Tiden før fødsel

Vi lever som vanlig vi også, mer vanlig enn det var i starten. Men nå er det slik at ikke alle har det like enkelt, og faktisk må stille noen krav, da kanskje ikke barnefar tar alkohol som en selvfølge. Barnefar hadde planer om å fortsette å drikke alkohol minst 5 dager i uka, og fortsette med 5-6 halvlitere hver kveld frem til siste måneden før fødsel. Og andre situasjoner mtp alkohol, som har gjort at å stille krav har vært høyst nødvendig for oss og det kommende familielivet. Vanskelig å ha tillit til noen som drikker så mye alkohol, og planlegger å gjøre det igjennom stortsett hele svangerskapet.

Men hey, vi kan vel bare fortsette denne dynamikken inne på forumet med å le av de som ikke står i samme situasjon som oss selv, når de kun spør om enkle spørsmål, da blir det vel supertrivelig på forumet :hilarious:

det er ingen som hat ledd av deg her. Vi har kun svart på det du spurte om ut i fra vår situasjon. Synes det er synd å høre om din situasjon og skjønner at du må sette noen krav. Kanskje han kunne vært med på en jordmor samtale også for å forberede seg litt på familielivet :)
 
Hva forventet/forventer dere av barnefar ifh til at fødselen plutselig kunne/kan starte? Når forventer dere at han skal holde seg hjemme (en og en halv måned før termin, en måned, to uker, en uker), hvor mye møter han venner siste tiden, hva får han lov til å gjøre? (må han dra med bil for eks, eller kan han dra på skatetur, sykkeltur etc)

Jeg sendte mann og barn avgårde på miniferie 2 uker før termin nå :hilarious: sjekka ståa hos jordmor først og det var ingenting som tilsa at det skulle skje noe enda.
Hadde nok ikke latt han dra avgårde på ferie med kompiser osv så nærme termin da. Jeg syns det var greit fordi datteren vår får noe fint ut av det :)
Ville aldri falt meg inn å nekte han å finne på noe i nærområdet, det blir for drøyt syns jeg :p
 
Jeg var i fare for å føde for tidlig pga kort livmorhals, og vi har et barn fra før og ingen familie i nærheten. Han reiser mye i jobb, men sluttet med det en mnd før termindato. Han og eldste var på telttur tre uker før termindato, men da var jeg innstilt på å dra alene på sykehuset i så fall. Var mest redd for å være alene med han vi har fra før mens fødselen skulle sette i gang, og mannen være langt unna med flyreise.
Jeg endte opp med en styrtfødsel som startet på natten, med så voldsomme rier, fostervann og blod at jeg måtte ringt ambulanse hvis jeg hadde vært alene. Fødte to uker før termin.
Jeg tenker at man må vurdere totalsituasjonen, og spesielt hvis man har barn fra før.
Alkohol var aldri et tema. Jeg sa ikke noe på en øl eller et glass vin etter som vi bor 1 km fra sykehuset, og han drikker aldri noe særlig store mengder.
 
Hva forventet/forventer dere av barnefar ifh til at fødselen plutselig kunne/kan starte? Når forventer dere at han skal holde seg hjemme (en og en halv måned før termin, en måned, to uker, en uker), hvor mye møter han venner siste tiden, hva får han lov til å gjøre? (må han dra med bil for eks, eller kan han dra på skatetur, sykkeltur etc)
Fikk lov til det meste helt frem til termin, var på jobbtur uken før.
 
Stort sett lever han som før, men han har selv frivillig kuttet ut alkohol de siste ukene. Og vi var enige om at han heller ikke skal drikke fra rundt uke 35 (er 31+3 nå).
Og da mener jeg ingen drikking. Ser flere her kun sier "ingen flatfyll", men om han har hatt seg bare en halvliter en kveld og fødselen starter, så kan han jo ikke kjøre meg til sykehuset uansett. Så ingen alkohol her fremover :)

Men han får reise til kompiser og dra på jobben som er et par timer unna osv. Men hadde ikke latt han reise vekk på langtur. Og jeg tror ikke han selv har lyst til det heller.
 
Vi levde som normalt og hadde ikke behov for å ilegge han noen begrensninger -men sånt kommer helt an på hvor man er i livet. :)
 
Back
Topp