Te-tråd!

Det er veldig forvirrende ja. Men jeg tror og det kommer an på mengden.

Det som jeg fikk beskjed om fra jordmor er at produsentene ofte skriver at produktene ikke bør tas av gravide for å dobbeltsikre seg, og at man trygt kan følge rådene fra matportalen og tryggmammamedisin over det som står på visse pakningsvedlegg. Til og med på ingefærtablettene jeg ble anbefalt av lege og jordmor som apoteket også anbefalte, står det noe om at de ikke bør/bør tas med omhu av gravide eller no sånt

Jeg sendte mld til Pukka te på FB:

"Hi, I was wondering if its true that one shouldn't drink Pukka Tea during pregnancy. Someone told me that some of the herbs can have a not so good effect."

Svar fra Pukka:
"Hi Xxxxx, yes ofcourse that is true ! But not only Pukka herb tea's, this is about many, many herbs and herbal teas of every brand ! Herbs do have a function, it is not only to drink without any effect ! Camomile tea forinstance is very good (calming and relaxing), but not with pregnancy, because it can ease menstruation, but can also cause an early labour when the baby should not be born yet ! Be very, very careful with herbs in pregnancy ! Some herbs are abortive ! Green teas and black teas are safe, but do not drink to much of that either. If you want to drink herbal teas, please check google first, any herbal tea, any brand ! Good luck (I am a professional therapist)."

Last edited:
Hvorfor?
Jeg har drukket mye te, også grønn. Men har ikke visst om spiren da...
Hindrer opptaket av enkelte vitaminer. Bl.a folat som er veldig viktig de første 12 ukene.

Hvor vanskelig kan det være tenker jeg da.. Er vel bare og drikke en annen te en urte-te de neste 6 månedene? Så kan vi bøtte urte-te med ekstra koffein, rødvin og spekeskinke resten av livet :)

Hvor vanskelig kan det være tenker jeg da.. Er vel bare og drikke en annen te en urte-te de neste 6 månedene? Så kan vi bøtte urte-te med ekstra koffein, rødvin og spekeskinke resten av livet :)

Det er absolutt ikke vanskelig å holde seg unna. Poenget er at man får ulike svar om hva som er farlig og ikke farlig, og det er det som er irriterende.

Jepp, litt slik jeg og tenker ;)

Jeg sendte mld til Pukka te på FB:

Hi Xxxxx, yes ofcourse that is true ! But not only Pukka herb tea's, this is about many, many herbs and herbal teas of every brand ! Herbs do have a function, it is not only to drink without any effect ! Camomile tea forinstance is very good (calming and relaxing), but not with pregnancy, because it can ease menstruation, but can also cause an early labour when the baby should not be born yet ! Be very, very careful with herbs in pregnancy ! Some herbs are abortive ! Green teas and black teas are safe, but do not drink to much of that either. If you want to drink herbal teas, please check google first, any herbal tea, any brand ! Good luck (I am a professional therapist).

Hva skrev du i din mld? (Sånn for å få sammenhengen :) )

Men ikke alle Pukka sine teer er med urter..? Hvertfall det damen i helsekosten sa..

Oi. Visste ikke at vi skulle holde oss unna grønn te. Har heldigvis ikke drukket mange kroppene etter at jeg ble gravid.... Man lærer noe nytt hele tiden.

Vet ikke om dette har blitt nevnt tidligere... Men te tips til dere som er kvalme som meg; koke vann med ingefær, hele over i kopp med sil, så du ikke får med imgefær, litt saft fra sitron og honning. Har fått tips fra en venninne om dette, at det skal hjelpe mot kvalmen, så jeg skal prøve min første kopp nå ;)

Drikker en del svart te, jeg, men prøver å ikke komme over 5 kopper om dagen. Kvalmen gjør at te og ristet loff er omtrent det eneste jeg får i meg... Leste et tips om at dersom man var redd for å få i seg for mye koffein fra teen, så kunne man la teen trekke 30 sek, helle av vannet, og så ta i nytt vann. Mesteparten av koffeinet blir frigjort det første halve minuttet av trekketiden, men det er fortsatt mye smak igjen i bladene. :)

http://www.aftenposteninnsikt.no/4-april-2013/verdens-hotteste-drikk

Skroll litt ned, så kommer avsnittet der det står om koffein i te.

Back
Topp