Tøybleier

Holymolyno5

Blir kjent med forumet
Sommerfuglene
Noen som har erfaring med tøybleier?

Når jeg ventet nr 4 så gikk jeg å tenkt at jeg egentlig ville prøve det med tøybleier. Men vart aldri noe av det av en eller annen grunn.

Men sitt no her igjen å tanken har poppet opp igjen nå som nr 5 ligg i magen.

Har følelsen av at all (eller veldig mange) synes de er så tungvint. Er de det?

Alltid hørd barnehager ikke likt de.
Jobbet som vikar på en barnehage for noen år sia å. Der var der et barn som hadd tøybleie. Men da hadde barnehagen krevd at på barnehagen så skulle de brukes engangsbleier. Barnet kom dit i tøybleie på morgenen og for heim med tøybleie. Men under dagen så ville da barnehagen bruke engangsbleier.

Er de vanlig? No er de vel ikke barnehage med de første heller da men..

Skulle gjerne ha hørd litt erfaring med tøybleier hvis det er noen som har brukt det på sitt barn.

Tenker litt miljø opp i de hele. Blir mange engangsbleier man bruker og hiver fra start til bleieslutt.
 
Anbefaler deg å sjekke tøybleiesnakk på Facebook. Der finner du mye info og vil få mange svar :)

Vi har brukt det til barn nr 1. Brukte også i bhg. De kan ikke nekte, og vi hadde en pedleder som var litt misfornøyd med det. Styrer ryddet da opp.

Skal bruke på barn nr 2 og, men da er det ikke sikkert vi orker bhg. Bare fordi jeg tror det blir mye styr med 2 barn, kontra ett :) veldig fornøyd. Vi byttet til tøy etter 3 mnd, og slapp endelig unna bæsj oppover ryggen og bæsje eksplosjoner. Som å komme til himmelen!
 
Anbefaler deg å sjekke tøybleiesnakk på Facebook. Der finner du mye info og vil få mange svar :)

Vi har brukt det til barn nr 1. Brukte også i bhg. De kan ikke nekte, og vi hadde en pedleder som var litt misfornøyd med det. Styrer ryddet da opp.

Skal bruke på barn nr 2 og, men da er det ikke sikkert vi orker bhg. Bare fordi jeg tror det blir mye styr med 2 barn, kontra ett :) veldig fornøyd. Vi byttet til tøy etter 3 mnd, og slapp endelig unna bæsj oppover ryggen og bæsje eksplosjoner. Som å komme til himmelen!
Oo takk. De skal jeg sjekk ut med en gang.
 
Noen som har erfaring med tøybleier?

Når jeg ventet nr 4 så gikk jeg å tenkt at jeg egentlig ville prøve det med tøybleier. Men vart aldri noe av det av en eller annen grunn.

Men sitt no her igjen å tanken har poppet opp igjen nå som nr 5 ligg i magen.

Har følelsen av at all (eller veldig mange) synes de er så tungvint. Er de det?

Alltid hørd barnehager ikke likt de.
Jobbet som vikar på en barnehage for noen år sia å. Der var der et barn som hadd tøybleie. Men da hadde barnehagen krevd at på barnehagen så skulle de brukes engangsbleier. Barnet kom dit i tøybleie på morgenen og for heim med tøybleie. Men under dagen så ville da barnehagen bruke engangsbleier.

Er de vanlig? No er de vel ikke barnehage med de første heller da men..

Skulle gjerne ha hørd litt erfaring med tøybleier hvis det er noen som har brukt det på sitt barn.

Tenker litt miljø opp i de hele. Blir mange engangsbleier man bruker og hiver fra start til bleieslutt.
VI
Oo takk. De skal jeg sjekk ut med en gang.
vi bruker tøybleier på fulltid, jeg syns ikke det er noe stress egentlig. jeg putter de brukte oppi ei bleiebøtte og vasker en gang i uken! syns egentlig det er veldig moro med alle de forskjellige printene! stumpene blir så søte! når det kommer til barnehage så har jeg sjelden hørt at det er problemer. har fått for meg at foreldre har sendt inn bruksanvisning på hvordan det skal gjøres, så legger de bare bleiene oppi en våtpose og foreldre tar med posen hjem! men vil anbefale deg å høre med barnehagene først!
 
Vi skal bruke tøybleier, og har snakket en del med de jeg kjenner som også bruker det.

Jeg tenker (og hører) at det handler mye om rutiner. Ha en god rutine som fungrer for deg med vask og alt det praktiske, så går det veldig fint.
Jeg hørte også fra de jeg snakket med, og de er uavhengig hverandre, at de opplever ikke bæsj oppover ryggen fordi bleiekanten skal være rett over rompesprekken.
Barna slutter tidligere å bruke bleier, og det går ofte veldig bra, for med tøybleier kjenner de at de tisser og lærer seg derfor etter hvert å få kontroll.
Barna får sjeldnere/aldri bleieeksem.
Innkjøp av tøybleier er billigere enn den totale innkjøpsmengden av engangsbleier.
- Og det blir jo ikke en enorm mengde søppel.

Så jeg gleder meg til å prøve :)
Vi har fått brukte tøybleier av en i familien, så det er jo også miljøvennlig at de brukes på flere barn (og billigere per barn).
 
Men når man starte med tøybleier. Har dokk mange som dokk kan bruke før alt er i vask liksom?
 
Vi bruker tøybleier og har brukt det i snart ett år. Begynte da vesla var 1 år, og lille i magen kommer til å arve bleiene hennes etter hvert som hun blir ferdig med dem.
Jeg synes ikke det er spesielt mye arbeid. For min del ble det mer arbeid med engangsbleier da hun bæsjet gjennom hele tiden og jeg måtte stå med sitronsåpe og gni i flere minutter på alle klærne.
Etter vi begynte med tøy, hadde vi ikke en eneste lekkasje (kun noen tisselekkasjer i starten før jeg visste hvor lenge en bleie holdt). Jeg bruker lommebleier, så jobben ligger i å stappe, men det finnes jo andre varianter for de som ikke orker det. Vi valgte lommebleier fordi vi ikke bruker tørketrommel (av miljøhensyn) og de tørker fortere enn aio, pluss at jeg føler større frihet til å tilpasse bleien til mitt barn

Noen barnehager er veldig skeptiske til tøy, men de har egentlig absolutt ingen grunn til å nekte hvis du viser hvordan bleiene brukes, har bleiene ferdig stappet og klar til bruk, og godtar at de bare "kaster" bleiene skittne i en våtpose etter bruk. Da er det faktisk akkurat like mye arbeid på dem som med engangsbleier. Det er jo vi som foreldre som må ta vaskejobben uansett.
Jeg kommer ikke til å la de bruke engangsbleier på mitt barn, da mine barn får utslett av disse. Velger man borrelåslukking og aio/ferdig stappet lommebleier, så er eneste forskjellen at bleien legges i en luktfri pose i stedet for søpla.
 
Dette blir jo min nr 3, og jeg kjenner jeg er litt nysgjerrig på tøybleier. Jeg e rlitt redd for at det kan bli litt stress, men det er sikkert bare fordi jeg ikke har prøvd det før og det er nytt. Men har også tenkt at en kombinasjon mellom tøybleier og engangsbleier.
 
Ååå..
Dette har jeg hatt såå lyst til å prøve på mine!

Men altså, kan noen sånn helt step by step forklare meg?
Slik jeg skjønner tisser de i bleia- alt legges i bøtte med vann og vaskes?
Hva med ved avføring?
Vet det er ulike type bleier som resulterer i ulik bruk sikkert- men leste om dette tidligere, er det slik at man skyller avføringen/ kaster i do - og skyller godt, og kokevasker "innholdet" til bleia?

Noen youtubevideoer? :)

Sjekka ut den gruppa nevnt over også, men så ikke så veldig mye forklaring :)
 
En bekjent har 3 barn, og hun brukte engangsbleier på de to første.
Så ble hun nysgjerrig og fikk prøve tøybleier av en felles venninne, og hun sverger nå til kun tøybleier!
Så det kan ikke være så mye mer vanskelig, siden hun har brukt begge deler.
Hun sier det samme som en annen i tråden her, det ble ikke mer bæsj utover i klærene og hun er veldig fornøyd med de ulike løsningene! :)
 
Ååå..
Dette har jeg hatt såå lyst til å prøve på mine!

Men altså, kan noen sånn helt step by step forklare meg?
Slik jeg skjønner tisser de i bleia- alt legges i bøtte med vann og vaskes?
Hva med ved avføring?
Vet det er ulike type bleier som resulterer i ulik bruk sikkert- men leste om dette tidligere, er det slik at man skyller avføringen/ kaster i do - og skyller godt, og kokevasker "innholdet" til bleia?

Noen youtubevideoer? :)

Sjekka ut den gruppa nevnt over også, men så ikke så veldig mye forklaring :)

Hvis du googler tøybleier, vil du finne flere nettsider som forklarer godt og tydelig hvordan det brukes, ulike løsninger på ulike bleier og ulike måter å håndtere det på :)
 
Ååå..
Dette har jeg hatt såå lyst til å prøve på mine!

Men altså, kan noen sånn helt step by step forklare meg?
Slik jeg skjønner tisser de i bleia- alt legges i bøtte med vann og vaskes?
Hva med ved avføring?
Vet det er ulike type bleier som resulterer i ulik bruk sikkert- men leste om dette tidligere, er det slik at man skyller avføringen/ kaster i do - og skyller godt, og kokevasker "innholdet" til bleia?

Noen youtubevideoer? :)

Sjekka ut den gruppa nevnt over også, men så ikke så veldig mye forklaring :)

www.lillegullbleier.no
Her står det mye.

Du bruker rispapir i bleiene, rispapiret kan du kaste i do med bæsjen når du skifter bleie :)
 
Ååå..
Dette har jeg hatt såå lyst til å prøve på mine!

Men altså, kan noen sånn helt step by step forklare meg?
Slik jeg skjønner tisser de i bleia- alt legges i bøtte med vann og vaskes?
Hva med ved avføring?
Vet det er ulike type bleier som resulterer i ulik bruk sikkert- men leste om dette tidligere, er det slik at man skyller avføringen/ kaster i do - og skyller godt, og kokevasker "innholdet" til bleia?

Noen youtubevideoer? :)

Sjekka ut den gruppa nevnt over også, men så ikke så veldig mye forklaring :)
Det er nok litt individuelt hvordan man gjør det. Her i huset gjøres følgende (vi bruker kun lommebleier):

Tissebleier tas av ungen og hvis jeg er borte så tar jeg ut innleggene og legger alt i en våtpose (altså en pose laget av et vanntett stoff som kalles PUL, som er det samme som mange tøybleier har som sperrelag). Denne har glidelås slik at det ikke blir lukt.
Dersom jeg er hjemme så tar jeg med bleien bort til våken, tar ut innleggene og skyller fort i vann. Dette fordi jeg synes det reduserer lukt frem til vask. Er selvfølgelig ikke nødvendig, men jeg gjør det sånn. Samler bleiene i en våtpose frem til vask.

Bæsjebleier gjør jeg det samme med. Nå som vesla er stor, plopper jeg bæsjen i do, skyller og legger i våtpose. Tar ut innleggene fordi da slipper jeg gjøre det før vask. Da hun var mindre skylte jeg bare bleien med bæsjen på, siden den var bløt uansett.

Vrenger innholdet ut av våtposen og inn i maskina, hiver inn våtposen også og Vasker i vaskemaskin på 60 grader med skylling før og etter. Bruker blenda. Viktig med skylling etter for å få ut såperester. Så henger jeg innlegg og bleier til tørk og stapper når de alt er tørt.
Jeg bruker forresten ikke rispapir, men vet mange gjør det. Er sikkert enklere med, men jeg vil liksom slippe den utgiften.

Hvis bleiene får flekker så kan man henge de (våte) ut i direkte sollys, så kommer flekkene bort. Men jeg har aldri fått flekker på mine, så kan ikke så mye om den biten.

Gjerne spør hvis det er noe mer du lurer på. Deler gjerne.
 
Det er nok litt individuelt hvordan man gjør det. Her i huset gjøres følgende (vi bruker kun lommebleier):

Tissebleier tas av ungen og hvis jeg er borte så tar jeg ut innleggene og legger alt i en våtpose (altså en pose laget av et vanntett stoff som kalles PUL, som er det samme som mange tøybleier har som sperrelag). Denne har glidelås slik at det ikke blir lukt.
Dersom jeg er hjemme så tar jeg med bleien bort til våken, tar ut innleggene og skyller fort i vann. Dette fordi jeg synes det reduserer lukt frem til vask. Er selvfølgelig ikke nødvendig, men jeg gjør det sånn. Samler bleiene i en våtpose frem til vask.

Bæsjebleier gjør jeg det samme med. Nå som vesla er stor, plopper jeg bæsjen i do, skyller og legger i våtpose. Tar ut innleggene fordi da slipper jeg gjøre det før vask. Da hun var mindre skylte jeg bare bleien med bæsjen på, siden den var bløt uansett.

Vrenger innholdet ut av våtposen og inn i maskina, hiver inn våtposen også og Vasker i vaskemaskin på 60 grader med skylling før og etter. Bruker blenda. Viktig med skylling etter for å få ut såperester. Så henger jeg innlegg og bleier til tørk og stapper når de alt er tørt.
Jeg bruker forresten ikke rispapir, men vet mange gjør det. Er sikkert enklere med, men jeg vil liksom slippe den utgiften.

Hvis bleiene får flekker så kan man henge de (våte) ut i direkte sollys, så kommer flekkene bort. Men jeg har aldri fått flekker på mine, så kan ikke så mye om den biten.

Gjerne spør hvis det er noe mer du lurer på. Deler gjerne.


Åå så fint av deg å svare så detaljert.
Med forrige så leste jeg litt om dette, og husker dette med rispapir.
Men denne gangen tror jeg at jeg skal bruke tid på å finne ut av dette :Heartred
 
Obs, rispapir kan ikke kastes i do i Norge! Her er ingenting tillatt annet enn dopapir. :)

Riktig!
Det er helt sant. Jeg dobbeltsjekket på nettet nå, og det stemmer.
Jeg ble opplyst av flere at rispapir kan gå i do, men det er jo altså ikke lov. Den må i søpla :)
 
Det er nok litt individuelt hvordan man gjør det. Her i huset gjøres følgende (vi bruker kun lommebleier):

Tissebleier tas av ungen og hvis jeg er borte så tar jeg ut innleggene og legger alt i en våtpose (altså en pose laget av et vanntett stoff som kalles PUL, som er det samme som mange tøybleier har som sperrelag). Denne har glidelås slik at det ikke blir lukt.
Dersom jeg er hjemme så tar jeg med bleien bort til våken, tar ut innleggene og skyller fort i vann. Dette fordi jeg synes det reduserer lukt frem til vask. Er selvfølgelig ikke nødvendig, men jeg gjør det sånn. Samler bleiene i en våtpose frem til vask.

Bæsjebleier gjør jeg det samme med. Nå som vesla er stor, plopper jeg bæsjen i do, skyller og legger i våtpose. Tar ut innleggene fordi da slipper jeg gjøre det før vask. Da hun var mindre skylte jeg bare bleien med bæsjen på, siden den var bløt uansett.

Vrenger innholdet ut av våtposen og inn i maskina, hiver inn våtposen også og Vasker i vaskemaskin på 60 grader med skylling før og etter. Bruker blenda. Viktig med skylling etter for å få ut såperester. Så henger jeg innlegg og bleier til tørk og stapper når de alt er tørt.
Jeg bruker forresten ikke rispapir, men vet mange gjør det. Er sikkert enklere med, men jeg vil liksom slippe den utgiften.

Hvis bleiene får flekker så kan man henge de (våte) ut i direkte sollys, så kommer flekkene bort. Men jeg har aldri fått flekker på mine, så kan ikke så mye om den biten.

Gjerne spør hvis det er noe mer du lurer på. Deler gjerne.
Jeg lurer på hvor man kjøper de ulike bleiene? Ser mange skriver om merker som jeg ikke finner på de to (tre?) nettbutikkene som selger tøybleier i Norge. Kunne du linket til de stedene man kjøper de bedre merkene? Har skjønt at det er noen merker som har bedre kvalitet enn andre, kunne du hjulpet med en oversikt her over hva som er «trygt» å investere i? Synes mange av bleiene er dyre, så vil gjerne vite at det ikke bare er tullemerker men god kvalitet som reflekteres i prisen.
 
Riktig!
Det er helt sant. Jeg dobbeltsjekket på nettet nå, og det stemmer.
Jeg ble opplyst av flere at rispapir kan gå i do, men det er jo altså ikke lov. Den må i søpla :)

Det står jo ofte det på endel av pakkene, siden de produseres i utlandet. Så lett å tenke at det går greit. :happy: hadde vært veldig praktisk, men har fungert fint med bleieposer her hvor vi legger papirer i. Så lenge det ikke er mye bæsj på, kan posen henge ut dagen uten lukt, her hos oss :)
 
www.lillegullbleier.no
Her står det mye.

Du bruker rispapir i bleiene, rispapiret kan du kaste i do med bæsjen når du skifter bleie :)

Ikke kast rispapir i do! Vi har andre rørsystemer i Norge enn i landene disse produseres og presenteres som flushable! Kumnn bæsj, tiss og dopapir i do :happy: vi kaster rispapir med bæsj i en liten hundebæsjpose i søpla, funker fint :)
 
Ikke kast rispapir i do! Vi har andre rørsystemer i Norge enn i landene disse produseres og presenteres som flushable! Kumnn bæsj, tiss og dopapir i do :happy: vi kaster rispapir med bæsj i en liten hundebæsjpose i søpla, funker fint :)

Ojoj litt ivrig her! Ser noen allerede har forklart det! Beklager :happy:
 
Back
Topp