Tannlegen

Maggie2015

Glad i forumet
Jeg leste et sted at man er mer utsatt for hull i tennene når man er gravid, og at det anbefales å gå en ekstra gang til tannlegen, er det noen av dere som skal det?

I samme slengen så lurer jeg på om dere kan hjelpe meg med noe annet. Jeg prøver å gå til tannlegen hvertfall annethvert år, men samboern har ikke vært hos tannlegen, hvertfall så lenge vi har kjent hverandre (altså 5 år). Hver gang jeg tar det opp så blir han skikkelig forbannet, og skylder på at det er så dyrt. Jeg prøver å si at det blir jo dyrere desto lenger man venter, og der ligger kanskje problemet. Desto lenger han venter, desto mindre vil han dra, for han er redd for at det er hull i alt (litt som at om man ikke går til tannlegen så har man ikke hull, de kommer automatisk i det man setter foten innenfor døren). Hjelper ikke å si at jeg betaler heller, for vi har felles økonomi.

Så til dere som har denne issuen selv, eller som har en 4-åring som nekter å gå til tannlegen, hvordan løser man dette?

Jeg leste et sted at man er mer utsatt for hull i tennene når man er gravid, og at det anbefales å gå en ekstra gang til tannlegen, er det noen av dere som skal det?

I samme slengen så lurer jeg på om dere kan hjelpe meg med noe annet. Jeg prøver å gå til tannlegen hvertfall annethvert år, men samboern har ikke vært hos tannlegen, hvertfall så lenge vi har kjent hverandre (altså 5 år). Hver gang jeg tar det opp så blir han skikkelig forbannet, og skylder på at det er så dyrt. Jeg prøver å si at det blir jo dyrere desto lenger man venter, og der ligger kanskje problemet. Desto lenger han venter, desto mindre vil han dra, for han er redd for at det er hull i alt (litt som at om man ikke går til tannlegen så har man ikke hull, de kommer automatisk i det man setter foten innenfor døren). Hjelper ikke å si at jeg betaler heller, for vi har felles økonomi.

Så til dere som har denne issuen selv, eller som har en 4-åring som nekter å gå til tannlegen, hvordan løser man dette?
Min hadde ikke vært på 5år når jeg bestillte han en time hos min tannlege å truet han til å gå. Det ble en dyr affære! Tenk om han hadde ventet lenger :o

Min hadde ikke vært på 5år når jeg bestillte han en time hos min tannlege å truet han til å gå. Det ble en dyr affære! Tenk om han hadde ventet lenger :eek:
Jeg vet faktisk ikke om jeg klarer å true han. Da må jeg true med skilsmisse isåfall, og det har jeg ikke så lyst til!

Kanskje sette opp et veddemål eller noe, og om han taper så må han gå? Han er sykt konkurransemenneske, så det kunne fungert :p

Han har ikke tannlegeskrekk da? Bare lommebok-skrekken som kommer når man er hos tannlegen?

Jeg har forresten ikke hørt noe om at gravide oftere får hull. Det eneste jeg tenker med det er om man kaster mye opp at det ikke er godt for tennene, evt. om man hele tiden spiser søtt/surt for å holde kvalmen/hormonene i ro. Men jeg er ingen ekspert på området. Jeg kommer neppe til å gå før ungen er ute, fordi de allikevel ikke tar røntgen, med mindre det er viktig, når man er gravid. Om det kommer et hull under graviditeten, burde det vel holde å få det sjekket når ungen er ute, så veldig stort kan det vel ikke bli på så kort tid??? Har man smerter skal man jo til tannlegen, men ville ventet med en sjekk, til de kunne sjekke ordentlig (med røntgen).

Har man tannlegeskrekk hjelper det ikke å true. Jeg knakk en tann i to når jeg gikk gravid sist (fødte juli 2013). Og jeg fikk et hull. Har fortsatt ikke fikset det. Nå får det vente til etter denne ungen er kommet. Usikker på om man kan få bedøvelse når man er gravid. Jeg har tannlegeskrekk, og ingen kan presse meg til å dra, jeg må komme på det selv. Så tror ikke du kommer noen vei om han ikke vil..

At gravide får mer hull var mer før i tiden. I dag er man så flinke og kan mye om tannhygiene, så jeg fikk beskjed om hos tannlegen at med mindre jeg trodde jeg hadde hull, så trengte man ikke å gå til tannlegen ekstra selv om man er gravid :-)

Har man tannlegeskrekk hjelper det ikke å true. Jeg knakk en tann i to når jeg gikk gravid sist (fødte juli 2013). Og jeg fikk et hull. Har fortsatt ikke fikset det. Nå får det vente til etter denne ungen er kommet. Usikker på om man kan få bedøvelse når man er gravid. Jeg har tannlegeskrekk, og ingen kan presse meg til å dra, jeg må komme på det selv. Så tror ikke du kommer noen vei om han ikke vil..
Jeg er ganske sikker på at man kan få bedøvelse, selv om man er gravid altså, bare husk å si det, så de bruker riktig. Men, når du allikevel har ventet så lenge, skjønner jeg jo godt om du venter til ungen er ute også ;) Har du en god tannlege? Noen er jo bedre til å takle pasienter med tannlegeskrekk. Min ville jeg f.eks. ikke anbefalt til noen med tannlegeskrekk ;)

Han har ikke tannlegeskrekk da? Bare lommebok-skrekken som kommer når man er hos tannlegen?

Jeg har forresten ikke hørt noe om at gravide oftere får hull. Det eneste jeg tenker med det er om man kaster mye opp at det ikke er godt for tennene, evt. om man hele tiden spiser søtt/surt for å holde kvalmen/hormonene i ro. Men jeg er ingen ekspert på området. Jeg kommer neppe til å gå før ungen er ute, fordi de allikevel ikke tar røntgen, med mindre det er viktig, når man er gravid. Om det kommer et hull under graviditeten, burde det vel holde å få det sjekket når ungen er ute, så veldig stort kan det vel ikke bli på så kort tid??? Har man smerter skal man jo til tannlegen, men ville ventet med en sjekk, til de kunne sjekke ordentlig (med røntgen).
Jo, det kan nok ligge noe i det, er nok en kombinasjon :) Jeg tror jeg får ta det opp neste gang vi vedder om noe, eller setter oss et mål vi ønsker å nå - taper han må han til tannlegen ;) God motivasjon for å nå målet vi evt setter oss uansett :p

Ang det med hull så høres jo det rett ut med både oppkast og at man spiser oftere :)

Man er mer utsatt for mer skade på tennene når man går gravid. Dette kommer oftes av at man kaster opp, magesyre er ekstremt skadelig for tennene. Videre er en årsak det at gravide spiser ofte, og kanskje ikke nødvendigvis bestandig så sunt da man har lett for å fyse på ting.. Det er ikke farlig å ta bedøvelse, eller i det hele tatt å gå til tannlege. Men vanligvis så unngår de røntgen av tennene når man er gravid. :) jeg selv var hos tannlegen forrige uke med en tann, og har time igjen nå på fredag :)

Nei, jeg har ikke gått til noen ekstra kontroll under graviditet. Tannlegen min sier at fosteret "stjeler" kalk fra mor, litt på samme måte som at mange gravide får jernmangel i løpet av graviditeten. Det kan gjøre tennene svakere, så man skal være mer påpasselig enn ellers. Andre mener dette er noe man trodde før. Han gir heller ikke bedøvelse under graviditet eller amming (kan jo ved amming om man får til å pumpe seg) og foreslår heller ingen time under denne tiden, men venter til etter. Men han sa også at han ikke ga bedøvelse i denne tiden fordi han ville være på den sikre siden og ikke risikere noe unødig.

I følge min tannlege kan man være mer utsatt for tannkjøttsykdommer som gravid, siden slimhinnene hovner litt opp og blir mer sensitive. Jeg var hos tannlegen for et par uker siden, og blødde som en gris fra tannkjøttet når hun drev og pirka rundt inni der. :p Men det var ingenting som var farlig med det da, bare ubehagelig.
Hun ville ikke ta røntgen av meg nå, men oppdaget en dårlig fylling i et hull jeg fikk for mange år siden. Skal tilbake i slutten av måneden og fikse ny fylling, og spurte om det var mulig å få bedøvelse da jeg er fryktelig pysete på det greiene der. :oops: Ingen fare med bedøvelse selv om man er gravid sa hun, men viktig at man sier fra så man får riktig type bedøvelse. :)

Du kan ikke få tannlegen til å ringe og kalle inn til time da? ;) Hos tannlegen vi går hos får vi innkalling v jevne mellomrom, og jeg ble faktisk oppringt en gang de syntes det var gått for lang tid.... Er kanskje mer sjans for å få han til å gå hvis det er tannlegen og ikke dama som kaller inn på teppet? Sånn er det i alle fall her... :rolleyes::D

Jeg er ganske sikker på at man kan få bedøvelse, selv om man er gravid altså, bare husk å si det, så de bruker riktig. Men, når du allikevel har ventet så lenge, skjønner jeg jo godt om du venter til ungen er ute også ;) Har du en god tannlege? Noen er jo bedre til å takle pasienter med tannlegeskrekk. Min ville jeg f.eks. ikke anbefalt til noen med tannlegeskrekk ;)
Nå venter jeg litt til :) jeg har faktisk funnet en veldig god tannlege :)

Jeg fikk heldigvis ingen hull under svangerskapet og hadde i tillegg regulering ;) Når det gjelder han mannen din, så får du nekte han kyss før han sjekker tennene sine :P Var sammen med en som ikke hadde vært hos tannlegen på 10 år og munnen luktet kloakk!! Han har sikkert ikke vært der enda heller og det er flere år siden det ble slutt. Var på grunn av tannlegeskrekk. Mange får narkose pga dette, kanskje det kunne være noe for mannen?

Apropo.. Jeg var hos tannlegen i dag. Null hull, heldigvis. Var sist jeg var gravid også, men det er den årlige sjekkup'en, så helt tilfeldig.

Jeg tok røntgen nå som sist. Hadde og hørt om dette og at det kunne være farlig, men fikk så vite at dette var enda en ting som var blåst opp og litt ut av proporsjoner.
Husker ikke riktig hvordan det var, men mener det var noe med at de tidligere brukte andre type røntgen maskiner, men i nyere tid er det så lite at det ikke skal være noen risiko for barnet :)

Du kan ikke få tannlegen til å ringe og kalle inn til time da? ;) Hos tannlegen vi går hos får vi innkalling v jevne mellomrom, og jeg ble faktisk oppringt en gang de syntes det var gått for lang tid.... Er kanskje mer sjans for å få han til å gå hvis det er tannlegen og ikke dama som kaller inn på teppet? Sånn er det i alle fall her... :rolleyes::D
Jeg tror dessverre ikke han er såpass "lettlurt". Han mener at alle tannleger er svindlere som skal ha pengene hans, så en slik samtale hadde nok blitt avsluttet like raskt som om en telefonselger hadde ringt :p

Jeg tror dessverre ikke han er såpass "lettlurt". Han mener at alle tannleger er svindlere som skal ha pengene hans, så en slik samtale hadde nok blitt avsluttet like raskt som om en telefonselger hadde ringt :p
Tannleger er svindlere :P Greit nok at de er altfor dyre, men vil tro han angrer seg den dagen tennene må trekkes fordi de er råtne eller han får en tannkjøttsykdom ;)

Tannleger er svindlere :p Greit nok at de er altfor dyre, men vil tro han angrer seg den dagen tennene må trekkes fordi de er råtne eller han får en tannkjøttsykdom ;)
I know... Hmm.. kanskje jeg skal snakke med moren hans ;) Haha..

Var hos tannlegen på vanlig kontroll for noen uker siden. Tannlegen min sa at problemet hos gravide som regel ikke er hull i tennene, men at man er mer utsatt for betennelser og lignende i tannkjøttet. Størst sannsynlighet for å få problemer i munnen hvis man har kastet opp mye, pga at magesyre ikke er så veldig sunt for miljøet i munnen akkurat :p

Hun ville ikke ta røntgen av meg, med mindre det var noe hun virkelig trengte å sjekke, og det var det ikke :)

Back
Topp