Tøybleier

• Trådstarter Trådstarter Moderator Marthe
  • Opprettet Opprettet
He he. Nei nei du må ikke det! :p
Men helt sant, Devold ull skal helst ikke vaskes med mindre det er helt nødvendig,da blir det fortere slitt og mister litt av de gode egenskapene. Jeg syntes det hørtes ganske ekkelt ut,men fikk beskjed om at hvis man har vært ute på ski f.eks og blitt skikkelig svett så er det bare å henge tøyet ut noen timer til skikkelig lufting,det er mye bedre for ulla og det blir visstnok som nyvaska. Dette er Devold altså.
Tror ikke jeg ville gjort det med mitt svette ulltøy, men :confused:
Unger svetter jo ikke sånn så det er jo ikke noe problem.

Tror ikke det er noe spesielt med Devold-ull, men gjelder all ull - men da mest den som er ubehandla. All ull som er superwash er behandla på en sånn måte at akkurat de egenskapene (selvrensing når det luftes) forsvinner litt - men de er selvsagt mye bedre enn bomull og syntetfiber fortsatt. Jeg har brukt mye Devold, Janus, Pierre Robert og Ullvang, men har de siste åra kjøpt ubehandla ull (som ikke er superwash, blant annet fra Nøstebarn) - og det er omtrent magisk i forhold! Har en nattkjole som brukes hver natt, henges opp på dagen, og lukter seriøst ingenting. Har også t-trøyer som har blitt brukt ganske ofte, som bare har blitt lufta, i et halvt års tid - og som heller ikke lukter. Det går ikke med Devold-trøyene :)

Men veldig viktig det med at ull generelt ikke bør vaskes så ofte, det sliter mye, og gjør at ulla mister de temperaturregulerende egenskapene. Og så bør man bruke ullbalsam / skyllemiddel med lanolin etter vask for at ulla skal få tilbake de gode egenskapene sine.

Så lenge det finnes engangs bleier så blir det med det...desverre! Jeg er rett å slett for lat og tiltaksløs til å drive med tøy bleier,har nok med å vaske de klærne som er og jeg har ikke tørketrommel eller oppvaskmaskin,har nok liksom!

Tror ikke det er noe spesielt med Devold-ull, men gjelder all ull - men da mest den som er ubehandla. All ull som er superwash er behandla på en sånn måte at akkurat de egenskapene (selvrensing når det luftes) forsvinner litt - men de er selvsagt mye bedre enn bomull og syntetfiber fortsatt. Jeg har brukt mye Devold, Janus, Pierre Robert og Ullvang, men har de siste åra kjøpt ubehandla ull (som ikke er superwash, blant annet fra Nøstebarn) - og det er omtrent magisk i forhold! Har en nattkjole som brukes hver natt, henges opp på dagen, og lukter seriøst ingenting. Har også t-trøyer som har blitt brukt ganske ofte, som bare har blitt lufta, i et halvt års tid - og som heller ikke lukter. Det går ikke med Devold-trøyene :)

Men veldig viktig det med at ull generelt ikke bør vaskes så ofte, det sliter mye, og gjør at ulla mister de temperaturregulerende egenskapene. Og så bør man bruke ullbalsam / skyllemiddel med lanolin etter vask for at ulla skal få tilbake de gode egenskapene sine.

Ja jeg lurte litt på det. For jeg vet jo at ubehandla ull er best fordi de ordner seg selv liksom.
Men tenkte kanskje det var noe spesielle egenskaper med Devold siden jeg fikk den beskjeden.
Tror det jeg har av ull er superwash egentlig,kanskje bortsett fra en tykk ullbukse fra nøstebarn. Har aldri brukt lanolin hvertfall så jeg håper ikke jeg har noe ubehandla. Stakkars ull da i så fall :p

Back
Topp