Tøybleier - nybegynner prøver seg fram!

Nordlys2018

Forumet er livet
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Puhhh... da har jeg lagt ut innlegg på ei tøybleiegruppe i det landet jeg bor i.

Det føles skremmende og uoversiktelig, men vil så gjerne få det til! :) Vil ikke lage så mye søppel og plastikk, går mot alle mine prinsipper! Men alt dette med fleece, ull, bukser, lommer, hamp osv er helt vanvittig :p Noen andre som også føler seg så overveldet? Som også har tenkt å bruke tøybleier fra fødsel?
 
Jeg har litt lyst til å prøve tøybleier, men har en mann som ikke er enig. Tenker kanskje å prøve det, for hvis jeg bruker det men ikke han så er det jo fortsatt en forbedring mtp søppel :happy: Men må undersøke litt mer før jeg tar en avgjørelse på det.
 
Min er også skikkelig seigrumpa om det, men når han hørte hvor mange tusen kr man kan spare på det + søppelsparing og sunt for barnet så fikk jeg han på gli :p Nå forsøker jeg meg på en slags rekognisering så jeg kan bestille første pakke! :)
 
Jeg brukte på første og fikk skikkelig dilla! Er så mange fine bleier :D
Fungerte veldig bra og vi var fornøyde begge to. Er jo selvsagt en god del vasking osv, men med et barn gikk det greit. Sist gang og ogsp denne gangen blir det engangs, for jeg synes jeg vasker nok allerede:bag: jobbsituasjonen er også en helt annen nå enn da vi bare hadde er barn (da var jeg hjemmeværende til jeg startet på studie da hun var 2,5), så jeg har for liten tid til husarbeid og klesvask allerede, hehe.
 
Snike snike

Vi begynte med tøybleier når babyen var 7 mnd. Han er 8,5 mnd nå, og jeg er fremdeles ikke sikker på om jeg er fornøyd :p Vi tenkte også på fordelene som økonomi og miljø. Usikker på om vi i det hele tatt sparer lommeboka og miljøet. For guri malla så mye vasking det blir!!!! Vi må skylle bleiene i vasken først for å få ut mest mulig urin og avføring, hvis ikke blir stanken uutholdelig. Så vaskes de annenhver dag. Da må de skylles 3 ganger i maskinen før de vaskes på 60 grader etterfulgt av 3 skyllinger for å få ut all såpe. Han bruker i dag 6 bleier pr dag, men små babyer må byttes på ofte. Tror det vanlige for min var 15 bleier i døgnet frem til han begynte med fast føde, og jeg ser med skrekk på hvor mye vasking det hadde blitt! På natta må vi fortsatt bruke engangs fordi han fikk sinnsykt med eksem av å være konstant våt. I tillegg til at jeg fikk dårlig samvittighet når jeg gikk inn til han om morgenen og hele rommet luktet utedo...

Også er det eklere enn jeg trodde å styre på med tiss og bæsj. Det blir endel gris når man må spyle av bleiene. Det er ikke bare enkelt å holde på med det samtidig som man har en sprellende mark på stellebordet. Og det lukter helt jævlig når bleiene ligger i våtposen mer enn et par timer. Selv om den oppbevares kaldt. Har bedt mange om råd, men alle sier at "det er klart det lukter, det er jo ikke kjemikalier som kamuflerer lukten i tøybleier". Men altså, lukten er så sjenerende at gjester påpeker det.

En annen ulempe er at det er veldig klumpete med tøybleier. Vi har valgt veldig tynne bleier med så få innlegg som mulig i for å gjøre det enkelt å bevege seg. Men han strever tydelig med at han har så tjukt med stoff mellom beina. Dersom han ligger på ryggen får han svai i ryggen fordi bleia er så stor at han ikke kan ligge flatt. Vanlige klær passer heller ikke, det må du være obs på. Vi må bruke 1 str større, men ulempen da er at vi må brette opp armer og ben fordi det er altfor stort. Ingenting av Newbie sitt passer, det blir for trangt.

Det vi er fornøyde med er vel egentlig at vi ikke har lekkasjer lenger, og at bleiene er fine. Kommer til å prøve ut noen mnd til, men hvis vi ikke finner bedre løsninger kommer vi til å selge alt. Da vil jo det selges med tap. Har selvfølgelig ikke merket noe økonomisk gevinst enda, for det er svindyrt å kjøpe inn 30 bleier med innlegg. Vi har kjøpt mye brukt, men det er ikke alt som er i så god stand at det varer lenge. Så vær kritisk dersom du skal kjøpe brukt. Jeg ville ha kjøpt en liten billig startpakke sånn at du finner ut av hva du liker.

Nå har vi jo funnet en god kombinasjon for oss i forhold til bleier og innlegg, så det er vi jo fornøyd med. Lommebleier med borrelås hvor du har innlegg av hamp nederst og kombo av bomull/bambus øverst. Av og til har vi et ekstra mindre innlegg i dersom han har drukket mye eller vi skal ut døra. Dersom lommebleiene ikke er av stay dry materiale må du ha f.eks. fleece direkte mot rumpa for å unngå sårhet. Men dette er jo for en 8 mnd baby, de fleste bruker brettebleie med ai2 cover som sperrelag på nyfødte. Ullbukser er noe herk da de må lanoliseres og blir derfor klissete. Du må alltid bytte bleie før du skal bære i sjal eller ha babyen i bilstol da urinen presses ut av innleggene og bleia kan lekke.

Huff, sorry, det er ikke meningen å være negativ! Men jeg skulle selv ønske at jeg fant litt mer nyanserte erfaringer da jeg var i utforskerfasen. Inne på sånne facebookgrupper er det jo bare positive erfaringer, så man kan bli litt blendet av det... Usikker på om jeg hadde gått for tøybleier igjen hadde jeg visst det jeg vet nå.
 
Hei!
Jeg følte med like rådvill som deg i begynnelsen, men nå har jeg lest (og sett på YouTube) det som finnes av informasjon syntes jeg.

jeg bestemte meg tidlig for tøybleier- hovedsaklig for å redusere søppelforbruket, de er mer skånsomme for barnet, det lukter mindre og ikke lekkasjer. Om vi sparer så mye på det er jeg usikker på- vi får ikke så mye i tøybleietilskudd fra vår kommune og jeg har kjøpt det aller nest nytt.

Barnefar var litt skeptisk i begynnelsen, men alle kan overtales! Det hjalp veldig å vise han bleien- da så han hvor «lett» det er. Moren min var veldig positiv fra første stund da hun er fra Filippinene og dette er noe hun er vokst opp med.

Til nå har jeg kjøpt AiO og lommebleier- det syntes jeg virker mest praktisk for oss. Jeg kutter ut mikrofiberinnlegg da disse hadde fått dårlig vurderinger og kun bestilt bambus fra alva og hemp fra geffen.

For nyfødtstørrelse har jeg kjøpt 10 alvababy og 12 pop in newborn. - disse tenker jeg vil være lett å selge videre.

For one size har jeg (allerede) tatt helt av- det er en del alvababy, grovia og lighthouse kids Company. Jeg kjøpte også litt ymse brukt for å teste.

Det finnes ulike tøybleiegrupper på Facebook- anbefaler dere å melde dere inn! Tøybleiesnakk har jeg fått mye utbytte av og på tøybleietorget kan du kjøpe og selge brukte bleier.

Hvilke systemer faller dere på? Og hvilke merker har dere kjøpt inn?
 
Tenkte jeg skulle prøve men ikke fra nyfødt. Syns det var dyrt for bleier som kanskje passer i en mnd eller to. Har null erfaring så blir gøy!
 
Jeg har vurdert det, men synes ikke det er verdt det med tanke på urolig nye vask og styr. Skrape bæsj i do mens jeg må passe en sprellende baby, og kjøpe nye størrelser veldig mange ganger i løpet av året.
Engangsbleier er bare så utrolig enkelt og greit, synes jeg. Og med en god søppelbøtte, lukter man heller ikke noe særlig av de.

Det blir mer søppel med engangs, med pga innlegg, vasking og såpebruk er det ikke egentlig noe bedre for miljøet enn å kjøpe engangs. Og engangsbleier er veldig billig i Norge i forhold til mange andre land.
 
Snike snike

Vi begynte med tøybleier når babyen var 7 mnd. Han er 8,5 mnd nå, og jeg er fremdeles ikke sikker på om jeg er fornøyd :p Vi tenkte også på fordelene som økonomi og miljø. Usikker på om vi i det hele tatt sparer lommeboka og miljøet. For guri malla så mye vasking det blir!!!! Vi må skylle bleiene i vasken først for å få ut mest mulig urin og avføring, hvis ikke blir stanken uutholdelig. Så vaskes de annenhver dag. Da må de skylles 3 ganger i maskinen før de vaskes på 60 grader etterfulgt av 3 skyllinger for å få ut all såpe. Han bruker i dag 6 bleier pr dag, men små babyer må byttes på ofte. Tror det vanlige for min var 15 bleier i døgnet frem til han begynte med fast føde, og jeg ser med skrekk på hvor mye vasking det hadde blitt! På natta må vi fortsatt bruke engangs fordi han fikk sinnsykt med eksem av å være konstant våt. I tillegg til at jeg fikk dårlig samvittighet når jeg gikk inn til han om morgenen og hele rommet luktet utedo...

Også er det eklere enn jeg trodde å styre på med tiss og bæsj. Det blir endel gris når man må spyle av bleiene. Det er ikke bare enkelt å holde på med det samtidig som man har en sprellende mark på stellebordet. Og det lukter helt jævlig når bleiene ligger i våtposen mer enn et par timer. Selv om den oppbevares kaldt. Har bedt mange om råd, men alle sier at "det er klart det lukter, det er jo ikke kjemikalier som kamuflerer lukten i tøybleier". Men altså, lukten er så sjenerende at gjester påpeker det.

En annen ulempe er at det er veldig klumpete med tøybleier. Vi har valgt veldig tynne bleier med så få innlegg som mulig i for å gjøre det enkelt å bevege seg. Men han strever tydelig med at han har så tjukt med stoff mellom beina. Dersom han ligger på ryggen får han svai i ryggen fordi bleia er så stor at han ikke kan ligge flatt. Vanlige klær passer heller ikke, det må du være obs på. Vi må bruke 1 str større, men ulempen da er at vi må brette opp armer og ben fordi det er altfor stort. Ingenting av Newbie sitt passer, det blir for trangt.

Det vi er fornøyde med er vel egentlig at vi ikke har lekkasjer lenger, og at bleiene er fine. Kommer til å prøve ut noen mnd til, men hvis vi ikke finner bedre løsninger kommer vi til å selge alt. Da vil jo det selges med tap. Har selvfølgelig ikke merket noe økonomisk gevinst enda, for det er svindyrt å kjøpe inn 30 bleier med innlegg. Vi har kjøpt mye brukt, men det er ikke alt som er i så god stand at det varer lenge. Så vær kritisk dersom du skal kjøpe brukt. Jeg ville ha kjøpt en liten billig startpakke sånn at du finner ut av hva du liker.

Nå har vi jo funnet en god kombinasjon for oss i forhold til bleier og innlegg, så det er vi jo fornøyd med. Lommebleier med borrelås hvor du har innlegg av hamp nederst og kombo av bomull/bambus øverst. Av og til har vi et ekstra mindre innlegg i dersom han har drukket mye eller vi skal ut døra. Dersom lommebleiene ikke er av stay dry materiale må du ha f.eks. fleece direkte mot rumpa for å unngå sårhet. Men dette er jo for en 8 mnd baby, de fleste bruker brettebleie med ai2 cover som sperrelag på nyfødte. Ullbukser er noe herk da de må lanoliseres og blir derfor klissete. Du må alltid bytte bleie før du skal bære i sjal eller ha babyen i bilstol da urinen presses ut av innleggene og bleia kan lekke.

Huff, sorry, det er ikke meningen å være negativ! Men jeg skulle selv ønske at jeg fant litt mer nyanserte erfaringer da jeg var i utforskerfasen. Inne på sånne facebookgrupper er det jo bare positive erfaringer, så man kan bli litt blendet av det... Usikker på om jeg hadde gått for tøybleier igjen hadde jeg visst det jeg vet nå.

Sniker her også, for å signere. Mye stress og kav, og jeg hadde i tillegg et barn som hylte med en gang bleien ble litt våt, så vi skiftet bleier i søkk og kav, også på natt. Never going back there altså.
 
Snike snike

Vi begynte med tøybleier når babyen var 7 mnd. Han er 8,5 mnd nå, og jeg er fremdeles ikke sikker på om jeg er fornøyd :p Vi tenkte også på fordelene som økonomi og miljø. Usikker på om vi i det hele tatt sparer lommeboka og miljøet. For guri malla så mye vasking det blir!!!! Vi må skylle bleiene i vasken først for å få ut mest mulig urin og avføring, hvis ikke blir stanken uutholdelig. Så vaskes de annenhver dag. Da må de skylles 3 ganger i maskinen før de vaskes på 60 grader etterfulgt av 3 skyllinger for å få ut all såpe. Han bruker i dag 6 bleier pr dag, men små babyer må byttes på ofte. Tror det vanlige for min var 15 bleier i døgnet frem til han begynte med fast føde, og jeg ser med skrekk på hvor mye vasking det hadde blitt! På natta må vi fortsatt bruke engangs fordi han fikk sinnsykt med eksem av å være konstant våt. I tillegg til at jeg fikk dårlig samvittighet når jeg gikk inn til han om morgenen og hele rommet luktet utedo...

Også er det eklere enn jeg trodde å styre på med tiss og bæsj. Det blir endel gris når man må spyle av bleiene. Det er ikke bare enkelt å holde på med det samtidig som man har en sprellende mark på stellebordet. Og det lukter helt jævlig når bleiene ligger i våtposen mer enn et par timer. Selv om den oppbevares kaldt. Har bedt mange om råd, men alle sier at "det er klart det lukter, det er jo ikke kjemikalier som kamuflerer lukten i tøybleier". Men altså, lukten er så sjenerende at gjester påpeker det.

En annen ulempe er at det er veldig klumpete med tøybleier. Vi har valgt veldig tynne bleier med så få innlegg som mulig i for å gjøre det enkelt å bevege seg. Men han strever tydelig med at han har så tjukt med stoff mellom beina. Dersom han ligger på ryggen får han svai i ryggen fordi bleia er så stor at han ikke kan ligge flatt. Vanlige klær passer heller ikke, det må du være obs på. Vi må bruke 1 str større, men ulempen da er at vi må brette opp armer og ben fordi det er altfor stort. Ingenting av Newbie sitt passer, det blir for trangt.

Det vi er fornøyde med er vel egentlig at vi ikke har lekkasjer lenger, og at bleiene er fine. Kommer til å prøve ut noen mnd til, men hvis vi ikke finner bedre løsninger kommer vi til å selge alt. Da vil jo det selges med tap. Har selvfølgelig ikke merket noe økonomisk gevinst enda, for det er svindyrt å kjøpe inn 30 bleier med innlegg. Vi har kjøpt mye brukt, men det er ikke alt som er i så god stand at det varer lenge. Så vær kritisk dersom du skal kjøpe brukt. Jeg ville ha kjøpt en liten billig startpakke sånn at du finner ut av hva du liker.

Nå har vi jo funnet en god kombinasjon for oss i forhold til bleier og innlegg, så det er vi jo fornøyd med. Lommebleier med borrelås hvor du har innlegg av hamp nederst og kombo av bomull/bambus øverst. Av og til har vi et ekstra mindre innlegg i dersom han har drukket mye eller vi skal ut døra. Dersom lommebleiene ikke er av stay dry materiale må du ha f.eks. fleece direkte mot rumpa for å unngå sårhet. Men dette er jo for en 8 mnd baby, de fleste bruker brettebleie med ai2 cover som sperrelag på nyfødte. Ullbukser er noe herk da de må lanoliseres og blir derfor klissete. Du må alltid bytte bleie før du skal bære i sjal eller ha babyen i bilstol da urinen presses ut av innleggene og bleia kan lekke.

Huff, sorry, det er ikke meningen å være negativ! Men jeg skulle selv ønske at jeg fant litt mer nyanserte erfaringer da jeg var i utforskerfasen. Inne på sånne facebookgrupper er det jo bare positive erfaringer, så man kan bli litt blendet av det... Usikker på om jeg hadde gått for tøybleier igjen hadde jeg visst det jeg vet nå.

Ble helt svett av å bare tenke på alt det der:D haha
 
Last edited:
Vi brukte tøybleier fram til ganske nylig.

Vi valgte formsydd og lommebleier med ullcover. PUL blir utrolig tett og vi kunne ikke engang lukte besj gjennom pluss han fikk eksem.

vi brukte littlelamb, unikum og totbots.
Laget egne fleece innlegg av myk ull for å inngå sårhet og det fungerte.

Ved 13 mnd begynte han å få merker i lårene av bleiene og uansett hvordan jeg kneppet så gikk det ikke. Merkene ble sår og han vegret seg og gråt om bleiene skulle på. Vi valgte å bytte til engangsbleier da. Mtp hva som er best for barnet er engangsbleier bedre enn PUL i mine øyne og i henhold til sønnen vår sin hud. Og etter investeringen i så mange var vi ikke villig til å gå opp i str, spesielt ikke soden våre liksom var opptil 3 år.

Kommer også til å bruke engangs til nestemann :)

det er ikke noe styr med besj syntes jeg.
 
Vi prøvde oss litt med tøybleier da ungen var under 6 mnd, men sluttet fordi bleiene ble så klumpete og så ut som de hemmet bevegelsene hennes. Kan hende det hadde funket med andre typer bleier (tror de vi har er sånne som skal kunne brukes over lang tid), men som mange påpeker koster det litt å skulle prøve flere typer. Prøvde å ha på tøybleiene for en stund siden, og da ba hun meg om å bytte bleie fordi hun syntes det var så ubehagelig.
 
Ble da fryktelig mye negativt de siste innleggene

Har brukt tøybleier på deltid her, og er fornøyd. Ikke problem med lukt, lekkasjer eller voldsomt mye ekstraarbeid. Litt øving for å få til rett passform slik at det ikke blir for klumpete.

At vi ikke bruker på heltid går på at vi ikke har kjøpt inn nok bleier til det, og det er mer praktisk for oss med engangs på natt.

Begynte med tøy for her ble søppeldunken full på innmari kort tid med to bleiebarn.

Har sett det finnes flere lånepakker, der man betaler et depositum eller depositum + litt leie. Da får man testa uten å bruke så mye penger på det.
 
Sniker jeg også!

Vi brukte tøybleier frem til førstemann var 18 mnd. Testet ut litt forskjellig, men fant fort ut at det letteste for oss var AI2. Vi la dog selve innlegget rett i bleien istedenfor i lommen bak og brukte fleeceliner på toppen. Da kunne vi bare lufte coverne/lommebleiene (brukte begge deler) hvis babyen bare hadde tisset litt. Ved bæsj "rister" du bare fleecelineren og spyler bæsjen ned i do. Mange kjøper inn en liten hånddusj slik at det er enkelt å spyle linerene etterpå. Anbefaler virkelig fleeceliner på toppen, det funket veldig bra for oss og vi hadde aldri sår unge til tross for at hen hadde atopisk eksem. Brukte vi vanlig bleie ble hen sår med en gang. Vi prøvde også formsydd med ullbukse/cover på natt, men det ble alt for voldsomt for oss. Gigantiske bleier som bruker evigheter på å tørke etter vask :facepalm: Men det er jo individuelt hva en liker, anbefaler virkelig å forsøke flere typer hvis det ikke er fulltreff med en gang.

Kan også anbefale på det sterkeste hva folk kaller "EC Light", altså å holde ungen over potte/do/vask ved hvert bleieskift. Vi sparte mange bleier på det :rolleyes: Også må jeg bare si at når vi solgte hele tøybleieparken vår sist så gikk jeg i pluss! Noen faller jo ned i kaninhullet og kjøper svindyre tøybleier, men vi kjøpte mest brukt.
 
Ble da fryktelig mye negativt de siste innleggene

Har brukt tøybleier på deltid her, og er fornøyd. Ikke problem med lukt, lekkasjer eller voldsomt mye ekstraarbeid. Litt øving for å få til rett passform slik at det ikke blir for klumpete.

At vi ikke bruker på heltid går på at vi ikke har kjøpt inn nok bleier til det, og det er mer praktisk for oss med engangs på natt.

Begynte med tøy for her ble søppeldunken full på innmari kort tid med to bleiebarn.

Har sett det finnes flere lånepakker, der man betaler et depositum eller depositum + litt leie. Da får man testa uten å bruke så mye penger på det.


Godt å lese dette, xuperB siden jeg har bestemt meg for deltid tøybleier og babypotting/EC på neste unge :p
 
Har man negative erfaringer så må man jo få dele det også :wacky:

Var ment som en innledning til et innlegg for å veie litt opp for det, ikke at det er galt å komme med negative erfaringer. :) Jeg er langt fra helfrelst sjøl, og det er fint at de negative sidene også trekkes frem. Men syns det ble veldig mye ene veien et øyeblikk, så ville skyte inn positive erfaringer også. :p
 
Søstra mi brukte tøybleier til begge sine. Jeg syns det var så ekkelt. Hele huset deres stinka urin og gammel bæsj, selv om de vaska bleiene. På badet hadde de en bøtte med lokk som bleiene lå i, men varmekablene gjorde så det stinka enda mer. Jeg skal bruke vanlige engangsbleier som kastes rett i søpla. Orker ikke det griseriet.
 
Søstra mi brukte tøybleier til begge sine. Jeg syns det var så ekkelt. Hele huset deres stinka urin og gammel bæsj, selv om de vaska bleiene. På badet hadde de en bøtte med lokk som bleiene lå i, men varmekablene gjorde så det stinka enda mer. Jeg skal bruke vanlige engangsbleier som kastes rett i søpla. Orker ikke det griseriet.

*sniker* Står jo over alt at varmekabler + bleier er fy fy (både engangs og tøy) mtp. lukt. Få de vekk fra varmekablene, så forsvinner nok mye av problemet og :) Kjent slik lukt i hjem med engangs og, fordi de ikke går ut med bleiene mer enn én gang om dagen/annenhver dag + varmekabler frem til kasting.
 
Back
Topp