Tanker rundt amming

Her også! Følte hs presset meg til å begynne med mme når lille ikke gikk opp i vekt. Var å snakket med en ammeekspert på fredagen som mente det skulle gå greit jeg måtte bare gi det litt tid og få inn rutine og teknikk. Kom til min hs på mandagen etter (da hadde lille 7 bæsjebleier dagen i forveien) og lille hadde bare gått opp noen gram. Dette var ikke godt nok mente hs og kom med drittkommentar om at jeg var kald som ville prøve å bare amme eg par dager til. Følte meg jo kjempeteit og endte med at jeg ga mme.
Jeg blånektet. Hs gjorde en big deal ut av at hun visstnok var undervektig og krevde ekstraveiing. Krevde å få høre det fra flere... Fikk ei anna hs som fikk helt sjokk. For hun lå 3mm under akkurat normalstreken. Og normalen er jo et gjennomsnitt og ikke nedre grense. Syns det verste var de på føden som ville gi Nan hver dag. Fikk melka dag 3 og de blir jo født med nok til å vare 2-4 dager. Hun gikk kun ned 5% og det er jo veldig lite. Måtte forklare hvorfor ikke sikkert 7 ganger... Spurte også hvorfor i alle dager de ville putte kumelk og flaske i munnen til ungen før jeg hadde forsøkt ammingen og fikk som svar at det var sånn de pleide å gjøre........ Helt krise! Nevnte det ved utskriving for overjordmor som ble veldig satt ut og overrasket og skulle ta det opp med barnepleierne for det var hverken anbefaling eller regel der. Håper de har sluttet med det før denne gangen.....

Ammet til rundt 1 år sist, tar det som det kommer denne gang men håper å gjøre det samme igjen :)

Jeg har så innmari lyst til å få til ammingen denne gangen. Førstemann kunne ikke suge, så det ble prøvd med ammeskjold. Han lå på nyfødt-/intensiv en periode etter hastekeisersnitt i uke 35, han var veldig svak. Føler ikke jeg fikk mye hjelp der til å få til ammingen, de kom bare med skjoldet... Men, jeg måtte jo pumpe meg flere ganger daglig, og jeg hadde så utrolig mye melk. Når han lå til brystet med skjold lå han på en måte under og bare leppet i seg melken som rant ut, en gang fyltes det med så mye melk at skjoldet falt av og han fikk en skikkelig melkedusj i ansiktet. Han satte skikkelig i halsen og jeg ble redd, da sluttet jeg med en gang. Husker ikke helt hvor gammel han var da, men var en god stund etter at vi var hjemme fra sykehuset. Jeg fortsatte og pumpe meg og ga han morsmelk på flaske, med oppklipt hull da han ikke greide å suge skikkelig. Og etterhvert (ganske tidlig faktisk) iblandet litt grøtpulver for å få mer næring og litt mer tykkere konsistens.

Brystbetennelse fikk jeg også, huff og huff det var vondt :yuck: Høy feber og måtte ha hjelp til å pumpe, ikke gøy når det var en mannlig jordmor som hjalp meg :woot:

Men, håpe så inderlig og få det til denne gangen :D

Jeg tenker ikke lengre enn et år iallefall.. For meg føles det helt feil å amme et barn til 1,5-2 år, men det er min egen følelse :)
Med storebror amma jeg til han var 6 mnd, da gikk vi over til mme pga kraftige matallergier (melkeprotein, soyaprotein, gluten og egg), og det var nesten umulig for meg å holde meg helt unna alt sammen..

Lillegutt er nå 3 mnd, og etter en del startvansker (lite melk, brystbetennelse to ganger og såre brystvorter i nesten 6 uker) går det nå veldig fint. Ønsker å fullamme i 4-6 mnd, og delamme til han er rundt året ihvertfall, så gjenstår det å se hva han selv vil :-)

Jeg fullammet i 8 uker og delammet til 8 mnd. Nå er hun 10 mnd. Denne gangen tar jeg det også som det kommer. Og gidder ikke stresse med det. Det er fordeler meg begge alternativer har jeg lært nå. Husker det knakk med når jwg måtte delamme det skaø det ikke nå..det er mitt råd til dere førstegangs ta det med ro og ikke la dere presse begge deler er like bra!

Ammet mini til han var året, da makket han seg bare så da orket jeg ikke mer. Har ingen tanker om hvor lenge denne gangen, det tar vi som det kommer, fortsetter gjerne utover et år om spiren koser seg med det.

Ammet til hun var nesten året, og d var nok! Er ikke bekvem m å amme når barnets selv kan finne frem puppen;)
Det er ikke jeg heller! Han begynte heldigvis aldri å ta ut puppen selv, sluttet midt på dagen mye tidligere enn morgen- og kveldsamming. Føler liksom det er noe rart i å amme et "stort" barn som kan sitte oppreist på fanget og "tilberede" puppen som h*n selv vil.

Jepp! Hu var ikke så veldig interessert på slutten. Dvs, hun hadde en tendens t å ville ha typisk når jeg var på kafé og ute blant folk, ble fa mest til at hun lekte m "maten" :rolleyes:

Tar det som det kommer. Sist var det fullamming seks mnd, og amming frem til et år. De to siste mnd sist var ekstremt ubehagelig, og ble veldig psykisk. Redd for å bli bitt, følte puppene var tomme, og at de egentlig bare ble brukt som smokk, så kommer til å være mye mer avslappet denne gangen.

Jeg blånektet. Hs gjorde en big deal ut av at hun visstnok var undervektig og krevde ekstraveiing. Krevde å få høre det fra flere... Fikk ei anna hs som fikk helt sjokk. For hun lå 3mm under akkurat normalstreken. Og normalen er jo et gjennomsnitt og ikke nedre grense. Syns det verste var de på føden som ville gi Nan hver dag. Fikk melka dag 3 og de blir jo født med nok til å vare 2-4 dager. Hun gikk kun ned 5% og det er jo veldig lite. Måtte forklare hvorfor ikke sikkert 7 ganger... Spurte også hvorfor i alle dager de ville putte kumelk og flaske i munnen til ungen før jeg hadde forsøkt ammingen og fikk som svar at det var sånn de pleide å gjøre........ Helt krise! Nevnte det ved utskriving for overjordmor som ble veldig satt ut og overrasket og skulle ta det opp med barnepleierne for det var hverken anbefaling eller regel der. Håper de har sluttet med det før denne gangen.....

Oi, skikkelig.
Har hørt andre her også som har blitt presset på sykehuset til å gi mme.

Denne gangen skal jeg ikke h noen hjelp av hverken helsesøster eller de på sykehuset. Skal gå rett til hun ammedama og få hjelp.

Ammet de to første til 2 år, mens sistemann til 15 mnd. Tenker å amme i 2 år så lenge det går og h*n vil. Vet ikke ang fullamming, hva som er anbefalingen nå. Jeg endte opp med en med jernmangelanemi fordi han fikk for mye morsmelk, selv om jeg ikke fullammet til 6 mnd engang.

Offentlige anbefalinger er fullamming i 6 måneder, morsmelk som hovednæring i første leveår og morsmelk hele andre leveår.
Det som anbefales ja, men ovrhodet ikke alle som kan amme så lenge, eller i det hele tatt. Heldigvis har vi erstatning som fungerer ganske så bra :)

Jeg fikk ikke melk i puppene sist og klarte på det meste å få i gutten 5(!!)ml melk.. Så jeg gav opp etter 10 uker.

Nå håper jeg at det går fint, men orker ikke stresse med det og ta det som et så stort nederlag som jeg gjorde sist.

Om det skulle gå helt eller halvveis er jo der supert, men om ikke så kan jeg drikke vin, sove om natten mens mannen mater oooog gå ut uten unger fordi maten ikke henger i puppene :P

Jeg tar det som det kommer. :) vil helst amme, men om det ikke går så er det også greit. Hvis jeg blir veldig dårlig etter fødsel må jeg nok rett tilbake på cellegift, å da kan jeg ikke amme.

Offentlige anbefalinger er fullamming i 6 måneder, morsmelk som hovednæring i første leveår og morsmelk hele andre leveår.
Ja, da er det samme som da jeg fikk sistemann i 2008. Mamma er jm, og vi har cøliaki i familien (mamma, jeg og begge sønnene mine). Mener hun sa noe om at det er forsket på sammenheng mellom cøliaki og fullamming i 6 mnd. Må sjekke det litt mer ut. Sønnen min fikk også jernmangelanemi fordi jeg ammet for mye, så pga sånne ting vil jeg være føre var med nestemann. Helsesøster sa at jernlagrene er tomme ved 8 mnd, så da er det viktig å ha ettablert måltider med noe med jern i.

Sist gang fikk jeg hastekeisersnitt i uke 34 fordi jeg ble veldig syk. Fikk et lite knøtt på <2 kg. Da var det veldig viktig at hun fikk i seg nok næring fra dag 1, så hun fikk melk fra morsmelkbanken på sonde i nesen de første dagene. Jeg lå på oppvåkning/intensiv første 1,5 døgn etter hun ble født, og fikk heller ikke i gang melkeproduksjonen før dag 4-5. Jeg var forberedt på at det ville bli sugevansker siden hun var så liten, men når melka kom i gang sugde hun som bare det og tok til seg nesten mer enn hun skulle ha. Prøvde med flaske og pumpemelk noen ganger da hun var 3-4 mnd gammel, og jeg skulle gjøre noe uten henne,men den nektet hun å ta. Så jeg fullammet til ca 6 mnd, og kunne frem til da ikke forlate henne mer enn er par timer om gangen. Når det gjaldt ammehyppighet lot jeg henne styre det helt selv, hun var jo liten og det var viktig at hun gikk opp i vekt, så jeg ammet hver 1.-2.time de første månedene. Hun vokste fort for å si det sånn :-)

Back
Topp