Tanker om fødsel

Reana

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Himmelbarn
❤️ Februarskattene 2019 ❤️
Juligull2021
Noen syns kanskje det er alt for tidlig å prate om, men har dere begynt å tenke på fødsel? Har du noen ønsker?

Vet vi er en del som har barn fra før, men noen her inne er jo førstegangsfødende også :)
 
Jeg har begynt å tenke på det!:) Håper det blir litt som med sistemann. Ingen smertelindring, og jobbet godt med kroppen istedet for mot. Håper mannen rekker å komme frem litt før denne gangen da, siden han såvidt rakk det sist! Jeg skal også være mye lengre hjemme denne gangen før jeg drar inn, hvis mulig. Liker ikke å være på sykehuset lenger enn jeg må. Jeg har så lang vannavgang at begge de siste gangene har jeg blitt lagt inn før fødselen er ordentlig igang. Håper det blir litt annerledes denne gangen! :happy:
 
Jeg har tenkt mye på fødsel allerede. Har vel tenkt på det siden før jeg ble gravid :p

Selv om jeg sist gikk 11 dager over termin er jeg glad for at fødsel startet av seg selv så jeg ikke måtte bli satt i gang. Håper den starter av seg selv denne gangen også og at jeg får føde vaginalt igjen :) I motsetning til sist ønsker jeg overhodet ikke epidural da den ikke ga meg noen form for smertelindring, men stoppet riene. Vet jeg klarer meg uten og vet at fødsel uten kommer til å gå mye kjappere :) Jeg er av de som gleder meg til å få føde igjen, syns det var en helt utrolig opplevelse! Intenst, men mektig! ❤️
 
Jeg har begynt å tenke på det!:) Håper det blir litt som med sistemann. Ingen smertelindring, og jobbet godt med kroppen istedet for mot. Håper mannen rekker å komme frem litt før denne gangen da, siden han såvidt rakk det sist! Jeg skal også være mye lengre hjemme denne gangen før jeg drar inn, hvis mulig. Liker ikke å være på sykehuset lenger enn jeg må. Jeg har så lang vannavgang at begge de siste gangene har jeg blitt lagt inn før fødselen er ordentlig igang. Håper det blir litt annerledes denne gangen! :happy:
Jeg hadde også lang vannavgang sist og fikk infeksjon på grunn av det. Håper ikke det blir sånn denne gangen, men det vet en jo aldri. Fra vannet gikk til jeg var i aktiv fødsel tok ca to timer.
 
Jeg hadde også lang vannavgang sist og fikk infeksjon på grunn av det. Håper ikke det blir sånn denne gangen, men det vet en jo aldri. Fra vannet gikk til jeg var i aktiv fødsel tok ca to timer.

uff, infeksjon er noe fæle greier. Har sluppet unna det så langt, selv med lang vannavgang i hvert svangerskap? Skreiv du riktig, med to timer før aktiv fødsel? Er det regnet som lenge? Med første hadde jeg vannavgang i 7 uker før ungen var ute (skummelt og under konstant oppsyn siden vannet gikk i uke 28). Med de andre to hadde jeg vannavgang i over to døgn før ungen var ute. Hos meg går vannet først, så begynner vonde rier hvert femte minutt etter endel timer, og sånn holder de på i over ett døgn uten å komme til mer enn 1cm, og så kommer jeg endelig i aktiv fødsel og da gikk jeg fra 1-10cm på 5 timer og før ungen var ute med andremann, og fra 1-10cm på 1 1/2 time før ungen var ute med sistemann. :dead:
 
uff, infeksjon er noe fæle greier. Har sluppet unna det så langt, selv med lang vannavgang i hvert svangerskap? Skreiv du riktig, med to timer før aktiv fødsel? Er det regnet som lenge? Med første hadde jeg vannavgang i 7 uker før ungen var ute (skummelt og under konstant oppsyn siden vannet gikk i uke 28). Med de andre to hadde jeg vannavgang i over to døgn før ungen var ute. Hos meg går vannet først, så begynner vonde rier hvert femte minutt etter endel timer, og sånn holder de på i over ett døgn uten å komme til mer enn 1cm, og så kommer jeg endelig i aktiv fødsel og da gikk jeg fra 1-10cm på 5 timer og før ungen var ute med andremann, og fra 1-10cm på 1 1/2 time før ungen var ute med sistemann. :dead:
Aktiv fødsel varte i 16 timer da :p Men de regnet de 18 timene som langvarig vannavgang da vannet gikk litt og litt hele veien til hun var ute. Måtte ha intravenøs antibiotika i 5 dager.

Skummelt med så tidlig vannavgang :( Ei venninne av meg hadde det i flere uker hun også og husker det som veldig skremmende og en usikker tid - men alt gikk fint :) Oi, da er det spennende hvor kjapt det går med deg neste gang!
 
Jeg håper det blir mer likt fødsel med nummer 2. Nummer 1 var litt heftig, men nummer 2 gikk så fint.

ingen smertelindring (motsatt fra første fødsel), og jeg fikk «dra» han ut selv. Helt fantastisk følelse å være den som løfter han rett opp til eget bryst.

jeg skal skrive et fødselsbrev der jeg ber om å få være den som hjelper babyen ut denne gangen også :happy:
 
Med første startet det med vannavgang akkurat som på tv - skikkelig splash! :hilarious:
Og 26 (til dels lange) timer etter var han ute :hilarious:
 
Med første startet det med vannavgang akkurat som på tv - skikkelig splash! :hilarious:
Og 26 (til dels lange) timer etter var han ute :hilarious:
Jeg glemmer aldri den poppelyden når vannet gikk :p
 
Jeg glemmer aldri den poppelyden når vannet gikk :p
Hehe nei :hilarious:

Jeg husker jeg reiste meg opp og tok to skritt før «POP!». Jeg vekte mannen og sa vannet hadde gått. Han var så trøtt at han ikke trodde på meg, lurte på om jeg hadde tisset på meg :hilarious: han spratt raskt opp da han skjønte det ikke var slik.

med nummer to gikk vannet 30 min før han kom til verden, da også med ganske heftig trykk :hilarious:
 
Jeg gikk over med 12 dager med både storesøster og lillebror. Fødsel startet spontant med storesøster og ble satt igang med lillebror. Ble veldig lei sykehuset.. Startet med igangsetting på fredag og fødte på søndag. Denne gangen skal jeg spise dadler. De sier det skal hjelpe på at livmortapøen blir moden.

Skal ikke ha smertelindring og har mest lyst på en hands off fødsel. Der jeg heller ber om hjelp når jeg trenger det. Jeg satt ned foten sist på fødestua da de skulle klippe meg pga at hode var stort. 38cm. Men jeg sa nei. Revnet ikke mye. Jeg presset kjempe fint og på min måte. Var veldig vanskelig for meg å ha 3 pressrier på en rie som JM øsnsket. Ikke rart når jeg er ei lita dame og gutten jeg fødte var 4150 og 38cm i hode. Føder helst i dusjen denne gangen hvis jeg får lov. Skal prøve å ta en sånn hypobirthing kurs også. :D
 
Håper på en ganske lik fødsel som jeg hadde med første. Da gikk vannet på natten kl 05. Riene tok seg opp og hun var ute 22.26. Fikk fra 4 cm til 10cm på 30 min. Gikk utrolig fort, var såå intenst. Hadde ingen smertelindring forutenom lystgass som hjalp meg veldig med å fokusere på pusten.
 
Hehe nei :hilarious:

Jeg husker jeg reiste meg opp og tok to skritt før «POP!». Jeg vekte mannen og sa vannet hadde gått. Han var så trøtt at han ikke trodde på meg, lurte på om jeg hadde tisset på meg :hilarious: han spratt raskt opp da han skjønte det ikke var slik.

med nummer to gikk vannet 30 min før han kom til verden, da også med ganske heftig trykk :hilarious:
Ser det for meg: «zzz.. OI faen!!» :p
30 min ja, shit det høres heftig ut! :p Jeg ble imponert over mannen når dette skjedde på nattestid, han huska til og med å ta ut søpla :p
 
Ser det for meg: «zzz.. OI faen!!» :p
30 min ja, shit det høres heftig ut! :p Jeg ble imponert over mannen når dette skjedde på nattestid, han huska til og med å ta ut søpla :p
Haha ca slik ja :hilarious:
Jeg tror jeg forklarte rart. De 30 min var med nummer to og jeg var godt ut i fødsel og la i fødesengen, så det gikk veldig fint :happy: så første startet med vannavgang og fødsel ferdig 26 timer senere, med andre varte fødsel i 9 timer ca, og vannet gikk 30 min før han var ute.

Haha, det er jo faktisk imponerende :happy:
 
Min første fødsel var kontrollert og fin, men vond selvfølgelig. Min andre fødsel var en styrtfødsel, hinsides vondt og rett og slett helt forferdelig.

Denne gangen skal jeg kanskje føde alene, kanskje min mor blir med om hun ønsker. Ønsker all smertestillende jeg kan få, om de rekker og lav terskel for keisersnitt underveis.
 
Haha ca slik ja :hilarious:
Jeg tror jeg forklarte rart. De 30 min var med nummer to og jeg var godt ut i fødsel og la i fødesengen, så det gikk veldig fint :happy: så første startet med vannavgang og fødsel ferdig 26 timer senere, med andre varte fødsel i 9 timer ca, og vannet gikk 30 min før han var ute.

Haha, det er jo faktisk imponerende :happy:
Da er jeg med :p
 
Hadde hastekeisersnitt med førstemann. Håper jeg får oppleve en vaginal fødsel nå! Føler jeg har gått glipp av så mye når jeg ikke fikk oppleve hvordan rier kjennes ut og hvordan kroppen reagerer på alt som skjer. Skal ta kurset til Positiv Fødsel og satser på at jeg får bruk for det :)
 
Hadde igangsettelse og hastesnitt sist, så håper å få en vaginal fødsel denne gangen. Og at det starter av seg selv! Lov å håpe:laughing002
 
Aktiv fødsel varte i 16 timer da :p Men de regnet de 18 timene som langvarig vannavgang da vannet gikk litt og litt hele veien til hun var ute. Måtte ha intravenøs antibiotika i 5 dager.

Skummelt med så tidlig vannavgang :( Ei venninne av meg hadde det i flere uker hun også og husker det som veldig skremmende og en usikker tid - men alt gikk fint :) Oi, da er det spennende hvor kjapt det går med deg neste gang!


Uff, det er ganske lang aktiv fødsel da! Stakkars.. da skjønner jeg hva de mente :happy: ja, langvarig vannavgang er ikke moro. Vannet mitt gikk på flyet, når jeg var på vei til Storbritannia. Bodde der da. Begynte å få rier, men skjønte ikke hva det var, ettersom jeg hadde matforgiftning og kastet voldsomt opp. Trodde bare riene var magekramper pga det, før mannen påpekte at de var da unormalt regelmessige :dead::joyful: dro rett til sykehuset (3 timers kjøretur fra flyplassen), nervøse som fy. De klarte å stoppe fødselen, når de endelig trodde på meg og tok meg inn og sjekket. Påviste da vannavgang, men det var visst helt øverst. Foten hadde visst gått gjennom fostersekken! De hadde aldri sett akkurat det før, men hadde hørt om det. Med voldsom oppkast, og trykkforskjellen høyt oppi lufta så hadde vist alt det blitt for mye trykk til sammen. Så da lakk jeg vann jevnt og trutt til det ikke var mer igjen og ho kom ut i uke 35 :happy: hadde også rier av og på hele den perioden. :inpain: Men alt i alt gikk det godt, og jeg har akkurat lagt snuppa som forårsaket alt dramaet ;)
 
Hadde hastekeisersnitt med førstemann. Håper jeg får oppleve en vaginal fødsel nå! Føler jeg har gått glipp av så mye når jeg ikke fikk oppleve hvordan rier kjennes ut og hvordan kroppen reagerer på alt som skjer. Skal ta kurset til Positiv Fødsel og satser på at jeg får bruk for det :)

jeg hadde også hasterkeisersnitt med førstemann! Har hatt to flotte vaginale fødsler etterpå. Og jeg må si at jeg tar heller 10 vaginale fødsler etter hverandre enn et keisersnitt igjen altså.. så håper for din del at det går din vei! De er heldigvis støttende til VBAC i Norge :happy:
 
Back
Topp