Jei, smart med egen tråd!
Vi brukte tøybleier på storebror i halvannet år fra fødselen. Det første halve året gikk det mest i formsydde bambusbleier i små størrelser, med ull over som sperrelag - deretter onesize lommebleier med bambusinnlegg. Kjøpte de formsydde nyfødt- og small-bleiene på et tøybleieforum, så de har vært brukt av minst 4-5 barn før lillebror - det er fint å tenke på.
Formsydd med ull er definitivt det beste for huden sånn jeg opplever det, det puster godt og gir luft til baken. De veldig få gangene vi har hatt sår stump (storebror brukte jeg salve på én gang!) er etter papirbleier. Og så er det litt magisk hvordan lanolin og urin blir såpe, og holder tett. Dessuten lukter det ingenting av tøybleiene, mens jeg syns det lukter av samtlige papirbleietyper når det har kommet litt tiss i de. Pampers verst, men kjenner det på andre typer også.
Lommebleier eller aio med pul-trekk funker best på større babyer / toddlere og til vanlige klær, synes jeg.
Her er nyfødtsamlinga vår. Har lagt vekk en del av bleiene nå, lillebror var 4 kg da han ble født og er sikkert over 5 nå, så han har vokst ut av noe. I og med at vi kjøpte brukt og også skal selge videre igjen var det forsvarlig økonomisk å investere i de små bleiene, selv om de varer kort. Noen av disse er håndfargede og med broderier, og går for minst 100kr stk på bruktmarkedet.
Vi bruker papir på natt fordi det ofte må skiftes, og det er litt enklere med papir når jeg er helt i koma. Bruker også papir på ferie, helgebesøk og i blant ellers. Burde gått all inn, vet jo at det funker bra, men er litt lat.
Synes det er digg å slippe søpla med papirbleier, det fylles jo så fort opp, og stinker. For hvert papirbleiebarn brukes det ca to tonn bleier, hvor vi altså pakker inn urin og bæsj i plast og dårlig nedbrytbart materiale, for så å kaste på søppeldynga. Det brenner dårlig, tar enormt med plass og er generelt et stort miljøproblem - svanemerka eller ei.
Og så praktiserer vi EC light - det vil si holder opp lillebror over vasken ved skift og ellers om jeg ser han trenger det. Da tisser og bæsjer han i vasken (etterhvert går vi over til potte eller do). Ordentlige bæsjebleier har vi omtrent ikke, jeg skifter gjerne etter amming og holder han da opp i squatte-posisjon, og da kommer det nesten alltid noe. Han liker det godt, og det er fint å slippe så mye bæsjebleier.