Tanker rundt ED

Hei,
Jeg er i lignende situasjon som deg. Hadde 3 mislykket ICSI forsøk og 1 SA da fikk jeg plutselig et mirakel barn på naturlig måte. Men forsøk for nummer 2 har endte med 3 mislykket ICSI forsøk, og 3 SAer. Legen min anbefalte ED, men jeg har sammen tanker som deg. Jeg er så redd for å ikke bli glad i barnet like mye som min. Selv om jeg vet mye om epigenetikk, hjelper ikke så veldig mye akkurat nå. Men det er ikke garantert at vi lykkes, jeg fikk nettopp vite at jeg har adenomyosis dvs endometriose i muskelvevet i livmoren. Noe som øker sjansen for abort. Håper dere har blitt gravid på deres fryse forsøk!

Hei!

Jeg er nok ikke kommet i gang med fryseforsøket på grunn av Coron-situasjonen. Litt kjedelig når vi endelig har kommet der at vi har gode embryo til innsett, men det er ikke så mye å gjøre med. Jeg håper nå på muligheten for innsett i Juli der jeg reiser tur-retur samme dag. Da unngår jeg karantene i Tjekkia, men må sikkert i karantene i Norge om reglene ikke er endret. Skal uansett tåle det :)

Ellers kjenner jeg godt igjen tanker og bekymringer rundt gener osv. Jeg har brukt mye tid på å lese og tenke, men tanken har nå modnet og det kjennes helt greit. Dette blir uansett mitt barn, jeg går gravid, føder og ammer. Man har ingen garanti for at egne genetiske barn ligner på deg heller, og i bunn og grunn betyr det ingenting har jeg kommet frem til :) Jeg har også studert søsken rundt om og det er jammen meg mange som er som natt og dag, selv om de er fra samme foreldre :D
Sånn sett har Corona-pausen vært positiv for min del. Litt kjedelig at Norge endelig godkjenner eggdonasjon nå når vi allerede har vært i utlandet. Hadde det vært et alternativ så hadde jeg nok gått for her hjemme, men nå har jeg allerede fått et «forhold» til embryoene «mine» som ligger klar og kommer til å gå for innsett av disse.

Ønsker deg lykke til med valget :)
 
Hei!

Jeg er nok ikke kommet i gang med fryseforsøket på grunn av Coron-situasjonen. Litt kjedelig når vi endelig har kommet der at vi har gode embryo til innsett, men det er ikke så mye å gjøre med. Jeg håper nå på muligheten for innsett i Juli der jeg reiser tur-retur samme dag. Da unngår jeg karantene i Tjekkia, men må sikkert i karantene i Norge om reglene ikke er endret. Skal uansett tåle det :)

Ellers kjenner jeg godt igjen tanker og bekymringer rundt gener osv. Jeg har brukt mye tid på å lese og tenke, men tanken har nå modnet og det kjennes helt greit. Dette blir uansett mitt barn, jeg går gravid, føder og ammer. Man har ingen garanti for at egne genetiske barn ligner på deg heller, og i bunn og grunn betyr det ingenting har jeg kommet frem til :) Jeg har også studert søsken rundt om og det er jammen meg mange som er som natt og dag, selv om de er fra samme foreldre :D
Sånn sett har Corona-pausen vært positiv for min del. Litt kjedelig at Norge endelig godkjenner eggdonasjon nå når vi allerede har vært i utlandet. Hadde det vært et alternativ så hadde jeg nok gått for her hjemme, men nå har jeg allerede fått et «forhold» til embryoene «mine» som ligger klar og kommer til å gå for innsett av disse.

Ønsker deg lykke til med valget :)


Hei,

Jeg forstår tanken at det er litt kjedelig at nå som du venter på ditt ED-forsøk i Tsjekkia blir det lovlig i Norge..

Jeg har tenkt litt på det samme selv. Om vi får lovverket på plass vil jeg fortsatt dra til Spania hvor jeg har egg på frys fra forrige ed-forsøk.

Tanken på at det er Mulig å få til en biologisk søster eller bror til min lille er veldig avgjørende her.

Det man kan ta i betraktning om ED starter opp i Norge og blir lovlig. Er at det vil ta tid før det kommer i gang. Man skal rekruttere donorer, de skal antagelig gjennom en del testing, og i tillegg er det mulig at det vil være en del som ønsker å gå i gang med forsøk, ergo muligens en del ventetid.

Altså selv om det er lovlig vil det være mulig at det tar litt tid før evt tilbud er oppe og går og ikke minst tilgjengelig.

Så da kan du prise deg lykkelig som slipper å vente enda mer på å komme i gang med ED i Norge og potensielt allerede være gravid :)
 
Hei,

Jeg forstår tanken at det er litt kjedelig at nå som du venter på ditt ED-forsøk i Tsjekkia blir det lovlig i Norge..

Jeg har tenkt litt på det samme selv. Om vi får lovverket på plass vil jeg fortsatt dra til Spania hvor jeg har egg på frys fra forrige ed-forsøk.

Tanken på at det er Mulig å få til en biologisk søster eller bror til min lille er veldig avgjørende her.

Det man kan ta i betraktning om ED starter opp i Norge og blir lovlig. Er at det vil ta tid før det kommer i gang. Man skal rekruttere donorer, de skal antagelig gjennom en del testing, og i tillegg er det mulig at det vil være en del som ønsker å gå i gang med forsøk, ergo muligens en del ventetid.

Altså selv om det er lovlig vil det være mulig at det tar litt tid før evt tilbud er oppe og går og ikke minst tilgjengelig.

Så da kan du prise deg lykkelig som slipper å vente enda mer på å komme i gang med ED i Norge og potensielt allerede være gravid :)

Det er helt sant :) Jeg er nå veldig klar for å komme i gang etter denne ufrivillige Corona-pausen. Det høres sikkert merkelig ut, men jeg har fått et forhold til embryoene jeg har på frys og det hadde vært vanskelig å bare gi dem opp. Jeg er sikker på at et av disse vil gi oss et etterlengtet barn og da betyr det lite om det er norske eller tjekkiske gener :D

Har dere bestemt dere for å prøve på nr 2?
 
Det er helt sant :) Jeg er nå veldig klar for å komme i gang etter denne ufrivillige Corona-pausen. Det høres sikkert merkelig ut, men jeg har fått et forhold til embryoene jeg har på frys og det hadde vært vanskelig å bare gi dem opp. Jeg er sikker på at et av disse vil gi oss et etterlengtet barn og da betyr det lite om det er norske eller tjekkiske gener :D

Har dere bestemt dere for å prøve på nr 2?


Ja, vi skal. Skal sende mail til klinikken i Spania og høre om de er åpen ved det nærmeste:)
 
Det er helt sant :) Jeg er nå veldig klar for å komme i gang etter denne ufrivillige Corona-pausen. Det høres sikkert merkelig ut, men jeg har fått et forhold til embryoene jeg har på frys og det hadde vært vanskelig å bare gi dem opp. Jeg er sikker på at et av disse vil gi oss et etterlengtet barn og da betyr det lite om det er norske eller tjekkiske gener :D

Har dere bestemt dere for å prøve på nr 2?
Ville nok forsøkt å få tak i åndedrettsvern ffp2 for alle dager man er der og for reisen. Selv om det er hepafilter på fly:)
 
Det er helt sant :) Jeg er nå veldig klar for å komme i gang etter denne ufrivillige Corona-pausen. Det høres sikkert merkelig ut, men jeg har fått et forhold til embryoene jeg har på frys og det hadde vært vanskelig å bare gi dem opp. Jeg er sikker på at et av disse vil gi oss et etterlengtet barn og da betyr det lite om det er norske eller tjekkiske gener :D

Har dere bestemt dere for å prøve på nr 2?

https://www.midtnorskdebatt.no/meni...Ubegrunnet-frykt-for-eggdonasjon-14632489.ece
 
Ville nok forsøkt å få tak i åndedrettsvern ffp2 for alle dager man er der og for reisen. Selv om det er hepafilter på fly:)

Her blir det maske på, og jeg har også funnet ut at jeg kan reise tur-retur samme dag. Klinikken henter og kjører meg til/fra flyplassen så jeg trenger ikke omgås flere mennesker en nødvendig. Samboeren min får ikke være med da. Vi kan ikke risikere at begge må i karantene. Litt absurd situasjon det hele :D

Spania åpner opp i Juli ser jeg i nyhetene. Ønsker dere lykke til :)
 
Så spennende med alle som skal igang nå etterhvert:happy: Masse lykke til alle sammen!

Tenker vil komme og gå. Det er ingen enkel avgjørelse, men det skal det heller ikke være! Støtter Bjørka som tidligere har skrevet om hvordan det er når barnet kommer, da er det ikke viktig hvordan det har kommet til. Men det betyr ikke at man har glemt, eller ikke har lov til å syns det er trist at man ikke fikk et genetisk eget barn. Det deilige er å kjenne på at det ikke påvirker kjærligheten til den lille som har kommet:Heartred At man faktisk har plass til å tenke og føle på mange ting rundt dette uten at det er feil, eller man skal ha dårlig samvittighet for dette. Tenker på dere:happy:
 
:Heartbigred:Heartred:Heartred
Så spennende med alle som skal igang nå etterhvert:happy: Masse lykke til alle sammen!

Tenker vil komme og gå. Det er ingen enkel avgjørelse, men det skal det heller ikke være! Støtter Bjørka som tidligere har skrevet om hvordan det er når barnet kommer, da er det ikke viktig hvordan det har kommet til. Men det betyr ikke at man har glemt, eller ikke :Heartredhar lov til å syns det er trist at man ikke fikk et genetisk eget barn. Det deilige er å kjenne på at det ikke påvirker kjærligheten til den lille som har kommet:Heartred At man faktisk har plass til å tenke og føle på mange ting rundt dette uten at det er feil, eller man skal ha dårlig samvittighet for dette. Tenker på dere:happy:

Hvordan går det med deg? Har tenkt på deg :) Ser ut til at det blir innsett på oss i Juli. Grugleder meg for nå kan det jo faktisk skje at vi lykkes :)

Bekymringer om genetikk osv har jeg heldigvis kommet over, men det har vært en modningsprosess. Nå er jeg klar og valget føles helt rett. Håper bare det faktisk går veien nå!
 
:Heartbigred:Heartred:Heartred

Hvordan går det med deg? Har tenkt på deg :) Ser ut til at det blir innsett på oss i Juli. Grugleder meg for nå kan det jo faktisk skje at vi lykkes :)

Bekymringer om genetikk osv har jeg heldigvis kommet over, men det har vært en modningsprosess. Nå er jeg klar og valget føles helt rett. Håper bare det faktisk går veien nå!
Så spennende det blir! Føles sikkert som en evighet til juli:) Er litt gøy å sitte på sidelinjen å følge med, blir litt revet med av spenningen.

Vi jobber oss gjennom dagene. Er en ny verden å ha en liten krabat i hus så har hendene fulle:Heartred
 
Da har vi ganske lik historie, bortsett fra at vi «bare» har 6 ICSI forsøk bak oss siste 2 årene. Gav opp til slutt da jeg har veldig lav amh og måtte gå på maks doser for å få frem egg, som da i tillegg hadde dårlig kvalitet og ingenting festet seg. Har vært litt aktiv her på forumet, men for det meste som leser.

Det var faktisk helt fantastisk å gå fra få embryo med dårlig kvalitet, til 5 blastocyster med topp kvalitet.

Vi holder til i Praha. Prøvde ikke Danmark engang fordi det var så lang ventetid. Så da har du vært veldig heldig :)

Har dere barn fra før?


hvordan har det endt med deg og dere? Jeg har nå Nylig fått satt inn min første donor-blasto...nervene kan man si er tydelig tilstede i denne ventetiden...
 
Last edited:
hvordan har det endt med deg og dere? Jeg har nå Nylig fått satt inn min første donor-blasto...nervene kan man si er tydelig tilstede i denne ventetiden...

Så spennende :) Ønsker deg masse lykke til.
Jeg håper å kunne få satt inn i begynnelsen på august. Litt lettere nå når man ikke må i karantene ved hjemkomst
 
Det gikk dessverre dårlig :( negativ test i helgen, og mensen kom i dag..

Så leit :( Fikk dere noen på frys?

Ser dårlig ut her også. Nærmer meg klar for innsett, men ser ut til at vi ikke får reist på grunn av smitteoppblomstring og mest sannsynlig endring av reiseråd.
 
Så leit :( Fikk dere noen på frys?

Ser dårlig ut her også. Nærmer meg klar for innsett, men ser ut til at vi ikke får reist på grunn av smitteoppblomstring og mest sannsynlig endring av reiseråd.


Ja, det var veldig leit...var liksom med helt nytt håp vi gikk inn dette med donasjon. Vi har 3 til på frys, klinikken mener vi har gode sjanser igjen siden vi fikk så mange på frys..
Veldig kjedelig om du ikke får reist ned! Er det fare for at det blir et rødt land snart?
 
Ja, det var veldig leit...var liksom med helt nytt håp vi gikk inn dette med donasjon. Vi har 3 til på frys, klinikken mener vi har gode sjanser igjen siden vi fikk så mange på frys..
Veldig kjedelig om du ikke får reist ned! Er det fare for at det blir et rødt land snart?

Kjenner til det med nytt håp, og håp er viktig i denne prosessen. Så bra at dere har noen på frys :)

Ser ut til at det blir rødt i neste runde. Håper bare å komme meg ned før. Jeg tar ikke sjansen på å reise til røde land når reiseforsikringer ikke gjelder.
 
Kjenner til det med nytt håp, og håp er viktig i denne prosessen. Så bra at dere har noen på frys :)

Ser ut til at det blir rødt i neste runde. Håper bare å komme meg ned før. Jeg tar ikke sjansen på å reise til røde land når reiseforsikringer ikke gjelder.


Vurderte ikke du å få tilsendt til Danmark og ta det via der? Eller var det noe som utgikk?
vi kan få starte opp med nytt forsøk allerede, men vi venter 1-2 måneder før vi begir oss ut på ..har booket en time hos Tone Bråten hos Hausken for å rydde litt opp i hodet først.
 
Back
Topp