Termin 25 desember ❤️

20+6
Lenge siden jeg har skrevet i dagboka mi. Alt vel med meg og baby. Siden sist har jeg vært på ul. Der ble jeg satt litt tilbake så nå er ny termin 30. Desember, og i magen gjemmer det seg en liten lillesøster. Alt så bra ut på ul og våre hjerter gleder seg. En stund bekymret jeg meg for lite liv og nå har det bare tatt av i magen. Nå har karatekidd våknet til liv og jeg blir nesten bekymret for for mye liv, Hahaha. Kjenner meg hel når jeg går gravid! Dette er tydeligvis den beste tiden i graviditeten. Men halsbrannen selger jeg på billigsalg. 1 uke til jobbings igjen, er spent på hvordan der blir..
 
20+6
Lenge siden jeg har skrevet i dagboka mi. Alt vel med meg og baby. Siden sist har jeg vært på ul. Der ble jeg satt litt tilbake så nå er ny termin 30. Desember, og i magen gjemmer det seg en liten lillesøster. Alt så bra ut på ul og våre hjerter gleder seg. En stund bekymret jeg meg for lite liv og nå har det bare tatt av i magen. Nå har karatekidd våknet til liv og jeg blir nesten bekymret for for mye liv, Hahaha. Kjenner meg hel når jeg går gravid! Dette er tydeligvis den beste tiden i graviditeten. Men halsbrannen selger jeg på billigsalg. 1 uke til jobbings igjen, er spent på hvordan der blir..
Så herlig med lillesøster, og at alt er fint med henne (og deg) :Heartred
Ja, den halsbrannen kan noen få gratis av meg altså, det er grusomt :sorry:

Det er virkelig en utrolig opplevelse å gå gravid, selv med plagene man har. Og jeg er så glad for at vi er så heldige å oppleve det to ganger :Heartred
 
Så herlig med lillesøster, og at alt er fint med henne (og deg) :Heartred
Ja, den halsbrannen kan noen få gratis av meg altså, det er grusomt :sorry:

Det er virkelig en utrolig opplevelse å gå gravid, selv med plagene man har. Og jeg er så glad for at vi er så heldige å oppleve det to ganger :Heartred
Ja, det er virkelig stort:angelic::dummy1::dummy1: ja, det var helt fantastisk å se henne på skjermen, men samtidig er det jo helt uvirkelig. Tror dette er ei rolig tøtte, kjenner et spark i ny og ned gjennom døgnet. Lurer på om jeg burde kjent mero_O Hm, så mye man skal bekymre seg for når man er gravid:wtf:. Hehe, og hormonell ja.. ser du skriver det i dagboka di.. begynte å grine da jeg så Barne-TV i dag. Skal så lite til.. :woot: håper du har en bedre dag i dag og gratulerer med dagen til din kjære:Heartred
 
Ja, det er virkelig stort:angelic::dummy1::dummy1: ja, det var helt fantastisk å se henne på skjermen, men samtidig er det jo helt uvirkelig. Tror dette er ei rolig tøtte, kjenner et spark i ny og ned gjennom døgnet. Lurer på om jeg burde kjent mero_O Hm, så mye man skal bekymre seg for når man er gravid:wtf:. Hehe, og hormonell ja.. ser du skriver det i dagboka di.. begynte å grine da jeg så Barne-TV i dag. Skal så lite til.. :woot: håper du har en bedre dag i dag og gratulerer med dagen til din kjære:Heartred
Jeg har også en mye roligere baby i magen denne gangen, frøkna var helt villbass ;) Da vi var på oul med henne sa jm at det ikke blir en sofasliter, for hun herjet slik :hilarious: roligere baby nå, blir litt nervøs av og til pga det, men....så skjønner hva du mener :)

Jepp, som gravid er det alltid noe å bekymre seg for, og det blir jo ikke bedre som foreldre :hilarious:
 
Hei søndag og kuling og vær. Jeg lurer på om lillegull i magen forstår mine tanker. For nesten hver gang jeg tenker at nå har har jeg ikke kjent spark på en stund så begynner hun å sparke.. merkelig :cheers siden sist har jeg vært på glucose belasting og blæææææææ.. jeg hadde forhøyet bl.s etter to timer.. det var 9.2 eller noe rundt der. Skikkelig nedtur faktisk. Har vært litt nedfor. Jeg er jo så glad i søt mat og nå ser det ut til st jeg må holde meg unna det i hele 18 uker... ikke nok med alle andre preggis plager, men i tillegg skal man leve helt asketisk.. det er skikkelig blææ. Men jeg gjør selvfølgelig alt for at ungen skal holde seg frisk og rask i magen og ikke bli for stor eller at det skal oppstå oppstå komplikasjoner. Litt kikkstart for å gå tilbake til en sunnere meg også da. Men litt dritt er det. Nå har jeg målt bl.s fastende hver morgen og det ligger under 5. Og to timer etter mat rundt 5-6. Høyest var det i går 2 timer etter vårruller. 6.7. Til legen i morgen for å vurdere veien videre. Hm..
 
:love7:love724+3 i dag:cat:

Magen vokser og jeg kjenner spark nesten opp til ribbeina:bored::joyful: lå litt over streken på symfysemålinga på tirsdag som var. Syns livmora er høyt oppe allerede :facepalm: det gjør at jeg er veldig spent på hvor stor hun blir vakrelillesøster:Heartred jeg har nå i nærmere 4 uker hatt svangerskapsdiabetes, det har gått overraskende bra. Har som regel blodsukker under 6 2 timer etter mat og det fastende blodsukkeret ligger bra ann. Jeg har ikke spist godteri, sjokolade, potetgull, drukket melk, spist søtt pålegg, kaker eller noe med sukker siden jeg fikk diagnosen. Fikk meg et skikkelig spark i baken, til å endre kostholdet til det bedre. Nå blir jeg inspirert av Berit Nordstrand (men holder meg unna honning og annet søtt hun foreslår) så det er ikke bare negativt det her :flower jeg har egentlig lite plager. Og jobber 50 prosent. Storesøster gleder setning vi prater masse om babyen i magen. I dag har jeg sortert masse babyklær både inne og uteklær. En fantastisk følelse jeg får når jeg innser at jeg får oppleve dette igjen. Str 50-56 er funnet frem og klærne er så små:love7 jeg syns tiden går alt for sakte. Gleder meg sånn til hun kommer.
 
Jeg fikk også påvist "på grensen" svangerskapsdiabetes pga blodsukker på 5.3 som var grensa satt.. holder på med målinger nå, kontroll om 1.5 uke.. det er noe dritt så kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver.. jeg tar gjerne imot tips i matveien da jeg er glad i alt søtt, spesielt brus og sjokolade.. når jeg spiser mat som ikke er bra som feks poteter og spagetti er blodsukkeret lavt, når jeg spiser kylling og grønnsaker er blodsukkeret høyt.. Hva spiser du til vanlig ? Feks på brødskiva/middag osv ? Så godt å høre at du ser på det som en positiv kickstart til å bli sunn, for meg har hele helgen vært en nedtur der jeg sulter meg fordi "alt" som frister eller jeg får i meg, er ikke bra..
 
:smiley-bounce016
Jeg fikk også påvist "på grensen" svangerskapsdiabetes pga blodsukker på 5.3 som var grensa satt.. holder på med målinger nå, kontroll om 1.5 uke.. det er noe dritt så kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver.. jeg tar gjerne imot tips i matveien da jeg er glad i alt søtt, spesielt brus og sjokolade.. når jeg spiser mat som ikke er bra som feks poteter og spagetti er blodsukkeret lavt, når jeg spiser kylling og grønnsaker er blodsukkeret høyt.. Hva spiser du til vanlig ? Feks på brødskiva/middag osv ? Så godt å høre at du ser på det som en positiv kickstart til å bli sunn, for meg har hele helgen vært en nedtur der jeg sulter meg fordi "alt" som frister eller jeg får i meg, er ikke bra..
Åh, kjedelig at du også må gjennom dette! For meg var dette er trengt spark i baken;) men alle kan jo få det, er ikke alltid man finner en god årsak. Kjenner meg igjen, det var skikkelig drit i starten, men det det går bedre nå. Har mister sukkersuget faktisk:woot: jeg hadde jo planer i å kose meg Max i svangerskapet, men den gang ei:stop: men jeg har i stedet begynt å nerde på sunn mat. Det jeg spiser i løpet av en dag og funker for meg er til frokost: ingers rugbrød/hjemmelaga knekkebrød, eller andre veldig grove knekkebrød. Har oster av forskjellige slag med smør under, toppet med agurk, tomater, paprika, kjøttpålegg, fiskepålegg. dropper melk. Drikker vann til alle måltider. Men jeg drikker fortsatt kaffe med melk da, men det har ikke påvirket blodsukkeret nevneverdig. Prøver å spise noe grønt til hvert måltid, for det er med på å stabilisere bl.s. Spiser masse rå gulrot/kålrot. Til lønsj: det samme, eller en kylling salat. Men dropper balsamico edikk, det gav meg høyt bl.s. Er jeg sulten mellom måltidene spiser jeg mandler eller hasselnøtter. Til middag lages Maten fra bunnen, kan spise det meste bare unngår hvit ris, hvit pasta. Spiser kun en halv potet. Spiser halve talerken med grønnsaker eller salat. Mindre saus. Har vi pasta så
Spiser jeg kun litt grov pasta, men prøver å unngå det også. Prøver å lage mat med forskjellige bønner og kikerter, olivenolje dette er mat som er med på å stabilisere blodsukkeret. I går hadde jeg kyllingsalat med rømme, og til dessert et par biter med 75 prosent kakao med pekannøtter, og hadde fint bl.s 2 timer etterpå. Det jeg har reagert på er grove baguetter, da går blodsukkeret høyt. Spiser også kveldsmat ALA frokost. Og spiser et ekstra knekkebrød eller grønnsak hvis jeg er sulten utenom også. Jeg holder meg unna alt søtt og potetgull. Er også forsiktig med sukkerfrie matvarer, da det er noe søtning som gir blodsukker stigning. Lagde lavkarbo vafler her om dagen med mandelmel og sukrin og det gav ikke utslag på blodsukkeret mitt:cat: det er et litt asketisk kosthold og jeg må si at jeg gleder meg til å komme på barsel med ungen, da skal jeg love deg at det blir en sjokolade eller 2 på ho mor:smiley-angelic003 men etter det håper jeg st dette har snudd mitt gamle kosthold til det bedre for der er jo i så fall knall. Jeg heier på deg, dette fikser du! Og et kosthold uten sukker er faktisk ikke så værst, man får i seg bedre type energi og jeg har nok et bedre overskudd enn jeg ville hatt ellers! Lykke til gode du
 
Jeg fikk også påvist "på grensen" svangerskapsdiabetes pga blodsukker på 5.3 som var grensa satt.. holder på med målinger nå, kontroll om 1.5 uke.. det er noe dritt så kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver.. jeg tar gjerne imot tips i matveien da jeg er glad i alt søtt, spesielt brus og sjokolade.. når jeg spiser mat som ikke er bra som feks poteter og spagetti er blodsukkeret lavt, når jeg spiser kylling og grønnsaker er blodsukkeret høyt.. Hva spiser du til vanlig ? Feks på brødskiva/middag osv ? Så godt å høre at du ser på det som en positiv kickstart til å bli sunn, for meg har hele helgen vært en nedtur der jeg sulter meg fordi "alt" som frister eller jeg får i meg, er ikke bra..
Hm. Veldig rart at bl. S blir høyere med sunnere mat. Der har legene noe å forklare:woot: jeg har ikke prøvd å spise sjokolade eller brus etter at jeg fikk dette påvist. Blir spennende å følge deg videre. Skal komme noen flere tips i morgen:happy:
 
Hm. Veldig rart at bl. S blir høyere med sunnere mat. Der har legene noe å forklare:woot: jeg har ikke prøvd å spise sjokolade eller brus etter at jeg fikk dette påvist. Blir spennende å følge deg videre. Skal komme noen flere tips i morgen:happy:
Tusen takk for sååå mye gode tips! Skal holde deg oppdatert, skal ut og handle imorgen så utrolig greit å ha noe å gå ut ifra. Hva skjedde på kontrollen 2 uker etterpå? Måler du like ofte blodsukker nå ?
 
Tusen takk for sååå mye gode tips! Skal holde deg oppdatert, skal ut og handle imorgen så utrolig greit å ha noe å gå ut ifra. Hva skjedde på kontrollen 2 uker etterpå? Måler du like ofte blodsukker nå ?
Da gikk legen gjennom blodsukkeret mitt de siste 2 ukene og de var tilfredsstillende. Phu. Legen sier at jeg skal måle blodsukkeret x 3 per uke fastende og etter middag. Men jeg måler mye oftere for da føler jeg at jeg har mer kontroll. Nå skal jeg til fastlegen min på mandag og til gynekologen neste onsdag. Spent på hva legen gjør og ser. Blodsukkeret mitt holder seg nogenlude. Men jeg ser at jeg må øke aktivitetsnivået mitt endel. Det virker veldig positivt inn på blodsukkeret. I dag har jeg bare syntes det hele har vært dritt. Er så redd for å måtte begynne med insulin.. men jeg skal holde ut i 14 uker til! Hvordan går det med deg ønskebarn?
 
Da gikk legen gjennom blodsukkeret mitt de siste 2 ukene og de var tilfredsstillende. Phu. Legen sier at jeg skal måle blodsukkeret x 3 per uke fastende og etter middag. Men jeg måler mye oftere for da føler jeg at jeg har mer kontroll. Nå skal jeg til fastlegen min på mandag og til gynekologen neste onsdag. Spent på hva legen gjør og ser. Blodsukkeret mitt holder seg nogenlude. Men jeg ser at jeg må øke aktivitetsnivået mitt endel. Det virker veldig positivt inn på blodsukkeret. I dag har jeg bare syntes det hele har vært dritt. Er så redd for å måtte begynne med insulin.. men jeg skal holde ut i 14 uker til! Hvordan går det med deg ønskebarn?
Akkuratt. Så bra at der holder seg sånn noenlunde stabilt da. Intoleransen øker jo for jo lenger ut i svangerskapet du kommer, så det vil være naturlig med mer aktivitet selv om det er kjipt.. håper du slipper unna insulin, har forstått det slik at det skal ganske mye til, de fleste greier å regulerer mtp kosthold. Jeg har funnet ut at når jeg stresser,og i oppvåkningen etter søvn så produserer kroppen 3 hormoner, blant annet adrenalin som gir økt blodsukker,så dersom jeg har dusjet og stelt meg og SÅ måler fastende blodsukker er det alltid høyt,men fint etter alle måltid. Så nå forsøker jeg å roe ned på morgenen og måler ved sengekanten. Det er ofte forskjellig ifra 15 minutter avhengig av feks morgentur med hunden eller bare chill morgen, så jeg måler noe oftere for å sjekke at det "bare" er stress og ikke reelt høyt blodsukker. Fortalte en sykepleier om siste dagene og hva som har hendt og det er tydelig at stress virker negativt mtp blodsukkeret mitt. Føler jeg har god kontroll og har unnet meg 2-3 brus i helgen med god samvittighet. Pluss et par glass melk i løpet av uken. Kontroll på torsdag,så spent på hva som kommer frem då. Fått time til fødepoliklinikken i uke 36 da. Spent på hva de gjør da. Har du fått time ?
 
P.s skjønner godt du synes det er litt dritt.. jeg gikk litt i kjelleren noen dager og merker dette har gått mer innpå meg enn det egentlig burde.. Men som legen sier, det forsvinner mest sannsynlig etterpå,og vi gjør jo dette for å ivareta mor og barn. Noen dager er det lov å kjenne på dette suger følelsen..heldigvis ikke Såååå lenge igjen da :rolleyes::rolleyes:
 
P.s skjønner godt du synes det er litt dritt.. jeg gikk litt i kjelleren noen dager og merker dette har gått mer innpå meg enn det egentlig burde.. Men som legen sier, det forsvinner mest sannsynlig etterpå,og vi gjør jo dette for å ivareta mor og barn. Noen dager er det lov å kjenne på dette suger følelsen..heldigvis ikke Såååå lenge igjen da :rolleyes::rolleyes:
Nei, det er sant! Nå er det 11 uke igjen for min del og 8 uker pluss minus for din del. Leste på din side at du var mer avslappet i forhold til blodsukkeret og det er jo veldig bra. Misunner deg at du ligger 3 uker forann
 
Nei, det er sant! Nå er det 11 uke igjen for min del og 8 uker pluss minus for din del. Leste på din side at du var mer avslappet i forhold til blodsukkeret og det er jo veldig bra. Misunner deg at du ligger 3 uker forann
Skulle vært med en slik:woot:xsmile5 men mobil emojis fungerer jo ikke:wtf:.
 
Uke 29:
Jippi, nå er det bare 11 uker igjen:dummy1:
8 uker med svangerskapsdiabetes som ikke har vært bare, bare. Ligger bra ann på målinger og har et fint langtidsblodsukker. Men nå har jeg fått ketoner i urin, så jeg blir bedt om å spise mer:inpain: og det syns Hegner vanskelig når jeg verken er sulten eller kan spise mat med sukker og annet godt:playful: vekten har stått stille de 9 siste ukene men babyen vokser heldigvis som hun skal i.følge målingene. Spent på ny vekstestimering om 2 uler:angelic: alle sier at jeg ser tynnere ut og det er normalt et kompliment men ikke et mål overhodet for meg når jeg er gravid. Så nå må jeg spise mye mer mat som ikke påvirker blodsukkeret og det syns jeg er utfordende. Så hvis noen har noe tips så rop utxsmile9 ungen sparker og turner, og har fin hjerterytme etter sjekk i dag.
 

Vedlegg

  • IMG_5006.JPG
    IMG_5006.JPG
    733,9 KB · Visninger: 15
Herlig mage :Heartred har dessverre ingen tips om mat :sorry:
 
Nei, det er sant! Nå er det 11 uke igjen for min del og 8 uker pluss minus for din del. Leste på din side at du var mer avslappet i forhold til blodsukkeret og det er jo veldig bra. Misunner deg at du ligger 3 uker forann
Det går jo, vi må bare ta litt ekstra hensyn men.. heldigvis ikke lenge igjen, når en kommer litt mer "inni" det så går det greit.. Men kjenner jeg gleder meg ikke til belastningen som skal gjøres 6 uker etter fødsel.. amming, tørste og tretthet og nyfødt baby!? :arghh:
 
31+1 :talk017
Det går sakte men sikkert fremover.
Magen vokser og lillesøster ligger ca 10 prosent over normalen. Formen er ganske grei, men jeg merker at det skal ikke mye ordning og styring til før kynnerne kommer og rygg og bekken sier i fra. Er 100 prosent sykemeldt en liten stund til. Og så får vi se. Kjenner masse liv og bevegelse. Skvetter ofte til når det kjennes ut som om noen pirker på meg fra innsiden på sidene med kvert. Blir ikke helt vant til det. Hehe. Blodsukkeret holder seg stabilt og jeg tilater meg selv mer karbohydrater.

Satt akkurat å så på fødselsbilder fra da storesøster ble født:love7 og jeg er bare et eneste stort smil, bilde jeg så på var tatt noen minutter etter at hun kom ut. Hun var stor, men fødelen var så flott allikevel. Kjenner ikke at jeg gruer meg til fødsel. Jeg er klar og jeg vet at jeg kan klare det. Gleder meg sånn til å møte lillemor:Heartbigred
 

Vedlegg

  • 08D6BB17-A259-4D91-9F43-7C5B5267EB24.jpeg
    08D6BB17-A259-4D91-9F43-7C5B5267EB24.jpeg
    525,1 KB · Visninger: 18
Last edited:
Back
Topp