Ta et tak for miljøet

Ønskebarnnr2

Gift med forumet
Jeg har lyst til å redusere bruken av plastikkposer og plast sånn generelt. Men vil begynne en plass først for jeg har mer tro på at det vil bli gjort da enn om man skal gjøre alt på en gang. En dag nå i helga skal vi dra på lekeplass og da skal vi gå, og denne gangen skal vi ha med en pose sånn at vi kan plukke søppel på veien. Og det er noe jeg skal bli flinkere til når jeg er ute å går på tur, og sånn generelt. I tillegg vil jeg slutte å si jatakk til pose på butikken å heller ha med meg handlenett når jeg skal handle. Men det jeg lurer på da, hva bruker dere når dere skal kaste søppel hjemme da?

Hva gjør dere for miljøet?

Og husk!
Ingen kan gjør alt, men alle kan gjøre noe!

Vi har nok poser i hus til å dekke opp behovet til restavfall de neste to årene tenker jeg, i tillegg er det av og til vi glemmer ha med handlenett så det kommer noen ekstra. Vi kaster ikke så mye restavfall heller. Det sortetes jo så mye. Maten kaster vi i egen kompost i hagen som lager god jord til blomstrende våre. Restavfallet tømmes en gang i mnd så det er begrenset antall poser som går oppi der, vi har derved trolig bok poser i hus til langt mer enn to år når jeg tenker meg om....

Så flott :)

Vi måtte kjøpe rull med avfallsposer til å ha hjemme i søppeldunken..

Vi gjør:
-Plukke søppel har vært en aktivitet jeg og datteren min, hun er miljøagent og opptatt av dette.
-Å bli god på kildesortering hjemme har mye å si.
-Ellers forsøke å unngå unødvendig mye bilkjøring.
-sjekke bruktmarked før man kjøper noe nytt. I hovedsak møbler. Jeg liker å pusse de opp.
-spise mindre kjøtt, mer grønnsaker og fisk.
- stille ned temperatur i hus når man er lenge borte.
- gi bort tøy til uff.
- gi bort leker og annet vi ikke har bruk for, forsøker å kaste minst mulig.
..

Du kan for eksempel bruke posen som toalettpapiret kom i. Eller kjøpe rull med tynne maisposer.
Vi bruker handlenettet fra coop, hvor vi FÅR en krone hver gang vi bruker dem. Har med meg 2-3stk, men tar plastpose om jeg må ha flere. Da blir det en ekstra pose til søppel uten at poseskuffen fylles til randen.

Ta med gjenbruksposer til frukt og grønt.
Test tøybleier.
Lag egne våtservietter med kokt vann og kokosolje.

Jeg har lenge brukt handlenett. Men noenganger blir det spontan handling, hvis det da er for mye å bære tar jeg pose som blir søppelpose. Heller det en å kjøpe en rull med plastikk.

Brødposer det har vært tørre ting I blir brukt på nytt. Gjerne mange ganger. Og bruker stort sett beholdere i stede for pose.

På butikken går epler og appelsiner i kurven uten pose. De skal vadkes. Eneste er småting som feks tomater. De får pose

Jeg har lenge brukt handlenett. Men noenganger blir det spontan handling, hvis det da er for mye å bære tar jeg pose som blir søppelpose. Heller det en å kjøpe en rull med plastikk.

Brødposer det har vært tørre ting I blir brukt på nytt. Gjerne mange ganger. Og bruker stort sett beholdere i stede for pose.

På butikken går epler og appelsiner i kurven uten pose. De skal vadkes. Eneste er småting som feks tomater. De får pose
Er mye mindre plast i plastposer man kjøper på rull da enn de man kjøper på butikk. I tillegg om man kjøper bioplast er det ikke noe i veien for å kjøpe poser på rull.

Jeg har lyst til å redusere bruken av plastikkposer og plast sånn generelt. Men vil begynne en plass først for jeg har mer tro på at det vil bli gjort da enn om man skal gjøre alt på en gang. En dag nå i helga skal vi dra på lekeplass og da skal vi gå, og denne gangen skal vi ha med en pose sånn at vi kan plukke søppel på veien. Og det er noe jeg skal bli flinkere til når jeg er ute å går på tur, og sånn generelt. I tillegg vil jeg slutte å si jatakk til pose på butikken å heller ha med meg handlenett når jeg skal handle. Men det jeg lurer på da, hva bruker dere når dere skal kaste søppel hjemme da?

Hva gjør dere for miljøet?

Og husk!
Ingen kan gjør alt, men alle kan gjøre noe!

Slapp av, du kommer til å glemme handlenettet mange nok ganger til at du får nok plastposer hjemme til søppel. Null stress. Vi tar med egne handlenett og jeg har ofte sekk på ryggen, så når jeg handler ting og tang putter jeg de bare rett i sekken, og egne medbrakte gjenbruksposer når vi handler mat. Likevel ender vi alltid opp med masse poser da man glemmer titt og ofte. Pluss alle posene man har liggende fra tidligere tar det lang tid å bruke opp.
Enig i å droppe å bruke engangsting som kopper og fat. Problemet er jo at de ender opp med å bli liggende i naturen og slenge. Samme med emballasje. Veldig fint tiltak at du går og rydder det, det tror jeg også kan være til inspirasjon for andre. Og så blir man mer bevisst på forsøpling selv, hva man må passe på osv. At man ikke kaster søppel ved siden av fulle søppelbøtter f.eks. For det blir bare tatt av vinden/kråka og dratt utover. Jeg tar støtt og stadig med meg søppel hjem, så her trenger folk å bli mer bevisst. Å gå fremfor som et godt eksempel er bra ;) Stå på!

Jeg handler ikke klær fra billigmerker som Cubus, Kappahl, H&M etc.
Ligger LANGT unna Nille, Wish, Aliexpress etc.

Disse produsentene belaster ikke miljøet utenfor husdøra di, men belaster naturen rundt produksjonslokalene og i fraktleia på en helt forferdelig måte.

Kjøp produkter som er lokalt produserte og som ikke sendes med containerskip.

Kjøper mindre kjøtt og mindre plastikkduppeditter. Fokuserer på langlevethet, framfor billig og rask moro. Ja, noen ganger er det galskap å kjøpe en jakke til flere tusen, men om den jakken varer i 10 år så har det gjort miljøet en fordel - så vel som pengboka di.

Forsøker å bruke produkter som er miljøvennlige i forbindelse med avløpsbehandling - ikke kjemikalier som kan skade marint/akvatisk dyreliv.

Forsøker å engasjere meg mot den stadig økende trenden i at natur og miljø nedprioriteres, til fordel for mennesklig utbygging og inntjening. Sist denne måneden ble det lagt fram økt intoleranse mot naturen i norsk politikk, det er forferdelig hvordan vi fjerner oss mer og mer fra en sameksistens, og beveger oss mer og mer mot en isolert eksistens hvor dyr kun skal sees på bak betongvegger og gjerder.

https://www.bt.no/btmeninger/debatt...F1kTr23XZasn58lJfTEh91SGU3w0qEywcQFizPiAcN5ec

Mens innføringen av felles likestillingslov i hovedsak ryddet opp i hvordan de fleste grupper av mennesker før var utelukket fra vern mot diskriminering, går regjeringen motsatt vei med ville dyrs rettigheter. Her er det vår intoleranse som vernes. Og med Miljødirektoratets forslag til ny viltforskrift, vernes vår intoleranse mot dyr ytterligere.

Viltforskriften regulerer mye av vårt forhold til ville dyr. Dessverre er mye av utgangspunktet at dyr og deres blotte eksistens fremstilles som et grunnleggende problem.

Vi sorterer boss mer enn vi gjorde før, her i vår kommune har vi 3 spann, ett til papir,ett til restavfall og ett eget til matavfall, til matavfallet får vi egne nedbrytbare poser:)

Ellers så kjører jeg bil minst mulig, tar bussen til skolen.

Kjøper stortsett alle klærne til barna brukt, og en del av mine egne.
Klærne til ungene er gjerne dyre "merkeklær" men jeg kommer ofte over kupp, så får god kvalitet til samme pris som de billigere klærne ville kostet nytt.
Selv pleier jeg å gi vekk klær til venner eller bekjente som gjerne ikke har så god råd selv:)
Kjøper gjerne møbler og slikt brukt også.

Vi bruker opp maten før vi kjøper inn nytt, sjekker skuffer og skap, blir alltid noen nye spennende middager av slikt!:)

Kjøper vi nye klær, så sjekker vi hvor mye mikroplast det inneholder, er ganske mye i masse klær man ikke tenker over. Kjøper helst ikke fleece plagg lenger.

Er blitt flinkere til å la være å vaske klær om det ikke er skittent

Har ikke så mye varme på, kler heller på oss mere, barna har ullpysjer, og ullpledd de kan sove med (er ikke iskaldt altså, men skrur ikke opp varmen masse)

Og er bevist på å lære ungene at vi ikke bare kan kjøpe og kjøpe alt mulig, eldste på 9 år får ikke lov til å kjøpe masse små plastleker.

Har med oss flasker til å fylle vann på om vi ikke er hjemme, istedenfor å kjøpe nye hele tiden:)

Tar med meg kopp når jeg kjøper kaffe ute.
Bruker metalsugerør.
Bruker vannflasker.
Sorterer det som kan sorteres her.
Prøver å bare bruke handlenett.
Kjøper brukt, både klær og ting.

Så sant, ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre litt.

Mannen min har laget egen dunk til plastsøppel, så det er lettere å sortere nå. Vi har kuttet ut plastbestkkk på tur, bruker ikke lenger kapsler til kaffemaskin, bruker qtip av tre, sugerør av papp, handlenett er alltid med, har sydd små poser til frukt og grønt av gamle gaskluter, pakker restemat i bokser og kjøper hverken mere fleesklær eller unødvendige ting av plast. Kommer ikke på mere, men vil gjerne gjøre mer.

Jeg hamstrer ikke når noe er på tilbud eller ting koster 1 krone... Sorterer papir, spiser lite kjøtt, handler ikke fra wish osv. Kan telle på én hånd hvor mye jeg har flydd i hele mitt liv. Lar ikke bilen stå på tomgang hele tiden. Prøver å ikke kaste for mye mat. Kjøper lite klær. Ungene arver nesten alt av klær.

Men alt vi gjør er et piss i havet om en ser på land med flere innbyggere og skitnere forbruk. Det er der vi burde begynne...

Bruker handlenett
Kildesorterer
Har varmkompost i hagen
Flyr omtrent aldri
El-bil
Gjenbruk av klær (arver og gir selv bort)
Prøver å redusere bruk av plast i hjemmet
Dyrker egne bær og grønnsaker

Brukt handlenett i flere år og kjøper heller rull med søppelposer. 10 kr for mange :)
De er mye tynnere enn vanlige poser så blir ikke det store volumet med plastavfall :)

Jeg hamstrer ikke når noe er på tilbud eller ting koster 1 krone... Sorterer papir, spiser lite kjøtt, handler ikke fra wish osv. Kan telle på én hånd hvor mye jeg har flydd i hele mitt liv. Lar ikke bilen stå på tomgang hele tiden. Prøver å ikke kaste for mye mat. Kjøper lite klær. Ungene arver nesten alt av klær.

Men alt vi gjør er et piss i havet om en ser på land med flere innbyggere og skitnere forbruk. Det er der vi burde begynne...

Vell man kan ikke bestemme over naboen. Men man kan oppfordre og gå som et godt eksempel.

Når vi snakker om «andre land» er det veldig mange som ikke virker å forstå at nordmenns klimaavtrykk pr innbygger er helt i øverste sjiktet på verdensbasis. Hvilke «andre land» er det liksom som må rydde opp før vi nordmenn skal ta i et tak? Det lurer nå jeg på... Vi kan ikke late som om dette ikke er noe vi må engasjere oss i, bare fordi vi bor i et land med få innbyggere.
Ellers er klima og miljø en internasjonal sak. Det vil si at alle må bidra. Da hjelper det ikke å sitte på gjerdet og vente til noen andre gjør noe først. Det er ikke nordmenn det går først utover heller, selv om vi hadde tørke i fjor. Andre land holder på å forsvinne i havet grunnet at havnivået stiger, grunnvannet er tappet ut, og hele byer blir ubeboelige. Kan våre små bidrag her i nord hjelpe på? Ja, det vil jeg absolutt si. Man skal ikke undervurdere mange bekker små :)

Back
Topp