Tidlig ul?

Via jordmor (vanskelig å få time hos fastlegen for tiden, lettere via jordmor).

Har valgt privat, er mange ulike å velge imellom her i Trondheim. Har bestilt til ca. uke 12. Mest for vår egen del for å vite at alt er i orden før vi deler det med de rundt oss :)

Her får vi ikke ul via jordmor. Må bestille privat dersom jeg vil ha noe som helst før oul.
Skal til "på ultra" i Kristiansand i uke 9:Heartred

Jeg var på første kontroll hos fastlegen min denne uka.
Vi ble enige om at jeg skulle bestille tidlig ultralyd privat hvis jeg ville. Noe jeg ville. :):rolleyes::love7 Fikk bestilt til uke 9. Fastlege/ jordmor i kommunen skal ta ultralyd på meg ved neste kontroll. Og så blir det ordinær ultralyd på sykehuset til vanlig tid, i slutten av sommeren.

Privat 8+1, mest for å se at det er noe der med hjerte som slår.♥️
Så KUB-test ved sykehuset 13+1, for å sikre at alt er som det skal.♥️

Etter dette håper jeg på å få oftere ultralyd en periode for å trygge at det ikke blir som sist.
Da kom jeg på OUL og alt var galt og det ble svangerskapsavbrudd i uke 21.

Via fastlegen for da betaler jeg bare 60kr istedenfor over 1000...
Veldig spent på hvordan du får det via fastlegen, for jeg har aldri fått dette på tross av bekymringer og blødninger...:rolleyes:
Selv etter at det gikk så galt som sist får jeg ikke noe før uke 13, selv om jeg ba om tidligere, og dette var fra sykehuset.

Privat 8+1, mest for å se at det er noe der med hjerte som slår.♥️
Så KUB-test ved sykehuset 13+1, for å sikre at alt er som det skal.♥️

Etter dette håper jeg på å få oftere ultralyd en periode for å trygge at det ikke blir som sist.
Da kom jeg på OUL og alt var galt og det ble svangerskapsavbrudd i uke 21.
Hva er kub-test?

Veldig spent på hvordan du får det via fastlegen, for jeg har aldri fått dette på tross av bekymringer og blødninger...:rolleyes:
Selv etter at det gikk så galt som sist får jeg ikke noe før uke 13, selv om jeg ba om tidligere, og dette var fra sykehuset.
De på sykehuset er strengere enn fastlegene er virker det som. Og så er alle fastleger forskjellige dessverre. Min fast legge er kjempe snill og ønsker ikke at jeg skal være bekymret, så forventet ikke noe annet. Jeg fikk en vikarlege denne gang og var redd for å ikke få tul, men han også var grei og henviste meg :) Jeg sa bare at jeg var engstelig og trodde at det var exu (hadde ingen symptomer på det), men han henviste meg likevel og skrev «bekymringer for exu» på henvisningen, og noen timer senere fikk jeg melding av gynekologen om time allerede dagen etterpå. Var veldig kjekt! Det var såpass tidlig at vi bare så plommesekken, så gynekologen var grei å ba meg komme tilbake om 2 uker for å se at alr var som det var (han ønsker at jeg skulle se baby og hjerte for å ikke engste meg).

De på sykehuset er strengere enn fastlegene er virker det som. Og så er alle fastleger forskjellige dessverre. Min fast legge er kjempe snill og ønsker ikke at jeg skal være bekymret, så forventet ikke noe annet. Jeg fikk en vikarlege denne gang og var redd for å ikke få tul, men han også var grei og henviste meg :) Jeg sa bare at jeg var engstelig og trodde at det var exu (hadde ingen symptomer på det), men han henviste meg likevel og skrev «bekymringer for exu» på henvisningen, og noen timer senere fikk jeg melding av gynekologen om time allerede dagen etterpå. Var veldig kjekt! Det var såpass tidlig at vi bare så plommesekken, så gynekologen var grei å ba meg komme tilbake om 2 uker for å se at alr var som det var (han ønsker at jeg skulle se baby og hjerte for å ikke engste meg).
Tydeligvis bare fastlegenes skjønn forskjellene ligger i da, det er ganske sprøtt.:eek:
Heldig for deg da!♥️

Må bare snike litt her
Det kan stemme at sykehuset ikke gir tilbud før uke 13, men du skulle så absolutt ha krav på henvisning til gynekolog med egen praksis før dette. Sykehusene har stor pågang, og derfor gis ikke ul før rundt uke 12/13,men med henvisning fra fastlege skal du som sagt kunne få et et tilbud før dette. Så forsøk igjen hos fastlegen om du orker :)
PS jeg har også mistet sent, og ble i påfølgende svangerskap henvist til sykehus til uke 13, fikk time hos gynekolog utenfor sykehus fra uke 8-10 :)
Finn gjerne en gyn du vil henvises til og si det til legen. Du får bare sende pm om du bor i Osloområdet og vil ha tips om dyktige gynekologer.

Vi har bestilt privat TUL til uke 8 og 12. ❤
Vi gjorde akkurat det samme med førstemann.

Må bare snike litt her
Det kan stemme at sykehuset ikke gir tilbud før uke 13, men du skulle så absolutt ha krav på henvisning til gynekolog med egen praksis før dette. Sykehusene har stor pågang, og derfor gis ikke ul før rundt uke 12/13,men med henvisning fra fastlege skal du som sagt kunne få et et tilbud før dette. Så forsøk igjen hos fastlegen om du orker :)
PS jeg har også mistet sent, og ble i påfølgende svangerskap henvist til sykehus til uke 13, fikk time hos gynekolog utenfor sykehus fra uke 8-10 :)
Finn gjerne en gyn du vil henvises til og si det til legen. Du får bare sende pm om du bor i Osloområdet og vil ha tips om dyktige gynekologer.
Takk for veldig nyttig info!:)
Spørs om jeg orker, har bestilt privat nå, og regner med jeg nøyer meg med en gang der.
Så satser jeg på å få resten på sykehuset etter uke 13. Var da det gikk galt sist, og satser på de ikke vil la meg gå igjennom alt det der en gang til.♥️
Sender deg PM om jeg ombestemmer meg og vil ta det gjennom legen da, det var veldig hyggelig gjort av deg!:happy:

Takk for veldig nyttig info!:)
Spørs om jeg orker, har bestilt privat nå, og regner med jeg nøyer meg med en gang der.
Så satser jeg på å få resten på sykehuset etter uke 13. Var da det gikk galt sist, og satser på de ikke vil la meg gå igjennom alt det der en gang til.♥️
Sender deg PM om jeg ombestemmer meg og vil ta det gjennom legen da, det var veldig hyggelig gjort av deg!:happy:

Bare hyggelig :) og skjønner godt du ikke gidder å styre til legen en gang til.
Bare vær veldig tydelig på sykehuset også om hva du ønsker. Da vi kom dit i uke 13 foreslo de uke 18 som neste ul, og jeg bare eeeeeeeh nei:nailbiting: så da fikk jeg komme i uke 16, etter det var det ca annenhver uke gjennom resten av svangerskapet. Men det er jo ulikt hva man behøver, så håper du får den oppfølginga du trenger :happy:

Her blir det to tul på lokalsykehuset og en i forbindelse med morkakeprøven på riksen om vi kommer så langt:)

Back
Topp