Ta med dyr i matbutikk

jente 92

Elsker forumet
Dette er ett tema jeg gjerne vil høre hva andre har og si noe om.

Dette gjelder da spesielt hunder, og gjerne de som er så små at man kan få de i veska..
Må bare si at jeg har bikkjer i familien og har ikke noe i mot hundeeiere.

Men er dette greit å ta med inn på matbutikken? Det er vel heller ikke lov, visst jeg ikke tar feil?

Jobber på matbutikk selv og ser daglig folk som binder hundene sin inne i butikken eller tar de med på handleturen sin...

Vil gjerne si noe til disse men vil være sikker på min sak før jeg sier noe.

Jeg er hundemenneske selv, vokst opp med hund og passer ofte foreldrene mine sine hunder. Men jeg mener at de ikke har noe å gjøre inne på matbutikken. Så synes jeg litt synd på hunder så står i bånd utafor butikken i flere timer. Det har jeg sett flere ganger, og da mener jeg at hunden har det bedre hjemme ( vet det er en annen sak, men måtte bare få det med). ENESTE unntaket jeg kan komme på som er greit på butikken, er førerhunder!

Jeg er hundemenneske selv, vokst opp med hund og passer ofte foreldrene mine sine hunder. Men jeg mener at de ikke har noe å gjøre inne på matbutikken. Så synes jeg litt synd på hunder så står i bånd utafor butikken i flere timer. Det har jeg sett flere ganger, og da mener jeg at hunden har det bedre hjemme ( vet det er en annen sak, men måtte bare få det med). ENESTE unntaket jeg kan komme på som er greit på butikken, er førerhunder!
Enig. ;-). Ja førerhunder er ett unntak. Men utrolig nok ser jeg de aldri ;P. Ja bikkjer har det bedre hjemme enn å bli dratt med på handleturer hvor de ofte må bli igjen ute..

Jeg har selv hatt en dyr "veskehund". Og den tok jeg aldri med inn i butikken! Hadde ikke falt meg inn:o synes ikke dyr har noe der å gjøre, både til hensyn til andre men også av hensyn til hunden! En hund er ikke lagt for å gå på shoppingO.o jeg var redd den skulle bli stjålet utenfor butikken(ja folk gjør det støtt og stadig med dyre hunder..), så jeg lot den heller være igjen hjemme mens jeg handlet:)

Det er ingenting å synes om, det er rett og slett ikke lov med hund i matbutikk, og blir dere tatt av mattilsynet så er det butikken som får problemer. Så ut med hundene!
Jeg elsker hunder jeg, men dette er bare ikke noe som går på skjønn. Førerhunder har lov (og sikkert hunder som må bli med av andre grunner f.eks. de som hjelper til ved føling o.l.) men alle andre hunder skal holde seg ute!

Syns ikkje en hund har noet å gjør i dn butik . Og de som setter hundar utførbi i en god Stund syns eg skall tenka seg før å Kanske hellre vurdera å la
Hundarna vara hjemma .

Jeg jobber på apotek og har ved flere anledninger "kastet" ut hunder. Kunder som har med hund som ikke er blindehunder eller lignende får beskjed om at hunden må settes igjen utenfor eller så må de gå. Har flere ganger fått svaret: jammen jeg skal jo bare....... eller: men h*n er jo så liten. Det er jo ikke det som er problemet men feks alvorlig allergi. Hunder har ingenting i butikker (med unntak av eventuelt dyrebutikk) å gjøre etter min mening.

Syns ikke hunder har noe å gjøre hverken i eller bundet utenfor i lange tider. Ikke er det lov heller så det er jo ganske greit. Mange er jo også allergisk eller redd.

Selvfølgelig med unntak av førerhunder

Det er ikke lov å ha med dyr inn i butikker hvor det selges mat, med unntak av førerhunder.

Mattilsynet har regler om at det KUN er førerhunder som er tillatt i bedrifter der det produseres eller selges matvarer.

Å binde hunden fast utenfor inngang til butikk/kjøpesenter er heller ikke lov. Dette står i "lov om hundehold":

§ 5.Forbud mot å gå fra bundet hund
Hundeholderen skal ikke gå fra en bundet hund rett ved inngangen til en bygning som er åpen for allmennheten eller ved lekeplasser.

Syns ikke hunder eller andre dyr for den saks skyld har noe som helst å gjøre i en matbutikk!
Signerer.
Jeg er selv allergisk mot enkelte hunder og begynner å nyse og klø meg. Trenger ikke være borti de en gang da.

Mattilsynet har regler om at det KUN er førerhunder som er tillatt i bedrifter der det produseres eller selges matvarer.

Å binde hunden fast utenfor inngang til butikk/kjøpesenter er heller ikke lov. Dette står i "lov om hundehold":

§ 5.Forbud mot å gå fra bundet hund
Hundeholderen skal ikke gå fra en bundet hund rett ved inngangen til en bygning som er åpen for allmennheten eller ved lekeplasser.

Dette visste jeg ikke! Og det tror jeg det er ganske mange som ikke vet heller, for jeg ser stadig hunder bundet utenfor butikker.

Jeg syns ikke dyr skal inn i butikker, med så klart unntak av førerhunder.

Ja til førarhund. Nei til alt anna... Synes ikkje dyr har noko i ein matbutikk, eller generelt butikk med mindre det er dyrebutikk.
Har katt i dag, har hatt hund og elskar dyr ❤️

Jeg har to hunder selv, men kunne ikke falle meg inn å ta dem med inn i en butikk (eller å binde dem utenfor for den saks skyld). Hunder har ikke noe i en butikk å gjøre, med mindre det er en dyrebutikk. Selvfølgelig unntak for førerhunder!

Synes ikke hunder eller andre dyr har noe i butikker å gjøre! Med unntak av førerhunder da selvfølgelig!

Hunder og andre dyr har ikke noe på butikker og gjøre, med mindre det er førerhund eller andre servicehunder. Og som noen presiserte over her er det heller ikke lov. Så jeg hadde på en pen måte forklart at hunden måtte ut av butikken :-) er også hundemenneske og elsker alt av dyr og syns det er merkelig at hundeeiere tenker at det er greit å drasse med seg en hund på butikken...

Back
Topp