Tar dere NIPT test?

Minbaby92

Flørter med forumet
Novemberfnuggene 2023
Hei! Lurer på om dere skal ta NIPT test selvom dere ikke er over 35 og de ikke finner noe på tidlig ultralyd?
 
Jeg skal ta, men jeg er 38 år, så✨
 
Jeg er 41 og skal i utgangspunktet ikke ta nipt test da jeg ikke ønsker risikoen ved å måtte ta fostervannsprøve dersom prøvene viser mulig utslag på noe. Vet godt om økt fare for DS pga min alder men barnet er like velkomment uansett, så vil ikke ta risikoen for abort ved gjennomføring av fostervannsprøve.

Dersom helsepersonell sterkt anbefaler det så får jeg evt vurdere det på nytt. Men om det kun blir for å evt vite om noe på forhånd for å få tid til å forberede seg mentalt blir det ikke noe av.
 
Jeg kommer til å få selv om jeg "bare" er 29 år. Da jeg var 26 år traff vi på en ekstrem 0,02% uheldig sjanse og bar et barn med en av de verste trisomiene. Det ble ikke oppdaget på alle ultralydene vi var på før i uke 21, så det ble en veldig sen senabort uke 22. (Edit: Barnet var velkomment og sterkt ønsket, men var for sykt til å leve.) Lett å være etterpåklok og skulle ønske jeg hadde tatt NIPT, som vi faktisk hadde vurdert tidlig i svangerskapet.

Men for å være helt realistisk, ser jeg likevel ikke helt nødvendigheten av å betale en så dyr sum dersom man er ung og ikke har økt sannsynlighet for kromosomavvik. Å ta NIPT utelukker jo i hovedsak kun tre kromosomavvik. Det er så uendelig mye annet som kan forekomme, og da føler man seg kanskje ikke så veldig mye tryggere av å ha utført NIPT likevel.
 
Forstår. De andre kromosonfeilene er de like «vanlig» som de man tar test for med vanlig NIPT? Jeg er ennå usikker om jeg skal ta NIPT test. Vi har råd til det, men kunne kjøpt mange barneting istedenfor. Er ennå i tankeboksen ❤️
 
Forstår. De andre kromosonfeilene er de like «vanlig» som de man tar test for med vanlig NIPT? Jeg er ennå usikker om jeg skal ta NIPT test. Vi har råd til det, men kunne kjøpt mange barneting istedenfor. Er ennå i tankeboksen ❤️
De tre som de sjekker for i Norge er de tre vanligste kromosomavvikene. Trisomi 21 (Downs syndrome) forekommer oftest, deretter Trisomi 18, og så Trisomi 13. De to sistnevnte er en god del sjeldnere.

Se gjerne den gode infovideoen fra Youtube lenger ned på denne siden, der nevner de sannsyligheten for hver av de for kvinner over 35 år: https://www.helsenorge.no/undersokelse-og-behandling/fosterdiagnostikk/
 
Tror det blir med TUL for min del (er 34). Fikk lenke av gynekologen til "NIPT-skolen", tenkte å se gjennom der før jeg bestemmer meg helt.
 
Jeg vil bare si at dersom det er veldig viktig å vite om det er «noe», så er NIPT det sikreste ift trisomiene. Jeg hadde 7 ultralyder, inkl måling av nakkefold og nesebein, med førstemann, og hun ble født med uoppdaget Downs syndrom og hjertefeil. Vi vurderte NIPT, men det var corona og stengte grenser, og veldig vanskelig å sende blodprøver utenlands.

Vil råde alle til å ta en prat med evt partner om hva man ønsker å gjøre dersom det er funn på NIPT/TUL. Vi hadde uansett bestemt at dersom det bare var DS så skulle vi beholde, og det var en veldig god ting å huske da sjokket var der.

Jeg har aldri vært lykkeligere enn etter jeg fikk henne, og jeg ville ikke bytta henne bort for alt i verden.

Personlig er jeg ikke anti-abort, jeg mener alle må få velge selv, men man må kunne ta informerte valg.

Var litt i stuss på om jeg ville dele dette, men mange av dere «kjenner» meg fra andre grupper, så det føltes rart å ikke si noe også :dontknow På bakgrunn av min historie, og alle de andre jeg har møtt med lik opplevelse, så har jeg veldig lite tiltro til TUL/ul som diagnostisk verktøy.
 
Jeg kommer til å få selv om jeg "bare" er 29 år. Da jeg var 26 år traff vi på en ekstrem 0,02% uheldig sjanse og bar et barn med en av de verste trisomiene. Det ble ikke oppdaget på alle ultralydene vi var på før i uke 21, så det ble en veldig sen senabort uke 22. (Edit: Barnet var velkomment og sterkt ønsket, men var for sykt til å leve.) Lett å være etterpåklok og skulle ønske jeg hadde tatt NIPT, som vi faktisk hadde vurdert tidlig i svangerskapet.

Men for å være helt realistisk, ser jeg likevel ikke helt nødvendigheten av å betale en så dyr sum dersom man er ung og ikke har økt sannsynlighet for kromosomavvik. Å ta NIPT utelukker jo i hovedsak kun tre kromosomavvik. Det er så uendelig mye annet som kan forekomme, og da føler man seg kanskje ikke så veldig mye tryggere av å ha utført NIPT likevel.
Takk for at du deler ❤️ Det må ha vært helt hjerteskjærende…

Hvordan vet man om man har økt risiko?
Det vil jo alltid være en viss risiko - og dere klarte jo være blant 0,02%, som du skriver… men mht valg av NIPT/ikke så handler det vel om hvilken risiko man kan leve med. Hele livet er jo sjansespill…:dontknow
 
Sniker fra September. Tok nipt med panoramatest via ultralydklinikken.dk. De sender kit til Norge så må bare finne noen som kan ta blodprøven for deg. Jeg fikk en privat klinikk til å gjøre det mot at jeg tok en ultralyd (noe de uansett anbefaler). Deretter sender du den med ferdigfrankert post til USA. Det kosta ca 7000NOK og de sjekker for flere avvik enn i Norge + at man som bonus får vite kjønn om man vil. Veldig grei ordning og de ringer alltid når svaret foreligger uavhengig av resultat. Kontaktpersonen er dansk.
 
Sniker fra September. Tok nipt med panoramatest via ultralydklinikken.dk. De sender kit til Norge så må bare finne noen som kan ta blodprøven for deg. Jeg fikk en privat klinikk til å gjøre det mot at jeg tok en ultralyd (noe de uansett anbefaler). Deretter sender du den med ferdigfrankert post til USA. Det kosta ca 7000NOK og de sjekker for flere avvik enn i Norge + at man som bonus får vite kjønn om man vil. Veldig grei ordning og de ringer alltid når svaret foreligger uavhengig av resultat. Kontaktpersonen er dansk.
Takk for utfyllende svar ! Hold blodprøver seg så lenge i frakt?
 
Vi tok Panorama i uke 9 når vi var gravide i 2020. Tok en tur til Danmark.

Denne gangen ønskeri vi å ta Panorama igjen men jeg har ikke mulighet til å reise til Danmark og kjenner ingen sykepleiere eller leger. Vet ikke om noen klinikker i Oslo kan ta blodprøven. Skal spørre rundt snart.
Ellers tar vi NIPT privat. Klarer ikke å vente til uke 13-14 med svar. Så ønsker å ta NIPT/Panorama tidligst mulig.
 
Back
Topp