Tanker rundt amming

Jeg vil også prøve å se om jeg får det til.. har alltid tenkt at det kan ikke være så vanskelig vel? Men det er sikkert det da.. hehe :)
Det kan være mye vanskeligere enn man tror :p man tenker liksom at det er en naturlig ting som alle mødre og barn er skapt for å få til, men den gang ei :p også kommer det plager som såre brystknopper, brystbetennelse, sopp og slikt som kan være skikkelig vondt! Skriver ikke dette for å skremme altså, men tenker det er greit å opplyse om at ikke alle får det til like lett, og for noen er det mye jobb å få til ammingen, og for noen går det ikke i det hele tatt. Og det er overhodet ikke noe nederlag om man ikke får til ammingen og må gå over til mme :)

Det kan være mye vanskeligere enn man tror :p man tenker liksom at det er en naturlig ting som alle mødre og barn er skapt for å få til, men den gang ei :p også kommer det plager som såre brystknopper, brystbetennelse, sopp og slikt som kan være skikkelig vondt! Skriver ikke dette for å skremme altså, men tenker det er greit å opplyse om at ikke alle får det til like lett, og for noen er det mye jobb å få til ammingen, og for noen går det ikke i det hele tatt. Og det er overhodet ikke noe nederlag om man ikke får til ammingen og må gå over til mme :)

Nei men det er bare hyggelig å få litt info, jeg har aldri gjort det før og det er fortsatt veldig fjernt for meg , men har liksom ikke geublet så mye over det for jeg tenker som det ja hehe. At det er naturlig, og at når den er sulten så er den sikkert gal etter å få mat og er flink til å suge osv hehe. Jeg er heelt grønnskolling! Visste ikke man kunne få så mye greier også.. uff.. har du hatt noe av det? Hvordan gikk det for deg da..?

Jeg har stikk motsatt erfaring enn ammepress. Alle vet at morsmelk er det beste men at det heldigvis finnes mme for de som ikke kan. Men da jeg fikk første var det i alle aviser at mødre burde tenke mer på seg selv og ikke amme.. Masse intervjuer med folk som ikke kunne, ikke ville eller ikke orket amme. Amming er ikke lett i starten. Det vet alle. Man blir sår, barnet kan ha feil sugemetode, det er økedøgn osv osv. Men for meg var det så vanvittig viktig å klare det! For jeg ville gi lille den beste starten som jeg følte var morsmelk. Men hver gang jeg spurte noen om tips eller råd sa alle "Er det ikke bare å gi flaske?". Men det var det ikke for meg. Jeg følte meg uglesett av flaskemødrene på café og svigermonsteret forsøkte å snike NAN inn. Så press går alle veier gitt! Og til førstegangs: vil dere amme vil det ofte ta all tid og overskudd dere har første mnd. Men hvis dere vil skal dere det nok til. Ha den innstillingen i hvert fall. Og ta det derfra. Stress og bekymring er ikke bra for produksjonen ;) Det er god hjelp i ammetelefonen også. Og mange gode ammeteer på markedet man kan kose seg med ;)

Nei men det er bare hyggelig å få litt info, jeg har aldri gjort det før og det er fortsatt veldig fjernt for meg , men har liksom ikke geublet så mye over det for jeg tenker som det ja hehe. At det er naturlig, og at når den er sulten så er den sikkert gal etter å få mat og er flink til å suge osv hehe. Jeg er heelt grønnskolling! Visste ikke man kunne få så mye greier også.. uff.. har du hatt noe av det? Hvordan gikk det for deg da..?
Jeg fikk en unge som ikke ville suge :p så det var tungt i starten, ikke fikk jeg særlig hjelp de første dagene på barsel heller, så ungen gikk jo flere dager uten mat stakkar. Kom heldigvis en hyggelig pleier som foreslo at jeg skulle begynne å pumpe meg og at vi skulle prøve ammeskjold for å få han til å suge. Også lurte vi pumpet melk inn i han med en sprøyte mens han lå til på brystskjoldet, da begynte han etter hvert å suge, men tok 10 uker før jeg kunne amme uten skjold. Da først var han sugesterk nok til å ta tak i brystet.

Jeg har sluppet unna brystbetennelser, og var ikke særlig plaget med sårhet heller. Fikk en runde med sopp, og det var vondt, men greit å behandle.

Håper på å få en unge som tar puppen med en gang denne gangen så det slipper å bli så mye styr. Fikk jo ikke reise hjem heller før han hadde begynt å spise og legge på seg igjen, og jeg vil helst hjem så fort som mulig (med mindre jeg får alenerom, da kan jeg bli noen dager :p ).

Jeg har stikk motsatt erfaring enn ammepress. Alle vet at morsmelk er det beste men at det heldigvis finnes mme for de som ikke kan. Men da jeg fikk første var det i alle aviser at mødre burde tenke mer på seg selv og ikke amme.. Masse intervjuer med folk som ikke kunne, ikke ville eller ikke orket amme. Amming er ikke lett i starten. Det vet alle. Man blir sår, barnet kan ha feil sugemetode, det er økedøgn osv osv. Men for meg var det så vanvittig viktig å klare det! For jeg ville gi lille den beste starten som jeg følte var morsmelk. Men hver gang jeg spurte noen om tips eller råd sa alle "Er det ikke bare å gi flaske?". Men det var det ikke for meg. Jeg følte meg uglesett av flaskemødrene på café og svigermonsteret forsøkte å snike NAN inn. Så press går alle veier gitt! Og til førstegangs: vil dere amme vil det ofte ta all tid og overskudd dere har første mnd. Men hvis dere vil skal dere det nok til. Ha den innstillingen i hvert fall. Og ta det derfra. Stress og bekymring er ikke bra for produksjonen ;) Det er god hjelp i ammetelefonen også. Og mange gode ammeteer på markedet man kan kose seg med ;)
Jeg tror det går begge veier. De som ikke får til å amme føler ammepress, mens de som ønsker å få det til opplever flaskepresset. Her prøvde til og med hs å få meg til å gi mme etter amming for å få han til å legge mer på seg, men han var jo mett etter amminga og la på seg fint og fulgte sin kurve. Flere også som mente jeg skulle gi han flaske på kvelden så han kunne sove natten gjennom. Hørte ikke på det øret jeg :p

Jeg fikk en unge som ikke ville suge :p så det var tungt i starten, ikke fikk jeg særlig hjelp de første dagene på barsel heller, så ungen gikk jo flere dager uten mat stakkar. Kom heldigvis en hyggelig pleier som foreslo at jeg skulle begynne å pumpe meg og at vi skulle prøve ammeskjold for å få han til å suge. Også lurte vi pumpet melk inn i han med en sprøyte mens han lå til på brystskjoldet, da begynte han etter hvert å suge, men tok 10 uker før jeg kunne amme uten skjold. Da først var han sugesterk nok til å ta tak i brystet.

Jeg har sluppet unna brystbetennelser, og var ikke særlig plaget med sårhet heller. Fikk en runde med sopp, og det var vondt, men greit å behandle.

Håper på å få en unge som tar puppen med en gang denne gangen så det slipper å bli så mye styr. Fikk jo ikke reise hjem heller før han hadde begynt å spise og legge på seg igjen, og jeg vil helst hjem så fort som mulig (med mindre jeg får alenerom, da kan jeg bli noen dager :p ).

Ja ser den, håper du får det mye lettere denne gangen! :). Men shit da vet jeg litt mer om hvordan det kan bli :o :)..

Tar det som det kommer.
Første ble ammet i 4 mnd, så la han ikke på seg og vi gikk over på MME og amming, så grøt og ved 6 mnd ville han ikke ha mer.
Minsten ble ammet i nøyaktig 14 dager..
Da ble jeg hentet med ambulanse 3 ganger på 10 dager, blodoverføringer, operasjoner, store mengder ketorax og en haug med andre medisiner ,alt av melk forsvant.
Hadde hodet med meg og innsåg at det måtte bli MME..

Denne gangen tar jeg det som det kommer :-) Stresser ikke med det.

Første ammet jeg i 18 måneder, men hadde mange motganger på veien dit. Den første måneden var det så vondt! Visste ikke at man kunne bli si sår. Var helt grusomt og satt og gråt på natta da jeg ammet henne siden det var så vondt. Så måtte jeg gi tillegg fra 3 måneder, men fortsatte å amme ved siden av. Så ble jeg lagt inn på sykehuset i et par døgn da hun var 6 måneder, men pumpet meg sånn at jeg hadde litt melk da jeg kom tilbake. Etter hvert klarte jeg å slappe helt av med ammingen og da var det ikke noe problem lenger.

Med nr 2 har ammingen gått veldig fint. Var forberedt på at det ble vondt, men det ga seg etter noen uker. Hun er nå 1 år og ammer enda. Tror jeg slutter til våren når den verste sykdomstida er over, sånn at jeg får et lite opphold før baby kommer. :)

"ammet" i 4 dager, også forsvant alt med første. Vil gjerne prøve å amme, men er student og skal ikke ta permisjon fra studiene for har kun 6 mnd igjen når lille kommer. Så vet ikke helt hvordan det vil bli med amming da!

Jeg har fått sopp i melkegangene begge ganger :-(
Kommer av noe medisiner man får under KS, får sopp i ALLE slimhinner.
Må på pillekur for å bli kvitt det..
Åå som vi gleder oss.. :-P

Jeg vil også prøve å se om jeg får det til.. har alltid tenkt at det kan ikke være så vanskelig vel? Men det er sikkert det da.. hehe :)

Det samme tenkte jeg, men det er faktisk mye jobb å få det til. :) men jeg er sikker på at det er verdt det om det ikke oppstår for mange hindringer. :)

Jeg har fått sopp i melkegangene begge ganger :-(
Kommer av noe medisiner man får under KS, får sopp i ALLE slimhinner.
Må på pillekur for å bli kvitt det..
Åå som vi gleder oss.. :-P
Ugh.. Her kom det såpass lenge etter KS at jeg ikke tror det har noe med det å gjøre. Vet ikke hva det kom av, men mini hadde sopp i munnen også da.

Ugh.. Her kom det såpass lenge etter KS at jeg ikke tror det har noe med det å gjøre. Vet ikke hva det kom av, men mini hadde sopp i munnen også da.

Hvor lenge etter?
Med nr 1 kjente jeg det 2 uker etter, at noe var galt.
Med nr 1 var det vel en uke..
De ble jo smittet av meg, så det var jo en runddans før jeg fikk diflucan, legen ville ikke gi til meg som ammet, men jeg ringte nasjonalt ammesenter og det løste seg :-)

Hvor lenge etter?
Med nr 1 kjente jeg det 2 uker etter, at noe var galt.
Med nr 1 var det vel en uke..
De ble jo smittet av meg, så det var jo en runddans før jeg fikk diflucan, legen ville ikke gi til meg som ammet, men jeg ringte nasjonalt ammesenter og det løste seg :-)
Husker ikke, men mener han var begynt å die direkte på puppen da, og det gjorde han ikke før han var 10 uker gammel.

Husker ikke, men mener han var begynt å die direkte på puppen da, og det gjorde han ikke før han var 10 uker gammel.

Mmm, jeg kjente det først under armene, dro seg mot brystene og så bevegde det seg oppover.
Som piggtråd i melkegangene.
Gleder meg...
Skal be om piler hos legen min med en gang, så det ordner seg.
Denne gangen skal jeg ha medisinskapet fult!

Mot såre brystvorter brukte jeg farris.
Smurte på etter hver amming, og det hjalp.
Kvitt det på få dager.

Mmm, jeg kjente det først under armene, dro seg mot brystene og så bevegde det seg oppover.
Som piggtråd i melkegangene.
Gleder meg...
Skal be om piler hos legen min med en gang, så det ordner seg.
Denne gangen skal jeg ha medisinskapet fult!

Mot såre brystvorter brukte jeg farris.
Smurte på etter hver amming, og det hjalp.
Kvitt det på få dager.
Ja, piggtråd ja! Helt korrekt beskrivelse! Au! :(

Fullmakt dei to eldste til dei var 4 mnd, så starta dei med å smake litt graut. Amma begge til dei var rett over eit år. Begge slutta av seg sjølve. På slutten fekk dei berre om kvelden rett før dei skulle legge seg. Rekner med det blir det samme no:)

Her også! Følte hs presset meg til å begynne med mme når lille ikke gikk opp i vekt. Var å snakket med en ammeekspert på fredagen som mente det skulle gå greit jeg måtte bare gi det litt tid og få inn rutine og teknikk. Kom til min hs på mandagen etter (da hadde lille 7 bæsjebleier dagen i forveien) og lille hadde bare gått opp noen gram. Dette var ikke godt nok mente hs og kom med drittkommentar om at jeg var kald som ville prøve å bare amme eg par dager til. Følte meg jo kjempeteit og endte med at jeg ga mme.

Jeg ønsker å fullamme i 6 måneder og amme 2-3 år. Har mange gode venninner som er ammehjelper (og leger) så har mye tilgjengelig hjelp om det er behov.

Back
Topp