Termindato

Mozell85

Elsker forumet
Julikulene 2020
❄️ Januargull 2023 ❄️
Hei! Sniker fra januar. Dere som har vært på TUL rundt uke 12 (den vi får gratis), forholder jordmor/lege seg til eventuell ny termindato? Eller skal man holde på menstermin frem til OUL?

Hei,

Var til TUL i dag og da sa hun at det er der de setter termin. De endrer den ikke på OUL senere. Hun skrev den på helsekortet mitt, så ja, de må jo forholde seg til den. De bruker ikke mens, men målinger på fosteret.

Interessant. Jeg har hørt at termin satt rundt uke 12 er mer presis, men har ikke noe henvise til her og nå. Ville isåfall vært greit om de som får TUL faktisk får forholde seg til datoen i uke 12. Men da praktiseres det nok forskjellig fra sted til sted.

Hei! Sniker fra januar. Dere som har vært på TUL rundt uke 12 (den vi får gratis), forholder jordmor/lege seg til eventuell ny termindato? Eller skal man holde på menstermin frem til OUL?
Her fikk jeg ikke noe indikasjon på at det ble fastsatt termin på tul, men fikk beskjed om at baby var perfekt størrelse i forhold til menstermin. Det ble ikke notert noe i helsekortet heller.
Virker som det er ulik praksis enn så lenge. Hadde vært fint om den ble satt på tul når babyen er ca like store uansett, hilsen en som lager små babyer :P

Jeg ble flyttet frem tre dager på TUL fra 13+2 til 13+5, men hun endret ikke noe på termindato på helsekortet

Interessant. Jeg har hørt at termin satt rundt uke 12 er mer presis, men har ikke noe henvise til her og nå. Ville isåfall vært greit om de som får TUL faktisk får forholde seg til datoen i uke 12. Men da praktiseres det nok forskjellig fra sted til sted.
Den datoen jeg fikk på TUL i uke 12 i 2020 ble også termindato på OUL. Ul undersøkelse viste at jeg var noen dager kortere, men jm ville ta utgangspunktet i TUL terminen da den var mer korrekt.

Syntes det er litt forvirrende fordi noen tar utgangspunkt i mål av hodeskalle, andre steder i landet tar de utgangspunkt i leggbeinet eller lårbeinet :dead: så ikke rart det kan bli litt variasjoner.

På meg var det lårbein + gode til rumpe. Begge viste samme termindato.

Jeg ble satt noen dager tilbake men hun skrev det ikke på helsekortet så jeg får ny på oul

Jeg ble satt tilbake 3 dager fra 12+6 til 12+3, men hun sa hun ikke kom til å endre på termindato da det gjøres på OUL.

Back
Topp