Ta tempen på store barn

• Trådstarter Trådstarter Alva 83
  • Opprettet Opprettet
Jeg mener barn i skolealder er for store til å bli målt i rumpa. Ble selv målt i baken av mine
foreldre til jeg var nesten i puberteten. Termometer i rumpa, skal mine barn få slippe.
Bare for nysgjerrighet, hvorfor?:)

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app

Kunne aldri falle meg inn å måle på noen annen måte enn i endetarmen frem til han er i skolealder. Jeg har vært sykepleier i over ti år, og har sett absolutt alt, og har sett konsekvenser av å måle under armen, i munnen, i øret og med infrarød thermoscan. Man har gått glipp av viktig informasjon fordi temperaturen ikke har blitt riktig. Under armen og i munnen har veldig store feilmarginer på grunn av teknikk, og varme/ kulde fra f.eks drikke eller at man fryser. Øretermometer fungerer ganske greit, men kan gi store feilutslag i likhet med thermoscan, mens å måle temperaturen i endetarmen alltid gir ett hundre prosent nøyaktig resultat.
Jeg tenker at vi som foreldre må legge egne fordommer og vonde opplevelser til siden, og heller prøve å måle temperaturen skånsomt, og være forsiktig når stikkpillene settes inn. Hvis barna f.eks kaster opp, kan man jo uansett ikke gi tabletter eller mikstur fordi kroppen ikke klarer å ta opp medisinen. Vi velger som regel mikstur hvis vi gir Paracet, men stikkpiller er også et godt alternativ.

Enig med Satinsky. Når det gjelder å ta tempen på barn, så bør man legge vekk ekle minner.
Det er vel ingen barn som liker å få et termometer i rumpa. Det å ta tempen på barna, handler
om å se hvordan tilstanden er. Ikke for å krenke dem. Jeg er den som alltid har sverget til
den gammeldagse måling. Mine jenter på fem og åtte ligger på siden i senga, og jeg setter
termometeret forsiktig inn. Eldste synes det er litt flaut så hun har dyna over seg når jeg måler.
Når barna er i den alder så kan det være pinlig å måtte ligge over den voksnes fang.

Jeg tar tempen på 10 åringen i stumpen men er fordi jeg kun har rumpe termometer :)

Når hun var baby så målte vi i rompa. Etter hun ble 2 år og sa klart ifra at dette var trasig så gjikk vi over til måling i panne :)

Hun får smeltetabletter i steden for stikkpiller nå.

Kommer kanskje til å måle kun panne/øre på lillebror.

sendt fra Note 3 - sengekos

Jeg har ikke egne barn enda, men jobber i barnehage. Der tar vi tempen i rumpa fram til barna vel slutta med bleier, så går vi over til målinger under armen for å få et pekepinn, men oppplever skjelden at denne er så stabil. Som liten fikk jeg alltid termometer i munnen, og er fortsatt denne metoden jeg bruker på meg selv dersom jeg trenger å måle meg. Ellers er jeg blitt ganske flink på å kjenne feber med hånd/munn på panne, og for vår del er det viktigst om barna har feber eller ikke, ikke hvor høy den er. Men i situasjoner hvor feberen kjennes farlig høy, sjekker vi alltid i rumpen for å få skikkelig svar, og barnet er gjerne så febersykt at det ikke bryr seg.

Back
Topp