Kunne aldri falle meg inn å måle på noen annen måte enn i endetarmen frem til han er i skolealder. Jeg har vært sykepleier i over ti år, og har sett absolutt alt, og har sett konsekvenser av å måle under armen, i munnen, i øret og med infrarød thermoscan. Man har gått glipp av viktig informasjon fordi temperaturen ikke har blitt riktig. Under armen og i munnen har veldig store feilmarginer på grunn av teknikk, og varme/ kulde fra f.eks drikke eller at man fryser. Øretermometer fungerer ganske greit, men kan gi store feilutslag i likhet med thermoscan, mens å måle temperaturen i endetarmen alltid gir ett hundre prosent nøyaktig resultat.
Jeg tenker at vi som foreldre må legge egne fordommer og vonde opplevelser til siden, og heller prøve å måle temperaturen skånsomt, og være forsiktig når stikkpillene settes inn. Hvis barna f.eks kaster opp, kan man jo uansett ikke gi tabletter eller mikstur fordi kroppen ikke klarer å ta opp medisinen. Vi velger som regel mikstur hvis vi gir Paracet, men stikkpiller er også et godt alternativ.