Tidlig ul?

Ganske sikker på at det er 14 uker:)
Ikke så sent. Har sammenheng med abortloven mener jeg. Men er nok ikke så lett å se det før uke 14 da.

Vet om flere som har fått indikert kjønn i uke 12 og 13. Men ikke før det

Så gøy at du havner her inne og :)
 
Ikke så sent. Har sammenheng med abortloven mener jeg. Men er nok ikke så lett å se det før uke 14 da.

Vet om flere som har fått indikert kjønn i uke 12 og 13. Men ikke før det

Så gøy at du havner her inne og :)


Ah jeg tok ul forrige jeg var gravid og da sa han at de ikke ville oppgi kjønn før uke 14. Men det er nok mer..hvis de bommer på kjønnet så er mer safe jo lengre man er på vei å oppgi kjønn.

Ja her havna vi gitt:) Kjekt å se deg og her:)
 
Ah jeg tok ul forrige jeg var gravid og da sa han at de ikke ville oppgi kjønn før uke 14. Men det er nok mer..hvis de bommer på kjønnet så er mer safe jo lengre man er på vei å oppgi kjønn.

Ja her havna vi gitt:) Kjekt å se deg og her:)

Ja, de kan nok velge å ikke si noe om kjønn :)

Uansett greit å være forberedt på at det kan være feil :D
 
Jeg tenker å bestille en time til jeg er 6+4 eller noe sånt, for å se om der er et bankende hjerte eller ei, eller evt flere :p
Og i uke 12 for å sjekke nakkefold og slikt. Gjorde det samme sist :)
 
Jeg skal på ul på tirsdag for å finne ut hvor langt på vei jeg er :) dagene kunne ikke gått senere[emoji28]
 
For å sjekke nakkefold etc i uke 12, må man bestille privat UL da eller sjekker de det på sykehuset også om man blir henvist dit?
 
For å sjekke nakkefold etc i uke 12, må man bestille privat UL da eller sjekker de det på sykehuset også om man blir henvist dit?

Det har de vel ikke lov til å sjekke, med mindre du er i risikogruppe (alder f.eks).
 
En kan ha ul utenpå magen tidlig også, om apparatet er godt og en ikke er overvektig. Jeg kunne se og høre hjertet på ul utenpå magen i uke 7 sist gang:)

Ok. Jeg fikk også se hjertet slå og tatt en enkel måling utenpå sist, var vel 7-10uker. Men legen min sa nå at det er innvendig som gjelder på TUL når man blir henvist for å sjekke termin og fosterdiagnostikk. De kan ikke ta målene godt nok utvendig. Mulig det er annerledes om man bestiller time privat :)
 
Tror de sjekker det om man blir henvist, snakk med legen din om det [emoji106]
Jeg har tenkt å få han til å henvise meg til tul da jeg er usikker på termin og jeg vil sjekke at alt er i orden da jeg gikk 4 uker i mars uten å vite at det hadde gått galt[emoji54] så denne gangen vil jeg ikke si noe til noen før jeg vet at alt er i orden[emoji85] men om de da sjekker det uavhengig av hva henvendelsen Er?[emoji85]
 
Jeg har tenkt å få han til å henvise meg til tul da jeg er usikker på termin og jeg vil sjekke at alt er i orden da jeg gikk 4 uker i mars uten å vite at det hadde gått galt[emoji54] så denne gangen vil jeg ikke si noe til noen før jeg vet at alt er i orden[emoji85] men om de da sjekker det uavhengig av hva henvendelsen Er?[emoji85]

Huff, det skjønner jeg godt da [emoji173]️ Det vet jeg ærlig talt ikke, skal til legen i morgen for henvisning Pga. Termin. Kan prøve å høre da[emoji4]
 
Ved privat time hos gynekolog så sjekkes nakkefold, nesebein og noe med hjertet i uke 12. Uavhengig av alder på mor :)

Jeg fikk beskjed på privatklinikk om at de ikke har lov til å sjekke det.. Hm. Mulig det er nye retningslinjer nå da. Men på hjemmesiden til Medicus f.eks., så står det at det ikke sjekkes, men at man blir henvist videre dersom noe er ureglementert. Det er regulert av bioteknologiloven...
 
Jeg fikk beskjed på privatklinikk om at de ikke har lov til å sjekke det.. Hm. Mulig det er nye retningslinjer nå da. Men på hjemmesiden til Medicus f.eks., så står det at det ikke sjekkes, men at man blir henvist videre dersom noe er ureglementert. Det er regulert av bioteknologiloven...
Det er dette som står der jeg har vært i mine to svangerskap og :)
 
Jeg skal ha en TUL i uke 7
Har vært i utredning for habituell abort nylig (rett før jeg oppdaget graviditeten) og legen ville ha meg inn for en sjekk i uke 7, siden jeg har mistet rundt samme tid flere ganger tidligere.
 
Jeg fikk beskjed på privatklinikk om at de ikke har lov til å sjekke det.. Hm. Mulig det er nye retningslinjer nå da. Men på hjemmesiden til Medicus f.eks., så står det at det ikke sjekkes, men at man blir henvist videre dersom noe er ureglementert. Det er regulert av bioteknologiloven...
Høres veldig rart ut, er en veldig flink gynekolog og spesialist som min fastlege har anbefalt. Og jeg kjenner mange som har fått barn de siste 6-7 årene som har gått til samme her i byen og som har fått helt lik "behandling" ;) Denne spesialisten gjør definitivt ikke noe som er utenfor loven :D. Men alt som sjekkes gjøres via utvendig ultralyd altså. Og man vises nok videre dersom noe ser ut til å være utenfor det normale av mål.
 
Høres veldig rart ut, er en veldig flink gynekolog og spesialist som min fastlege har anbefalt. Og jeg kjenner mange som har fått barn de siste 6-7 årene som har gått til samme her i byen og som har fått helt lik "behandling" ;) Denne spesialisten gjør definitivt ikke noe som er utenfor loven :D. Men alt som sjekkes gjøres via utvendig ultralyd altså. Og man vises nok videre dersom noe ser ut til å være utenfor det normale av mål.

Ikke vet jeg. Jeg ble fortalt det på Aleris, og fant samme info hos Medicus: https://medicus.no/sporsmaal/kan-jeg-ta-duotest-trippeltest-nakkefoldskan-hos-dere/

Kan vel være forskjell på de ulike privatpraksisene da kanskje..
 
Jeg håper å få en TUL når gyn kommer tilbake fra ferie på torsdag. Er da et sted mellom 6+2 og 7 uker på vei. Jeg ringer bare direkte og får som regel alltid time samme dag. "Det tar jo bare 5 min. Det kan jeg skvise inn", sier han :) Vi tar nok en til UL hos ham rundt uke 9, før vi blir fulgt videre opp med UL i uke 12/13, 16 og 20 på SUS. Vi har hatt to barn med alvorlig sykdom (mistet en gutt som følge av det) og får derfor god oppfølging. "Min" gyn tar heller ikke betalt og jeg får komme inn så ofte jeg føler behov. Sist fikk vi vite kjønn på UL på sykehuset rundt uke 13. Gyn sa at hun egentlig ikke likte å gi slik info. så tidlig i tilfelle feil, men at hun kunne gjøre det hvis vi tok det med en klype salt :) Hun hadde helt rett da, det ble veldig tydelig i uke 16.
 
Ble plutselig nervøs for at det er 2, så om jeg ikke får henvisning av fastlegen i dag så får jeg vel bestille privat for å sjekke :eek:
 
Back
Topp