Tidlig ultralyd eller ikke

Jeg har nok bestemt meg for å høre med legen om henvisning til tul. Å fungerer ikke det så bestiller jeg privat. Tenkte jeg skulle gjøre det i såfall om 2 - 3 uker. Kanskje jeg klarer og roe meg. Men jeg er så redd at jeg skal få beskjed om at hjerte ikke slår :(
Det er ikke ofte man mister uten at man får blødninger eøler andre symptomer. Det virker kanskje at det er veldig vanlig, men tenk på alle de det går bra med som IKKE ER på forum?? Jeg tenker sånn at det er bedre å finne ut at noe er galt tidligst mulig, is tide for at man skal bli veldig syk først.
 
Det er ikke ofte man mister uten at man får blødninger eøler andre symptomer. Det virker kanskje at det er veldig vanlig, men tenk på alle de det går bra med som IKKE ER på forum?? Jeg tenker sånn at det er bedre å finne ut at noe er galt tidligst mulig, is tide for at man skal bli veldig syk først.
Det er sant. Men sist jeg mistet så var det ma. Så det er der skrekken sitter. Men jeg må nok bare ta å bestille time så jeg slipper å gå rundt å være bekymret.
 
Det er sant. Men sist jeg mistet så var det ma. Så det er der skrekken sitter. Men jeg må nok bare ta å bestille time så jeg slipper å gå rundt å være bekymret.
Hvordan skjønte du eller fikk du vite at det var ma? Mulig det er værre å bekymre seg enn å få vite det ene eller andre. Men det er vel noe du må føle på selv :)
 
Hvordan skjønte du eller fikk du vite at det var ma? Mulig det er værre å bekymre seg enn å få vite det ene eller andre. Men det er vel noe du må føle på selv :)
Fikk vite det når jeg fikk tul etter blødning.
 
Fikk vite det når jeg fikk tul etter blødning.
Ikke sant. Så da begynte du jo å blø. Så lenge du ikke blør, er det ikke bedre å prøve å tenke at det går bra? Jeg stresser veldig selv altså. Tror jeg skal blø hver gang jeg drar på do. Men tenker at de fleste går det bra med :)
 
Jeg tror ikke jeg skal på tul... Kjenner jeg ikke helt har behov for det (enda)... Var veldig bekymret i starten, og er fortsatt til dels det, men etter mange gode samtaler med min partner fant vi ut at vi ikke trengte det. <3 Vi forsøker å kose oss i nuet og leve nå, og ikke ta sorgene på forskudd.
 
Last edited:
Jeg er så usikker selv... her i området jeg bor er det lite muligheter for TUL uten henvisning, så vi må reise ganske langt... men redd for å fortelle det til familie og venner, så viser det seg på oul at fosteret ikke er levedyktig.. :( synes det er vanskelig..
 
Jeg har time på mandag. Jeg har fått skrekken i meg i det siste av å lese for mye negativt ang hva man finner osv.. men min mann hr veldig behov for den TUL. Og dermed blir det sånn. Kanskje det hjelper, i det minste så får jeg vite det tidligst mulig om noe er galt. Men får tenke positivt. Et uansett opptatt med å besøke familie i helga ❤ så da får jeg fokuset vekk fra negative tanker :)
 
Jeg skal ikke :) Har litt skrekken jeg og, men greidde meg forrige gang med kun den ordinære ultralyden, og med mindre det er noe spesielt blir det det denne gangen også. Jeg har og bare tatt en graviditetstest selv om den viste 2-3 uker, og tror jeg har det bedre med å ikke tenke på alt som kan gå galt. I tillegg er det fint lite jeg kan gjøre om en sa oppstår, så da er jeg heller gravid og uvitende. Skjønner selvsagt at de som har vært gjennom sa / ma vil, men jeg har det foreløbig bedre med å ikke bekymre meg i en hverdag med 10000 ting som må gjøres.
 
Er passert 38 år så jeg får tilbud om tidlig ultralyd/duotest. Ønsker mye heller den enkle blodprøven (NIPT) som man får tatt mange andre steder i europa men det er ikke ferdig saksbehandlet i helsedirektoratet ennå dessverre. Tipper den kommer neste år. Leste om en som fikk sendt blodprøve til en pålitelig klinikk i Belgia som utførte testen, meen da må jeg finne noen som kan utføre bkodprøven på meg først.
 
Er passert 38 år så jeg får tilbud om tidlig ultralyd/duotest. Ønsker mye heller den enkle blodprøven (NIPT) som man får tatt mange andre steder i europa men det er ikke ferdig saksbehandlet i helsedirektoratet ennå dessverre. Tipper den kommer neste år. Leste om en som fikk sendt blodprøve til en pålitelig klinikk i Belgia som utførte testen, meen da må jeg finne noen som kan utføre bkodprøven på meg først.

Oi, her har jeg ikke fulgt helt med i svingene skjønner jeg... (Godt jeg har time hos legen om to uker).
Når får man tilbud om det? Vet du hvilken uke? Har jo allerede booket privat tul, men det er jo da kanskje bare tull :happy:
 
Er passert 38 år så jeg får tilbud om tidlig ultralyd/duotest. Ønsker mye heller den enkle blodprøven (NIPT) som man får tatt mange andre steder i europa men det er ikke ferdig saksbehandlet i helsedirektoratet ennå dessverre. Tipper den kommer neste år. Leste om en som fikk sendt blodprøve til en pålitelig klinikk i Belgia som utførte testen, meen da må jeg finne noen som kan utføre bkodprøven på meg først.

Leste meg opp litt nå. Har ikke tenkt på det. At jeg har blitt 38 og at det er en grense, for det er bare åtte måneder siden jeg fødte, og da var det jo ikke noe spesielt.
Får ta det opp med legen.
 
Sjekker de om det er avvik også på privat TUL, eller er det kun for å kunne slå seg til ro med at det er liv dere ( under 38) går? Er usikker på om jeg skal gå, og eventuelt i hvilken uke jeg skal gå i... synes det er sent å få vite om et alvorlig avvik på oul...
 
Sjekker de om det er avvik også på privat TUL, eller er det kun for å kunne slå seg til ro med at det er liv dere ( under 38) går? Er usikker på om jeg skal gå, og eventuelt i hvilken uke jeg skal gå i... synes det er sent å få vite om et alvorlig avvik på oul...
De sjekker bla nakkefolk rundt uke 12. Da ser de om det er avvik der. Dette kan ikke sees etter uke 12.
Selv velger jeg å gå til ul rundt 8-9 uker (pga tidligere ma i uke 10 to ganger etter hverandre). De så allerede rundt 8-9 uker at det kanskje ikke var som det skulle. Første gang var det noe med plommesekken. Andre gang slo hjertet til sent.
Kommer også til å gå i uke 12 for å sjekke denne nakkefolden :)
 
Jeg har bestemt meg for å lukke ørene og ikke høre på alle som skriker sa hele tiden. (Neida, ikke noe frekt ment mot de som har hatt det og er nervøs).
Jeg tenker slik at det ikke er positivt å gå med negative tanker hele tiden. Om man ikke har opplevd sa eller lignende før og derfor er nervøs, så burde man heller ikke tenke så mye på det. Det er svært sjeldent det går galt, man tror muligens det ikke er så sjeldent da man er på en slik gruppe fordi veldig veldig veldig mange inne på ett slikt forum har vært prøvere i mange mange år og hatt sa osv før.
Om man vil på tidlig ultralyd fordi man er så bekymret at man ikke klarer å slappe av, ja da burde du prøve å få en bare for å kunne slappe av og nyte graviditeten!
Jeg skal på tidlig ultralyd da jeg har prøvd i tre år, og det her er første gangen jeg har blitt gravid. Også siden jeg har hatt operasjon og gjort en del inni der, så vil de være på den sikre siden :)

Prøv så godt dere kan å nyte tiden <3
 
Leste meg opp litt nå. Har ikke tenkt på det. At jeg har blitt 38 og at det er en grense, for det er bare åtte måneder siden jeg fødte, og da var det jo ikke noe spesielt.
Får ta det opp med legen.
Ja, jeg fikk henvisning av jordmor i dag så jeg får snart innkalling høres det ut som. Du MÅ jo ikke selv om du er over 38. Det er et tilbud.
 
Ja, jeg fikk henvisning av jordmor i dag så jeg får snart innkalling høres det ut som. Du MÅ jo ikke selv om du er over 38. Det er et tilbud.

Nei, må jo ikke. Men om jeg kan så vil jeg gjerne:happy:
Jeg har riktignok bestilt tul, men kanskje jeg blir henvist i stedenfor. Sier ja takk til det.
 
Back
Topp