Tegn til tale.

dem kan jo ikke bare avslutte treningen hans. her må dem finne andre metoder på å få han til å trene. antar at han har et vedtak på treninggen sin også. nå husker je ikke helt eksakt men dere har kanskje ikke noen diagnose på sønnen deres hheller. ? og det gjør desverre ting vanskelig. for hadde det vært en diagnose hadde det vært letttere å be om hjelp i foreningen til den diagnosen. Er ille at som foreldre skal måtte kjempe for barna. dette skuklle engetli bare å kommet som pæler på en snor når ennn har barn med spesielle behov.
Plutselig en dag fikk jeg telefon om at de hadde gitt han 3 ukers pause fra treningen.På ansvarsgruppemøte hadde de ingen gode argumenter for hvorfor de kunne ta treningen på avdelingen.Det krever samme type planlegging og tilrettelegging,-pluss at flere får innsikt.NEI den skal være på enetrening,-noe han har hatet fra dag 1.Det har gått bra ei stund men det er små fremskritt.Det skjønner jeg godt når de ikke bryr seg om,og tar med i opplæringsplan hvordan det han lærer på enetrening skal overføres og generaliseres ut i dagliglivet.Jeg sitter å leser midt på natten Stephen von Tetzner og Harald Martinsen s bok ;Alternativ og supplerende kommunikasjon.Jeg vil i større grad ha opplæringen av språk med tegn til tale vevd inn som en del av de daglige aktiviteteneDet er jo et problem at ped.leder ikke greier å få personalet til å bruke tegn til tale.Men uansett er det et ufravikelig krav at når det nyttes særtrening så skal fagfolk på forhånd ha planlagte strategier for hvordan det som er lært skal kunne overføres til andre situasjoner.For å få dette til må det detaljert kunnskap til de situasjonene som ferdighetene er tenkt overført til.Under planlegging av særtreningsituasjoner viser det seg ofte at fagfolkene like godt kan begynne med planlagt opplæring i det naturlige milijøet,uten å gå veien om særtrening.Planlegging av overføring av ferdigheter til naturlige situasjoner sikrer dermed at fagfolk bare bruker særtrening når det er gode argumenter for det.
Her mangler argumenter,her mangler også overføring av nylærte ferdigheter...
Jeg har i skrivende stund ganske god lyst til å gjøre opprør via riktige kanaler!
Noe er feil når spes.ped kan opptil 5 ganger i løpet av bh året ta ut ferie,sykemeldinger og fridager,uten at det får konsekvenser.7 uker her,3 uker der,2 uker,pluss 2 uker,med innlagte fridager,og en del sykedager!

Vedtak og sakkyndig vurdering ble klaget på fordi det ble laget på 1,5 år gamle rapporter.

Back
Topp