Tar du smertestillende når du er gravid?

Turkistliv

Forumet er livet
VIP
Himmelbarn
Marslykke 2016
Julegavene 2019
Juliknøttene 2022
Jeg våknet opp i natt og var skikkelig dårlig. Litt feber og mild influensafølelse, men er nok bare en forkjølelse. Så jeg har tatt noen paracet idag. Selvsagt ikke ibux, for det har jeg fått med meg at man skal holde seg unna.

Tar dere noe smertestillende som gravid? Er første gang jeg tar noe annet enn vitaminer i svangerskapet denne gangen og er 18 uker. Men jeg tenker at når man er skikkelig dårlig så burde man heller ta litt, men tar ikke for hva som helst.

Jeg våknet opp i natt og var skikkelig dårlig. Litt feber og mild influensafølelse, men er nok bare en forkjølelse. Så jeg har tatt noen paracet idag. Selvsagt ikke ibux, for det har jeg fått med meg at man skal holde seg unna.

Tar dere noe smertestillende som gravid? Er første gang jeg tar noe annet enn vitaminer i svangerskapet denne gangen og er 18 uker. Men jeg tenker at når man er skikkelig dårlig så burde man heller ta litt, men tar ikke for hva som helst.

Eg har tatt paracet noen få ganger. Men det har vært for feber og feberverk. Når det gjelder all annen smerte, inkludert hodepine funker bare ibux, så det måtte jeg holde meg unna.
God bedring ❤️

Prøver helst å ikke ta. Ikke gjort det hittil i svangerskapet. Tok tilsammen 2 Paracet når jeg gikk gravid med sønnen pga sterk hodepine.

Jeg har ikke tatt noe, og forsøker å holde meg unna så langt det lar seg gjøre.
Legen min sa derimot at jeg trygt kunne ta Paracet om smertene ble for ille.

Det må jeg om jeg skal fungere litt med bekkenplagene. Tar paracet..

Tar paracet, heller det å få roet kroppen enn å gå med smerter unødvendig :p

Paracet, er heldigvis ikke noe ofte jeg har behov. En gang dette svangerskapet og ingen forrige, vært heldig.

Nei, men tåler heller ikke smertestillende :p

Det er forsket en del på dette, og langvarig bruk av paracet i svangerskapet kan gi økt forekomst av ADHD. Kortvarig bruk virker derimot motsatt og beskytter mot ADHD. Sannsynligvis fordi feber og smerter hos mor ikke er gunstig for barnet.

Jeg har derfor tatt smertestillende med god samvittighet ved feber og sterke smerter, for en slik tilstand hos mor er heller ikke bra for barnet, og da er det ingen grunn til å lide. :)

https://forskning.no/universitetet-...k-av-paracetamol-kan-beskytte-fosteret/313170

Jeg bruker ikke smertestillende som gravid. Hadde nok vurdert det om legen hadde sagt det var nødvendig, men holder meg unna så sant det lar seg gjøre.

Jeg har tatt det når det er nødvendig, men kun Paracetamol. Slet med sterk hodepine i en del av ukene i alle svangerskapene, også dette, og da har jeg måttet nødt for å ta noe. Men er langt under maxgrense, og ikke snakk om lenge.

Ja, det gjorde jeg. Er veldig måteholden med smertestillende til vanlig, og er det i svangerskapet også - men jeg synes ikke det er noen krise når jeg må ta.

Paracett om det er nødvendig

Back
Topp