Tidlig OUL

Nurk25

Betatt av forumet
Julistrålene 2025 ♡
Hva er deres erfaring og tanker rundt tidlig OUL
, har fått time 13+2
Er det sent ? Er det noe større sjans, fordeler ift å avdekke trisomi eller annet tidligere ? Eller har det ikke noe betydning når man har time mellom uke 11 - 13+6 ??

Tenker ... Hva om de hadde sett noe i uke 12+2 men når jeg kommer 13+2 så.er det ikke synlig lenger eller vanskeligere oppdage ... Mange sånne tanker

Vurderer bestille en time privat snart , altså før timen offentlig , da jeg er over 35

Fikk også otul seint, ikke tenkt noe spesielt over det så lenge det er innenfor de ukene det skal være :happy:

, har fått time 13+2
Er det sent ? Er det noe større sjans, fordeler ift å avdekke trisomi eller annet tidligere ? Eller har det ikke noe betydning når man har time mellom uke 11 - 13+6 ??

Tenker ... Hva om de hadde sett noe i uke 12+2 men når jeg kommer 13+2 så.er det ikke synlig lenger eller vanskeligere oppdage ... Mange sånne tanker

Vurderer bestille en time privat snart , altså før timen offentlig , da jeg er over 35
Jeg fikk 13+3, sendte mld tilbake til riksen på Helsenorge at jeg syntes det var for sent og 2 min etterpå fikk jeg ny time 12+3 istedenfor.

, har fått time 13+2

Jeg hadde samme bekymring, men ble betrygget her med at nakkefold etc kan sees til 13+6. når det gjelder anatomisk ultralyd er det jo en fordel å ha kommet så langt som mulig.

, har fått time 13+2

Jeg har fått time når jeg er 13+4.. litt bekymret for dette selv men de mener jo at det skal gå helt fint.

Jeg hadde samme bekymring, men ble betrygget her med at nakkefold etc kan sees til 13+6. når det gjelder anatomisk ultralyd er det jo en fordel å ha kommet så langt som mulig.
Ja og det er den marginen der som.virker skremmende , for høres ut som nakkefolden etc kan bli vanskeligere å se / avdekke
Fom uke 14,= og fra uke 13+2 er det snakk om 4 dagers margin i verste fall

Har sendt melding på Helsenorge og bedt om tidligere time , men burde kanskje heller skrevet noe annet

Så langt som mulig innen uke 13 er omme , mener du vel , njaaaa er ikke så sikker på at det er tilfelle i denne settingen

, har fått time 13+2

Sniker fra mai

Jeg fikk beskjed fra jordmor at å ha time 13+3 (da jeg hadde time) var bra for da kunne de se nesebeinet bedre, og nakkefolden skulle enda være godt synlig. Men hvis du er ukomfortabel med det, så er det vel mulig å be om et par dager tidligere? :happy:

Fant litt info tidlig ift tidlig OUL

Svangerskapsuke 11+0 og 13+6 (ca uke 13 foretrekkes)

Funn av markører ved 1 og eller 2 trimester rutine undersøkelse:
SUA er ikke markør for kromosomavvik og isolert SUA er ikke indikasjon for NIPT

Sterke markører og indikasjon for NIPT:
manglende neseben, fortykket nakkefold,

Svake markører (hovedregel minimum 2 for å tilby NIPT): plexuscyster, hydronefrose (pyelektasi) < 7mm, EIF, SUA, kort lårben (def: avvik mellom BPD og femur >10 dager, obs: kan også være tegn på tidlig vekstavvik og skal derfor vurderes for oppfølging med vekst kontroller)

Vedlegg

, har fått time 13+2

Det er jo innenfor det som anbefales :) Så det skal vært helt uproblematisk å se det de ser etter selv om det heter «12 ukers» UL på folkemunne :)det viktigste er uansett å ikke ta disse testene for tidlig, så egentlig tenker jeg at jo senere jo bedre i forhold til å få nok celler som gir evt utslag. Om nipt er positivt på noen trisomier, så får man utvidet fosterdiagnostisk utredning:)

Jeg er 12+4 ved tidlig UL, hvis du tenker mye og det betrygger deg med en ekstra ul så bestiller du det :Heartred

Jeg fikk time når jeg er 14+0. Når jeg ringte de så sa de bare at beklager, men det er det beste vi får til. Og tilbudte seg å avlyse timen min så jeg kun fikk OUL i uke 18-20 hvis jeg absolutt ikke ville ha sen time :bored: Så vi har bestilt en time privat på torsdag når jeg er 12+0

Har fått TUL når jeg er 9+6. Antakeligvis alt for tidlig for fosterdiagnostikk men vi får se

Så langt som mulig innen uke 13 er omme , mener du vel , njaaaa er ikke så sikker på at det er tilfelle i denne settingen
Mener at ved anatomisk UL som ser på organer etc så ser man bedre eventuelle feil etc i uke 13 enn 11/12, det er vel bare den nakkefolden som er synlig «kun» i uke 11-13, og nipt testen avdekker jo eventuelle trisomier. Men skjønner tankene dine, jeg fikk jo byttet min, men det handler mer om at jeg er 42 år og risikoen er «stor» for avvik og ville på en UL før jul så jeg kunne fortelle til familie og venner i jula, enn at jeg var så redd for hva de kunne finne og ikke finne på 13+3 som var da jeg fikk.

Sniker fra mai

Jeg fikk beskjed fra jordmor at å ha time 13+3 (da jeg hadde time) var bra for da kunne de se nesebeinet bedre, og nakkefolden skulle enda være godt synlig. Men hvis du er ukomfortabel med det, så er det vel mulig å be om et par dager tidligere?

Mener at ved anatomisk UL som ser på organer etc så ser man bedre eventuelle feil etc i uke 13 enn 11/12, det er vel bare den nakkefolden som er synlig «kun» i uke 11-13, og nipt testen avdekker jo eventuelle trisomier. Men skjønner tankene dine, jeg fikk jo byttet min, men det handler mer om at jeg er 42 år og risikoen er «stor» for avvik og ville på en UL før jul så jeg kunne fortelle til familie og venner i jula, enn at jeg var så redd for hva de kunne finne og ikke finne på 13+3 som var da jeg fikk.
Ja er selv 39 , og en NIPT test er ingen garanti for å avdekke alt mulig heller & selvom den er pålitelig og bedre enn UL, så har man dessverre ingen garantier for noe .

Jeg kjenner bare på meg selv at 13+2 er i grenseland , men det er jo helt klart innafor regelverket og de vet jo hva de driver med disse fagfolkene . Tråden er " myntet " på nakkefold / trisomi 21 , da det er " vanligst "
Og.mtp på nakkefold var jeg undrende om flere var av samme oppfatning av at ultralyd 13+2 er sent , noe de fleste syntes er sent ... Men " som sagt innafor "

Tror du har vært veldig heldig som fikk ny tidligere time på det grunnlaget , tror de fleste er noe engstelige og det er jo helt normalt ..

Lykke til på ul

Ja er selv 39 , og en NIPT test er ingen garanti for å avdekke alt mulig heller & selvom den er pålitelig og bedre enn UL, så har man dessverre ingen garantier for noe .

Jeg kjenner bare på meg selv at 13+2 er i grenseland , men det er jo helt klart innafor regelverket og de vet jo hva de driver med disse fagfolkene . Tråden er " myntet " på nakkefold / trisomi 21 , da det er " vanligst "
Og.mtp på nakkefold var jeg undrende om flere var av samme oppfatning av at ultralyd 13+2 er sent , noe de fleste syntes er sent ... Men " som sagt innafor "

Tror du har vært veldig heldig som fikk ny tidligere time på det grunnlaget , tror de fleste er noe engstelige og det er jo helt normalt ..

Lykke til på ul
Ja jeg skjønner deg godt. Forrige graviditet fikk jeg også tidligere time, fikk da beskjed om at tidligste de ville ta inn var 12+0. Var ikke noe vanskelig å få til noen av gangene, tror ikke man trenger en grunn, annet enn at man vil ha en annen time. Man kan jo være bortreist for alt hva de vet, så lenge det man ønsker er etter uke 12+0 så tror jeg man får time så lenge de har ledig. Iallefall på riksen og Ullevål. Virket helt tilfeldig når de ga meg time. Jeg fikk 13+3, mens en venninne fikk 12+0.

Ja jeg skjønner deg godt. Forrige graviditet fikk jeg også tidligere time, fikk da beskjed om at tidligste de ville ta inn var 12+0. Var ikke noe vanskelig å få til noen av gangene, tror ikke man trenger en grunn, annet enn at man vil ha en annen time. Man kan jo være bortreist for alt hva de vet, så lenge det man ønsker er etter uke 12+0 så tror jeg man får time så lenge de har ledig. Iallefall på riksen og Ullevål. Virket helt tilfeldig når de ga meg time. Jeg fikk 13+3, mens en venninne fikk 12+0.
Ja mener bare om man skriver , jeg vil ha ny time fordi at bla bla bla , tenk om de skulle ta hensyn til alle mulige innvendinger og ønsker for ultralyd , da er det vel best skrive , hei jeg er bortreist , går det ann få.time tidligere , jeg var dum.og svarte Helsenorge at jeg syntes timen var noe sen, så det gidder de sikkert ikke ta hensyn til

Back
Topp