Tidlig UL og nipt test?

skypso

Blir kjent med forumet
Ser flere snakker om tidlig ul og nipt test? Er det noe man får automatisk?
Jeg har fått tidlig ul 29/12, ser de da om man må undersøkes nærmere for kromosom avvik? Tar man fostervannsprøve uansett når man er så «gammel» som meg?
Kjenner jeg er livredd for at alt ikke er som det skal , er 42 år , vært igjennom cellegift kurer og stråling , så muligens eggene mine ikke er av topp kvalitet akkurat ble forespeilet at jeg ble steril etter kreft behandlingen , så graviditeten kom som et sjokk egentlig ❤️

Jeg har fått tidlig ul 29/12, ser de da om man må undersøkes nærmere for kromosom avvik? Tar man fostervannsprøve uansett når man er så «gammel» som meg?
Kjenner jeg er livredd for at alt ikke er som det skal , er 42 år , vært igjennom cellegift kurer og stråling , så muligens eggene mine ikke er av topp kvalitet akkurat ble forespeilet at jeg ble steril etter kreft behandlingen , så graviditeten kom som et sjokk egentlig ❤️
Slik jeg har skjønt det så får alle over 35 tilbud om nipt test, denne tas vanligvis mellom uke 11-14. Tidlig ultralyd er vanlig rundt uke 12, og de tar da nipt test i forbinnelse med dette.

Redigert: fostervannsprøve er noe de kun tar dersom blodprøven indikerer at det kan være avvik

Slik jeg har skjønt det så får alle over 35 tilbud om nipt test, denne tas vanligvis mellom uke 11-14. Tidlig ultralyd er vanlig rundt uke 12, og de tar da nipt test i forbinnelse med dette.

Redigert: fostervannsprøve er noe de kun tar dersom blodprøven indikerer at det kan være avvik
Tusen takk for svar , jeg er helt grønn på dette
Da forholder jeg meg til timen med tidlig UL og regner med de tar de testene der evt informerer meg videre

Tusen takk for svar , jeg er helt grønn på dette
Da forholder jeg meg til timen med tidlig UL og regner med de tar de testene der evt informerer meg videre
Bare hyggelig, jeg er ganske grønn på dette selv altså, så ikke sikkert alt stemmer.
Hvor langt er du på vei når du skal ha TUL?

Jeg fikk beskjed i går om at nipt er ordinært for alle over 35 år og tas rundt uke 11-14.

Bare hyggelig, jeg er ganske grønn på dette selv altså, så ikke sikkert alt stemmer.
Hvor langt er du på vei når du skal ha TUL?
Jeg er 12+0 den dagen
Kjenner jeg er kjempenervøs , dette var aldri i mine tanker da jeg gikk gravid med de to andre

Jeg fikk beskjed i går om at nipt er ordinært for alle over 35 år og tas rundt uke 11-14.
Okei, da er det vel det jeg skal den 29 om ikke så får jeg vel info der vil jeg tro…

NIPT er en venøs blodprøve som man gjerne tar samme dag som man er på OTUL. Jeg var 12+4 på OTUL og ettersom jeg hadde time sent på dagen tok jeg blodprøven til NIPT dagen etterpå.
Denne UL er jo hvor en ser over organer og nakkefold (kan gi en indikasjon på om en kan forvente å finne avvik på NIPT). Alle over 35 får tilbud om denne gratis av det offentlige, ev. at en har en indikasjon som gjør at en får NIPT innvilget. Jeg tok NIPT privat da jeg ikke har rett på å få det dekket av det offentlige. Da kan en velge å gjøre det i Norge eller i utlandet.

På NIPT dekket av det offentlige testes det kun for tre ulike trisomier, en får f.eks. ikke vite kjønn gjennom prøven. Jeg er ikke sikker på hva en har lov til å teste for privat i Norge, men lovverket er strengt. Jeg tok NIPT i utlandet (sendte blodprøve til Slovakia) og fikk testet for 153 ulike greier, samt at vi fikk vite kjønn.

I innkallingsbrevet en får fra sykehuset står det gjerne nevnt noe om NIPT? Slik så mitt ut:

Vedlegg

• IMG_1884.jpeg
    IMG_1884.jpeg
    199,4 KB · Visninger: 44
Jeg har bed om ultralyd og nipt test men innkallingsbrev er nesten uten informasjon :mad: Det står bare at jeg skal møtes på hovedinngangen i sykehus og må ha urinprøve med. Blir spent hva det egentlig gjøre den 18.12 ……vet ikke heller om det blir virkelig ultralyd:grumpy:

Jeg har bed om ultralyd og nipt test men innkallingsbrev er nesten uten informasjon :mad: Det står bare at jeg skal møtes på hovedinngangen i sykehus og må ha urinprøve med. Blir spent hva det egentlig gjøre den 18.12 ……vet ikke heller om det blir virkelig ultralyd:grumpy:
Hva mener du med virkelig ultralyd?

Håper det. Er i uke 12 på den 18.12. :love2
Står det ikke hva det er innkalling til?
Men ja, når du er uke 12, så vil jeg tro det er tidlig ultralyd du er innkalt til

Det står ingen informasjon om jeg får ultralyd eller ikke…. Vet ingenting hva det skal gjøre. Muligens de tar ikke ultralyd :(

Har du fått innkalling i innboksen din på Helse-Norge? Hva står helt øverst i brevet ditt? Sånn her så mitt ut forrige gang :love2

Vedlegg

• IMG_4955.jpeg
    IMG_4955.jpeg
    38,4 KB · Visninger: 33
Har du fått innkalling i innboksen din på Helse-Norge? Hva står helt øverst i brevet ditt? Sånn her så mitt ut forrige gang :love2
Da står det heldigvis fødeavdeling

Ikke lest igjennom alle svarene , men svarer læll jeg :) jeg er 37år nå og har en på 11mnd så ikke er lenge siden jeg var igjennom det..
De ser på ultralyd for å se at alt er som det skal også tas det blodprøve samme dagen (ihvertfall det som skjer her). Om det er noe funn på blodprøve eller ul så tar man det videre da ❤️

Ikke lest igjennom alle svarene , men svarer læll jeg :) jeg er 37år nå og har en på 11mnd så ikke er lenge siden jeg var igjennom det..
De ser på ultralyd for å se at alt er som det skal også tas det blodprøve samme dagen (ihvertfall det som skjer her). Om det er noe funn på blodprøve eller ul så tar man det videre da ❤️
Takk for svar
Jeg skal på Haukeland om dt har noe å si?

Back
Topp