigheter Min første tanke (i sjokket) var å avslutte svangerskapet, men bestemt meg for å la det gå noe tid, kjenne mer etter hva som blir riktig.. Jeg meldte meg litt inn her nå for å kjenne litt mer på graviditeten og det faktum at det vokser en spire ❤️ så ikke så lett å vite hva som er rett! Så får jeg se hva ultralyden viser først en baby er jo rett og slett fantastisk
Forstår❤️ er vel ikke bare bare å ta ut spiralen heller? Vet min fetter har merke etter spiralen i pannen sin enda som voksen. Men det var kobberspiral på begynnelsen av 80-tallet.
Uansett så håper jeg du har det greit med alle tankene og følelsene som du sikkert har akkurat nå. Sender deg en god klem og håper det ordner seg på best mulig måte ❤️ Her inne er det plass til alle❤️

Forstår❤️ er vel ikke bare bare å ta ut spiralen heller? Vet min fetter har merke etter spiralen i pannen sin enda som voksen. Men det var kobberspiral på begynnelsen av 80-tallet.
Uansett så håper jeg du har det greit med alle tankene og følelsene som du sikkert har akkurat nå. Sender deg en god klem og håper det ordner seg på best mulig måte ❤️ Her inne er det plass til alle❤️
Tusen takk for gode ord og klemmen ❤️ Jeg fikk beskjed om høy sjanse for enten spontan abort eller at det ligger utenfor livmoren, men også at det er en viss sjanse for at det går bra (25 %), og i så fall anbefales man å fjerne spiralen. Fint å få lov å være her inne! Takk for at du delte vedrørende fetteren din også

Var bare to datoer å velge mellom, enten 5. mai(som jeg synes blir for tidlig), eller 21. mai. 21. mai er jeg 8+0, så da tok jeg 21. mai.

Fikk time til UL 19. Mai. Da er jeg 6+4 :Heartred

Var hos legen i forbindelse med noe helt annet. Spurte henne når hun ville anbefale meg å ta privat ultralyd (i lys av at forrige graviditet endte i MA), hun sa i uke 8-9 :)

Back
Topp