Tar du hensyn?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Irene
  • Opprettet Opprettet
Vet ikke om noen allergier, mat får han i bhg så trenger ikke tenke på matpakke:-). Ikke feiret bursdag ennå med bhg så ikke hatt behov å tenke på allergier. Men når den tid kommer at han skal feire bursdagen med de i bhg og det er noen allergier så tar jeg hensyn til det:-). Sliter selv med litt allergier ifht mat så vet hvordan det er:-)

De får all mat i BHG så vi trenger ikke ta noen hensyn da vi ikke sender med noe mat.

Ja, jeg tar hensyn når vi sender med noe alle skal spise som feks ved bursdager.

Ingen har vært sååå allergiske at man ikke kan ha peanuttsmør i matpakken.

Gutten min har cøliaki så jeg tar hensyn til all slags allergier i bursdager. Lager cøliaki, melke, soya og nøttefritt alt. Skulle ønske egentlig flere var flinke til å ta hensyns også familiemedlemmer, fordi folk tenker at "så lite" gjør vell ingenting å gutten min blir syk :(
Var feks i middag til bestemoren min i går, å hun hadde laget suppe med grønnsaksbuljong, men sa ikke noe til meg fordi hun mente at så lite gjorde ingenting. Når vi kom hjem ble gutten min syk og jeg ble jo frustrerer fordi han har jo ikke spist gluten (trudde jeg). Han er bare 20mnd, å diagnosen er veldig ny for oss, men jeg har prøvd å hjelpe alle i rundt meg å gjøre det enklere for de og oss.
Hvilken buljong er det som har gluten? Ikke noe av det jeg har i skapet er merket med mel, så trodde buljong var trygt =/

Hvilken buljong er det som har gluten? Ikke noe av det jeg har i skapet er merket med mel, så trodde buljong var trygt =/

Mange dessverre, maggi sin og flere andre, noen inneholder soyasaus som inneholder gluten osv. Veldig viktig å lese hver gang man kjøper fordi de kan plutselig forandrer oppskriften uten å skrive noe

Her tar vi hensyn til allergier som gluten, melkeprotein og laktose for å nevne noe. Samt at vi alltid serverer halal-alternativ i bursdager.

Halalvariant til mat: pizzaboller.

Jeg syns det vanskeligste er godteri. Både for allergikere og de små muslimene blant oss. Å sikre seg glutenfritt er vanskelig, og så lenge det ikke står på pakken at gelatinen er vegetabilsk er den også bare å unngå.[/

Om vi får beskjed så ja. Har en bror med cøliaki så vet hvor viktig det er med å være påpasselig. Men "heldigvis" trenger vi ikke ta hensyn i det daglige med matpakken, må jo ærlig innrømme det hadde vært kjedelig med å kutte feks alt av egg i matpakken.. men hadde vi fått beskjed om det hadde vi selvfølgelig vist hensyn.

Om noen er så allergiske at man får beskjed om det. Da har ofte de som har dyr eget skifterom i bhagen der de skifter til klær uten dyrehår bla.

Jeg har ikke blitt informert om at det er noen algerier der, så nei:)
Men skriver alltid i innbydelser om at jeg må få beskjed om det er noe som ikke kan spises eller ikke.

Vi har fått beskjed om å ikke ta med nøtter pga noen på skolen hvor barnehagen er er hyperallergisk. Det respekterer vi selvfølgelig!

Behøver ikke det. De får alt av mat i bhg og vi får ikke til å ha med kake til fødselsdagene.

Det hun over meg sa :/ så inneholder de fleste spor av gluten osv. Ikke alle som reagert på spor, men de fleste :(
De færreste jeg kjenner reagerer på spor av gluten. Iallfall det de selv sier.

Tar hensyn dersom vi har fått informasjon om allergi, ja. I barnehagen til eldste var det barn med kraftig egg og nøtteallergi, så ingen kunne ha med egg eller nøtter/nøttepålegg i matpakka. Helt uproblematisk å ta hensyn:)

Hjelpes! Har ikke barn i barnehage selv, men må si jeg blir litt sjokkert.. Da jeg vokste opp var det EN person i klassen som hadde allergi - og det var mot støv (!). Hva i alle dager har skjedd siden den gang? Nå kan du jo ikke spise en nøtt før du går på kjøpesenteret, i tilfelle en eller annen kunde ikke tåler "spor av nøtter"..

Men selvsagt må man ta hensyn om noen har allergi, kan jo ikke risikere at barna blir syke heller.

Hjelpes! Har ikke barn i barnehage selv, men må si jeg blir litt sjokkert.. Da jeg vokste opp var det EN person i klassen som hadde allergi - og det var mot støv (!). Hva i alle dager har skjedd siden den gang? Nå kan du jo ikke spise en nøtt før du går på kjøpesenteret, i tilfelle en eller annen kunde ikke tåler "spor av nøtter"..

Men selvsagt må man ta hensyn om noen har allergi, kan jo ikke risikere at barna blir syke heller.
Heldigvis har mye skjedd siden da. Bedre og ikke minst bredere kunnskap blant annet som igjen fører til bedre livskvalitet ;-) jeg irriterer meg grønn over akkurat den der; "før i tida så ditt og datt og vi lever vi også". Jada, men det gjelder ikke alle.

Back
Topp