Tenker du mye på fødselen?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Kristin
  • Opprettet Opprettet
Tenker ikke så mye på selve fødselen. Tenker mer på hvilket sykehus jeg skal velge (bor i utlandet så vet ikke hvordan det er i Norge med sykehus valg)

Når pleier man å velge det da, der du er?

I Norge er det veldig mange steder kun ett sykehus med fødeavdeling i nærheten. Så da hører man automatisk til der, og fastlege sender henvisning dit for OUL - og da er man innskrevet dit. Det er særlig Oslo-området det er flere valgmuligheter, men da må man bli henvist tidlig (ofte før uke 12) for å få f.eks. Riksen eller et annet enn det man hører til fra adressen sin. :) Så normalt sett vet man jo hvilket sykehus man hører til allerede fra 1. trimester.

Så kan det selvsagt skje ting som gjør at man må bytte fødeavdeling (f.eks. svært prematur fødsel, behov for keisersnitt, sykt foster, komplikasjoner i svangerskapet). Siden det er ulikt hva de ulike fødeavdelingene kan ta i mot (og hva slags nyfødt-intensiv og barneleger/kirurgi de har tilgjengelig). :)

Bor i Berlin og det kommer litt an på hvor man vil hen. Vanlige sykehus melder mann seg inn et sted i mellom uke 20-30 litt avhengig av hvor populært sykehuset er. Noe retter seg naturlighvis etter spesielle omstendigheter som tvilling fødsel, keisersnitt eller prematur fødsel, det er det ikke alle fødeklinikker som kann. Bor mann på småsteder er det bare ett sykehus å velge i her og.

Her tar mann selv kontakt med sykehuset og setter seg på lista hvis de fortsatt har kapasitet.

Er førstegangsfødende og jeg gleder meg til å ha fødselen overstått, men nyter å være gravid.

Verken gruer eller gleder meg til selve fødselen, men er veldig spent på hvordan min fødsel blir! Har noen tanker om smertelindring, og ønsker helst å unngå epidural hvis jeg klarer. Kunne tenkt meg å prøve badekar :p

Er det noen som har noen tips til hva man bør tenke over da? o_O

Hehe er det jeg tenker og. Men min søster ba de vaske han før de fikk legge han på brystet:hilarious::hilarious: så man vet jo aldri! Men ser for meg det endrer seg når mirakelet kommer. :angelic: Vi får jo bare vente å se:hungry:

Her vasket de ikke baby første dagen i det hele tatt, bare tørket av med myke, varme, tørre håndklær (litt på brystet mitt, og så mer etter to timer). Det er vel ikke anbefalt å vaske baby (med vann) med en gang, med mindre man må: https://www.kk.no/mamma/vent-sa-lenge-som-mulig-med-a-bade-babyen/68660927

Ganske ofte det ikke er så innmari grisete heller da, så sikkert like greit å se hva som skjer? :)

Her vasket de ikke baby første dagen i det hele tatt, bare tørket av med myke, varme, tørre håndklær (litt på brystet mitt, og så mer etter to timer). Det er vel ikke anbefalt å vaske baby (med vann) med en gang, med mindre man må: https://www.kk.no/mamma/vent-sa-lenge-som-mulig-med-a-bade-babyen/68660927

Ganske ofte det ikke er så innmari grisete heller da, så sikkert like greit å se hva som skjer? :)

Ja, nå mente jeg egentlig å tørke av:hilarious: trenger ikke bade henne liksom:angelic:
Men ja, jeg aner ikke hva jeg ønsker der og da! Så tar det helt som det kommer:p

Back
Topp