Ta med mat på barselvisitt?

Snile

Forumet er livet
Septemberbarna 2019
Er det tradisjon for å ta med seg mat på barselvisitt der du kommer fra? Jeg syns det er en så fin og hyggelig ting! Her kaller bestemødrene det for «sengemat», fra den tiden barselmødrene skulle holde sengen. Den tida er jo over, men syns likevel det er en fin gest. Det er gjerne en tid med mye besøk, og lite tid til å stå på kjøkkenet. Det trenger ikke nødvendigvis å være en kake som skal spises når besøket er der - jeg syns det er vel så hyggelig med en pose rundstykker familien kan ha i fryseren.

Den tradisjonen er dessverre brutt. Jeg opplevde ikke at folk tok med noe. Eller, min onkel tok med kaffemat. Ellers pleier jeg å gjøre det fordi jeg mener at tradisjonen må tilbake.

Aldri noen som har hatt med seg mat hit, men kaker har de gjerne med til kaffen selv. Men her får de som regel ikke kake til kaffen uansett da jeg ikke er særlig bakevennlig av meg.

Den tradisjonen er dessverre brutt. Jeg opplevde ikke at folk tok med noe. Eller, min onkel tok med kaffemat. Ellers pleier jeg å gjøre det fordi jeg mener at tradisjonen må tilbake.
Ja, jeg pleier også å gjøre det selv, og de blir jo så glade:Heartred

Aldri noen som har hatt med seg mat hit, men kaker har de gjerne med til kaffen selv. Men her får de som regel ikke kake til kaffen uansett da jeg ikke er særlig bakevennlig av meg.
Ja det er jo et minimum hvis de forventer kaffekos, spør du meg...

Jeg tar med noe på barselbesøk. Baker gjerne brød og tar med litt hjemmelaga syltetøy av noe fra hagen. Syns det er hyggelig å varte opp de som nettopp har født, vet selv hvor umulig det kan være til tider å få i seg et skikkelig måltid etter fødsel når man sitter ammefast pga økedøgn.
Blir frustrert av dem som bare tar seg til rette og blir i flere timer uten å ha med seg noe, er dessverre de som nesten blir fornærma over at de ikke blir servert når de kommer på barselbesøk.

Jeg kunne ønske det var slikt, jeg håpet veldig på at noen kom med noe lettvindt å spise kanskje en middag i frysen eller noe slikt. Tror det var for mye å håpe på. Heldigvis var det ingen som forventet noenting annet enn å få se babyen når de kom og ikke hadde jeg tid eller tenkt på å finne frem noe som helst. Skal nok ikke håpe på noe denne gangen. Kanskje jeg lager litt godt selv og putter i fryseren så vi har når vi kommer hjem fra sykehuset :)

Opplevde at noen tok med mat, lagde til noe spiselig og ryddet før de dro. Verdens beste besøk! Mange som heller vil ha oppvartning og da trenger de heller ikke komme i den mest intense nyfødttida er jeg så kjip å tenke :)

Var noen som tok med seg ting, men de fleste gjorde ikke det.

Men jeg er så "frekk" at jeg også sa til besøket "vil du ha kaffe, må du koke den selv. Trakteren står på kjøkkenet, kaffen er i skapet rett over" :p

• Liker
Reactions: Cnk
Lagde middag og tok med til et vennepar når de hadde fått, ellers så bistod både jeg og mannen mye på kjøkkenet når vi var der i tiden etter fødsel.
Syns det absolutt er hyggelig å ta med noe ordentlig mat når de ikke hadde fokus på å lage middag og annen mat :)

Nei, men skulle ønske det.
Syns det er en fin ting jeg :)

Fikk servert kyllingkraft og kan ikke la være å tenke på det. var så godt både for sinn og kropp. Dessverre er ikke jeg selv så flink men får det til innimellom.

Fikk endel havreavkok som var veldig bra for melkeproduksjonen:)

Nei! Men de som kom på besøk tidlig forventet heller ikke noe og var på kort besøk.

Det er ikke vanlig å gjøre her lenger dessverre! Men de som kom forventet ingenting heller, så det holdt lenge med ferdigkaker (sånn marmorkake osv man får kjøpt på butikken, holdbar en evighet) og oppskjært frukt :)

Her kom de fleste som var på besøk med enten middag eller kaffemat. :) Veldig herlig :)

Jeg baker gjerne noe og tar med. Tar gjerne med litt ekstra til fryseren også:) liker den tradisjonen:D

Synes det er en veldig fin, og behjelpelig, tradisjon. Jeg har aldri vært på barselbesøk selv, men hadde ikke forventet noe oppvartning i så fall. Å se den lille er stas nok. Jeg er spent på om våre familier følger tradisjonen, men de som hadde kommet på besøk i den tiden er nå uansett såpass fornuftige at de ikke forventer full oppvartning og klarer seg selv.

Back
Topp