Nei da sånn som ser ut som vanlig....
Vet det ikke er vanskelig hehe men vet ikke om jeg orker....får se...![]()
Hi hi. Måtte vri hodet mitt nå skjønner du siden du sa lære. Riktig nok i anførselstegn da
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Nei da sånn som ser ut som vanlig....
Vet det ikke er vanskelig hehe men vet ikke om jeg orker....får se...![]()
He he. Nei nei du må ikke det!
Men helt sant, Devold ull skal helst ikke vaskes med mindre det er helt nødvendig,da blir det fortere slitt og mister litt av de gode egenskapene. Jeg syntes det hørtes ganske ekkelt ut,men fikk beskjed om at hvis man har vært ute på ski f.eks og blitt skikkelig svett så er det bare å henge tøyet ut noen timer til skikkelig lufting,det er mye bedre for ulla og det blir visstnok som nyvaska. Dette er Devold altså.
Tror ikke jeg ville gjort det med mitt svette ulltøy, men
Unger svetter jo ikke sånn så det er jo ikke noe problem.
Hi hi. Måtte vri hodet mitt nå skjønner du siden du sa lære. Riktig nok i anførselstegn da![]()
Tror ikke det er noe spesielt med Devold-ull, men gjelder all ull - men da mest den som er ubehandla. All ull som er superwash er behandla på en sånn måte at akkurat de egenskapene (selvrensing når det luftes) forsvinner litt - men de er selvsagt mye bedre enn bomull og syntetfiber fortsatt. Jeg har brukt mye Devold, Janus, Pierre Robert og Ullvang, men har de siste åra kjøpt ubehandla ull (som ikke er superwash, blant annet fra Nøstebarn) - og det er omtrent magisk i forhold! Har en nattkjole som brukes hver natt, henges opp på dagen, og lukter seriøst ingenting. Har også t-trøyer som har blitt brukt ganske ofte, som bare har blitt lufta, i et halvt års tid - og som heller ikke lukter. Det går ikke med Devold-trøyene![]()
Men veldig viktig det med at ull generelt ikke bør vaskes så ofte, det sliter mye, og gjør at ulla mister de temperaturregulerende egenskapene. Og så bør man bruke ullbalsam / skyllemiddel med lanolin etter vask for at ulla skal få tilbake de gode egenskapene sine.