Ta med dyr i matbutikk

Ja altså jeg ser ikke problemet med en førerhund i butikken og en hvilken som helst annen hun som oppfører seg like pent er jo ikke noe større problem da ;) Nei jeg synes ikke alle skal ta med seg hundene sin :) Men det kan være behov en sjelden gang, så jeg hadde ikke reagert hvis hunden oppfører seg like pent og hygienisk som en førerhund. Men selvfølgelig skal ikke hunder taes med i butikken hvis ikke nødvendig, men det kan være grunner til å ikke sette den utenfor og at man må ha den med. Jeg binder hunden til moren min utenfor når vi går med den, helst et stykke unna inngangen dersom det er mulig. Det som irriterer meg er at småhunder får lov til mye men ikke større hunder.

Som en skriver tidligere her så er det hverken lov er hund i butikken, heller ikke bundet utenfor dersom du forlater den, slik du beskriver at du gjør i ditt innlegg :

Mattilsynet har regler om at det KUN er førerhunder som er tillatt i bedrifter der det produseres eller selges matvarer.

Å binde hunden fast utenfor inngang til butikk/kjøpesenter er heller ikke lov. Dette står i "lov om hundehold":

§ 5.Forbud mot å gå fra bundet hund
Hundeholderen skal ikke gå fra en bundet hund rett ved inngangen til en bygning som er åpen for allmennheten eller ved lekeplasser.QUOTE]

Kan du hennvise til lovverket der?

Som nevnt tidligere i tråden(...):

Mattilsynet har regler om at det KUN er førerhunder som er tillatt i bedrifter der det produseres eller selges matvarer.

Å binde hunden fast utenfor inngang til butikk/kjøpesenter er heller ikke lov. Dette står i "lov om hundehold":

Hundeholderen skal ikke gå fra en bundet hund rett ved inngangen til en bygning som er åpen for allmennheten eller ved lekeplasser. QUOTE]

Ingen dyr, bortsett fra førerhunder, politihunder eller andre arbeidshunder som har en grunn for være der skal være i matbutikk eller andre butikker. Det hører ingen steder hjemme.

Og ja, har selv hund. Men aldri vurdert å ta den inn på butikken? :O

Jeg blir dritsur når jeg ser folk komme med de helsikes bikkjene sine i veska inne på butikker og kjøpesenteret.
1. En hund har ingenting å gjøre oppi en veske, den har faktisk fire ben å gå på.
2. Folk reagerer på bikkja selvom den sitter i veska, den bjeffer og røyter.
3. Hvis jeg ikke får ta huskyen min inn i butikken, burde ikke frøken fisefin med veskebikkja ta med sin inn.
Bind bikkja utenfor eller la den være hjemme/bilen mens du handler (se selvsagt ann temperatur/butikk osv, da hunder egentlig ikke skal bindes utenfor og for varm bil kan føre til døden i noen tilfeller)

Eneste butikken jeg tar med hunden min er dyrebutikken. Hvis jeg trenger hjelp til å klippe klør :)

Alle andre butikker syns jeg ikke det er greit.

Og til dere som mener det er greit noen steder om hunden ikke er borti noe;
For mange av de med allergi har ikke dette noe å si.
Allergenene svever i lufta, og mange trenger ikke være nær hunden for å reagere allergisk!
Ingen hunder er 100% allergivennlige!

Og matbutikk er selvfølgelig ingen diskusjon, da det rett og slett ikke er lov! :)

Hunder har ingen ting i dagligvarebutikken å gjøre så lenge det ikke er hund i tjeneste.

Som en skriver tidligere her så er det hverken lov er hund i butikken, heller ikke bundet utenfor dersom du forlater den, slik du beskriver at du gjør i ditt innlegg :

Hundeholderen skal ikke gå fra en bundet hund rett ved inngangen til en bygning som er åpen for allmennheten eller ved lekeplasser.QUOTE]

Signerer denne. Og jeg tenker også at førerhunden må være lov inn i butikken fordi mennesket som eier hunden har behov for den for å kunne fungere optimalt i hverdagen, være eierens øyne (for blinde eiere). Da veier den blindes behov såpass høyt at en allergisk person må ta hensyn. En person uten behov for førerhund har ikke den retten, og hygiene og allergiske personer står da høyere på listen enn en som bare vil ha med seg hunden inn. Det handler om respekt, noe folk mangler så til de grader for tiden.

Eg jobbar i ein matbutikk og har det siste året møtt på fleire kundar som har hatt bikkjene sine med inn i butikken. Eg har ikkje noko til overs for det! Eg syns det er uhygienisk! Eg har ikkje noko i mot hundar, men meiner at dei kan bindast fast utanfor, etterlatast i bilen (ved mindre det er uforsvarlig varmt) eller heime. Ein skal vel ikkje bruke fleire timar på handlinga?
Eg har ved fire tilfelle bedd kundane om å ikkje ta med seg hunden inn i butikken.
Den første gongen vart eg litt paff over at nokon verkeleg gjorde det. Denne mannen hadde tatt den vesle kvalpen sin med seg inn i butikken for å handle og plassert den oppi barnesetet (les: babysete) på ei handlevogn. Eg ba han om ikkje å gjere det med tanke på at det er babysete og at folk kan vere allergisk osv. Han kom med replikken om at det var ein allergifri hund. Eg har ikkje så mykje peiling på hund og visste ikkje heilt kva eg skulle svare. Uansett syns eg det er uhygienisk, allergifri hund eller ikkje. Små babyar skal ligge oppi dei seta!
Neste gong var eg gravid, men eg hadde ikkje fortalt det til nokon. Eg hadde berre ein halvtime igjen på jobb og såg plutselig noko møkk på golvet. Såg ut som bæsj. Såg meg rundt og der såg eg ein som bar ein hund under armen. Stakkars hund fekk jo magen skvist og med det ikkje verdas hardaste avføring. Eg fortalde personen kva som hadde skjedd og det virka ikkje ut som han var særleg lei for det. Personleg ville eg sett at denne personen hadde tørka opp den lange renna sjølv, men han forsvant ut av butikken. Må seie at dette var ein svært varm dag og det var uforsvarlig å ha den i bilen, men det var ein heil vennegjeng med inn å handla, nokon kunne stått ute med bikkja. Heldigvis for meg meldte ein kollega seg frivillig til vasken..

Eg jobbar i ein matbutikk og har det siste året møtt på fleire kundar som har hatt bikkjene sine med inn i butikken. Eg har ikkje noko til overs for det! Eg syns det er uhygienisk! Eg har ikkje noko i mot hundar, men meiner at dei kan bindast fast utanfor, etterlatast i bilen (ved mindre det er uforsvarlig varmt) eller heime. Ein skal vel ikkje bruke fleire timar på handlinga?
Eg har ved fire tilfelle bedd kundane om å ikkje ta med seg hunden inn i butikken.
Den første gongen vart eg litt paff over at nokon verkeleg gjorde det. Denne mannen hadde tatt den vesle kvalpen sin med seg inn i butikken for å handle og plassert den oppi barnesetet (les: babysete) på ei handlevogn. Eg ba han om ikkje å gjere det med tanke på at det er babysete og at folk kan vere allergisk osv. Han kom med replikken om at det var ein allergifri hund. Eg har ikkje så mykje peiling på hund og visste ikkje heilt kva eg skulle svare. Uansett syns eg det er uhygienisk, allergifri hund eller ikkje. Små babyar skal ligge oppi dei seta!
Neste gong var eg gravid, men eg hadde ikkje fortalt det til nokon. Eg hadde berre ein halvtime igjen på jobb og såg plutselig noko møkk på golvet. Såg ut som bæsj. Såg meg rundt og der såg eg ein som bar ein hund under armen. Stakkars hund fekk jo magen skvist og med det ikkje verdas hardaste avføring. Eg fortalde personen kva som hadde skjedd og det virka ikkje ut som han var særleg lei for det. Personleg ville eg sett at denne personen hadde tørka opp den lange renna sjølv, men han forsvant ut av butikken. Må seie at dette var ein svært varm dag og det var uforsvarlig å ha den i bilen, men det var ein heil vennegjeng med inn å handla, nokon kunne stått ute med bikkja. Heldigvis for meg meldte ein kollega seg frivillig til vasken..

Om man reagerer på selve hårene så er det enkelte raser som går under allergifrie. Men som regel er det ikke håret man reagerer på. En jeg kjenner får f.eks. utslett av hundespytt. Han kan ikke være nær hunder noe særlig, for de slikker jo pelsen sin og dermed kommer spyttet i pelsen. Mange tror dermed de reagerer på selve hårene, og at raser som puddel og andre røytefrie raser er 100% allergifrie.

Kan du hennvise til lovverket der?
Altså, sier det seg ikke selv at dyr ikke har noe å gjøre i en matvarebutikk? Bruk skjønn og sunn fornuft, og ikke minst, -Ta hensyn! :)
Mattilsynet kan faktisk stenge butikken om dyr taes med inn ulovlig. Ser også at mange kommenterer at førerhunder er jo lov å ha med i butikk, så hvorfor ikke en hvilken som helst annen hund? Etter å ha jobbet i butikk i 4 år, så har jeg enda ikke vært borti ett menneske med førerhund i butikk, men har ikke tall på hvor mange som har tatt med seg hunden på armen (katter og faktisk) i butikken, bare for å ha det sakt...
http://www.mattilsynet.no/mat_og_va...a_ta_med_forerhund_inn_i_matvarebutikker.4246
Og paragraf 27,fjerde ledd.
https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2004-01-15-260

Jeg er hundemenneske selv, vokst opp med hund og passer ofte foreldrene mine sine hunder. Men jeg mener at de ikke har noe å gjøre inne på matbutikken. Så synes jeg litt synd på hunder så står i bånd utafor butikken i flere timer. Det har jeg sett flere ganger, og da mener jeg at hunden har det bedre hjemme ( vet det er en annen sak, men måtte bare få det med). ENESTE unntaket jeg kan komme på som er greit på butikken, er førerhunder!

Enig der. Skal man på shopping så trenger man kanskje ikke ta med hunden om den ikke tåler å stå 5-10 minutter utenfor. Er det en minihund så syns jeg ikke det betyr at reglene ikke gjelder...
Førerhunder er en helt annen sak.

Back
Topp