Tidlig OUL

Ja mener bare om man skriver , jeg vil ha ny time fordi at bla bla bla , tenk om de skulle ta hensyn til alle mulige innvendinger og ønsker for ultralyd , da er det vel best skrive , hei jeg er bortreist , går det ann få.time tidligere , jeg var dum.og svarte Helsenorge at jeg syntes timen var noe sen, så det gidder de sikkert ikke ta hensyn til
De svarte meg på Helsenorge etter noen timer og jeg skrev at jeg syntes det var for sent. Planen var å ringe og si jeg var bortreist hvis de ikke flytta den. Hvis du ikke hører noe i dag så ringer du i morgen?

De svarte meg på Helsenorge etter noen timer og jeg skrev at jeg syntes det var for sent. Planen var å ringe og si jeg var bortreist hvis de ikke flytta den. Hvis du ikke hører noe i dag så ringer du i morgen?
Jepp sendte de melding lørdag ( dvs jeg svarte på innkallelsen ) men ikke fått noe tilbakemelding enda :/ gir det til kl 12 i morgen tirsdag, så ringer jeg da om jeg ikke hører noe.:-)

God plan , :)

Jeg fikk innkalling i dag til 13+1. Jeg synes og det er grusomt sent særlig siden vi ikke har mulighet på 7 timers omkrets til å gå privat og at jeg ikke er spesielt plaget av symptomer. Skulle gjerne hatt time litt før, mest for å betrygge meg selv selv om denne timen er innenfor kravene :confused:

Har fått TUL når jeg er 9+6. Antakeligvis alt for tidlig for fosterdiagnostikk men vi får se
Jeg hadde TUL 10+3, siden legen henviste på bakgrunn av første dag i siste menstruasjon, men fikk ny TUL når jeg er 13+3 (?). Så da får du sikkert en ny du også ☺️ Er jo ikke feil med to ultralyder

Fikk time når jeg er 13+3, lenge til var på tidlig ul 7+5 pga ivf da. Spent på om det blir dn privat time i mellom

Jeg hadde TUL 10+3, siden legen henviste på bakgrunn av første dag i siste menstruasjon, men fikk ny TUL når jeg er 13+3 (?). Så da får du sikkert en ny du også ☺️ Er jo ikke feil med to ultralyder
Jep det er det jeg håper på, tar glatt en ekstra UL :meh:

Fant litt info tidlig ift tidlig OUL

Svangerskapsuke 11+0 og 13+6 (ca uke 13 foretrekkes)

Funn av markører ved 1 og eller 2 trimester rutine undersøkelse:
SUA er ikke markør for kromosomavvik og isolert SUA er ikke indikasjon for NIPT

Sterke markører og indikasjon for NIPT:
manglende neseben, fortykket nakkefold,

Svake markører (hovedregel minimum 2 for å tilby NIPT): plexuscyster, hydronefrose (pyelektasi) < 7mm, EIF, SUA, kort lårben (def: avvik mellom BPD og femur >10 dager, obs: kan også være tegn på tidlig vekstavvik og skal derfor vurderes for oppfølging med vekst kontroller)

Sniker fra oktober gruppen her. Leter etter litt svar. Hadde TOUL i går. Alt var bra, ingen markører for NIPT. Men hjertelyden målte 170 og 175. Som akkurat kvalifiserte for NIPT. Jordmor sa vi skulle tenke vi var heldig og at hun ikke var bekymret. Men blir jo bekymret. Ser ikke at hjertefrekvensen står nevnt i det du har skrevet?

Sniker fra oktober gruppen her. Leter etter litt svar. Hadde TOUL i går. Alt var bra, ingen markører for NIPT. Men hjertelyden målte 170 og 175. Som akkurat kvalifiserte for NIPT. Jordmor sa vi skulle tenke vi var heldig og at hun ikke var bekymret. Men blir jo bekymret. Ser ikke at hjertefrekvensen står nevnt i det du har skrevet?
Dette er hentet fra metodebok . Oppfordrer deg til lese forskning på området om.du er interessert i noe spesifikt og ikke tolke en enkelt ting som litt høy HF som noe avvikende ...
Jordmor sier dere er heldige ?? Eeeh hva legger hun indet . Det er mer unntaket at man finner noe alvorlig feil eller ser avvik....
Det er nok en grunn til at ikke HFrekvens blir nevnt i metodebok selvom det i ytterste konsekvens kan være pga kromosomfeil.etc.
Lykke til

Last edited:
En studie sier blant annet dette , 2018 . Evidensbasert , anerkjent forskning
AJOG ,

Det er motstridende informasjon om sammenhengen mellom unormal føtal hjertefrekvens (FHR) og kromosomale anomalier i første trimester av svangerskapet. Dette kan være relatert til tidligere studier som ikke kontrollerte for potensielle forstyrrende faktorer. Denne studien undersøker forholdet mellom FHR og kromosomavvik mellom 10 til 14 ukers svangerskap.

FHR ≥ 170 bpm ble sett hos 7 % (228/3026) og kromosomale anomalier var tilstede hos 1,0 % (33/3275) av studiepopulasjonen. En større andel fostre med kromosomavvik hadde FHR ≥ 170 bpm sammenlignet med de med normale kromosomer (29 % vs. 6,8 %; p<0,01). FHR ≥ 170 bpm var en uavhengig risikofaktor for kromosomale anomalier.

En studie sier blant annet dette , 2018 . Evidensbasert , anerkjent forskning
AJOG ,

Det er motstridende informasjon om sammenhengen mellom unormal føtal hjertefrekvens (FHR) og kromosomale anomalier i første trimester av svangerskapet. Dette kan være relatert til tidligere studier som ikke kontrollerte for potensielle forstyrrende faktorer. Denne studien undersøker forholdet mellom FHR og kromosomavvik mellom 10 til 14 ukers svangerskap.

FHR ≥ 170 bpm ble sett hos 7 % (228/3026) og kromosomale anomalier var tilstede hos 1,0 % (33/3275) av studiepopulasjonen. En større andel fostre med kromosomavvik hadde FHR ≥ 170 bpm sammenlignet med de med normale kromosomer (29 % vs. 6,8 %; p<0,01). FHR ≥ 170 bpm var en uavhengig risikofaktor for kromosomale anomalier.
Jordmor mente vi var «heldig» fordi vi fikk NIPT testen og dermed muligheten til å sjekke. Men sa at hun ikke var bekymret. Hva betyr denne forskningen? At det kan være en litt høyere sannsynlighet for kromosomavvik med høy hjertefrekvens, men ofte er kromosomavvik uavhenging av hjertefrekvens?

Jordmor mente vi var «heldig» fordi vi fikk NIPT testen og dermed muligheten til å sjekke. Men sa at hun ikke var bekymret. Hva betyr denne forskningen? At det kan være en litt høyere sannsynlighet for kromosomavvik med høy hjertefrekvens, men ofte er kromosomavvik uavhenging av hjertefrekvens?
Det vil alltid være motstridende forskning , noen sier det har klar sammenheng , annen forskning kan mene det helt motsatte .
Det viktigste er jo at vi har gode metoder avdekke det på , det er svært lav rate både når det gjelder falske negative og falske positive svar på blant annet NiPT. Men ingenting er 100% sikkert .

Det vil alltid være motstridende forskning , noen sier det har klar sammenheng , annen forskning kan mene det helt motsatte .
Det viktigste er jo at vi har gode metoder avdekke det på , det er svært lav rate både når det gjelder falske negative og falske positive svar på blant annet NiPT. Men ingenting er 100% sikkert .
Ikke sant. Jeg får bare vente å se hva svaret viser, og som du sier så er ingenting 100% sikkert. Så man vet jo faktisk ikke før babyen er her.

Nei livet har og gir svært få garantier, eneste vi vet er vel at vi alle skal dø en gang .. men før den tid oppleve masse fint ❤️
Man kan få gode svar , ta hundrevis av prøver ja, som naturligvis senker sannsynlighet /.risiko for avvik / sykdom .. men man vet aldri helt sikkert før baby melder ankomst ❤️ men jeg tenker mye på at naturen har en tendens ordne opp når noe ikke er som det skal ❤️ jeg hadde en MA i 2017 , grusomt trist . Men jeg tror det var til både det beste for baby og meg , noe var nok svært alvorlig galt med baby som muligens aldri var forenelig med liv

Nei livet har og gir svært få garantier, eneste vi vet er vel at vi alle skal dø en gang .. men før den tid oppleve masse fint ❤️
Man kan få gode svar , ta hundrevis av prøver ja, som naturligvis senker sannsynlighet /.risiko for avvik / sykdom .. men man vet aldri helt sikkert før baby melder ankomst ❤️ men jeg tenker mye på at naturen har en tendens ordne opp når noe ikke er som det skal ❤️ jeg hadde en MA i 2017 , grusomt trist . Men jeg tror det var til både det beste for baby og meg , noe var nok svært alvorlig galt med baby som muligens aldri var forenelig med liv
Så trist å høre at du gjennomgikk en MA<3 jeg tror som du sier at det likevel er for det beste, da det ikke er forenlig med liv. Må bare tenke sånn, og det er mange prosesser som skal gå riktig da et barn blir til. Jeg må bare håpe at jeg er en av de heldige og ikke på motsatt skala.

Back
Topp