Tidlig ultralyd

Lillemini

Blir kjent med forumet
Leser at mange drar på tidlig ultralyd, og jeg blir selv litt utålmodig og fristet til å gjøre det. Spesielt etter SA med forrige. Er det noen som holder ut til ordinær ultralyd i uke 18? Mange som oppsøker privat eller får det gjennom henvisning fra lege? Når begynner de med utvendig ultralyd?

Om jeg ikke hadde tatt UL i uke 12 i høst hadde jeg sikkert kunnet gå mange uker til uten noen som helst anelse om at det ikke var liv der. Jeg hadde symptomer, og magen vokste. Så denne gangen ble det både en liten sniktitt hos fastlegen i uke 9, og deretter privat UL i uke 12. Hadde aldri holdt ut å vente helt til OUL, tenk så mange uker bortkastet som kunne vært brukt på prøving i stedet, hvis det hadde gått galt. Det er sånn jeg føler det iallfall.
Om det tas utvendig eller innvendig varierer veldig fra sted til sted. Første gang var jeg hos gynekolog i uke 12, da var det både innvendig og utvendig. Da jeg hadde MA i høst og nå den gangen her var jeg hos privat jordmor, og der tar de utvendig fra og med uke 11. Fastlegen min tok også utvendig, faktisk, men jeg tipper at en gynekolog hadde tatt innvendig såpass tidlig.

I mitt første svangerskap hadde jeg holdt ut til ordinær ultralyd. Men siden det endte i en missed abortion den gang og en SA sist, så følte jeg at jeg måtte ha oppfølging pga redsel for at jeg skal komme til null liv på ul igjen. Jeg får oppfølging av min gynekolog, han tok ul på meg i uke 8 og jeg skal igjen neste uke da er jeg 12 uker.

Min gynekolog tok vaginal ultralyd i uke 8 siden det er så tidlig og foster er så lite.

Jeg var hos privat ultralyd idag faktisk, og selv om det kostet litt er jeg glad jeg dro og faktisk fikk sett at den lille i magen har det bra. Kommer nok til å ha en til før uke 18. Er 10+4 idag.

Første svangerskap: privat TUL 8+5 og TUL på sykehuset 11+5. Dette: privat TUL 7+4 og skal på TUL på sykehuset neste uke, uke 11. Hadde ALDRI i verden klart å vente til oul! Ikke med 2 SA tidligere. Må vite om alt er som det skal.

Har forresten tatt utvendig UL alle gangene, sett baby og hjerte slå [emoji6]

Hatt normale svangerskap tidligere, ikke opplevd sa og ma som en del andre her. Og har da ikke vært på ul før oul. Men vært hos jm i uke 12-13 begge gangene og fått høre hjertelyd noe som roet nok til å holde ut til oul. Selv om det er lenge å vente. Har ingen klinikker i nærområde som jeg vet driver med privat tul, må ha legehenvisning. Så også denne gangen blir det å vente til oul..håper å få høre hjertelyd hos jm i uke 13. Hadde det vært enklere å få til tul hadde jeg villet ha det da. For må jo være betryggende å se den lille tidlig å vite at alt er greit.

Har vært på to TUL til nå, og skal på en til på tirsdag! Da er jeg 10+6 så og si 11 uker. Mest av alt drar jeg fordi jeg har lest alt for mye på nettet, og føler også alle opplever ma/sa så er livredd :( så gruer meg egentlig bare til TUL.

Var denne gangen fordi jeg ikke "trodde" at jeg var gravid og ville sjekke at alt var ok. "Vi" var litt usikker på hva vi skulle gjøre så det ble ett vendepunkt for oss.

Var også med første fordi jeg ville se om det faktisk var tilfelle :-P Det var innvendig.. i uke 12 tror jeg. Da mente han at det var en gutt (og det stemte).

Med nr. 2 som kom rett etter en SA tok jeg tul hos legen. Utvendig. Først i uke 6, da så vi ingenting. I uke 8 så vi en liten klump med bankende hjerte :-). Står at tidlig ul kan gjøres fra uke 7, utvendig, men resultatene kan variere :-)

Jeg er førstegangs og skal ikke på TUL. Tenker at det er greit å holde seg til det lege/jordmor setter opp. Har ikke fått høre hjertelyd heller. Har ikke fått OUL time før i uke 20, så jeg må bare smøre meg med tålmodighet [emoji4]

Hadde jeg ikke hatt celleendringer under første svangerskap hadde jeg nok ikke hatt noe UL før OUL. Nå har jeg hatt flere UL pga blødninger, pg skal til rutine UL ifm at jeg er konisert. Skulle "ønske" jeg kunne ha et normalt svangerskap uten ekstra kontroller og de bekymringer som fører med seg...

Tenker som en del av de andre, har ikke lyst å gå et halvt svangerskap og tro at jeg er gravid hvis det ikke er liv der inne. Jeg hadde selv MA i uke 16 i høst, da etter å ha sett liv flere ganger i de 12 "usikre" ukene. Det skjer jo ikke ofte for å si det mildt. Så her blir det nok en kontroll mellom uke 12 og uke 19 også for å få roen i kroppen :)

Med nummer en dro jeg på privat tul i uke 12 fordi jeg ville se at alt var greit før vi fortalte det. Da var det utvendig. Denne gangen har jeg fått 2 ultralyder fordi jeg hadde en ma i forrige svangerskap. En i uke 6, den var innvendig og en i uke 10 som var utvendig :)

Første svangerskap hadde jeg bare oul, og syntes det var helt greit. Andre svangerskap hadde jeg en tul i uke 12 for «moro skyld». Denne gangen får jeg tul i uke 7 og 12 pga gjentatte sa, og kjenner et helt annet behov for å se at alt er ok. Hadde jeg ikke hatt sa tidligere hadde jeg kanskje tatt en privat tul i uke 12, men igjen mest for «moro skyld». Jeg ser ikke på tul som noe alle MÅ ha.

Jeg hadde ikke tul med førstemann. Tanken streifet meg ikke engang. Så hadde jeg en SA i november. Ble gravid i februar igjen , bestemte meg fortsatt for å ikke ha tul. Ved første svangerskapskontroll hos legen fikk jeg spørsmål om jeg ville titte litt for han hadde et apparat stående. Fikk se en liten krabat med hjerteaktivitet og spreliing. Herregud, for en følelse og for en lettelse. Har vært mye mer engstelig denne runden grunnet SA. Men hadde jeg ikke fått tilbudet så hadde jeg fortsatt ventet til OUL.

Jeg har hatt TUL i alle mine svangerskap av medisinske årsaker. Første gang pga ekstrem kvalme for å utelukke Blæremola eller flerlinger. Andre gang fordi jeg ikke ante hvor langt jeg var på vei (gravid før første mens etter svangerskap) og fordi tidlig terminbestemmelse var viktig pga prematurt og vekstretardert barn i første svangerskap.
Denne gangen først for å fastslå at graviditeten sitter i livmor etter ex u i høst, og deretter ekstra oppfølging pga risikosvangerskap.
Jeg tror jeg ville gått privat rundt uke 12 om jeg ikke hadde fått TUL av medisinske årsaker, men bare fordi jeg er så veldig veldig nysgjerrig [emoji1]

Om jeg ikke hadde tatt UL i uke 12 i høst hadde jeg sikkert kunnet gå mange uker til uten noen som helst anelse om at det ikke var liv der. Jeg hadde symptomer, og magen vokste. Så denne gangen ble det både en liten sniktitt hos fastlegen i uke 9, og deretter privat UL i uke 12. Hadde aldri holdt ut å vente helt til OUL, tenk så mange uker bortkastet som kunne vært brukt på prøving i stedet, hvis det hadde gått galt. Det er sånn jeg føler det iallfall.
Om det tas utvendig eller innvendig varierer veldig fra sted til sted. Første gang var jeg hos gynekolog i uke 12, da var det både innvendig og utvendig. Da jeg hadde MA i høst og nå den gangen her var jeg hos privat jordmor, og der tar de utvendig fra og med uke 11. Fastlegen min tok også utvendig, faktisk, men jeg tipper at en gynekolog hadde tatt innvendig såpass tidlig.

Oi, dette var skremmende å lese. Var du på UL i uke 12 uten noe som helst følelse på at noe var galt? :s når mente de at fosteret hadde sluttet å vokse da?

Jeg har hverken råd og ser ikke poenget i å bruke masse penger på å dra på TUL. Har hatt et helt normalt svangerskap tidligere, og når jeg var hos jm nå denne uken fant hun et bankende hjerte, og det var nok for meg :-) gleder meg til OUL, men syns ikke det heller var noe sånn superstas sist :-P annet enn at det var en levende krabat inni der :-)

Har ikke turt pga en vellykket TUL i uke 7/8 sist for så å oppleve SA et par dager etter. Det føltes virkelig som en falsk trygghet uten garanti.
Meeeen, jeg skulle jo gjerne tatt en titt eller i det minste hørt hjertelyd <3 Er 11+1.
Men den konservative delen av meg prøver å holde ut til OUL :D

Oi, dette var skremmende å lese. Var du på UL i uke 12 uten noe som helst følelse på at noe var galt? :s når mente de at fosteret hadde sluttet å vokse da?
Ja, jeg hadde som sagt symptomer, og magen vokste. Ingen tegn til at noe var galt. Fosteret hadde vært dødt siden 8+5. Jeg så jo både fosteret og morkaka da jeg aborterte, og morkaka var veldig stor i forhold til fosteret, antakelig normal størrelse for uke 12, så det var nok derfor kroppen fortsatte å tro at den var gravid.
I og med at jeg hadde vært gravid tidligere hadde jeg nok ant ugler i mosen før OUL, men hadde jeg vært førstegangs kunne jeg fint gått til OUL uten å ane noen ting. Det er jo kun én svangerskapskontroll før OUL, og det er ikke så uvanlig å ikke høre hjertelyd med doppler i uke 12, så det er ikke sikkert jeg ville reagert på det heller. (Det er ikke engang alle leger/jordmødre som prøver å finne hjertelyden så tidlig.) Det er absolutt ikke meningen å skremme noen altså, men dette her er faktisk ganske vanlig. [emoji53] Jeg kjenner/vet om mange som har hatt MA.

Vi skal på Tul neste onsdag, er da 11 + 4, grunnen er at vi hadde sa sist og at jeg har hatt litt småblødninger(som lege sier ikke er farlig, har tatt blodprøver som var veldig positive med høye økninger). Vil se om alter i orden med den lille før vi forteller familie. Gleder meg veldig til å se, da dette blir førstefødte! Jeg går privat da lege ikke ville gi meg henvisning fordi han mente alt var i orden!

Back
Topp