Tenker mye på fødsel…

Sandyy_

Flørter med forumet
Hei alle fininger :love7

Jeg tenker mye på fødsel. Jeg er redd. Prøver å lete opp noen fine fødselshistorier, og lurer på om noen her har noe de kan fortelle for å hjelpe litt? Er det sammenlignbart med noe? Anything?:laughing001

Jeg har tidligere hatt blindtarmbetennelse, gallestein, medisinsk abort etter ma (DET var v
 
Er førstegangs med termin 2. juli. Å tilegne meg masse kunnskap fungerer supert for meg! Unngår å prate for mye med folk, da folk har en tendens til å overdrive, fortelle helt utrolige historier av bekjente og bare er dramatiske :knegg:

Denne boken anbefales: https://www.ark.no/produkt/boker/hobbyboker-og-fritid/positiv-fodsel-9788284370118
Takk! Den skal jeg kjøpe.
jeg får skrekkhistorier servert på fat ganske ofte :laughing001 burde slutte å prate med folk rundt jeg og
 
Takk! Den skal jeg kjøpe.
jeg får skrekkhistorier servert på fat ganske ofte :laughing001 burde slutte å prate med folk rundt jeg og
Synes det er rart folk gjør det igjen og igjen om det er så fælt. Tror på at det er vanvittig smertefullt, men ene på jobben har født 5 barn og sier fødsel er helt skrekkelig og deler ville historier.. men tenker jo da at det er verdt det, og det går fint, og du og jeg skal klare dette helt ypperlig!! :Heartred
 
Synes det er rart folk gjør det igjen og igjen om det er så fælt. Tror på at det er vanvittig smertefullt, men ene på jobben har født 5 barn og sier fødsel er helt skrekkelig og deler ville historier.. men tenker jo da at det er verdt det, og det går fint, og du og jeg skal klare dette helt ypperlig!! :Heartred
Det gjør vi nok :love7
 
Jeg syntes det er vanskelig å sammenligne det med annen smerte. Det gjør vondt,men ikke så vondt at jeg ikke vil gjøre det flere ganger. Har 2 fødsler bak meg og venter nå mitt tredje. Nr to var STOR så der merket jeg nok at kroppen jobbet hardere enn med første. Så vil nok si at fødsel nr. 2 var den vondeste. Jeg fødte begge uten smertelindring. Ja det gjør vondt der og da, men den smerten er glemt kort tid etter fødsel. :) Jeg hadde ikke en plan på hvordan fødselen min skulle være, hadde ikke noe fødebrev etc. Det hadde jeg ikke behov for. Så der var det ingen skuffelser for min del at det ikke forløp slik jeg hadde planlagt. Snakk med jordmor om disse tankene du har rundt fødsel. Det finnes jo også veldig god smertelindring. :)
Dett var kanskje ikke beroligende ord,men min erfaring er at fødsel er fint og at smertene er overkommelig :)
 
Vanskelig å skal sammenligne smerter med fødsel, men det nærmeste jeg kommer er en form for nervesmerter, som iler oppover rygg/mage. Jeg har 3 fødsler bak meg, og ingen var lik. (Normal til styrtfødsel) Å vi har forskjellig grad av smerteterskel.
Anbefaller deg å lese deg opp, få mye kunnskap om smertelindring iform av avledning og tips.
Snakk evt med jordmor, se om du finner fødselforberedene kurs du kan evt melde deg på :)
 
Kommer til å gå helt fint. Det gjør vondt mens riene pågår, varmeflaske på rygg og mage hjalp helt villt mye her ! Jordmora tok den vekk på ryggen, men var nødt til å legge den på plass igjen med engang :hilarious: Neste gang blir det dusj eller badekar. Når du skal presse ut ungen er det ikkje så vondt, da jobber du med rien fordi du får presse. Kommer til å gå helt fint :Heartbigred Fødte uten smertelindring.
 
Kommer til å gå helt fint. Det gjør vondt mens riene pågår, varmeflaske på rygg og mage hjalp helt villt mye her ! Jordmora tok den vekk på ryggen, men var nødt til å legge den på plass igjen med engang :hilarious: Neste gang blir det dusj eller badekar. Når du skal presse ut ungen er det ikkje så vondt, da jobber du med rien fordi du får presse. Kommer til å gå helt fint :Heartbigred Fødte uten smertelindring.
Tusen takk for svar :Heartred
 
Er førstegangs med termin 2. juli. Å tilegne meg masse kunnskap fungerer supert for meg! Unngår å prate for mye med folk, da folk har en tendens til å overdrive, fortelle helt utrolige historier av bekjente og bare er dramatiske :knegg:

Denne boken anbefales: https://www.ark.no/produkt/boker/hobbyboker-og-fritid/positiv-fodsel-9788284370118
Det er jo en gjenganger at man ofte får høre de «værste».F.eks De som ikke har våkenetter de roper ikke så høyt… men du hører jo om å gjøre seg klar for å få minimalt med søvn og blir jo ofte presentert for de værste rundene. Sånn er det jo med alt… jeg var helt sikker på at man skulle få røffe netter… men min første sov hele natta foruten mat, nr 2 og nr 3 fulgte opp i samme stil.
 
Det er jo en gjenganger at man ofte får høre de «værste».F.eks De som ikke har våkenetter de roper ikke så høyt… men du hører jo om å gjøre seg klar for å få minimalt med søvn og blir jo ofte presentert for de værste rundene. Sånn er det jo med alt… jeg var helt sikker på at man skulle få røffe netter… men min første sov hele natta foruten mat, nr 2 og nr 3 fulgte opp i samme stil.
Ja, folk deler visst bare negative historier.. derfor jeg elsker forumet her, for her deler faktisk mødre begge sider, synes det også skrives masse fint og positivt både om fødsel, barselperioden og småbarnsperioden. Synes det er veldig fint!

Så deilig med sovebarn! Håper det samme, men skal nok overleve om ikke :knegg: :Heartred
 
Jeg har to fødsler bak meg, og en medisinsk abort pga MA (foster 11 uker). Og jeg syntes den medisinske aborten var grusom! De første minuttene kan mye sammenlignes med hvordan fødsel opplevdes for meg, men kanskje mer 7 av 10 på skalaen, om fødsel er 10 (uten smertelindring).
Gallestein har jeg aldri opplevd, men det sies vel at et gallesteinsanfall faktisk er smertemessig verre enn fødsel.

Under begge fødslene mine har jeg tenkt: aldri igjen. Og under 5min etter at de var ute har jeg tenkt, mens de sydde meg: fy søren så rått, dette må jeg gjøre igjen. Så smerten forsvinner raskt!

Dette kommer til å gå så fint! Anbefaler å sjekke ut hypnobirthing og pusteøvelser på YouTube! Da har du mye kontroll over deg selv og smerten :Heartred har både boken og tatt kurset «positiv fødsel» men ville spart de pengene og heller sett det gratis på YouTube.
 
Hadde en naturlig fin fødsel. Kom inn på fødeklinikker når jeg var 7 cm og lå i badekar som lindret noe kanskje. Ja det er en smerte som ikke kan sammenlignes med noe annet, men det er glemte med en gang babyen er ute. Jeg hadde pressrier som varte i 70 min, (babyen gikk ut og inn) som var en helt annen følelse, kanskje derfor det kalles rings of fire Jeg prøvde å forberede meg på at smertene skal jeg håndtere fordi jeg valgte Abc klinikken, naturlig fødsel, så jeg tror det hjalp meg veldig å være bestemt på valget mitt.
 
Jeg har født to barn uten smertelindring. Kjempe fine fødsler uten komplikasjoner. Med første var jeg 20 år og selvfølgelig veldig spent og usikker på hvordan fødselen kom til å gå men jeg styrte bevisst unna fødselshistorier. Min mor hadde to fine, naturlige fødsler uten komplikasjoner, jeg forholdt meg til det. Hadde tro på meg selv og prosessen. Å sammenligne smerten med noe kan jeg ikke. Det er en utholdenhetstest uten like. Rier er dritvondt og du blir så lei. Ser på klokka og timene som går og det er ligge slik, stå slik, prøve ditt, prøve datt. Badekar var en lettelse å komme oppi!! Fikk det mot slutten.
Pressingen var også vondt med han første som i tillegg var en stor gutt, men det var siste innspurt, og du har jo ikke noe valg, så du biter bare i deg smerten og gjør det du må. Du er så fokusert og har ikke tid til å bry deg med å kjenne etter. Du hører på jordmor og gjør det du blir fortalt. Så kommer baby ut og alt blir magisk fantastisk nydelig. Lettelse og ubeskrivelig lykke. Og jeg følte meg som verdens råeste for det jeg nettopp hadde gjort:) Barn nr to var jente. Alt gikk kjempefint som med første, veldig lik fødsel, bare raskere og mye lettere pressing. Det var easy peasy så nå med nr tre bare gleder jeg meg til å få oppleve dette igjen. 10 siden sist. Det går jo som regel bra så ville ikke latt andre sine historier fylle hodet for mye.. man hører jo så mye rart om alt. Slutt å google, har legen sagt til meg mer enn èn gang. Det er så mange meninger og erfaringer der ute. Vi bekymrer oss mye unødvendig :Heartpink
 
Synes ikke det var så ille med rier. Er jo jordmor selv og ventet på de vonde riene som skulle bety at jeg var i aktiv fødsel, lastet til og med ned en sånn telleapp fordi jeg synes det kom så tett og synes det var rart det var så regelmessig men ikke særlig vondt, hadde da annethvert minutt. Sendte mannen av gårde for å kjøpe en fryser, da han kom tilbake begynte det å bli vondt og han kontaktet jordmor (hjemmefødsel), hadde full åpning da hun kom en halvtime senere. Trykkingen var fryktelig vond, men han hang fast i toppen i en veldig kort navlesnor og det er nok derfor akkurat det var så j vondt. Ingen magisk følelse her, men begynte å like ungen etterhvert :hilarious:
 
Hei alle fininger :love7

Jeg tenker mye på fødsel. Jeg er redd. Prøver å lete opp noen fine fødselshistorier, og lurer på om noen her har noe de kan fortelle for å hjelpe litt? Er det sammenlignbart med noe? Anything?:laughing001

Jeg har tidligere hatt blindtarmbetennelse, gallestein, medisinsk abort etter ma (DET var v
Jeg er andregangsfødende og min første tanke (ok kanskje tredje) etter positiv test var at «yes! Nå får jeg føde igjen!!».
Forrige gang visste jeg ikke hva jeg gikk til og gledde meg bare så innmari til å hilse på lillemann. Jeg har flere venninner som har snakket så fint om fødselsopplevelsene sine og det gjorde meg så spent på om min kom til å bli like fin. Det ble den så absolutt! Min fødsel startet med forstoppelse sist, det endte med å ta klystér, og dette var værre enn selve fødselen. Jeg kom inn på sykehuset, fast bestemt på at jeg ikke ville ha epidural (fordi jeg er livredd for at de skal sette den feil og jeg ender opp lam). Babyen kom ut etpar timer senere, uten noen form for smertelindring. Jeg lover deg, den følelsen når barnet bare kommer ut er helt fantastisk! Not gonna lie, den åpningsfasen er skikkelig vond, men det går over! Det var kanskje mitt mantra gjennom hele opplevelsen «det er snart over» og «snart er han her»:Heartred

Min eneste frykt denne gang er at det ikke skal bli en like fin fødsel, for dette ville jeg heller gjort en gang i mnd enn å gå gravid i 9 mnd:meh:
 
Jeg er andregangsfødende og min første tanke (ok kanskje tredje) etter positiv test var at «yes! Nå får jeg føde igjen!!».
Forrige gang visste jeg ikke hva jeg gikk til og gledde meg bare så innmari til å hilse på lillemann. Jeg har flere venninner som har snakket så fint om fødselsopplevelsene sine og det gjorde meg så spent på om min kom til å bli like fin. Det ble den så absolutt! Min fødsel startet med forstoppelse sist, det endte med å ta klystér, og dette var værre enn selve fødselen. Jeg kom inn på sykehuset, fast bestemt på at jeg ikke ville ha epidural (fordi jeg er livredd for at de skal sette den feil og jeg ender opp lam). Babyen kom ut etpar timer senere, uten noen form for smertelindring. Jeg lover deg, den følelsen når barnet bare kommer ut er helt fantastisk! Not gonna lie, den åpningsfasen er skikkelig vond, men det går over! Det var kanskje mitt mantra gjennom hele opplevelsen «det er snart over» og «snart er han her»:Heartred

Min eneste frykt denne gang er at det ikke skal bli en like fin fødsel, for dette ville jeg heller gjort en gang i mnd enn å gå gravid i 9 mnd:meh:
Hehe, jeg tenkte også hvor kjekt det var å få oppleve fødsel igjen. Det er skikkelig fint :Heartpink
 
Back
Topp