Tøybleier

Jeg lurer på hvor man kjøper de ulike bleiene? Ser mange skriver om merker som jeg ikke finner på de to (tre?) nettbutikkene som selger tøybleier i Norge. Kunne du linket til de stedene man kjøper de bedre merkene? Har skjønt at det er noen merker som har bedre kvalitet enn andre, kunne du hjulpet med en oversikt her over hva som er «trygt» å investere i? Synes mange av bleiene er dyre, så vil gjerne vite at det ikke bare er tullemerker men god kvalitet som reflekteres i prisen.
Er ikke så opptatt av merker, siden erfaring tilsier at dette vil variere stort fra person til person. Anbefaler alle som kan å kjøpe brukt, da dette er den aller mest miljøvennlige måten å bruke bleiene på og da kan man også spare penger, særlig i starten når man gjerne vil prøve seg litt frem med ulike typer og merker.
Det som er viktig, er å tenke på hva slags type bleie man ønsker, om man vil ha borrelås eller knapper, så kommer merke litt i andre rekke. Noen bleier passer lubne barn mens noen passer tynne barn feks.
Jeg har lubne barn, og har derfor i all hovedsak brukt Alvababy da de sitter godt på. Synes kvaliteten er ganske grei og prisen er det ingenting å si på, selv om man kjøper nytt. Har også prøvd fuzzibunz, men de ville jeg ikke brukt på en tynn unge. Ellers er det vel Elf, som ble for små for mitt barn men sikkert vil fungere greit hos en ny baby frem til hen blir stor, og Mama Koala som er helt greie bleier.
Liker aller best Alvababy av de jeg har prøvd.
Venninna mi sverger til Thirsties og Tots Bots, og hun har tynne barn.
Det er med tøybleier som med plastbleier, de har ulik passform slik at det som passer ett barn ikke nødvendigvis vil passe et annet.
 
Er ikke så opptatt av merker, siden erfaring tilsier at dette vil variere stort fra person til person. Anbefaler alle som kan å kjøpe brukt, da dette er den aller mest miljøvennlige måten å bruke bleiene på og da kan man også spare penger, særlig i starten når man gjerne vil prøve seg litt frem med ulike typer og merker.
Det som er viktig, er å tenke på hva slags type bleie man ønsker, om man vil ha borrelås eller knapper, så kommer merke litt i andre rekke. Noen bleier passer lubne barn mens noen passer tynne barn feks.
Jeg har lubne barn, og har derfor i all hovedsak brukt Alvababy da de sitter godt på. Synes kvaliteten er ganske grei og prisen er det ingenting å si på, selv om man kjøper nytt. Har også prøvd fuzzibunz, men de ville jeg ikke brukt på en tynn unge. Ellers er det vel Elf, som ble for små for mitt barn men sikkert vil fungere greit hos en ny baby frem til hen blir stor, og Mama Koala som er helt greie bleier.
Liker aller best Alvababy av de jeg har prøvd.
Venninna mi sverger til Thirsties og Tots Bots, og hun har tynne barn.
Det er med tøybleier som med plastbleier, de har ulik passform slik at det som passer ett barn ikke nødvendigvis vil passe et annet.

Men hvor kjøper dere f.eks. alvababy eller Tots Bots?
Ja, vet at man kan kjøpe brukt, men jeg har søkt etter f.eks tøybleier i et merke som jeg vil prøve, uten at noen selger de, eller det er populære merker (tydeligvis) som blir solgt før jeg rekker å svare på annonsen. Så istedenfor å sitte som en hauk på nett, hadde det vært fint å vite hvor man kan kjøpe disse tøybleiene. Så kan jeg teste ut og heller kjøpe disse "pakkene" folk selger brukt senere.

Liker ikke helt å kjøpe brukt når jeg jo ikke vet noe som helst om hvordan gjenkjenne hva som er "bra" og hva som er "oppbrukt", i tillegg til at folk ofte selger store pakker som de ikke vil dele opp. Og veldig mange annonser, så skriver ikke folk noe som helst om hva slags merke de selger, eller hva slags type bleie det er, hva innleggene er laget av osv. Så synes ikke det er så lett å kjøpe brukt.
 
Men hvor kjøper dere f.eks. alvababy eller Tots Bots?
Ja, vet at man kan kjøpe brukt, men jeg har søkt etter f.eks tøybleier i et merke som jeg vil prøve, uten at noen selger de, eller det er populære merker (tydeligvis) som blir solgt før jeg rekker å svare på annonsen. Så istedenfor å sitte som en hauk på nett, hadde det vært fint å vite hvor man kan kjøpe disse tøybleiene. Så kan jeg teste ut og heller kjøpe disse "pakkene" folk selger brukt senere.

Liker ikke helt å kjøpe brukt når jeg jo ikke vet noe som helst om hvordan gjenkjenne hva som er "bra" og hva som er "oppbrukt", i tillegg til at folk ofte selger store pakker som de ikke vil dele opp. Og veldig mange annonser, så skriver ikke folk noe som helst om hva slags merke de selger, eller hva slags type bleie det er, hva innleggene er laget av osv. Så synes ikke det er så lett å kjøpe brukt.
Alvababy.com selger Alvababy. Koster en dollar i frakt, men man kan måtte betale toll. Men selv etter toll er bleiene rimeligere enn mange andre. Mama Koala, Elf og Fuzzibunz har jeg kjøpt hos Lillegull. Anbefaler innlegg av bambus og eller hamp. Microfiber synes jeg er noe dritt. Følger med microfiber på bleiene fra Alva, men på noen av de kan man endre til feks 3 lags bambus for en dollar ekstra, og det er det virkelig verdt. Jeg bruker 3 innlegg per bleie, da jeg har en stortisser. Bruker da 3 lags bambus øverst, 4 lags bambus i midten og hamp nederst. Innleggene bør vaskes noen ganger før bruk, og gjerne vask hampinnleggene for seg selv i starten. Selve bleiene trenger kun én vask før bruk, da for mye vask vil slite på PULen.
Godt poeng at det kan være vanskelig å vite hvor mye bruk som er igjen. Der tror jeg man må være flink til å spørre selger, da det nok er en del som gir lite informasjon når de selger. Generelt skal det ikke være noe problem at en bleie er brukt av 1-2 barn før, men vet ikke om den holder til mye mer enn 3 barn da de jeg har arvet er brukt av 1-2 barn. De er litt mer slitt på innsiden av PULen, men holder like godt enda og ingen lekkasjer.

Edit: Man får også kjøpt tøybleier på gasungen.no
Toybleia.no
Og hos Unikum design som syr selv og selger brukte bleier (ikke prøvd, men har en nyfødtbleie fra henne som jeg skal prøve når mini kommer)
 
Last edited:
Her var det veldig mange gode tips!! Tusen takk :happy:

Jeg har bestemt meg for at nr. 3 skal få tøybleier, men synes det har vært vanskelig å finne konkret informasjon om alt. Her kom jo alt jeg lurte på samla på en plass :D
 
Back
Topp