Tegn til tale.

Ellen

Glad i forumet
VIP
Hei .-)
Jeg og løven har sett i tegnordbok.no .Han var svært interessert,og vi fikk øvd mange tegn.Også de han kan.
Jeg bare lurer på hvordan bruken av tegn har fungert hjemme hos dere?Hvis dere er alenemødre/fedre,er den andre foreldren flink flink å bruke tegn,og forstår nytten av dette?
Hvis du er gift/samboer;bruker mannen i huset og søsken også tegn?Hvordan gjør dere for å få dem til å bruke tegn?
Hvordan står det til i barnehagen?Bruker alle tegn?Hvordan innfører barnehagen tegn?
På fredag fikk jeg mine antakelser bekreftet.Assistentene i barnehagen bruker ikke tegn,og begrunner det med at han forstår jo alt som blir sagt.*stønn!!!
Jeg forklarte assistenten at det var viktig at de brukte tegn selv om han forstår.Fordi han selv skal ha en måte å kommunisere på så må han ha et språkmiljø som bygger opp,og støtter at også han skal kunne formidle sine tanker.Vet ikke om hun forsto helt,og kanskje jeg er dårlig til å forklare.Jeg har endelig fått logopeden til å komme i barnehagen.Hun skal først og fremst informere om språk.
Han strever nå med enkeltlydene k,g,f,og v.Hvordan gikk dette for dere?Var enkelte bokstaver ekstra vanskelig, og fikk dere hjelp til dette.
Han er nå begynt på flerordsetninger,og bruker noe tale.Men det går sent.Spes.ped. bekrefter også at barnehagen er dårlig til å bruke tegn..
Han virker ellers tilfreds i barnehagen, og ser ut til å trives.

sjel skrev:
Hei .-)
Jeg og løven har sett i tegnordbok.no .Han var svært interessert,og vi fikk øvd mange tegn.Også de han kan.
Jeg bare lurer på hvordan bruken av tegn har fungert hjemme hos dere?Hvis dere er alenemødre/fedre,er den andre foreldren flink flink å bruke tegn,og forstår nytten av dette?
Her var det bhg som startet med tegn og så kom jeg etter. De hadde printet ut fra nett bilde av tegnet og limte det inn i boka til Mina. Så trente vi hjemme på et og et tegn av gangen.
Jeg er alenemamma og jeg praktiserte det veldig konsekvent, mens pappaen var veldig dårlig. Han argumenterte at det var vanskelig å følge det opp ol, men leste sjeldent i boka synes nå jeg. Så han forstod nok ikke helt viktigheten av dette.

Hvis du er gift/samboer;bruker mannen i huset og søsken også tegn?Hvordan gjør dere for å få dem til å bruke tegn?
Mina har en halvsøster og hun synes det var gøy å bruke tegn. Hun er 3,5 år eldre.

Hvordan står det til i barnehagen?Bruker alle tegn?Hvordan innfører barnehagen tegn?
Barnehagen har vært veldig gode på å bruke tegn og bruker det til alle barn. De andre barna ble også dyktige og brukte det flittig :)
I bhg hvor hun går nå bruker pedleder konsekvent tegn og de andre er ikke så gode til det, men nå bruker ikke vi tegn lenger heller. Støtteped hennes var også kjempe dyktige. Det er også bilde av tegn over alt på avd. Denne avd er en tegn til tale avdeling.

På fredag fikk jeg mine antakelser bekreftet.Assistentene i barnehagen bruker ikke tegn,og begrunner det med at han forstår jo alt som blir sagt.*stønn!!!
Jeg forklarte assistenten at det var viktig at de brukte tegn selv om han forstår.Fordi han selv skal ha en måte å kommunisere på så må han ha et språkmiljø som bygger opp,og støtter at også han skal kunne formidle sine tanker.Vet ikke om hun forsto helt,og kanskje jeg er dårlig til å forklare.Jeg har endelig fått logopeden til å komme i barnehagen.Hun skal først og fremst informere om språk.
Her ville jeg tatt det opp med pedlederen og det er hennes oppgave å oppmuntre alle til å bruke tegn. Evt sende de på kurs.

Han strever nå med enkeltlydene k,g,f,og v.Hvordan gikk dette for dere?Var enkelte bokstaver ekstra vanskelig, og fikk dere hjelp til dette.
Mina strever også med de lydene. Kake blir tate, kopp blir topp ol. Lydene k og g klarer hun ikke å uttale, men f og v går bedre nå.
Han er nå begynt på flerordsetninger,og bruker noe tale.Men det går sent.Spes.ped. bekrefter også at barnehagen er dårlig til å bruke tegn..
Han virker ellers tilfreds i barnehagen, og ser ut til å trives.

Min jente er bare 14 mnd, og går ikke i barnehage ennå. Mannen min og jeg ble bare enige om å starte med tegn til tale hjemme, etter å ha sett at hun forsto litt av tegnene som en slektning bruker. Hun har ikke noe talespråk ennå, men bruker flere og flere tegn. :) Jeg synes det fungerer fint hjemme. Storebror på 3 år synes det er tidenes morsomste lek, og bruker tegnene med noen egne variasjoner. Eneste problemet er at dersom han vil si noe han ikke kan tegnet for, så dikter han bare opp noe. :P Lillesøster selv gjør tegnene på ganske så pussige måter, men hele familien forstår henne. 

Takk for svar :-)
Jeg arbeider for å få bh  til å bruke tegn.Men det går seint.Bh har nedfelt i rammeplan for bh at de skal bruke tegn til tale.Likevel er de (ped.leder) usikker på ,og tilbakeholdne med å lære opp alle assistentene.Jeg ringte derfor til Styrer,som igjen henviste til ped.leder.Som sagt dette går seint.Vi har enda ikke fått sakkyndig vurdering,og enkeltvedtak.Kan de holde tilbake tiltak med begrunnelse om at det ikke er vedtatt,når han helt åpenbart har behov for tegn?Vet du det?

bbibi skrev:
Jeg arbeider for å få bh  til å bruke tegn.Men det går seint.Bh har nedfelt i rammeplan for bh at de skal bruke tegn til tale.Likevel er de (ped.leder) usikker på ,og tilbakeholdne med å lære opp alle assistentene.Jeg ringte derfor til Styrer,som igjen henviste til ped.leder.Som sagt dette går seint.Vi har enda ikke fått sakkyndig vurdering,og enkeltvedtak.Kan de holde tilbake tiltak med begrunnelse om at det ikke er vedtatt,når han helt åpenbart har behov for tegn?Vet du det?

desverre kan barnehagene ikke sette igang noen ting hvis de ikke har fått et vedtakk fra PPT eller annen opfølgingsoppleg. Årsaken er at når de har et vedtak så har de antal timer som det evt er behov for og de har også noe å gå ut i fra

Takker for svar,bondekone :-))
Vi fikk likevel gjennomslag hos styrer for at de skulle innføre ukas tegn til store og små på avdelingen.Så nå går det likevel framover :-)))Endelig!!

Hurra for at barnehagen tar tak i dette.
Håper det løsner fremover nå :)

bbibi skrev:
Takker for svar,bondekone :-))
Vi fikk likevel gjennomslag hos styrer for at de skulle innføre ukas tegn til store og små på avdelingen.Så nå går det likevel framover :-)))Endelig!!

så flott, er ikke noe bedre det
her så startet de også før vedtakket fra PPT

når gutten min jekk i barne hage så lærte adle ansatte der seg tegn te tale. dei innførte d i sang å lek. hang opp tegn øvealt. nå går 2 stebrødre i barnehage der bruker dei åg tekn te tale

barnehagen her bruker tegn til tale til alle ungene i bhg :-) kjempe nyttigt for oss :-) men skulen til eldste men ( forsterket avd.) er dårlige ellersom han har alternativ kommuniksjon ( rolltalk) har etterlyst det nå og håper tegna kjem skikkeleg på plass nå!

Alle får det til,-men her har det gått i sneglefart....så artig at endelig faren til Marius viser engasjement her.Velkommen :-)

Er det dårlig hørsel som gjør til at dere bruker tegn? Ser det er enkelte bokstaver barna ikke klarer å uttale. Vet dere hvorfor? Blir barnet utredet/blitt utredet? Mange spm fra meg. Sønnen min skal til på skolen, klarer ikke uttale S,F,D og R. Han har undertrykk i ene øret, ikke væske av betydelig grunn, og hørselen fungerer fint. Han er utredet for om hjernen oppfatter lydene ørene hører, og det gjør han. Sykehuset gav opp, ville ikke sjekke mer, så vi er henvist til et annet. Er 2 mnd siden, og har enda ikke hørt noe. Logopeden har jobbet med han i to år, språkforståelsen utvikler seg som den skal, men ingen fremgang på lydene.

Det er ikke uvanlig at barna strever med disse bokstavene helt opp mot skolestart.Min strever også med disse lydene.Vi holder på enda med utredning for 2. året på rad.Jeg setter spørsmålstegn ved at ØNH ikke utreder mer grundig forhold i det indre øret.Han hører det er helt sikkert.Jeg er bare enormt usikker på kvaliteten på hørselen.Jeg tenker f.eks på om han kan ha auditiv nevropati??Vanlige hørselsundersøkelser tar jo ikke for seg forhold i det indre øret.Min sønn er et ørebarn.Han har hatt enormt mange ørebetennelser,og har arr på den ene trommhinna.Likevel er hørselen godkjent..Jeg har søkt han inn for 3.gang på ØNH.Men jeg tviler på at de vet noe som helst om auditiv nevropati.Det er ingen selvfølge.Jeg vet at St. olavs hospital. og Rikshospitalet har kompentanse.Vi sokner ikke til noen av disse sykehusene.-desverre!Ellers lurer jeg som sagt hvordan det står til med hårceller i det sneglehuset, og overføringen av lyd til hjerne?Som du ser så har også jeg noen spørsmål som til nå er blitt avfeid på sykhuset.Det possitive er at han nå får logoped fra høsten fordi han sliter med uttalen.Språkforståelsen er kjempegod, akkurat som hos dere.
Sønnen min har språkvansker, og har ingen diagnose pr. idag.
Hva vil det si at barnet ditt har undertrykk i øret, og hvordan ble dett oppdaget?

Jeg og har en sønn,han er 3 år som nesten ikke prater sier noen ord og noen få setninger med 2 ord..Har vært hos ØNH 2 ganger,og første gang ble det påvist vann i mellomøret og andre gang var vannet borte men da vibrerte ikke tromhinna..Vi har ikke fått noe tilbud om logoped eller å bruke tegn til tale..Hvem har bedt dere om å bruke det og har dere fått noe hjelp fra andre steder enn barnehage? 

Hei :-)

Du får ikke noe lagt i hendene!
Hvis han/hun går i barnehage syns jeg du skal gå til styrer å si at de må melde han opp til ppt.Hvis barnet ditt er hjemme,skal du selv melde han opp til ppt,og de kan ikke nekte deg.De er veldig sånn at det skal gå igjennom barnehage.
Si til ppt at du vil ha barnet ditt utredet for språkvansker.Dess tidligere du tar kontakt dess bedre.Men jeg advarer deg mot å tro at da vil alt gå av seg selv.Du må ikke la ppt bruke for lang tid.Ring med jevne mellomrom slik at du sørger for at det er fremdrift i utredningen.Mas masse på dem!!!!!Spør nårtid de kommer,og når dere kan møtes for å avtale hva som skal skje.hvis barnehagen er innvolvert må du mase på dem og få dem til å sende en rapport,og evt nødvendige papirer til ppt.Få barnehagen til å mase på ppt.Ellers kan du risikere å måtte vente mange måneder på hjelp.
ppt søkte oss inn på spesialpedagogisk kompetansesenter/Statsped.
http://www.statped.no/Tema/Sprak/
Her har vi gjennomgått Karlstadmodellen trinn 3,med bruk av tegn til tale.Dette er veldig nyttig for de barna som strever med språket.
http://www.mortenstua.no/web/PageND.aspx?id=99564    og
http://www.barnehageforum.no/tegntiltale.aspx  prøv ut....

Bare spør hvis det er noe mer du lurer på.

det var legen på Lærdal sykehus, en spesialist som oppdaget det ved vanlig hørselstest og ved å se inn i øret. Vi fikk nå epikrise fra Førde sykehus, der står det at hjernen oppfatter lydene, at de ikke kan gjøre noe mer, men at han har fått diagnosen Dysartri. Og når jeg finner diagnosen under Logopeden.no under fagsider så får jeg helt hakeslipp. Årsakene til diagnosen er forferdelige. Også vil de ikke gjøre mer? Ikke engang mr? Vi ble henvist til Haukeland, omsider fikk vi svar på at øre/nese/hals har avvist henvendelsen. Kanskje ikke så rart siden epikrisen kun er sendt til PPT og oss. Fastlegen har da ikke hatt diagnosen med i henvendelsen. Så i morgen tar mannen med seg papirene og reiser til legen og ber om ny henvendelse. Tenkte Rikshospitalet? Noen som har erfaring? Også at legen ringer han som satte diagnosen og får forklart på hvilke grunnlag. Er det ikke rart at vi ikke fikk noe info om dette på sykehuset?

Vi bruker tegnstøtte ja :-)
Jeg bruker det mer enn pappan (fordi jeg kan mer), men vi følger se mitt språk kurs som er tegnspråkopplæring for foreldre (sønnen vår trenger ikke tegnspråk, men tegnstøtte... men jeg ønsker å lære da vi aldri vet hva som skjer med hørselen hans videre).
Når vi får flere barn kommer jeg bevist å bruke tegn til babyen også...
Sønnen min kan tegnspråk, NMT og Norsk tale like godt... Vi er så heldig at han er i en bhg for hørselshemmede, og det fungere topp for han og oss!

for å få familie til å bruke tegn, anbefaler jeg at tegnene blir innført som noe naturlig i familien. bruk det daglig og stil forventninger til alle bruker tegn.
bhg kan innføre mnd tegn, henge opp bilde med tegn på de mest vanlige/ daglige tegnene rundtom i avd. det er også mange sanger/ sangleker som er oversatt til tegn, som bhg kan bruke i samling. har veldig god erfaring med dette og bruker seher.no mye i min jobb.
ellers vil jeg påpeke at dere har fritt sykehus valg og kan få dekket reise via pasient reiser dersom dere kan dokumentere at hjemsykehuset ikke har nødvendig kompetanse.

ikke tro at bhg, skole, eller andre nødvendigvis tilrettelegger for dere eller kommer med all innfo dere trenger. ta kontakt med andre i tilsvarendes situasjon, undersøk på nett osv, de barna som klarer seg best og får den hjelpen de trenger er de med foreldre med stå på vilje av hjern!

lykke til :)

Jeg har nesten stått på stedet hvil ei lang stund,-ikke fordi jeg ikke har lært meg tegn.For det bruker jeg daglig.Men fordi jeg har vært den eneste som har brukt tegn.I barnehagen har de ikke brukt tegn enda han har hatt det bestemt i vedtak.Likevel har jeg sloss bare for å tape.Bh bestemte sammen med ppt at personale i bh ikke skulle lære tegn ,-ikke før et år frem i tid.Nå er han 5 år og skal begynne på skolen...Det har vært trenert alt her..Jeg føler meg veldig alene,og trist fordi dette har gått utover utviklingen hans.Språklig ligger han på 2-2,5 år.
Spes.ped har vært myye borte siden hun begynte på det meste 7 uker,3 uker osv.Dette sammen med at han ikke har hatt noen språklige modeller i bh har gjort at jeg nå forlanger å få veiledning i treningsmatriellet hans,og SKAL igang med trening jeg også med han.Det er altså altfor sårbart støtte rundt den spes.ped. hjelpen.Hvis ped.leder eller spes.ped. som er i bh 1 gang i uken så har han ingenting de 4 dagene han er i bh.
Jeg har strevd enormt for å få mannen min til å bruke tegn.Han mente det vatr bare tull å bruke tegn fordi han vil komme til å prate....Jeg spurte om han kunne se for seg at han var analfabet,og mistet stemmen fullstendig.Hvordan han ville følt det når det var noe han gjerne ville si....Ja, det er lov å bruke hodet altså!!
Når det gjelder fritt sykehusvalg så nekter fastlege å henvise uansett.Hvordan går man frem da??
Hvordan får man lege å sykhus til å ta gentest,og undersøke for dyspraksi.
Nå har jeg veldig fokus på norsk med tegnstøtte,-noe ppt ikke vil i bruk.Det SKAL være tegn til tale! Er det rart at barn får lave scorer på språktester,når de ikke lærer verken tegn,eller det de testet med.
Jeg er skikkelig lei av å bli overkjørt.
Det var foresten helt utrolig å se ppt som holdt tegn til tale kurs her nylig for bh, og foreldregruppen.Aner ikke hvor mange ganger jeg måtte rette på tegnene.
Jeg ser for meg fine bh i trøndelag der jeg ser for meg at de har lang erfaring med norsk med tegnstøtte.Og ikke har høye bariærer mot det de er vant til.Og ikke minst godt innarbeidet kompetanse,-ja det hadde vært noe!
Jeg ser helt klart at alt burde vært privatisert.Det henger ikke på greip slik det nå er.ppt og sakkyndige som må få godkjent sakkyndig vurdering av de som sitter på pengene.Jeg spyr!Eller at private logopeder ikke vil blande seg hvis barnet er meldt opp til ppt.Herregud,hvorfor?ppt som ikke har logoped.Ja,han sliter med å organisere talen!
Midt oppi alt har vi endelig fått time for å legge inn dren.Han har hatt ørebetennelser tette helt siden han var 6 mnd.Likevel er dette 4 gangen vi søker om å få dren.På tide!
Det aller værste idag er likevel det at han i dag som alle de andre gangene har en ørebetennelse som igjen var vanskelig å oppdage.Det er bare på samarbeidsevne og humør ørebennelse oppdages.Han nektet plent å være med på treningen (Karlstadmodellen) i bh.Han fikk pause i 3 uker.Vi merket ikke at han hadde ørebetennelse.Han sover godt hele natten,skriker og klager ikke.Temperaturen har vært nesten normal.Nå har vi fått beskjed om at treningen skal prøves i 2 uker og hvis han ikke da vil på enetrening så skal de avslutte treningen.
Det er virkelig for mye....de er helt i mot gruppetrening.Har foreslått å ta med andre barn for da trives han.Men de skyldte på både bh og ppt at de andre barna bare tok over.Men herregud det er vel de voksne som styrer turtakingen eller...
Ja, jeg står fast her!

dem kan jo ikke bare avslutte treningen hans. her må dem finne andre metoder på å få han til å trene. antar at han har et vedtak på treninggen sin også. nå husker je ikke helt eksakt men dere har kanskje ikke noen diagnose på sønnen deres hheller. ? og det gjør desverre ting vanskelig. for hadde det vært en diagnose hadde det vært letttere å be om hjelp i foreningen til den diagnosen. Er ille at som foreldre skal måtte kjempe for barna. dette skuklle engetli bare å kommet som pæler på en snor når ennn har barn med spesielle behov.

Nei, han har ikke noen diagnose.Men det burde i det minste stå store språkvansker! Det stemmer på en prikk jeg har ingen steder å henvende meg til foreninger og organisasjoner så vidt jeg kan se!
Problemet er at ppt er kommunalt og det samme er alt annet.Ikke vanskelig å se at det er ressurser og pengene som stopper tiltak!

Back
Topp