Jeg fikk også påvist "på grensen" svangerskapsdiabetes pga blodsukker på 5.3 som var grensa satt.. holder på med målinger nå, kontroll om 1.5 uke.. det er noe dritt så kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver.. jeg tar gjerne imot tips i matveien da jeg er glad i alt søtt, spesielt brus og sjokolade.. når jeg spiser mat som ikke er bra som feks poteter og spagetti er blodsukkeret lavt, når jeg spiser kylling og grønnsaker er blodsukkeret høyt.. Hva spiser du til vanlig ? Feks på brødskiva/middag osv ? Så godt å høre at du ser på det som en positiv kickstart til å bli sunn, for meg har hele helgen vært en nedtur der jeg sulter meg fordi "alt" som frister eller jeg får i meg, er ikke bra..
Åh, kjedelig at du også må gjennom dette! For meg var dette er trengt spark i baken
men alle kan jo få det, er ikke alltid man finner en god årsak. Kjenner meg igjen, det var skikkelig drit i starten, men det det går bedre nå. Har mister sukkersuget faktisk
jeg hadde jo planer i å kose meg Max i svangerskapet, men den gang ei
men jeg har i stedet begynt å nerde på sunn mat. Det jeg spiser i løpet av en dag og funker for meg er til frokost: ingers rugbrød/hjemmelaga knekkebrød, eller andre veldig grove knekkebrød. Har oster av forskjellige slag med smør under, toppet med agurk, tomater, paprika, kjøttpålegg, fiskepålegg. dropper melk. Drikker vann til alle måltider. Men jeg drikker fortsatt kaffe med melk da, men det har ikke påvirket blodsukkeret nevneverdig. Prøver å spise noe grønt til hvert måltid, for det er med på å stabilisere bl.s. Spiser masse rå gulrot/kålrot. Til lønsj: det samme, eller en kylling salat. Men dropper balsamico edikk, det gav meg høyt bl.s. Er jeg sulten mellom måltidene spiser jeg mandler eller hasselnøtter. Til middag lages Maten fra bunnen, kan spise det meste bare unngår hvit ris, hvit pasta. Spiser kun en halv potet. Spiser halve talerken med grønnsaker eller salat. Mindre saus. Har vi pasta så
Spiser jeg kun litt grov pasta, men prøver å unngå det også. Prøver å lage mat med forskjellige bønner og kikerter, olivenolje dette er mat som er med på å stabilisere blodsukkeret. I går hadde jeg kyllingsalat med rømme, og til dessert et par biter med 75 prosent kakao med pekannøtter, og hadde fint bl.s 2 timer etterpå. Det jeg har reagert på er grove baguetter, da går blodsukkeret høyt. Spiser også kveldsmat ALA frokost. Og spiser et ekstra knekkebrød eller grønnsak hvis jeg er sulten utenom også. Jeg holder meg unna alt søtt og potetgull. Er også forsiktig med sukkerfrie matvarer, da det er noe søtning som gir blodsukker stigning. Lagde lavkarbo vafler her om dagen med mandelmel og sukrin og det gav ikke utslag på blodsukkeret mitt
det er et litt asketisk kosthold og jeg må si at jeg gleder meg til å komme på barsel med ungen, da skal jeg love deg at det blir en sjokolade eller 2 på ho mor
men etter det håper jeg st dette har snudd mitt gamle kosthold til det bedre for der er jo i så fall knall. Jeg heier på deg, dette fikser du! Og et kosthold uten sukker er faktisk ikke så værst, man får i seg bedre type energi og jeg har nok et bedre overskudd enn jeg ville hatt ellers! Lykke til gode du