Tannhygiene.

• Trådstarter Trådstarter Ingenbruker
  • Opprettet Opprettet
I

Ingenbruker

Guest
Var hos tannlegen i dag med største, alt tipp topp men dama ble sjokkert da jeg sa at hun pusser morgen/kveld og thats it, for ALLE bruker jo tanntråd og fluortabletter i følge henne. Følte faktisk jeg fikk kjeft det altså[emoji51][emoji23]

Så, hvordan er deres tannrutiner? Og hvordan er barnas?

Her er det tanntråd kveld, og nesten hver morgen, tannpuss og fluorskylling på kvelden.

Tannpuss Morgen og kveld på alle tre.
Bruker ikke tanntråd daglig, kun ved behov og tar ikke fluor. Har ikke behov for det

Syns jeg ser fireåringen bruke tanntråd:p Han får fluortablett hver kveld og pusser morgen og kveld. Pusser morgen og kveld selv.

Bruker ikke tanntråd eller fluortabletter. Fluor er gift så får ikke mer enn det som er i tannkremen her hjemme. Aldri fått kjeft av den grunnen [emoji4]

Bruker ikke tanntråd eller fluortabletter. Fluor er gift så får ikke mer enn det som er i tannkremen her hjemme. Aldri fått kjeft av den grunnen [emoji4]

Gift? [emoji15] dette tror jeg du må skrive litt om for det visste ikke jeg, har aldri tatt det selv og heller ikke gott ungene, har i grunn ikke sett behovet

Gift? [emoji15] dette tror jeg du må skrive litt om for det visste ikke jeg, har aldri tatt det selv og heller ikke gott ungene, har i grunn ikke sett behovet
Skal ta ganske mye fluor før det hadde blitt farlig .. Den ene fluortabletten er ikke farlig :) Nå skal barn helst ikke svelge tannkremen, men med di minste er det ikke fullt så lett , hehe. Men di eldre barna kan man jo lære seg å spytte ut tannkremen, om man ikke vil ha seg fluor.. . Men alt med måte tenker jeg...

Eldste var hos tannlegen da han var 3, mellomste får nok innkallelse om ikke så lenge. Di pusses morgen og kveld, samme som vi voksne gjør:)

Begge ungene pusser morgen og kveld.

Ville ikke gitt fluortabletter uten å ha snakket med tannlege så hun burde vel heller hvert glad for det!

Eldste er snart 6 år og tviler på at jeg får henne til å bruke tanntråd

Fluor i store mengder er gift ja, slik som om ungen får i seg en hel tube vanlig tannkrem så burde man vurdere å ringe giftsentralen

Men man skal tenke på at spesielt barn ikke skal ha store mengder fluor over tid, også fins det gjerne fluor i drikkevannet og hvor mye ca I kommunalt vann vet ofte tannlegen så ofte de man kan spørre om man trenger mer enn det man får fra vannet og tannkremen for fluor er også viktig for tennene.

Last edited:
Pusses morgen og kveld 8 og 10 åringen pusser selv. 2 åringen pusser først selv, så vi voksne. Bruker ikke tanntråd eller fluor. Har ikke fått beskjed om det heller

De pusser tenner morgen og kveld og i samråd med tannlegen får de fluor.

Nå sist mente tannlegen også at tanntråd burde innføres som vane for niåringen.

Store mengder fluor er giftig, små mengder er gunstig mot hull. Alt med måte. Det er mye annet vi har i oss som er mye mer skadelig en en flux

Pusser morgen og kveld.

Eldste får munnskyllevann til barn, hun er snart 8, mellomste får ikke, står på fluortabeletter at de er for barn over 3 år, så han får når han er 3.

Bruker tanntråd til eldste stort sett hver kveld.

Selv pusser jeg tennene før og etter frokost (klarer ikke spise mat før tennene er pusset, og går ikke ut døren uten nypussede tenner)
og om kvelden. Bruker fluorskyll (det inneholder mer fluor enn det som heter munnskylevann)

Min mor jobber på tannlegekontor, så vi får ofte høre viktigheten av god tannhygiene! :)

Pusser morgen og kveld.

Eldste får munnskyllevann til barn, hun er snart 8, mellomste får ikke, står på fluortabeletter at de er for barn over 3 år, så han får når han er 3.

Bruker tanntråd til eldste stort sett hver kveld.

Selv pusser jeg tennene før og etter frokost (klarer ikke spise mat før tennene er pusset, og går ikke ut døren uten nypussede tenner)
og om kvelden. Bruker fluorskyll (det inneholder mer fluor enn det som heter munnskylevann)

Min mor jobber på tannlegekontor, så vi får ofte høre viktigheten av god tannhygiene! :)

Altså, ja, 0,5 mg flurtabletter er for barn over tre år .0,25 mg er for barn under tre år .fra seks mnd eller noe sånn. Selges på apoteket.

Alle får tannpuss morgen og kveld. Barna får fluortablett i tillegg, mor bruker tanntråd og skyll i tillegg. ☺️ Jeg har aldri hatt hull i tennene, så tror og håper at jeg har ganske så god munnhygiene, og vil overføre dette til barna. :)

Shadow forklarte det veldig bra [emoji1303]
Jeg bruker ikke fluortabletter for jeg mener det er unødvendig og jeg vil ikke at barna mine skal svelge for mye fluor.
Men god puss, med en tannkrem med mindre såpe i bruker vi. Barna mine har aldri hatt hull, så hygienen er mer enn bra nok.
Jeg har en sykdom som gjør at jeg får mye hull, (har gratis tannlege pga det) men jeg også har vært helt fri for hull de siste årene. Pusser morgen og kveld, og noen perioder i året pusser jeg bare med vann og bruker da corosodyl isteden pga jeg tåler ikke tannkrem [emoji5]

Tannpuss morgen og kveld pluss fluor.
Eldste bruker tanntråd utenom da.

Puss morgen og kveld her også + tanntråd for å unngå hull mellom tennene. Det samme hos ungene. Eldste blir seksten år til høsten, og har aldri hatt et hull, og det har ikke søsknene heller, så jeg tenker grundig puss holder lenge.

Er plaget med betennelse i tannkjøttet i perioder på grunn av en visdomstann som gnager, da skyller jeg med Corsodyl for å få bukt med betennelsen.

Eldste på 7 pusser morgen og kveld. Tanntråd bruker vi annenhver dag og fluor tablett hver kveld. 0 karies og kun skryt å få. Minsten på 18 mnd pusser hver kveld og får fluor i tilegg

Back
Topp