Tette eggledere

Bukett

Forumet er livet
Septemberhjertene 2018
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Laparoskopi i går viste to helt tette eggledere hos meg og de vil ikke bli åpnet. Er henvis til ivf.

Er det noen andre med lignende erfaringer? Hvordan har det gått med dere?

Det var leit å høre, men samtidig må det være litt godt å vite at sannsynlig forklaring på hvorfor du ikke blir gravid er «mekanisk». Det betyr at du har stor sjanse til å lykkes med ivf. Har ingen erfaring fra det selv, men det er vel en egen tråd for assistert befruktning hvor du nok vil få gode svar. Sender deg en klem og ønsker lykke til!!

Laparoskopi i går viste to helt tette eggledere hos meg og de vil ikke bli åpnet. Er henvis til ivf.

Jeg har ikke (som jeg vet) tette eggledere men kan jeg spørre hva som var grunnen til at du fikk lapraskopi? Har du vært gravid før? Jeg mistenker selv tette eggledere og har fått beskjed om at jeg skal prøve clomid i 4 mnd og blir jeg ikke gravid blir det lapraskopi i jan/feb. Hvor lenge måtte du vente på timen til operasjon?

Har en eggleder som er litt tett, altså passasje men det går sakte... har vært igjennom flere ivf-forsøk uten at det med egglederen var hovedproblemet.

Kjekt og greit å vite hvorfor man ikke blir gravid. Tror du vil få god hjelp ved ivf. Var det noe spesielt du tenkte på?

Du må regne med ventetid på behandling og forsamtale.. gjerne ønsker man å komme i gang når henvisning er sendt, men det kan bli litt venting før.

Det var synd å lese. Har tenkt på deg etter jeg svarte deg i tråden du hadde før laparoskopien.
Men sikkert godt å få svar, selv om det ikke er det svaret man ønsker.
Jeg frykter samme svaret selv etter min laparoskopi 13.nov, og jeg har for høy BMI til å henvises til offentlig IVF. Men jeg får ta de sorgene om de kommer.

Ønsker deg lykke til med IVF, og håper der lykkes for dere snart!

Det var leit å høre, men samtidig må det være litt godt å vite at sannsynlig forklaring på hvorfor du ikke blir gravid er «mekanisk». Det betyr at du har stor sjanse til å lykkes med ivf. Har ingen erfaring fra det selv, men det er vel en egen tråd for assistert befruktning hvor du nok vil få gode svar. Sender deg en klem og ønsker lykke til!!

Ja det er en kjip beskjed å få, men samtidig greit med en forklaring på hvorfor det ikke går. Satser på at ivf er løsningen! Tusen takk skal du ha :-)

Jeg har ikke (som jeg vet) tette eggledere men kan jeg spørre hva som var grunnen til at du fikk lapraskopi? Har du vært gravid før? Jeg mistenker selv tette eggledere og har fått beskjed om at jeg skal prøve clomid i 4 mnd og blir jeg ikke gravid blir det lapraskopi i jan/feb. Hvor lenge måtte du vente på timen til operasjon?

Jeg har vært prøver i 19 mnd og blitt gravid to ganger men mistet... har nå gått 1 år siden jeg ble gravid sist og har heller ikke funnet el mer enn 2 ganger siste 7 mnd så jeg har vært jevnlig i kontakt med gyn.. har alltid gått på hormoner da jeg ikke har el uten.. ble henvis til ivf i august, og da henviste gyn meg til laparoskopi i samme slengen da det visstnok er et ledd i utredningen før ivf. Måtte bare vente litt over en mnd på operasjon, (men måtte utsette da tr kom dagen før...) så gikk fort sånn i utgangspunktet. Fikk så ny time 2 uker etter der igjen:-) hvor lenge har du vært prøver? Håper clomid gjør susen for deg :-)

Har en eggleder som er litt tett, altså passasje men det går sakte... har vært igjennom flere ivf-forsøk uten at det med egglederen var hovedproblemet.

Kjekt og greit å vite hvorfor man ikke blir gravid. Tror du vil få god hjelp ved ivf. Var det noe spesielt du tenkte på?

Du må regne med ventetid på behandling og forsamtale.. gjerne ønsker man å komme i gang når henvisning er sendt, men det kan bli litt venting før.

Ja det er jo greit å få et tydelig svar på hva som er problemet... så slipper vi å prøve til ingen nytte i mange mnd til. Vi ble henvist til ivf i august vi, samtidig som jeg ble henvist til lap...heldigvis! Så skal på forsamtale i november :) jeg lurte vel egentlig ikke på noe spesielt, bare om det var andre med samme problematikken som meg her:) har jo hørt at tette eggledere ikke skal ha noe å si under ivf... men greit å lese andres erfaringer. Hvor er du i prosessen nå? Håper du snart lykkes :)

Det var synd å lese. Har tenkt på deg etter jeg svarte deg i tråden du hadde før laparoskopien.
Jeg frykter samme svaret selv etter min laparoskopi 13.nov, og jeg har for høy BMI til å henvises til offentlig IVF. Men jeg får ta de sorgene om de kommer.

Ja det var greit få et svar, selvom jeg hadde håpet at de kunne åpne dem og gitt meg et lite håp om å muligens få det til selv før ivf... men da er det bare å legge vekk alt av el tester, temping og alle kjærringråd og heller vente på ivf. Hvorfor tror du at du har tette eggledere? Håper på det beste, og at du slipper det...men som du selv sier så får du ta det som det kommer hvis det blir en realitet. Tusen takk for det!! Håper du får et oppløftende svar etter lap og at det snart lykkes for dere og :-)

Ja det er jo greit å få et tydelig svar på hva som er problemet... så slipper vi å prøve til ingen nytte i mange mnd til. Vi ble henvist til ivf i august vi, samtidig som jeg ble henvist til lap...heldigvis! Så skal på forsamtale i november :) jeg lurte vel egentlig ikke på noe spesielt, bare om det var andre med samme problematikken som meg her:) har jo hørt at tette eggledere ikke skal ha noe å si under ivf... men greit å lese andres erfaringer. Hvor er du i prosessen nå? Håper du snart lykkes :)

Jeg har lyktes. Tok lang tid og mange forsøk, men ut fra det jeg har sett her inne er jeg nesten sikker på at jeg er unntaket. De fleste blir fort gravide, uten å gi alt for mye forhåpninger.

Tette eggledere har ikke noe å si i det hele tatt ved ivf. De henter ut eggene / (egget )som egentlg skal gjennom egglederen ved eggløsning.

Her er det en liten gutt på 4 mnd. Skulle gjerne hatt en til, men hos oss har det kostet mye, så er usikker på om vi gjør en ny runde.. han kom etter .9 forsøk( endometriose og dårlig eggkvalitet )

Ja det var greit få et svar, selvom jeg hadde håpet at de kunne åpne dem og gitt meg et lite håp om å muligens få det til selv før ivf... men da er det bare å legge vekk alt av el tester, temping og alle kjærringråd og heller vente på ivf. Hvorfor tror du at du har tette eggledere? Håper på det beste, og at du slipper det...men som du selv sier så får du ta det som det kommer hvis det blir en realitet. Tusen takk for det!! Håper du får et oppløftende svar etter lap og at det snart lykkes for dere og :)

Skjønner godt ønske om å ville få det til selv.
Vet ikke helt hvorfor jeg tenker de er tette. Er vel bare min tendens til å tenke det verste.
Vi har prøvd i et år. Jeg har PCOS og ekstremt lange sykluser (over 100 dager). Fikk en runde med Letrozol i vår/sommer som hjalp på å stabilisere syklusen når jeg gikk på de. Men ble dessverre ikke gravid. Nå vil gynekologen at egglederne skal sjekkes før det skjer noe mer. Var hos han i september for å skjekke egglederne med kontrastvæske, men undersøkelsen var så smertefull for meg at jeg bare måtte avbryte. Det var da jeg ble henvist til laparoskopi.

Takk for lykkeønskninger forresten!

Vil du fortelle litt om hvordan undersøkelsen var for deg? Hvor lenge var du på sykehuset? Var det inn og ut på dagen? Har du mye vondt nå etter undersøkelsen?

Skjønner godt ønske om å ville få det til selv.
Vet ikke helt hvorfor jeg tenker de er tette. Er vel bare min tendens til å tenke det verste.
Vi har prøvd i et år. Jeg har PCOS og ekstremt lange sykluser (over 100 dager). Fikk en runde med Letrozol i vår/sommer som hjalp på å stabilisere syklusen når jeg gikk på de. Men ble dessverre ikke gravid. Nå vil gynekologen at egglederne skal sjekkes før det skjer noe mer. Var hos han i september for å skjekke egglederne med kontrastvæske, men undersøkelsen var så smertefull for meg at jeg bare måtte avbryte. Det var da jeg ble henvist til laparoskopi.

Takk for lykkeønskninger forresten!

Vil du fortelle litt om hvordan undersøkelsen var for deg? Hvor lenge var du på sykehuset? Var det inn og ut på dagen? Har du mye vondt nå etter undersøkelsen?

Ja jeg kjenner til det..er mester på katastrofetenking selv! Hvorfor fikk du bare en runde med hormoner? Jeg kom på sykehuset kl 09 og fikk komme inn med en gang. Måtte ta av meg alt utenom trusa, og fikk på meg en skjorte og morgenkåpe. Lå så i en seng og ventet til ca 11:45. I mellomtiden fikk jeg noen smertestillende og hun satte inn sånn (kanyle??) hvor narkosen skulle inn. Kl 11:45 fikk jeg beskjed om å rusle bort til operasjonsrommet. Måtte ta av meg trusen og legge meg på en seng med beina opp i to "holdere" som det er hos gyn vet du. Det var litt ubehagelig da jeg ikke var klar over det på forhånd...ligge å skræve i narkose liksom..men men. Fikk på en oksygenmaske over munnen og sovnet. Våknet en time senere av at de dro en slange ut av halsen min...hadde litt vondt og fikk mer smertestillende. var i ørska en liten time før jeg fikk mat,gikk på do og beskjed om operasjonens utfall. Dro hjem 1530. :P Har hatt ubehag etter operasjonen men ikke mer enn at det holder med litt Paracet og Ibux:-)

Ja jeg kjenner til det..er mester på katastrofetenking selv! Hvorfor fikk du bare en runde med hormoner? Jeg kom på sykehuset kl 09 og fikk komme inn med en gang. Måtte ta av meg alt utenom trusa, og fikk på meg en skjorte og morgenkåpe. Lå så i en seng og ventet til ca 11:45. I mellomtiden fikk jeg noen smertestillende og hun satte inn sånn (kanyle??) hvor narkosen skulle inn. Kl 11:45 fikk jeg beskjed om å rusle bort til operasjonsrommet. Måtte ta av meg trusen og legge meg på en seng med beina opp i to "holdere" som det er hos gyn vet du. Det var litt ubehagelig da jeg ikke var klar over det på forhånd...ligge å skræve i narkose liksom..men men. Fikk på en oksygenmaske over munnen og sovnet. Våknet en time senere av at de dro en slange ut av halsen min...hadde litt vondt og fikk mer smertestillende. var i ørska en liten time før jeg fikk mat,gikk på do og beskjed om operasjonens utfall. Dro hjem 1530. :p Har hatt ubehag etter operasjonen men ikke mer enn at det holder med litt Paracet og Ibux:)

Takk for at du tok deg tid til å skrive litt om undersøkelsen. Greit å vite litt hva man skal være forberedt på.
Tiden mellom 09 og 11.45, lå du på et rom da? Måtte du holde sengen, eller kunne du bevege deg? Kanskje uansett ikke så kjekt å vandre rundt i morgenkåpe :P. Men du kunne gå på do og slikt mens du ventet?
Greit å vite at man skal ligge med beina opp slik som hos gynekologen. Det har ikke jeg tenkt på heller.
Kjekt å høre at ubehaget etter operasjonen ikke er altfor stort (selv om det sikkert kan variere fra person til person).

Når det gjelder hormoner hadde jeg håpet å få flere runder, men han vil visst vente med å gi meg mer til etter laparoskopien. Tror han vil ha svar på tingenes tilstand først.

Skjønner du ønsker å slippe ivf og håper på å få åpnet de tette egglederne.

Ved min laproskopi var jeg henvist for å sjekke om de var åpne i tillegg til å bekrefte endometriose.

De ville ikke forsøke å åpne egglederne mine i frykt for at det kunne ødelegge de. Generelt var det økt risiko for å ødelegge egglederne ved den type behandling.

Så kost/nytte som legen gjerne tenker på i ditt tilfelle vil være valg mellom:

Det å åpne egglederne dine, uten garanti at det vil nytte med risiko for skade. + ikke sikkert du vil bli spontant gravid etterpå..

Vs

Henvise til ivf. Du slipper endesløs prøving hjemme med mye frustrasjon, mindre skade på egglederne + økte muligheter for graviditet.

Forstår at tanken på å gjennomgå ivf er kjip og skummel. Men på den positive siden har du svar og er et steg nærmere målet. Det skjer noe og du er på stien til å få en familie

Håper virkelig det ordner seg kjapt for deg. :-)

Jeg har en eggleder i funksjon.
Den ene egglederen ble skadet under operasjon da endiometrose hadde tettet den ene egglederen.
Jeg fikk også beskjed om at jeg aldri kunne få barn pga endiometrosen og skaden på egglederen.
Jeg var 18 år når jeg fikk denne beskjeden.
Nå i en alder av 35 år så har jeg en sønn på 11 år så bevise det motsatte.

Takk for at du tok deg tid til å skrive litt om undersøkelsen. Greit å vite litt hva man skal være forberedt på.
Tiden mellom 09 og 11.45, lå du på et rom da? Måtte du holde sengen, eller kunne du bevege deg? Kanskje uansett ikke så kjekt å vandre rundt i morgenkåpe :p. Men du kunne gå på do og slikt mens du ventet?
Greit å vite at man skal ligge med beina opp slik som hos gynekologen. Det har ikke jeg tenkt på heller.
Kjekt å høre at ubehaget etter operasjonen ikke er altfor stort (selv om det sikkert kan variere fra person til person).

Når det gjelder hormoner hadde jeg håpet å få flere runder, men han vil visst vente med å gi meg mer til etter laparoskopien. Tror han vil ha svar på tingenes tilstand først.

Har visst ikke svart deg, Sorry! Jeg lå på et rom ja... sånn felles rom med mange andre... jeg holdt sengen men kunne sikkert gått rundt hvis jeg ville... gikk på do når jeg kom og rett før operasjonen men ellers trengte jeg ikke da jeg måtte faste på forhånd :P ikke lenge til du skal operere nå! :-)

Hva regnes som for høy BMI? :) Hvor går grensen?

Har visst ikke svart deg, Sorry! Jeg lå på et rom ja... sånn felles rom med mange andre... jeg holdt sengen men kunne sikkert gått rundt hvis jeg ville... gikk på do når jeg kom og rett før operasjonen men ellers trengte jeg ikke da jeg måtte faste på forhånd :p ikke lenge til du skal operere nå! :)

Hehe, det går bra.

Jeg har irritabel tarm og er derfor ofte dårlig i magen. Og det blir jo ikke bedre om jeg gruer meg til noe. Så derfor jeg spurte i forhold til å kunne gå på do og slikt.
Men som du sier skal man jo faste, så da kan det jo godt være magen holder seg bra, siden den ikke har så mye å jobbe med.

Ikke lenge igjen nå nei. Gleder meg veldig til å få det overstått!
Takk for at du svarte meg. Ble litt mer beroliget av det!

Hvordan er formen din nå en stund etter operasjonen? Tilbake til normalen?

BMI på under 32 er grensen for offentlig i Haugesund i alle fall.
Usikker om det er andre grenser andre steder i landet.

Æsj. Da er jeg for feit :( Har BMI på 33. Slankern neste da :sour::shifty:

Back
Topp