Ta tempen på store barn

• Trådstarter Trådstarter Alva 83
  • Opprettet Opprettet
A

Alva 83

Guest
Husker gjennom min barndom så ble tempen målt i rumpa når jeg var syk. Husker at det var ubehagelig.
Mamma gjorde det til jeg var ca ti år gammel. Jo eldre jeg ble, mere pinlig syntes jeg det var.
Jeg har ikke barn selv, så jeg vil nok gjøre det på en annen måte hvis jeg får.
Hvordan tar dere tempen? Når merner dere barna er for store til å bli målt i rumpa?

Bruker øretermometer på alle. Måler kun i rumpa om feberen nærmer seg eller bikker over 40. Er den under dette er det ikke så farlig om termometeret viser litt feil, du får jo uansett med deg om feberen er på vei opp eller ned som er det viktigste.

Har aldri målt i rumpa på min gutt, og kommer aldri til å gjøre det heller. Gir han heller ikke stikkpiller. Dette fordi jeg selv har "traumatiske" minner fra voksen alder ;/ Her måles temperaturen under armen, men ønsker med øremåler eller infrarød måler :)

Vi måler i rompa om det er nødvendig, hannekter ikke å da seer jeg ingen grunn til å ikke gjøre det siden det er mest riktig måling der. >den dagen han protesterer slutter vi.+

Vi måler i rompa om det er nødvendig, hannekter ikke å da seer jeg ingen grunn til å ikke gjøre det siden det er mest riktig måling der. >den dagen han protesterer slutter vi.+
Sign

Kålormen Wael 14.10.11♡
Linseloppa Mina 03.10.12♡

Kan forstå at mange foreldere kvier seg for å måle tempen bak. Da jeg var barn så var ikke snakk om noe annet.
Likte det ikke selv, men jeg har ikke noen traumer av det. Mine foreldere gjorde det på meg til jeg var ganske stor.
Min datter ble målt i rumpa til hun var syv år. Men etter det ble det så mye motstand at vi måtte måle under
armen.

Han er 4 år og måles i rompa enda. Smører godt med krem på temperaturmåleren så den ikke ska gjøre vondt å sette inn. Han får også rompetablett som vi kaller paracetten når han må ha det.

Her har eldste på snart fem år nekta å måle temp i rompa lenge allerede.
Det samme med frøkna på snart to.

Måler med infrarødt i øret, braun thermoscan.

Vi har bare en baby enda. Men tempen har blitt målt med smokketermometer, øretermometer og i rumpa. Fant ut at øretermometeret viser veldig feil. Ifølge det var tempen 35, smokketermometeret viste 39,8 og i rumpa viste det 39,6. Vi visste hu hadde feber, så nå kommer vi ikke til å bruke øretermometeret igjen. Er veldig vanskelig å få det ordentlig på små ører( jeg har det som voksen). Også har jeg hørt flere klage på de.

Sent from my iPhone using BV Forum

På minsten måles det i rumpa, og det hender at jeg gjør det på eldste og, men er fordi jeg syntes det er mer sikkert.. Så lenge eldste godtar det er det greit..

Husker gjennom min barndom så ble tempen målt i rumpa når jeg var syk. Husker at det var ubehagelig.
Mamma gjorde det til jeg var ca ti år gammel. Jo eldre jeg ble, mere pinlig syntes jeg det var.
Jeg har ikke barn selv, så jeg vil nok gjøre det på en annen måte hvis jeg får.
Hvordan tar dere tempen? Når merner dere barna er for store til å bli målt i rumpa?

Måler under armen på 7åringen. Han får stikkpiller om febern er veldig høy, men da er han så slapp så da går det bra. Han klarer ikke svelgee tabletter og liker ikke brusetablettene så da er det ikke så mye annet valg.. Da jeg var liten så målte som regel under armen, men hadde jeg influensa og høy feber og lå rett ut målte mamma i rompa husker jeg til jeg var 10år, var litt flaut, men har ingen traumer fra det.

Min datter er nå syv år. Hun blir fortsatt målt i rumpa. Hun liker det ikke, men hun skjønner at er noe hun av og til må. Akkurat som å ta nesedråper, ta vaksiner eller gå til tannlegen. Jeg synes heller ikke det var behagelig å
få et termometer inn i rumpa. Men det termometeret vi bruker nå har myk bøyelig tupp og det tar bare noen
få sekunder.

Her måler eg på gutten som e 1,6 år i endetarmen. Han liker de ikke å griner hver gang. Sækert snart på tiden å finna noet annen å måla med

Vi kommer aldri til å ta tempen i rumpa, mye pga lignende erfaringer som du beskriveræ. Vi har heller aldri brukt stikkpiller, det finnes gode alternativer. Vi bruker hånda, pannetermometer og smokk med måler

Sent from my iPhone using Tapatalk

Vi måler i rumpa. Det viser mest nøyaktig.
Det er ikke vondt, og ungene protesterer ikke,

Jeg skal vurdere å endre praksis hvis de klager :)

Min er bare 4 enda, men her måles det alltid i stumpen. Har veldig dårlig erfaring med å få riktig svar fra øretermometeret. På meg selv måler jeg gjerne i munnen, så kan vel hende at det blir munnen elelr under arma på lillegutt også når han blir større, men foreløpig sverger jeg til stumpen. Bruker plastovertrekk og glidemiddel (jada, har hoppa et par artikler fra mors dyrlegekoffert og inn på badet ;-) ) og han gir sjelden uttrykk for at det er særlig traumatisk.....

Måler i stumpen. Husker mamma gjorde det på meg frem til jeg var 7-8 og etter det så gjorde jeg det selv;)

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app

Jeg mener barn i skolealder er for store til å bli målt i rumpa. Ble selv målt i baken av mine
foreldre til jeg var nesten i puberteten. Termometer i rumpa, skal mine barn få slippe.

Back
Topp