Vårt forbruk forurenser noe ekstremt. I andre land ja.
Det handler om de tusenvis av klærene vi har. Det er fint å ikke bruke fleece pga mikroplast, den den som tror bomull er miljøvennlig må lese litt. Vi forbruker noe ekstremt
Vi har svære hus. De skal varmes opp. Vi pusser opp. Vi forbruker noe ekstremt
Om vi kaster mat i kompost eller restavfall, bare det at vi kaster den er jo problemet. Vi kaster ekstremt mye mat her i landet.
Vi har et helt enormt karbonavteykk, hjemme og i utlandet, pga vårt ekstreme forbruk.
Akkurat dette med de store eneboligene våre er noe som har plaget meg en god del. Hvorfor er nordmenn så imot blokker? Hvorfor må vi på død og liv ha stort hus med egen hage og så langt ifra nærmeste nabo ("privatliv") at vi er avhengige av bil for å komme oss rundt? Det er da den mest tåpelige måten å bo på, men av en eller annen grunn er det opphøyet til "idealet" her i Norge. Det er her jeg virkelig kjenner på kamplysten. Vi må snu denne trenden, og innse at det å bo i blokk, og uten egen hage, slettes ikke er noe "taperaktig" eller "fattigslig" eller negativt på noen annen måte. Det er energieffektivt, man får til gjengjeld store og flotte parker rundt blokka si som alle kan benytte seg av, man får et stort tak som egner seg ypperlig for solsellepanel (versus tak på eneboligen som knapt kan produsere nok strøm til å dekke utgiftene innen 20+ år). Strøm, varmtvann, fellesarealer, nærhet til kollektivtransport ++, det er masse fordeler med blokk!
Så ja, jeg er blokkfrelst. Men så har jeg også bodd i utlandet i byer hvor alle, absolutt alle, bor i blokk grunnet byens størrelse og boligbehov. Når jeg da ser på Norge, så virker det som om vi sløser ganske så mye med både natur og areal. Istedenfor å bygge i høyden, er nordmenn mer fornøyd med å bygge ned skogsareal og matjord. Og hytte skal vi ha i tillegg, også den langt avgårde hvor man må ha bil for å komme frem. Dette "idealet" vil jeg virkelig ta et oppgjør med. Mange av oss liker jo ikke hytteturer og skiturer en gang, men skal likevel ha hytte pga status. Hytta skal selvsagt også være varm og med strøm, hadde det nå enda vært en av disse gamle hyttene uten strøm og kloakk, det hadde vært en helt annen sak. Jeg har selv gått på hyttetur til slike gamle hytter, langt oppi fjellet på ski, fyre med ved og løpe ut på utedoen midt på vinteren og fryse rumpa av seg. Nei, ikke luksuriøst overhodet. Men slik som hyttene til nordmenn står idag er de jo å regne som enebolig nummer to.
Jeg frykter at dette innlegget kan bli nok et innlegg hvor enkelte føler seg tråkket på tærne. Vel, det håper jeg alle tåler. Man må kunne ha et kritisk blikk på eget forbruk og tåle å høre at det ikke er holdtbart. Hva hjelper det å lukke øynene og ørene og begrave hodet i jorda? Vanene våre må endres, om vi liker det eller ikke. Bedre å starte frivillig nå, før det kommer til det punktet at staten må tre endringene ned over hodene våre med makt. Og så må vi legge press på politikerne om stans i utbygging av nye hyttefelt, prioritering av blokkbebyggelse i sentrumsnære strøk osv osv. Slik det er nå finnes det knapt blokkleiligheter beregnet på hele familien, her må utbyggere og politikere komme på banen. I et boligbyggelag jeg bodde i før hadde de endret regelverket for fortrinnsrett, slik at de som bodde i de største leilighetene fikk fortrinnsrett når små leiligheter vegg i vegg kom for salg. For å kunne slå ned veggen og utvide fra treroms til fireroms, rett og slett. Slike små ting er med på å gjøre en forskjell også.